Työnantajien ahneus?
Oon huomannut et täällä on usein haukuttu työnantajia ahneiksi kusipäiksi, jotka riistää kaiken työntekijöiltä?
Miten moni täällä ymmärtää työnantajan näkökulman asiaan? Niillä on paljon enemmän vastuuta ja ehkä jopa henkilökohtaisia velkoja firman pyörittämiseksi. Työntekijöillä ei ole muuta vastuuta kuin henkilökohtainen työpanos ja jos sen tekee päin helvettiä niin työnantajilla on vähän keinoja puuttua asiaan koska vaikeaa irtisanoa vakkari työntekijää. En ihmettele miksi tehdään vain lyhyitä soppareita vuokrafirman kautta.
Tuntuu että moni ei ymmärrä yrityksen ja työntekijöiden kulurakennetta. Työntekijän kulut ovat suurinpirtein 1.8 x palkka, joten työntekijän pitäisi tuoda firmalle rahaa 2x palkan verran. Miksi ta pitäisi maksaa enemmän palkkaa jos sä et edes tuota firmalle enemmän rahaa?
Jos työnantajilla menee niin hyvin nii miksette te ryhdy yrittäjiksi ja palkkaaman työntekijöitä jos se on niin kerran helppoa.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan tekisi työtä palkalla, jolla ei elä?
Työnantajan ongelmat ovat hänen omiaan. Ei kiinnosta työntekijää, Piste.
Kyllä minua kiinnostaa työnantajan ongelmat, koska niillä on helposti vaikutuksensa minun elämään. Ellei meillä kauppa käy, niin en saa vuosibonuksia ja jos menee riittävän huonosti, niin joudun työttämäksi konkurssin kohdatua työnantajaa.
Ei tämmöisiä firmoja tarvita mistä ei ole varaa maksaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. En minä ala työntekijöille puolustelemaan ns omia heikkouksiani ja luettelemaan mitä minä teen kaikki päiväni ja mitä kaikkia joudun maksamaan, että pystyn työllistämään sen työntekijän. Jos ei kelpaa kenenkään ei ole pakko täällä töissä olla.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Viime kuussa meillä oli töissä 64 ja nyt 12. Syksyllä sanon loputkin irti.
Osa työnantajista olettaa, että työntekijöidenkin pitäisi suhtautua työpaikkaansa, kuin se olisi heidänkin yrityksensä.
Työntekijöiltä saatetaan odottaa, että he hoitavat työhön liittyviä asioita vapaa-ajallakin. Ja että he eivät ole koskaan sairaana tai että he eivät hanki lapsia ettei lapsista johtuvia poissaoloja tulisi.
Osa työnantajista ihan aidosti kuvittelee, että työntekijöitä voi kyykyttää ihan miten sattuu.
Liian paljon kuulee juttua, miten yrittäjät pyrkivät välttämään velvoitteitaan. Kesätyöläisille jätetään maksamatta lisiä tai lomakorvauksia yms.
Vierailija kirjoitti:
toverille ei jätetä kirjoitti:
vaikuttaa todella siltä että "duunarit" ovat todella tyhmiä. uskovat mitä mistään tietämättömät ay politrukit paasaavat poliittisella paatoksella. ay liikkellä miljardien omaisuudet mikseivät perusta yrityksiä es. paperi. mut onhan se helpompaa pimittää tulot as vuokra pisneksestä ei duunari rassukka tajuu keiden taskuun ne miljardit menevät. todellista demari touhua SUN ON MUN
Joo, sille pitää kädestä pitäen kertoa, että auto, jolla ajat on kuluerä, puhelin jolla soitat on kuluerä, palkkaa joka tulee tilille on kuluerä(jos et ole ollut sairauslomalla kerro kuukausipalkkasi 1,5), kahvi, jonka juot on kuluerä, pukuhuone jossa vaihdat vaatteesi on kuluerä, polttoaine, jonka tankkaat on kuluerä, jne. Sille pitää äidin kertoa, käyttämäsi työvaatteet ja kengät on kuluerä. JNE...
ps varastamasi vessapaperi on kuluerä
Samaan aikaan se saamaton pomon serkunpoika saa 300e/kk käteen enemmän kuin muut, eli aivan turha jauhaa tehokkuudesta yhtään mitään.
