Mitä kuukautisköyhyys todella on?
Kuukautisköyhyys on taas otsikoissa, mutta mitä se todella on? Onko se sitä, että täytyy käydä leipäjonossa saadakseen rahansa riittämään ruokaan ja muuhun tarpeelliseen kuukautissuojia unohtamatta? Vai sitä, että rahat ei riitä kuukautissuojiin enää sen jälkeen kun on käyty kavereiden kanssa leffassa, syöty sushia ja hankittu osamaksulla uusi iPhone?
"Kyselyyn vastanneista viisi prosenttia on joutunut jäämään kotiin koulusta tai töistä kuukautissuojien puutteen takia."
Tässä voisi kysyä, miksei esim. vessapaperi riitä? Onhan se tietysti hankalaa kun joutuu ravaamaan vessassa ja laittamaan aina hirveän läjän vessapaperia housuihin, mutta olen joskus itsekin joutunut turvautumaan siihen, kun siteet unohtui kotiin. Koululiikunta ja kaikki työt ei tietenkään onnistu, mutta miksei muka oppitunneilla voisi istua pelkän vessapaperin varassa? Mustat housut jalkaan niin muut ei huomaa, jos tulee vahinko.
Kuukautisköyhyydestä kärsiviä lapsia tulee kyllä sääliksi, koska he ovat syyttömiä vanhempiensa rahankäyttöön. Mutta jokainen täysi-ikäinen voisi katsoa peiliin ennen kuin valittaa, puhumattakaan siitä että jää turhan takia kotiin.
Kommentit (861)
Vierailija kirjoitti:
Miksei näissä jutuissa koskaan puhuta kestositeistä, joita on helppo tehdä itsekin halvoista ja jopa ilmaisista materiaaleista, esim. vanhoista reikiintyneistä t-paidoista? Runsaatkin kuukautiset pysyy hallinnassa, kun tekee siteistä tarpeeksi paksuja.
Kuukuppi on myös hyvä vaihtoehto monille, mutta ei sovi kaikille kehoille eikä kaikkiin tilanteisiin.
Anteeksi, mitä? Siis sanoitko tosissasi, että vanhoista reikiintyneistä paidoista voi korvata kuukautissiteet. Vanhoista paidoista menee veri helposti läpi. Ja muutenkin olo on paljon varmempi siteen kanssa kuin jonkun vanhan reikiintyneen kankaan kanssa. Siteessä on muovi alla joku pitää nestettä hyvin, kankaassa taas ei ole. Kangas on epähygeeninen ja epäkäytännöllisempi, sitä on vaikeampi vaihtaa. Ja pahimmillaan vanhan kankaan käytöstä voi saada jonkun tulehduksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetytti tuo summa 10-20€/kk. Okei, en tulvi, mutta 40v kokemuksella rahaa on mennyt 1-2€/kk... Ei varmaan 10kpl kuukautispöksyjä ole mikään ihmisoikeus.
Tekstistä huomaa, että sinulla ei ole selvästikään kuukautisia, koska et tiedä kuinka paljon ne oikeasti maksaa. Yhdellä eurolla ei pärjätä pitkälle
No mitä sinä ehdotat ratkaisuksi? Täällä on jo hokemalla hoettu ettei ole varaa laittaa 2-5 euroa siteisiin. Asia siis selvä. Nyt pitäisi jo ehdottaa jotakin ratkaisua ongelmaan. Joku ehdotti että täysin varattomat hakisivat sovitusti terkkarilta siteitä, ei kelpaa. Jotkut ehdotti että tytöt joilla on todella runsaat kuukautiset hakeutuisivat terkan kautta koululääkärille, ei kelpaa. Kuukuppia ehdotettu, ei kelpaa. Kestositeitä ehdotettu, ei kelpaa. Halpoja siteitä ehdotettu, ei kelpaa. Ehdottakaa nyt jotakin tekin. Siis muutakin kuin sitä ettei ole varaa siteisiin.
Ihan turhaa valinaa tämä. Muutama euro ei kaada kenenkään taloutta.
