Mitä te muut maidottomat/lihattomat laitatte leivän päälle?
Lihaa olen syönyt viimeksi lapsena. Ei vaan ole ollut minkäänlaista halua siihen+terveys&ympäristövaikutukset. Joudun nyt sairauden takia jättämään maidonkin pois. Mitä ihmettä leivän päälle enää voi laittaa? Äsken söin leivällä vain kasviksia. Olen kokeillut muutamia merkkejä vegejuustoja, mutta ne on ihan oikeasti älyttömän pahoja.
Kommentit (85)
Hummusta ja vegaanijuustoa, myös avokadoa joskus.. jos kanamuna käy niin sitä sitten.. Mut eri tavoin maustetut hummukset on mielestäni erinomainen mauntuoja voileivälle leikkeeleen tilalle, pitää vaan uskaltautua kokeilemaan!
Vierailija kirjoitti:
Kallen kaviaaria ruisleivälle, nam.
Tuota saa myös vegaanisena. Se on itse asiassa minusta parempaa kuin kalaperäinen kaviaari, vegekaviaari ei maistu niin voimakkaalta ja "pistävältä".
Kurkku, tomaatti, salaatinlehti tai jotain muuta vihannesta, ehkä jopa joitain juureksiakin.
Lopetin leivän syönnin. Turvotus häipyi. Glut.ton leipä on muutenkin täyttä höttöä ja turha eväs. Loppui myös leikkeleiden osto. Nekin täynnä kaikkea E-koodia ja maissitärkkelystä. Herkuttelen toisinaan juustolla.
Keijua, vuustosiivu, tomaattia tai kurkkua, sitruunapippuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota saa myös vegaanisena. Se on itse asiassa minusta parempaa kuin kalaperäinen kaviaari, vegekaviaari ei maistu niin voimakkaalta ja "pistävältä".
Korvikkeet on tehty keinoaineilla maistuviksi. Ei niissä ruoka maistu.
Tosin ei taida vegaanit siitä oikean ruuan mausta niin välittääkään.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin leivän syönnin. Turvotus häipyi. Glut.ton leipä on muutenkin täyttä höttöä ja turha eväs. Loppui myös leikkeleiden osto. Nekin täynnä kaikkea E-koodia ja maissitärkkelystä. Herkuttelen toisinaan juustolla.
Juusto onkin oikein hyvää ravintoa. Sen syömiseen ei leipää tarvii.
Ap, et vastannut syötkö kalaa ja munia, olisi helpompi neuvoa jos tietäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin kerran jotain vuustoa, kun se oli lähikaupassa tarjouksessa. Riitti yksi pala, eka reaktio oli hyi hele. Sitten katsoin ainesosalistan, oli tehty kookoksesta lähinnä. Sen jälkeen yökötti vielä enemmän. Muutenkin tuo vegehöyrötys, eihän siinä pelastu kuin elukat, ne vahingollisetkin. Ihmiskunta ja ilmasto ei, lentorahtien määrähän tulee paisumaan valtavasti, kun jotain kookosta yms rahdataan ympäri maailman.
Kasviksia, salaattia, pinaattia, rucolaa, ituja, hummusta (voi tehdä muustakin kuin kikherneistä, kuten vaikka pavuista tai punajuuresta ym.), avocadoa, salsaa, pestoa, vegemajoneesia ja -levitettä, hilloa, vegejuustoa, jos niistä tykkää, öljyjä, leipään hierottua valkosipulia, pähkinöistä tehtyä tahnaa, yrttejä.
Esim. paahtoleivän päälle valkosipuliöljyä muutama tippa ja tomaattiviipaleita.
Vaikka Dijon-sinappia tai tomaattipyreetä ja kasviksia.
Mä teen leivän päälle hummusta, sitten paahdetuista paprikoista sosetta, joka sellaisenaan superherkku. Sitten käytn tahinia välillä ja mantelitahnaa jos löytyy tarjouksesta. Lisäksi kurkkusalaattia oon käyttäny. Ja sitten paputahnaa, yleensä valkosipulimaustettua. Tapenadeakin joo, mut en tykkää siitä niin paljoa.
Maidoton margariini (sininen keiju) , kurkku, paprika, tomaatti, säilykemaissi, joskus salaatin lehdet, sipuli.
Jos olen oikein juhlatuulella niin laitan leivän päälle majoneesia salaattitarpeiden lisäksi.
En juurikaan välitä lihaleikkeleistä, vaikken lihaton olekaan ja lapsen pahan maitoallergianvuoksi tulee itsekin käytettyä maidottomia vaihtoehtoja kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tomaatti, suolakurkku + vegemajoneesi taivaallista herkkua!
Vegemajoneesi, taivaallista herkkua, hahhahhaaa!
Suurimmassa osaa normimajoneeseja on ehkä 1% jotain kananmunajauhetta. Ei käytännössä mitään eroa maussa vegemajoneesiin
Normimajoneesissa ei mitään kananmunajauhetta ole, vaan kananmunaa. Pikkasen eroa vegaaniseen korviketekeleen.
Mistä lähtien sinappia on kutsuttu korvikkeeksi?
esim. Hellemans-majoneesissa on tismalleen samat aineet vege-ja kananmunaversiossa. Vain se on eroa, että toisessa on kananmunaa ja toisessa sinappia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä keinoaineita on vegekaviaarissa?
Sen valmistusaineet on merilevä, suola, vesi ja sitruunahappo
Pestoa, hummusta, avocadoa, kanamunaa, tomaattia, kurkkua ja salaattia.
Viljaa se on se puurokin.