Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?

Vierailija
17.05.2023 |

Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.

Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.

Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.

Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.

Miksi sitä ei haluta antaa?

Kommentit (2954)

Vierailija
2921/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa syydetään kaksin käsin rahaa ja tukea lapsiperheille syrjäytyneiden yksieläjien kustannuksella...

Vierailija
2922/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mitään väsyneitä ole, ne teeskentelee.  Kun muutama kymmenen vuotta sitten äidillä saattoi olla 12 lasta. Oli kantovesi, piti puitakin tehdä ja liiteristä haettava jäiset puut ja sytytellä hella ja uunit ja ehdittävä vielä lehmät, siat hoitaa ja muut navetta työt tehdä.

Ei siinä edes joutanut valittamaan. 

Laiska töitään luettelee.

Olikohan se vauvanhoitokin siihen aikaan vähän erilaista?

Nykyään suositus on, että vauvan itkuun ja tarpeisiin pitää vastata heti.

Kaikki omat vauvat on opetettu nukahtamaan itsenäisesti. Syötetty ja juotettu hyvin, pesty hampaat, vaihdettu vaippa, laitettu sänkyyn. Rauhoitellu silittämällä, sanottu hyvää yötä ja odotettu että rauhoittuu yksin uneen. 

Tuttia ei kannata käyttää, oon huomannut että se monesti häiritsee unta, tutti tipuu ja vauva herää, lisäksi hidastaa puhumaan oppimista. 

Imetys on lopetettu kun ensimmäisen kerran on rinnasta kipeästi puraissut. 3kk iästä asti ovat saaneet kiinteää ruokaa. 

Ovat viettäneet enemmän aikaa lattialla maaten kuin sylissä, ovat oppineet nopeasti liikkumaan. Ja hyviä ihmisiä heistä on kasvanut. Ja ei ole toimittu suositusten mukaan, mutta mitään negatiivista ei ole neuvolassa sanottu. 

Eli kaikki lapsesi siis nukkuivat syntymästään lähtien täydet yöunet heräilemättä yöllä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2923/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikki nyt ei voi olla yhteiskunnan vastuulla ja verovaroista maksettavia. Kyllähän mullekin ilmainen siivooja kelpaisi, mutta ihan itse tämä oma koti on aikuisen ihmisen kunnossa pidettävä -tai sitten maksettava siitä että joku muu siivoaa.

Kai sinä tiesit, että vanhemmuus on rankkaa? Silti halusit vanhemmaksi. 

Onko tämä logiikka siis sovellettavissa ihan kaikkeen?

Vai olisiko pikemminkin niin, että kun tiedetään vanhemmuuden olevan rankkaa, siihen kannattaisi ihan yhteiskunnan tasolla suunnitella toimivia ja entistä parempia tukiverkkoja. Vanhemmuuden vaatimukset ovat kuitenkin yhteiskunnankin puolelta erilaiset kuin takavuosina, jolloin riitti että lapset pysyvät hengissä eivätkä yleensä juokse kylillä alasti. 

Se, että vanhemmuutta tuetaan, ei tarkoita sitä, että kaiken pitäisi olla yhteiskunnan vastuulla ja verovaroista maksettavia.

Vierailija
2924/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikki nyt ei voi olla yhteiskunnan vastuulla ja verovaroista maksettavia. Kyllähän mullekin ilmainen siivooja kelpaisi, mutta ihan itse tämä oma koti on aikuisen ihmisen kunnossa pidettävä -tai sitten maksettava siitä että joku muu siivoaa.

Kai sinä tiesit, että vanhemmuus on rankkaa? Silti halusit vanhemmaksi. 

Onko tämä logiikka siis sovellettavissa ihan kaikkeen?

Vai olisiko pikemminkin niin, että kun tiedetään vanhemmuuden olevan rankkaa, siihen kannattaisi ihan yhteiskunnan tasolla suunnitella toimivia ja entistä parempia tukiverkkoja. Vanhemmuuden vaatimukset ovat kuitenkin yhteiskunnankin puolelta erilaiset kuin takavuosina, jolloin riitti että lapset pysyvät hengissä eivätkä yleensä juokse kylillä alasti. 