Varmaan riippuu millaiset kuukautiset on. Itsellä menee vain muutama pikkuhousunsuoja ja max. puolikas paketti siteitä. Joskus pari tamponia. Ei niihin montaa euroa kuukaudessa mene.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa valinaa tämä. Muutama euro ei kaada kenenkään taloutta.
muutama euro? viikon menkat vie parikymppiä.
Kuukuppi käyttöön. Ihan turhaa kulutusta käyttää muita suojia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetytti tuo summa 10-20€/kk. Okei, en tulvi, mutta 40v kokemuksella rahaa on mennyt 1-2€/kk... Ei varmaan 10kpl kuukautispöksyjä ole mikään ihmisoikeus.
Muakin ihmetytti tuo summa, koska 10-20 €/kk on tosi paljon. En tosin ymmärrä sitäkään, miten sinä voit selvitä vain yhdellä ainoalla eurolla, jos ostat suojasi kaupasta ja vaihdat niitä suositusten mukaan.
Laskin alkuvuonna, että maksan normaalihintaisista siteistä keskimäärin 0,14€/kpl (käytän 1-2 yösidettä ja niiden lisäksi siivekkeellisiä normisiteitä). Niitä kuluu kuukautisten aikana n. 22 kpl, mikä tarkoittaa sitä että jokaiset kuukautiseni maksaa sellaiset 3,08 €. Kiertoni on 27 päivää, joten selviän reilusti alle 4 €/kk, vaikken hyödyntäisi tarjouksia. En myöskään käytä kaikkein halvimpia siteitä.
Mulla 2-3 kertaa tuo määrä, kymmeniä vuosia. Nyt kierukka niukentaa, mutta kaikki ei halua hormoneja, mullakin oli niin. Kuukupin opettelin aika vanhana. Ei ollut helppoa, ei multa olis käyny ihan nuorena. Hyvä, että tietoa on saatavilla. Nuorilla on vaihtoehtoja, mutta ei kaikilla. Älkää pliis vähätelkö.
Sama. Oli pakko suostua nelikymppisenä pitkin hampain kierukkaan, koska olin jo vaarallisesti aneeminen siitä jatkuvasta runsaasta vuotamisesta. Käytin useita eri sidekokoja ja tamponikokoja, 2 päivää kuukaudesta vuosin niin paljon, että 1,5h välein piti vaihtaa se kaikkein superimukykyisin tamponi, koska se falskari kuin Niagara. Myös öisin.
Täällä ehdotettiin, että no valuttelee sen veren samalla vessakäynnillä ulos näppärästi. Juu, minä voinkin työpäivinäni päättää rampata vessasta 1h välein. Sama jäädä asumaan siihen pöntölle ja nukkuakin siinä.
Kuukautiset jatkuvat edelleen (tarkoitus oli lääkärin kanssa saada ne kokonaan pois, mutta ei tapahtunut). Vaihtoväli on harvempi ja rahaa kuluu nyt vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kuukuppi käyttöön. Ihan turhaa kulutusta käyttää muita suojia.
Itse en voi käyttää kuppia tai tamponia emättimen sairauden takia.
Vierailija kirjoitti:
Kohtuleikkaus tepsii
Niin, että kun naisella ei ole varaa kuukautissuojiin, niin leikataan yhteiskunnan piikkiin koko kohtu pois? Heh, on täällä taas ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Kohtuleikkaus tepsii
Itse en kyllä kohdustani luovu.
Vierailija kirjoitti:
Kohtuleikkaus tepsii
Pääsiski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin ihmetytti tuo summa, koska 10-20 €/kk on tosi paljon. En tosin ymmärrä sitäkään, miten sinä voit selvitä vain yhdellä ainoalla eurolla, jos ostat suojasi kaupasta ja vaihdat niitä suositusten mukaan.
Laskin alkuvuonna, että maksan normaalihintaisista siteistä keskimäärin 0,14€/kpl (käytän 1-2 yösidettä ja niiden lisäksi siivekkeellisiä normisiteitä). Niitä kuluu kuukautisten aikana n. 22 kpl, mikä tarkoittaa sitä että jokaiset kuukautiseni maksaa sellaiset 3,08 €. Kiertoni on 27 päivää, joten selviän reilusti alle 4 €/kk, vaikken hyödyntäisi tarjouksia. En myöskään käytä kaikkein halvimpia siteitä.
