Miehen veli ehdotti, että ei osteta enää joululahjoja toistemme lapsille.
Siis homman nimi on se, että heidän lapsensa ovat jo koulussa ja meillä on vasta vajaa kaksivuotias lapsi (ja toivottavsti joskus tulee lisää).
Mielestäni tämä homma ei nyt ole ihan reilua. Olemme viimeiset kymmenen vuotta mieheni kanssa ostaneet heidän lapsilleen (3 kpl) joka joulu lahjat. He ovat ostaneet pojallemme yhtenä jouluna lahjan, ja jos meille joskus tulee lisää lapsia, he eivät saa setänsä perheeltä koskaan joululahjaa. Jotenkin harmittaa tämä jo siinäkin mielessä, että he ovat aina olleet paljon hyvätuloisempia kuin me; me elimme vielä kaksi vuotta sitten käytännössä opintotuilla, mutta silti ostimme heidän lapsilleen aina lahjat (eikä mitään krääsää, koska miehelleni oli tärkeää ostaa veljen lapsille kunnolliset lahjat).
Jos rahaa olisi meidän taloudessa kuin roskaa, niin ei minua varmaan häiritsisi asia lainkaan. Mutta nyt tällä hetkellä kiehuttaa kun ajattelee niitä rahamääriä mitä sen perheen lahjoihin on vuosien varrella laitettu.
Kommentit (54)
tekopyhä jeesus! Itse tykkään ostella lahjoja (varsinkin lapsille) ja ostan sisarusten lapsille lahjoja nimipäivänä, 6 kk-päivänä yms. " turhana" juhlana. Mutta tiedän hyvin, että veljeni eivät hanki minun lapselleni mitään tuollaisina päivinä. Enkä sitä todellakaan edes odota! Tietysi olen iloinen saadessani lahjan tai jos lapseni saa, mutta se ei tarkoita että sitä lahjaa odottaisi!!
Mies on siis mielellään ostanut ja valinnut veljensä lapsille lahjat ja nyt pikkurouva kiukuttelee kun ei saa omalleen yhtä paljon. Voi jumalauta, mikä nauta! Mäkin olen ostanut sisareni lapselle aina lahjat eikä hetkauttaisi yhtään, jos hän ehdottaisi että lopetetaan homma. Mäkin jäisin aika paljon saamapuolelle, mutta tätä ennen ei ole moinen tullut mieleenkään. Ei siis jeesus sentään, miten jollekin on tullut edes moinen ajatus mieleen???
Minä saan paljon enemmän iloa lahjan antamisesta kuin saamisesta. Olen varmaan totaalisen kieroon kasvanut. :-DDD
Aika tökerö ehdotus sieltä puolelta. Teepä ehdotus, että ei osteta enää kouluikäisille lapsille lahjoja ;)
Minä ainakin haluan ostaa ehdottomasti sisareni lapsille kivat lahjat, olemme muutenkin läheisiä. Hänkin nimenomaan haluaa ostaa mieluisat lahjat lapsillemme, vaikka rahat ovat hänellä tiukassa (niinkuin meilläkin). Meille lahjat ovat kyllä yksi tärkeä osa joulua tai lähinnä niiden antaminen...
Mielelläni ostan siskoni lapsille lahjat, vaikka he eivät osta meille mitään. Eihän se ole lasten " syy" jos aikuiset päättävät tietyn linjan lahjojen suhteen. Sisaren lapset ovat minulle tosi tärkeitä, ja haluan heitä lahjoa vaikka tiedän että vastalahjoja ei tule minulle eikä lapsilleni. Eli täällä yksi tekopyhä jeesus myös. Annan lahjan myös monille muille ihmisille, joilta en tosiaankaan odota mitään vastalahjaa. Yleensä sanon sen myös antaessa, ettei toisen tarvitse juosta kauppaan ostamaan jotain pikapikaa kiitollisuudenvelassa.
Vierailija:
tekopyhä jeesus! Itse tykkään ostella lahjoja (varsinkin lapsille) ja ostan sisarusten lapsille lahjoja nimipäivänä, 6 kk-päivänä yms. " turhana" juhlana. Mutta tiedän hyvin, että veljeni eivät hanki minun lapselleni mitään tuollaisina päivinä. Enkä sitä todellakaan edes odota! Tietysi olen iloinen saadessani lahjan tai jos lapseni saa, mutta se ei tarkoita että sitä lahjaa odottaisi!!
