Miten lehmät lypsetään laidunkaudella?
Miten lehmät lypsetään kesäkaudella, kun navetassa on lypsykone, mutta lehmät voi olla kaukana laitumella? Vai eikö lehmät tuota maitoa kesällä?
Kommentit (79)
Ne ohjataan/tulevat sisälle lypsyn ajaksi.
No siellä navetassa..lehmillä on neljä jalkaa, ja yleensä kävelykyky, kävelevät sieltä laitumelta navettaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne kävelevät sisään lypsettäviksi.
Siis oikeasti ne siirtyy navetan ja laitumen välillä päivittäin?
Olen luullut että navetat ovat tyhjiä kesäisin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ei, olet erehtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ajatteles, ja ainakin kaksi kertaa päivässä...
Ne osaa tulla lypsettäviksi kun utareita pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ei, olet erehtynyt.
Kiitos vastauksista. Tuli vain mieleeni kun nyt oli mediassa, että lehmät on laskettu laitumelle.
Entä sellainen vielä, että käykö lehmät siellä navetassa omatoimisesti 24/7, vai tuleeko ihmisen olla mukana seuraamassa tätä jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Usein ulkona on ummessa olevia ja nuorkarjaa, eli lehmiä jotka eivät ole poikineet niin, että ne olisivat lypsyssä. Sisällä ovat taas ne lehmät, jotka tuottavat maitoa, eivätkä ne välttämättä pahemmin pääse ulos. Toki jossain pääsevät nekin, mutta kovin vähäistähän tuo ulkoilu on. Erillisen hyvinvointituen saa pelkästään sillä, että lehmät pääsevät ulos 90 vuorokautena vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Näin oli saattoi olla ennen kun lypsettiin käsin. Nykylehmät ovat kehittyneitä maitokoneita, jotka tuottaa moninkertaisesti vaikkapa suomenkarjaan verrattuna. Konelypsy aamuin illoin.
Lehmillä toimii hyvin "sisäinen kello", joskus ollut todistamassa, kun lehmät on kerääntyneet omin päin tiettyyn aikaan navetan ovelle.
Nykyaikaisissa pihatoissa ei ole enää "yhteistä lypsyaikaa" vaan lehmä saa itse päättää koska menee lypsettäväksi, mutta laite tunnistaa eläimen eikä lypsä sitä kuin tietyin välein vaikka lehmä useammin lypsyasemalle menisikin. Samoin toimii ruokinta. Moderni navetta on täynnä tekniikkaa.
Mä umpikaupunkilainen tiesin tämä. Wuhuu. Pitääpä palkita itensensä.
Ihana, että joku kyselee tällaisia. Lehmillä oli tietynlainen kutsuhuuto, jonka avulla ne lähtivät aamuin illoin tulemaan navettaan. Ja sitten,kun kaikki oli lypsetty, pääsivät yhtä aikaa ulos. Olen nelikymppinen, ja lapsuuteni viettänyt maalla. Ja lehmiä paljon lypsänyt.
On Youtubesta joskus nähnyt videoita, missä joku huutelee lehmille vanhaan tapaan <3
Koskaan en ole nähnyt käytössä, mutta on myöskin sellainen käsite kuin sveitsiläinen lypsyjakkara. Siellähän lehmät on kesän ylhäällä vuoren rinteillä ja kaipa niitä ainakin ennen vanhaan käytiin siellä lypsämässäkin. Sveitsiläisessä lypsyjakkarassa on vain yksi jalka, sitä voi siis käyttää kaltevassa maastossa.
Lehmät on kyllä tosi ketteriä! Ihan parhaita lomamuistoja on ne, kun patikoi jossain Alpeilla ja yhtäkkiä bongaa siellä jossain pusikossa lehmän tepastelemassa hyvinkin jyrkässä maastossa <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ei, olet erehtynyt.
Kiitos vastauksista. Tuli vain mieleeni kun nyt oli mediassa, että lehmät on laskettu laitumelle.
Entä sellainen vielä, että käykö lehmät siellä navetassa omatoimisesti 24/7, vai tuleeko ihmisen olla mukana seuraamassa tätä jotenkin?
Kyllä ihminen seuraa sitä käykö lehmä syömässä ja lypsyllä kuten myös sitä kuinka paljon se lehmä lypsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Usein ulkona on ummessa olevia ja nuorkarjaa, eli lehmiä jotka eivät ole poikineet niin, että ne olisivat lypsyssä. Sisällä ovat taas ne lehmät, jotka tuottavat maitoa, eivätkä ne välttämättä pahemmin pääse ulos. Toki jossain pääsevät nekin, mutta kovin vähäistähän tuo ulkoilu on. Erillisen hyvinvointituen saa pelkästään sillä, että lehmät pääsevät ulos 90 vuorokautena vuodessa.
Meillä kaukaisemmilla laitumilla on nuorkarja, ummessaolevat ovat navetan läheisyydessä ja lypsykarja laiduntaa navetan vieressä eli niillä on vapaa pääsy jaloittelutarhaan ja kesällä edelleen lähilaitumelle. Koska robotti huolehtii lypsystä, ei ole mitään kutsuhuutoja tms.
Hyvinvointitukeen ei riitä tuo 90 vrk laidunnus, sen lisäksi pitää olla hyvinvointisuunnitelma sekä jokaiselta päivältä kirjanpito siitä, mitkä naudat ovat kulloinkin ulkoilleet. Siinä ei riitä, että kirjaa "kaikki yli 6 kk ikäiset" tms., vaan pitää olla tieto laidunlohkosta ja siellä olleista eläimistä. Tuki on mellevä eli peräti 67 e/eläinyksikköä kohti vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ei, olet erehtynyt.
Kyllä ihminen seuraa sitä käykö lehmä syömässä ja lypsyllä kuten myös sitä kuinka paljon se lehmä lypsää.
Puhelimeen saa kätevän apin, sen avulla voi seurata lypsyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Meillä kaukaisemmilla laitumilla on nuorkarja, ummessaolevat ovat navetan läheisyydessä ja lypsykarja laiduntaa navetan vieressä eli niillä on vapaa pääsy jaloittelutarhaan ja kesällä edelleen lähilaitumelle. Koska robotti huolehtii lypsystä, ei ole mitään kutsuhuutoja tms.
Hyvinvointitukeen ei riitä tuo 90 vrk laidunnus, sen lisäksi pitää olla hyvinvointisuunnitelma sekä jokaiselta päivältä kirjanpito siitä, mitkä naudat ovat kulloinkin ulkoilleet. Siinä ei riitä, että kirjaa "kaikki yli 6 kk ikäiset" tms., vaan pitää olla tieto laidunlohkosta ja siellä olleista eläimistä. Tuki on mellevä eli peräti 67 e/eläinyksikköä kohti vuodessa.
Mellevä? En tunne sanaa, mehevä? Eli kannustaako tämä tuki siihen, että lehmät pääsisivät laitumelle?
-ap