Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?
Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.
Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.
Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.
Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.
Miksi sitä ei haluta antaa?
Kommentit (2882)
Entisaikaan oli kunnan kotihoitajia äitien apuna. Naapurissakin kävi kotihoitaja, kun olin pieni lapsi ja kaverin molemmat vanhemmat teki vuorotyötä. Kotihoito auttoi pikku-askareissa. Pyyhki hieman pölyjä ja järjesteli. Laittoi yksinkertaista välipalaa, eli keitti puuroa ja kiisseliä.
Tiskasi, lakaisi pikkuisen ja vei roskat ulos. Sellaista kevyttä ja pientä, mistä oli arkena kuitenkin vanhemmille iso apu.
Nykyään maksetaan isot rahat, että lastensuojelu kärrää lapset vieraan ihmisen hoidettavaksi, vaikka lyhyt jakso kotiapua haastavassa tilanteessa riittäisi auttamaan yli pahimmasta kuormituksesta.
Kai siihen kotiapuun oli ennen varaa, kun sitä kuitenkin niin harvat tarvitsi. Millä nykyään pyöritettäisiin tuollaista järjestelmää? Ei millään. Siksi pitää keskittyä vain vaikeimpiin tapauksiin.
Onko olemassa mitään tilannetta, jossa sijaishuoltoon sijoituksen olisi estänyt se, että joku olisi käynyt viemässä äidin puolesta roskat...? Kyllä tuollaiset ongelmat on yleensä sellaisia, että tarvitaan monena päivänä viikossa apua päivähoidon tai koulun ulkopuolella, viikonloput erityisesti mukaanlukien, että ei niitä voida alkaa joka neljännelle perheelle järjestää.
Koska ei siihen kukaan ulkopuolinen voi mitään, se on sen naisen oma homma hoitaa asiansa kuntoon.
ne äidit jotka voivat olla lastensa kanssa kotona mahdollisimman pitkään on maailman paras lahja minkä lapsilleen voi antaa
Mikä siinä on että dementotuneisiin vihaisiin kääkköihin riittää rahaa mutta ap:n tapauksiin ei? Olen itse hoito-alalla ja toisin kuin luullaan niin vanhukset saa paljon parempaa hoitoa kuin yksikään työssäkäyvä saati perheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Entisajan kotihoitajat takaisin. Ainakin navetta taloudet saivat sellaisen synnytyksen jälkeen. Eikö voisi sosionomin opiskelijoita palkata edes puolipäiväisiksi. Eihän sektion jälkeen saa edes nostella mitään voipakettia raskaampaa.
Aikaisemmin oli kodinhoitajia, mutta kaikki resurssit ovat vierineet vanhuspuolelle. Ainakin kotikunnassani oli kodinhoitaja lapsiåperheitä varten vain perhetyöntekijöiden ryhmässä. Ensin piti tehdä lasu, jotta he lähtivät liikkeelle.
Miten se lapsien hoito kotona voi olla raskaampaa kuin työssä käynti? Ottakaa itseänne niskasta kiinni.
Älkää naiset tehkö lapsia ennen kuin apua alkaa herumaan. Jos se kerran on niin tärkeä yhteiskunnallinen teko niin yhteiskunta voisi osoittaa innokkuutensa tukea asiassa. On ihan äärimmäisen raskasta olla jossain määräaikaisten pätkätöiden putkessa lapset vastuullaan ja käyttää illat palautumisen sijaan pakollisiin kotivelvollisuuksiin. Töissä edellytetään täysin samaa suoritusta kuin muilta vaikka olisit kuinka väsynyt. Lisäksi lapsen saattaminen aikuiseksi maksaa tutkimusten mukaan satoja tuhansia euroja per nuppi. Sen lisäksi, että sulla on nämä kulut, on myös huonompi urakehitys ja pienempi eläke. Olet kokoajan väsynyt ja kukaan ei millään tavalla kiitä siitä, että teet tänne kunnollisia hyvin kasvatettuja veronmaksajia. Päinvastoin. Haistakoon tämä yhteiskunta paskan ja kuolkoon omaan seniilisyyteensä ja geriatrisuuteensa. Maahanmuuttajat eivät selvästikään ole olleet ratkaisu ikärakenteen vinoumaan, mutta tämä maa ei ansaitse suomalaisten tekemiä lapsia. Asenne on niin lapsivihamielinen.