Se, että vanhemmuutta tuetaan, ei tarkoita sitä, että kaiken pitäisi olla yhteiskunnan vastuulla ja verovaroista maksettavia.

Eikä siis siinä, kunhan ei samaan aikaan ihmetellä miksei lapsia hankita.

Koska itse halusin tehdä asiat suositusten mukaan ja ns. "oikein", niin lapsilukuni jäi yhteen. Ei vaan olisi omat jaksamisen resurssit riittäneet enempää.

Ja turha huudella niistä menneistä vuosista. Jo se, mikä oli normaalia ja ok omassa lapsuudessani, on nykyään jo ihan toisin. Meidät esimerkiksi nakattiin jo alle kouluikäisinä pihalle koko päiväksi saatteella "sisällä ei nyhjätä!".

Eikä kukaan aikuinen todellakaan tullut mukaan vahtimaan, vaikka itse olin 4-5 -vuotias. Sisällä sai käydä vain syömässä, ja sitten heti takaisin pihalle.

Vierailija
2925/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isä. Olin koko ajan lasten kanssa. Ei kukaan tullut tarjoamaan apua. Enkä olisi apua ottanutkaan. Viihdyin lasten kanssa aina. Olimme köyhiä. Elimme silti rikasta elämää. Paikallisesta huoltoasemalta kerran kuussa ostimme suklaa patukat. Se oli riemua. Yksi lapsista sitten kuoli koulujen jälkeen. 

Vierailija
2926/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hirveän monitahoinen asia. 

Joillain isä ei tee omaa osuuttaan.

Monet ylihuolehtijat eivät tajua, että lapsen ensimmäisistä inahduksista ja kiemurteluista ei tarvitse herätä antamaan tissiä, koska vauva on silloin vielä oikeasti unessa.

Monet ei kehtaa pyytää kaveria pariksi tunniksi katsomaan vauvaa, vaikka monelle sinkulle se olisi ilo.

Monet ei mieti vaihtoehtoja, kuten aupairia tai muuta maksullista kotiapua. Jos on varaa maksaa 500 euron / kk autolainaa, on varaa ottaa kotiapua kerran viikossa. Kyse on vaan arvovalinnoista. 

Ja ehkä suurin: monet (erit. miehet) ei oikeasti ymmärrä mitä vauvan tulo tarkoittaa. Juurikin siksi, että nykyisin ei auteta suvun tai ystävien vauvojen kanssa.

Vierailija
2927/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en osannut nukkua samaan aikaan kuin vauva. Sehän olisi tarkoittanut, että nukahdan ja herään just samaan aikaan mitä vauva. Kun tarpeeksi monta kertaa vauva herätti minut kun olin juuri nukahtanut, aloin pelätä nukkumaanmenoa. Nukkumisen estämistä käytetään kidutuskeinona, mutta jostain syystä vauvan äiti ei saisi siitä kärsiä.

Yhteiskunnan velvollisuus ei ole hyysätä. Yhdessä se lapsi on tehty, joten puolison velvollisuus on myös hoitaa yövalvomisia.

Vierailija
2928/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mitään väsyneitä ole, ne teeskentelee.  Kun muutama kymmenen vuotta sitten äidillä saattoi olla 12 lasta. Oli kantovesi, piti puitakin tehdä ja liiteristä haettava jäiset puut ja sytytellä hella ja uunit ja ehdittävä vielä lehmät, siat hoitaa ja muut navetta työt tehdä.

Minun tapauksessa vauvaani ei tosiaankaan jätetty yksin itkemään, ei rauhoittunut itsekseen, yritin ns. unikoulua kokeilla mutta lapseni oli tukehtumaisillaan jos häntä ei nostettu syliin, jostain syystä hengityksensä salpautui ja alkoi kakomaan tukehtumaisillaan, joten vieressä on hyvä olla seuraamassa. Ei puhettakaan että olisin käynyt pihalla hermoja lepuuttamassa, palatessa olisi voinut löytyä kuollut lapsi.