Saisipahan ainakin sellaisia mitkä äitiä miellyttää...
jos veljeni, ainoa sellainen, yht' äkkiä ilmoittaisi ettei osta esim. omalle kummitytölleen mitään jouluna. Veljeni toinen lapsi on kummilapseni ja siitä huolimatta olen molemmille ostanut niin joulu- kuin synttärilahjatkin. Asia olisi eri jos olisi vaikkapa 4 sisarusta ja kaikilla liuta muksuja. Kuulostaa vaan siltä että ap:n miehen veli on ollut tyytyväinen kaikki nämä vuodet kun veljen perhe on muistanut hänen lapsiaan ja nyt kun olisi tietysti kohtuullista muistaa veljensä lasta niin johan ehdotetaankin moista. Myös minun mieheni veli saa meiltä joka vuosi pienen muiston, onhan hän lapsemme kummi eikä hänellä itsellään ole vielä edes lapsia. Kaikenlaisia törppöjä ihmisiä onkin, hyvät tavat taitaa olla muisto vaan.
Se sun miehen veljen perhe ei vain siedä sua ja sun penskaas. Kannattais varmaan jättää yhteydenpito moisiin.
mun mies ei myöskään tykkää että mä ostan mun siskon lapsille paljon ja kalliita lahjoja.
Vierailija:
Just joo. Kukaanhan ei koskaan odota mitään milloinkaan ikinä koskaan takaisin, kun antaa lahjan jollekin. Ja jatkaa vuosikausia tuota lahjojen antamista ilman mitään toiveita, että lahjan saajat vuorostaan muistaisivat... Tosi tekopyhää. KAIKKI odottaa jotain takaisin.
moista vain helpottaakseen teidän jouluvalmisteluja, nyt kun teillä on lapsikin! Yhden lahjan ostaminen pienelle lapselle ei kovin paljoa maksa eikä vie ketään perikatoon. Ehkä tämä toinen perhe oli tosiaan niin paljon fiksumpi kuin AP.
Milloin AP katsot, että olette tasoissa? Jos sinä olet ostanut vaikka 20 lahjaa heidän perheelleen selvästikin katkerana, kun nyt muistelet opintotukia ym., niin milloin veljesi voi lopettaa lahjojen oston teidän lapsellenne? Kaksikymppisenä? Entä jos teille tulee useampi lapsi? Entä jos teille tulee enemmän lapsia kuin tässä toisessa perheessä on?
Yksinkertaisinta tosiaan olisi laittaa lasku, nyt kun ei ole useampia lapsia ja vuosia sekoittamassa asiaa.
ettei tarvitse vaan ostaa lahjoja lapsille (joille ne ovat oikeasti tärkeitä)
Ymmärrän kyllä ap:ta. Minun nähdäkseni velipoika heräsi vasta nyt tähän " turhaan" lahjojen osteluun kun itse pitäisi nähdä vaivaa ja laittaa rahaa muiden lahjoihin. Miksei ilmoittanut silloin kun heidän lapsensa syntyivät ettei tarvitse ostaa mitään?
Kyllä minuakin varmasti ottaisi pattiin samassa tilanteessa. Miettisin että eikö se meidän lapsi olekaan niin tärkeä.
Täällä nämä muutamat hyväsydämiset ja pyyteettömät ihmiset jotka vouhkaavat ap:n itsekkyydestä, käyttävät kuitenkin ihmisestä nimityksiä: " äärettömän tyhmä, yksinkertainen, nauta..." Huomaa miten " sivistyneitä" he ovat.
Hyvää joulunalusaikaa ap:lle
Just joo. Kukaanhan ei koskaan odota mitään milloinkaan ikinä koskaan takaisin, kun antaa lahjan jollekin. Ja jatkaa vuosikausia tuota lahjojen antamista ilman mitään toiveita, että lahjan saajat vuorostaan muistaisivat... Tosi tekopyhää. KAIKKI odottaa jotain takaisin.