Itsepä olette tuohon tilanteeseen hankkiutuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi. Olen ihmetellyt, miksi synnytys laitokselta lähetetään synnyttäneet äidit kotiin JO SEURAAVANA päivänä!?!?! Ennen saivat levätä siellä viikon!!! Saivat rauhassa tottua uuteen tulokkaaseen. Saivat ottaa onnitteluja vastaan klinikalla. Kotijoukot ehtivät siivota rauhassa kotona. Miksi synnyttäneitä äitejä ei hellitä, kunnioiteta, onnitella!? Suoraan kotiin vaan
heikkona ja vuotavan. Kenties siivoamaan ja keittämään. Voi Elämän Kevät!! Nainen ei tule IKINÄ saamaan ansaitsemaansa apua, hoivaa, kunnioitusta. Niin surullista..:(
No mä voin synnyttäneiden osastolla työskentelevänä väittää, että osa johtuu siitä, ettei ole paikkoja. Meillä on jatkuvasti synnäri hukkumassa niskaan, että perheitä pitää kotiuttaa iltamyöhäänkin, nopeammin, nopeammin, että saadaan seuraavat sisään. Kesästä on tulossa ihan täyttä helvettiä laskettujen aikojen määrän vuoksi, kätilöitä (itse en ole) yritetään haalia lisää. Voitte kiittää synnytyssairaaloiden lakkautuksia, ne vähät, jotka ovat jäljellä, ovat ratkeamassa.
Tämä on käsittämätöntä. Lapsia syntyy paljon vähemmn. kuin aikaisemmin ja äidit heitetään täysin hoitamattomina ulos. Sitten tulee masennukset, ym. toipuminen on kesken, ei opita imettämään. Kun neljäs lapseni syntyi, olin raskausaikana todella uupunut. Kärsin virtsatie ja hengitystieinfektioista. Söin monta antibioottikuuria ym. Sektion jälkeen vein lapsen kylmästi lastenhuoneeseen, koska sellainenkin osastolla oli. Hain hänet vain syömään ja nukuin lähes vuorokauset ympäri. Viikon kuluttua olin kuin uusi ihminen. Nousin ylös ja läksin lapsen kanssa kotiin ja jaksoin hyvin.
Tuohon päälle vielä kauneusihanteet ja parisuhteiden kertakäyttökulttuuri niin ei vaan kannata asettaa itseään niin ahtaalle. Ja kun tarkkaan miettii niin ei tällaiselle maapallolle muutenkaan kannata syntyä, että ehkä lasten etu on jäädä syntymättä.
Ihmiset kuolee kun leikkaus haavat aukeaa ja myrkytykset . Venäläiset käärmevoiteet ! Ne pääsee tullista läpi Virostakin myrkkyjen kanssa.
Uskomatonta, että hallitus on väläytellyt, että lasten pitäisi ottaa enemmän vastuuta ikääntyvistä vanhemmistaan. Siis mitä v....a eli ensin häviät palkassa kun teet tänne niitä veronmaksajia, jotka maksaisivat veroina lapsettomien vanhusten huollon ja hoitaisivat lisäksi omat vanhempansa. Lapsien hankkimisessa ei nykyisellään ole mitään järjen häivää paitsi jos haluat niitä siitä huolimatta, että tulee kaikessa muussa takkiin paitsi siinä, että sulla tosiaan on ne lapset (mikä on tietty ihana asia yleensä sulle itselle, mutta onko lapsille kivaa olla täällä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi. Olen ihmetellyt, miksi synnytys laitokselta lähetetään synnyttäneet äidit kotiin JO SEURAAVANA päivänä!?!?! Ennen saivat levätä siellä viikon!!! Saivat rauhassa tottua uuteen tulokkaaseen. Saivat ottaa onnitteluja vastaan klinikalla. Kotijoukot ehtivät siivota rauhassa kotona. Miksi synnyttäneitä äitejä ei hellitä, kunnioiteta, onnitella!? Suoraan kotiin vaan
heikkona ja vuotavan. Kenties siivoamaan ja keittämään. Voi Elämän Kevät!! Nainen ei tule IKINÄ saamaan ansaitsemaansa apua, hoivaa, kunnioitusta. Niin surullista..:(
No mä voin synnyttäneiden osastolla työskentelevänä väittää, että osa johtuu siitä, ettei ole paikkoja. Meillä on jatkuvasti synnäri hukkumassa niskaan, että perheitä pitää kotiuttaa iltamyöhäänkin, nopeammin, nopeammin, että saadaan seuraavat sisään. Kesästä on tulossa ihan täyttä helvettiä laskettujen aikojen määrän vuoksi, kätilöitä (itse en ole) yritetään haalia lisää. Voitte kiittää synnytyssairaaloiden lakkautuksia, ne vähät, jotka ovat jäljellä, ovat ratkeamassa.