Mulla 2-3 kertaa tuo määrä, kymmeniä vuosia. Nyt kierukka niukentaa, mutta kaikki ei halua hormoneja, mullakin oli niin. Kuukupin opettelin aika vanhana. Ei ollut helppoa, ei multa olis käyny ihan nuorena. Hyvä, että tietoa on saatavilla. Nuorilla on vaihtoehtoja, mutta ei kaikilla. Älkää pliis vähätelkö.
Sama. Oli pakko suostua nelikymppisenä pitkin hampain kierukkaan, koska olin jo vaarallisesti aneeminen siitä jatkuvasta runsaasta vuotamisesta. Käytin useita eri sidekokoja ja tamponikokoja, 2 päivää kuukaudesta vuosin niin paljon, että 1,5h välein piti vaihtaa se kaikkein superimukykyisin tamponi, koska se falskari kuin Niagara. Myös öisin.
Täällä ehdotettiin, että no valuttelee sen veren samalla vessakäynnillä ulos näppärästi. Juu, minä voinkin työpäivinäni päättää rampata vessasta 1h välein. Sama jäädä asumaan siihen pöntölle ja nukkuakin siinä.
Kuukautiset jatkuvat edelleen (tarkoitus oli lääkärin kanssa saada ne kokonaan pois, mutta ei tapahtunut). Vaihtoväli on harvempi ja rahaa kuluu nyt vähemmän.
Itselläkin ferritiini todella alhainen aina välillä, mutta en voi käyttää hormoneita ollenkaan. Pitää käydä labroissa kontrolloissa ja syödä kuuria.
Entäpä työssäkäyvä pienituloinen yh jolla 3 tyttölasta. Kaikilla runsaahkot menkat. Siteisiin menee n.2 pakettia/ henkilö/ menkat, joten 8 pakettia kuussa ei todellakaan ole mikään pieni summa.
Mitään kompensaatiota ei siteisiin saa esim. elatusmaksuihin tai lapsilisään. Miksi?
Siteisiin kuluvalla summalla maksaisi joka kuukausi parin päivän ruoat, vuodessa tuo summa on reilu 120 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan suosittelema wc-paperikikka toimii vain äärimmäisessä hädässä, mutta ei sovi jokapäiväiseen käyttöön. Kyllä se vessapaperikin on ihan maksullista tavaraa, ja nykyhinnoilla todella kallistakin vielä. Lisäksi paperi murustuu ja möyhentyy kastuessaan eikä ime määräänsä enempää. Puhumattakaan hajuista jotka leviävät lähellä istuvien nenään. Mustat housut eivät todellakaan peitä ohivuotoja, veri näkyy (ja haisee) niissä oikein hyvin. Puhumattakaan punaisesta läntistä joka jää tuolille kun nousee seisomaan. Ihan kauhea tilanne yläaste- tai lukioikäiselle tytölle.
Koulu ja työpaikka ei veloita vessapaperista, joten turha väittää ettei köyhällä olisi siihen varaa koulu- tai työpäivänsä aikana.
Oletko kenties tyhmä vai tyhmä? Tai sitten olet mies jolla ei ole omaa kokemusta kuukautisista. Vessapaperi ei todellakaan sovi menkkasuojien korvikkeeksi, lainaamassasi viestissä luetelluista syistä. Monella tytöllä, kuten itsellänikin, alkoivat kuukautiset jo ala-asteikäisenä ja olisi ollut ihan hirvittävää joutua pusaamaan koulussa jonkun vessapaperitupon kanssa. Kokeilepa itse vuorata alushoususi sellaisella ja kävellä/istua/liikkua normaalisti. Lähteekö tuppo valumaan ja myttääntymään, kokeilepas.
Vessapaperia pahoin vuotaville ehdottelevat luupäät voisivat miettiä, että tungetaan puukotushaavan päälle vessapaperia. Kyllä se siitä se vuoto lakkaa, vähänhän se vaan tuhrii. Musta vaate siihen päälle niin avot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä nykyhinnoilla selviä tuolla hinnalla.
Sidepaketti, Vuokkoset, https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku?haku=vuokkoset , 15snt kpl.
