Helsingin yliopisto säästää mm. paperia siirtymällä digitaalisiin tutkintotodistuksiin.
Kommentit (104)
Ihanmkuin niitä tutkintoja valmistui niin paljon, että se maksais yliopistolle juuri mitään Omakon tutkintotoditus on tulostettu valkoselle paperille ja nöyttää juuri siltä, että kuka tahansa voisi väärentää.
Ainoa asia jonka yliopistolta saa, maksua vastaa , on se tutkintotodistustus. Kaikki muut materiaalit ja kopiot maksat itse ottamalla kopiot niistä.
Osa minusta kyllä kuoli, kun päätettiin siirtyä tähän tällaiseen toimintaan.
Harmi vaan, että esim. ulkomailla digi-todistus ei useinkaan ole tarpeeksi virallinen todistus opinnoista. Tämä on ehkä isoin ongelma, mikä tähän asiaan liittyy. Opiskelen itse kielialaa, ja meistä moni työllistyy myös ulkomaille, missä usein edelleen eletään paljon enemmän paperinpyörittely-yhteiskunnassa. Esim. Saksassa digitalisaatio ei ole ollenkaan tällaisessa vauhdissa kuin Suomessa. Ja sitten toisaalta käsittääkseni se itse tulostettu kopio todistuksesta ei myöskään ole virallinen, vaan vaaditaan allekirjoitukset ja leimat ja muut. Opiskelijat joutuvat tässä aika ikävään välikäteen.
"Sähköisen tutkintotodistuksen valmistelu on ollut pitkäaikainen prosessi, ja sitä on valmisteltu yliopistopalveluissa. Sähköistä tutkintotodistusta esiteltiin 16.3.2022 yliopiston johtoryhmässä, ja päätös sähköiseen tutkintotodistukseen siirtymisestä tehtiin johtoryhmässä. Opiskelijoiden edustajana on kuultu ylioppilaskuntaa. Palautteen perusteella opiskelijoiden ja akateemisen henkilökunnan kuuleminen olisi tullut olla laajempaa."
https://kamu.uef.fi/tarkennus-sahkoisen-tutkintotodistuksen-kayttoonott…
Niinpä!