Tämä on käsittämätöntä. Lapsia syntyy paljon vähemmn. kuin aikaisemmin ja äidit heitetään täysin hoitamattomina ulos. Sitten tulee masennukset, ym. toipuminen on kesken, ei opita imettämään. Kun neljäs lapseni syntyi, olin raskausaikana todella uupunut. Kärsin virtsatie ja hengitystieinfektioista. Söin monta antibioottikuuria ym. Sektion jälkeen vein lapsen kylmästi lastenhuoneeseen, koska sellainenkin osastolla oli. Hain hänet vain syömään ja nukuin lähes vuorokauset ympäri. Viikon kuluttua olin kuin uusi ihminen. Nousin ylös ja läksin lapsen kanssa kotiin ja jaksoin hyvin.
Tämä on normaalia. Tilanteen ollessa tiukka myös puretaan perhehuoneita eli isä lähetetään kotiin, hänenhän ei ole pakko olla sairaalassa, ja huoneeseen otetaan toinen äiti. Mitään lastenhoitohuonetta ei ole, kansliaan saa vauvan joksikin aikaa. Sentään vauvansängyt on, kaikkialla ei ole niitäkään. Suomi 2026.
Synnytin itse samassa sairaalassa 25 v sitten. Silloin harvat onnekkaat edes saivat perhehuoneen.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, että hallitus on väläytellyt, että lasten pitäisi ottaa enemmän vastuuta ikääntyvistä vanhemmistaan. Siis mitä v....a eli ensin häviät palkassa kun teet tänne niitä veronmaksajia, jotka maksaisivat veroina lapsettomien vanhusten huollon ja hoitaisivat lisäksi omat vanhempansa. Lapsien hankkimisessa ei nykyisellään ole mitään järjen häivää paitsi jos haluat niitä siitä huolimatta, että tulee kaikessa muussa takkiin paitsi siinä, että sulla tosiaan on ne lapset (mikä on tietty ihana asia yleensä sulle itselle, mutta onko lapsille kivaa olla täällä).
Lapsettomilta voitaisiin kerätä enemmän eläkeveroa.
Vierailija kirjoitti:
Miten se lapsien hoito kotona voi olla raskaampaa kuin työssä käynti? Ottakaa itseänne niskasta kiinni.
Voi järkky!
Minäpä kerron sulle:
Kun sulla on joka päivä pieni tai pieniä lapsia ympärilläsi myös viikonloppuisin: Äitii ota syykkyyn, äitii tuu leikkimään, pisu tuli, en halua syödä, pahaa ruokaa, masuun koskeeisompi lapsi kuumeessa ja kaksi pienempää riitelee leluista ja toinen tönii toista. Ruoanlaitto ja jälkisiivous.
Kiva pukea ja riisua kolmea pientä lasta kun eivät ole patsaita ja sitten taas riisua., kakkahätä äitiiii!
Arvatkaapa ihan huviksenne minkälaista on pienten lasten äidin univelka, ihan noin vaan huviksenne arvailkaapa :(
Omalla äidillä oli yksinhuoltajavuosina kodinhoitaja, joka kävi apuna. Nyt kun äiti on eläkkeellä, hänellä tulee olemaan apuna kotihoito.
Kun olin lapsi, kodinhoidon maksoivat äidin vanhemmat veroilla, nyt tuon kotihoidon maksan minä ja sisarukset veroilla. Äidin vanhemmilla ei todellakaan ollut kotihoitoa, eikä minulla todellakaan tule olemaan vanhana eläkkeellä, jos sinne asti pääsen, kotihoitoa.
Kyllä tässä kysytään sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden perään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa.
Halvempaahan se olisi palkata siivooja äidin avuksi kuin korkeakoulutettu perhetyöntekijä viereen tarkkailemaan. Työpaikkojakin saataisiin.
Entisajan kotihoitajat takaisin. Ainakin navetta taloudet saivat sellaisen synnytyksen jälkeen. Eikö voisi sosionomin opiskelijoita palkata edes puolipäiväisiksi. Eihän sektion jälkeen saa edes nostella mitään voipakettia raskaampaa.