Vierailija
2929/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en osannut nukkua samaan aikaan kuin vauva. Sehän olisi tarkoittanut, että nukahdan ja herään just samaan aikaan mitä vauva. Kun tarpeeksi monta kertaa vauva herätti minut kun olin juuri nukahtanut, aloin pelätä nukkumaanmenoa. Nukkumisen estämistä käytetään kidutuskeinona, mutta jostain syystä vauvan äiti ei saisi siitä kärsiä.

Yhteiskunnan velvollisuus ei ole hyysätä. Yhdessä se lapsi on tehty, joten puolison velvollisuus on myös hoitaa yövalvomisia.

Hoitiko sinun isäsi sinua yövalvomisineen? Meillä puoliso kävi päivät töissä ja toi leivän pöytään, tietenkin se olin minä joka heräsin yöllä lapsen tarpeille ja ihan omasta aloitteestani. Jokaisella perheellä on omat ratkaisut, niillä pärjätään jotta arki sujuu.

Vierailija
2930/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän äidin joka tukehdutti lapsensa tunkemalla suun täyteen hiekkaa, tämä hyvinä aikoina kun äidit eivät valittaneet eivätkä luetelleet töitään, Se oli sitä aikaa kun mistään ei saanut valittaa tai joutui kivitetyksi ja eristetyksi hyvistä ihmisistä, kunnon jumalan lampaista. 

Vierailija
2931/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ja oli masennusta ja vaikka mitä vaikka niistä ei vielä silloin mitään tiedetty ja tutkittu. Mutta ihmiset olivat sisukkaampia. Oppineet siihen että kukaan muu ei asioita tee, jos itse ei tee. Nykyihmisen persekin pitäisi pyyhkiä. 

Opittiin käyttämään ehkäisyä, naisen ei tarvitse olla enää miehen pelkkänä siemenlinkona, senhän jo uskonto kielsi ettäkö olisi äijät osannet tai sallineet itsenäisesti välittää ehkäisystä, otettiin vaikka väkisellä kun himot yllätti. Naiset olivat pakolla sisukkaita kun heillä ei ollut mahdollisuuksia lähteä niiden kahdentoista lapsen kanssa. Äideistä kasvoi myös kovia ja tunteettomia, isommat lapset hoiti pienempiä ja tytöt jäi kotiin auttamaan ja hoitamaan vanhempia, kun pojat lähtivät opintielle tai perivät maat ja talon.

Vierailija
2932/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen isä. Olin koko ajan lasten kanssa. Ei kukaan tullut tarjoamaan apua. Enkä olisi apua ottanutkaan. Viihdyin lasten kanssa aina. Olimme köyhiä. Elimme silti rikasta elämää. Paikallisesta huoltoasemalta kerran kuussa ostimme suklaa patukat. Se oli riemua. Yksi lapsista sitten kuoli koulujen jälkeen. 

Hienoa. Kuitenkin isä ei ole sikäli samalla viivalla, että äidillä synnytyksen jälkeen hormonitaso tippuu rajusti ja aiheuttaa vähintään apeutta, siihen sitten jatkuva unen puute, synnyttäminen jättää myös jälkivuodot ja kivun, useimmilla on repeämiä joista toipuminen on kivuliasta ja aikaa vievää.

Vierailija
2933/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitiko sinun isäsi sinua yövalvomisineen? Meillä puoliso kävi päivät töissä ja toi leivän pöytään, tietenkin se olin minä joka heräsin yöllä lapsen tarpeille ja ihan omasta aloitteestani. Jokaisella perheellä on omat ratkaisut, niillä pärjätään jotta arki sujuu.

Minun isäni ei hoitanut, mutta oma puolisoni hoiti meidän lasten yövalvomisia, vaikka kävi töissä. Ei tarvinnut yhteiskunnalta huutaa apua.

Vierailija
2934/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki omat vauvat on opetettu nukahtamaan itsenäisesti. Syötetty ja juotettu hyvin, pesty hampaat, vaihdettu vaippa, laitettu sänkyyn. Rauhoitellu silittämällä, sanottu hyvää yötä ja odotettu että rauhoittuu yksin uneen. 

Tuttia ei kannata käyttää, oon huomannut että se monesti häiritsee unta, tutti tipuu ja vauva herää, lisäksi hidastaa puhumaan oppimista. 