Eli tuo eurokin oli liioittelua. Kahdellakympillä noita saa 5 pakettia... eli 120 kpl.
Vuokkoset slim side 2x12kpl wings duo 3,65 € 0,15/kpl
Pitääkö tyttöjen nukkua koko yö istuen?En mä istu yötä, mutta mulle riittää tuo, kun epäiltiin että hintatietoni olisi vanhetunutta. En sano että kaikki pärjää samalla eurolla-parilla, mutta ihmettelen sitä jutun 20 euroa. Sillä saa ne menkkapikkaritkin. Itse tilasin pikkareita Aliexpressistä, 4€/kpl.
Kaksi pakettia eeikokoisia hyviä tamponeja ja paketti hyviä siteitä on reippaasti yli kympin kk.
Halvat ja mainitsemasi hyvät tamponit on ihan samaa tavaraa, maksat vain brändistä. Puhutaan markettien halpamerkistä vs iso brändi. Lisäksi, varmaan siinä tilanteessa kun pitää saada jotain suojaksi, ei aleta nirsoilemaan että pitää olla jotain tiettyä brändiä.
No ei tosiaankaan ole, jos on aidosti runsaat kuukautiset. Ostin halpoja tamponeita 25 vuotta ja vuodin niistä aina yli joka hiivatin kuukausi. Joku suositteli täällä OB:n tamponeita. Ajattelin, että testaan, ei ne nyt niin erilaisia voi olla.
Uusi elämä ja maailma aukesi. En ole vuotanut kertaakaan läpi OB:n tavaralla kovimpinikaan Niagara-päivinä enää vuosiin.
Jos on OK menkat tai normaalit, sitten ei tosiaankaan haittaa mitä brändiä käyttää. Itsekin käytän halpismerkkejä ns. normaaleihin vuotopäiviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä jokaisella muulla elämänalueella pyritään eroon kertakäyttösaastasta ja korvataan mehupillitkin kestoversioilla, mutta tämä on niin pyhä lehmä että ehdotellaan oikein verovaroin tuettavaksi?
Koska side vertautuu käyttötarpeensa vuoksi vessapaperiin. Ei kukaan ehdota kestovessapaperiakaan.
Paltahan on täynnä perseensä pesijöitä, vessapaperihan ei putsaa heiltä paskaa kannikoiden välistä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin meidän koulukeskuksella yhdessä tilaisuudessa ja samalla reissulla siellä vessassa. Ilokseni huomasin että nykyään vessassa on vessapaperin lisäksi myös menkkasuojia saaavilla ihan ilmaiseksi.
Ja tosiaan terkkarilta varmaan voi pyytää lisää, jos ei ole vara ostaa, vanhemmat ei osta tai menkat pääsee yllättämään. Jaetaanhan siellä terkkarilla pojille kortsujakin ilmaiseksi.
Luottotatuointiliikkeessänikin on vessassa sekä siteitä että tamponeita saatavana asiakkaille, sekä kosteusvoidetta. Yhdellä yksityisyrittäjän huoltoasemalla törmäsin naisten vessassa myös sidekoriin.
Kyllä ainakin itselleni naisena asiakaskokemus paranee noin pienellä huomiolla, vaikka en sitä sidettä tarvitsisikaan itse. Tosin menee jo ohi aiheen, koska kaltoinkohdellut lapset eivät ole huoltoasemilla tai tatuointiliikkeissä niitä siteitä tarpeeseensa löytämässä.
Minun nuoruudessani oli aina vuosikausia puute siteistä. Kolme tyttöä, eikä penniäkään omaa rahaa. Mitään viikkorahaa emme saaneet. Vessapaperia laitettiin hakaneulalla kiinni. Kyllä siitä jäi ikuinen ala-arvoisuuden tunne, joka on vieläkin. Ja tietenkään ei ollut bidettä, eikä koko kylpyhuonetta. Sauna oli, mutta lämmintä vettä ei tullut hanasta.
Kuukautiskuppi on sentään keksitty vähävaraisille. Pelottavaa senkin käyttö on, kunnes ehkä oppii siihen luottamaan.
Niin, mutta ei tämä missään oikeudessa riitä perusteeksi viedä huoltajuutta ja tapaamisoikeutta.