Imetys on lopetettu kun ensimmäisen kerran on rinnasta kipeästi puraissut. 3kk iästä asti ovat saaneet kiinteää ruokaa. 

Ovat viettäneet enemmän aikaa lattialla maaten kuin sylissä, ovat oppineet nopeasti liikkumaan. Ja hyviä ihmisiä heistä on kasvanut. Ja ei ole toimittu suositusten mukaan, mutta mitään negatiivista ei ole neuvolassa sanottu. 

Eli kaikki lapsesi siis nukkuivat syntymästään lähtien täydet yöunet heräilemättä yöllä?

En tarkoittanut vastasyntynyttä, mutta kyllä siinä plus 6kk alkaa jo vuorokausirytmi muodostua. 

Vierailija
2935/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän äidin joka tukehdutti lapsensa tunkemalla suun täyteen hiekkaa, tämä hyvinä aikoina kun äidit eivät valittaneet eivätkä luetelleet töitään, Se oli sitä aikaa kun mistään ei saanut valittaa tai joutui kivitetyksi ja eristetyksi hyvistä ihmisistä, kunnon jumalan lampaista. 

Ja tähän hyvään aikaan kun apua saa pyytämällä, uutisoidaan kun äiti näännytti lapsensa nälkään, yksi antoi poikaystävänsä höyrymopata omansa yms. Että ei taida paljon avunsaanti vaikuttaa. 

Vierailija
2936/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa ole niin sanottu. Vauvat ovat heränneet jopa 10 kertaa yössä, hoidettu ja palautettu omaan sänkyynsä. Harvoin ne vauvat vuosia öisin valvoo ja normaalille älyllä varustettu ihminen sellaista jaksaa. 

Vierailija
2937/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni ei hoitanut, mutta oma puolisoni hoiti meidän lasten yövalvomisia, vaikka kävi töissä. Ei tarvinnut yhteiskunnalta huutaa apua.

Se on ollut teidän päätöksenne. Perheet sopivat keskenään tehtävistä, isyyteen kun kuuluu muutakin kuin yövalvominen. Empatian käsitykseeni ja järjen käyttöön kuuluu antaa kodin ulkopuolella työssä käyvän nukkua. Kun työssäkäyviä on kaksi niin kannatan tuota tiukkaa tasajakoa:) Onpa sitten vaikka kotiäiti niin kyllä se lujille naisen pistää.

Vierailija
2938/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohdassa vaadin hyysäämistä yhteiskunnalta?

Vierailija
2939/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tähän hyvään aikaan kun apua saa pyytämällä, uutisoidaan kun äiti näännytti lapsensa nälkään, yksi antoi poikaystävänsä höyrymopata omansa yms. Että ei taida paljon avunsaanti vaikuttaa. 

Syrjäytyminen ja päihteet sekä kovat huumeet näissä syynä. Syrjäytynyt ei maahanmuuttajana ja kieltä osaamattomana osannut hakea apua vaan sekosi yksinäisyyteen, näki lapsensa paholaisena, näin kerrottiin tapauksesta Rikos Paikka ohjelmassa. Joensuun moppitapaus tyypillinen huumehörhöjen epätoivoinen yritys salata koko karmea tilanne ja pitää lapsesta kynsin hampain kiinni, taistellaan oikeudesta kohdella omaa lasta huonosti, taistellaan koko maailmaa vastaan.

Vierailija
2940/2954 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa syydetään kaksin käsin rahaa ja tukea lapsiperheille syrjäytyneiden yksieläjien kustannuksella...

Tiesitkö että... Lapsuus vaikuttaa myös siihen, tuleeko ihmisestä syrjäytynyt yksineläjä.

Muuten. Missä ne kaksin käsin rahansyytämiset nyt näkyy.

Heti kärkeen piti maksaa varainsiirtoveroa tuhansia euroja, kun piti hankkia isompi asunto.

Perheautosta verottaja muistaa suunnilleen tonnin lapulla vuosittain.

Nyt on yksi suu lisää elätettävänä, mutta verotus menee silti kahden mukaan.

Joo, tuleehan sitä lapsilisää, sillä käy kerran kaupassa :D

Näin siis meillä, jotka käydään töissä.