Suomessa työntekijän irtisanominen on EU:n helpointa. Mitä te saatanan ahneet kermaperseet vielä vaaditte?
Hyvin niille tuntuu kelpaavan ns. ilmaistyövoima. Nyt kesäaikaan on kätevä ottaa opiskelijat hoitamaan lomasijaisuudet ilmaiseksi.
Työntekijöitä ei pidä palkata jos ei ole varaa maksaa palkkaa ja muita asiallisia lainmukaisia kuluja. Oli kysyntä miten suurta tahansa niin työvoima pitää mitoittaa niin että firman talous kestää -ilman että työntekijät joutuvat tekemään monen ihmisen työt tai epäinhimillisen pitkiä työpäiviä. Suuryrityksillä kaikista vähiten syytä riistää työntekijöitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Viime kuussa meillä oli töissä 64 ja nyt 12. Syksyllä sanon loputkin irti.
Oliko itse aiheutettu ongelma vai peritkö firman ahneelra isältäs?
Monella alalla yritysten toiminta perustuu lähes täysin siihen, että työntekijät joustavat kaikessa. Työntekijöiltä odotetaan, että he jäävät aina mukisematta ylitöihin ja tulevat vaikka vapailta tekemään töitä, jos joku on poissa. On aika kohtuutonta odottaa, että ihmiset vain hyväksyvät sen että aamulla töihin tullessa ei voi olla varma milloin pääsee kotiin.
Esimerkiksi ravintola-alalla ihan surutta riistetään työntekijöitä. Heitä kohdellaan kuin orjia. Työvuorot voivat venyä 2-6h suunniteltua pidemmiksi.
Sitten pomot valittavat että ette ole tarpeeksi tehokkaita.
Vierailija kirjoitti:
[
Kyllä minua kiinnostaa työnantajan ongelmat, koska niillä on helposti vaikutuksensa minun elämään. Ellei meillä kauppa käy, niin en saa vuosibonuksia ja jos menee riittävän huonosti, niin joudun työttämäksi konkurssin kohdatua työnantajaa.
Aika rajatusti on monesti oikeasti vaikutusta omalla tekemisellä - pienissä firmoissa tietty enemmän.
Mutta jos työnantaja nostaa "inflaation" perusteella hintoja 20%, kun kulut nousee 10%, paitsi palkkakulut, joita suostutaan nostamaan 3%, niin kyllähän tuo kasvava voitto on nimenomaan ahneutta ja erityisesti työntekijän selkänahasta revittyä, koska kaikki 20% nostetut hinnat maksaa loppukädessä se työntekijä kuluttajana - oli kyse sitten pesuaineesta tai paperikoneista.
Työntekijöiden arvostus loistaa poissaolollaan. Yleensä silloin menee hyvin, kun yrityksen ylemmillä tahoilla ollaan hiljaa.
Suomessa työntekijöitä harvoin kiitetään yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan, jos ei ole kykyä toimia asiallisesti venkoilematta, niin kannattaa kysyä yrittäjän itseltään, että miksi tätä pitäisi tehdä alunpitäenkään. Jos firma joutuu riistämään ihmisiä pyristelläkseen epätoivoisesti olemassaollakseen, kannattaa nostaa kädet pystyyn, ei se ole sen arvoista.
Ihan jo näkee työntekijöiden kohtelun siinä, miten Helsinki on hoitanut Sarastia-sotkun.
Työntekijät ovat omin avuin saaneet setviä palkanmaksun ongelmia eikä työantajan puolelta ole kuin levitelty käsiä.
Työntekijöitä pidetään aina vain kulueränä eikä voimavarana.
"Tuntuu että moni ei ymmärrä yrityksen ja työntekijöiden kulurakennetta. Työntekijän kulut ovat suurinpirtein 1.8 x palkka"
Ei pidä paikkaansa - voit tarkistaa esim:
Palkkalaskuri työnantajalle - Ilmarinen (www.ilmarinen.fi/tyonantaja/tyonantajan-laskurit/palkkalaskuri/)
Tyypillisesti kulut ovat tuota 1.3-1.4 x palkka
toverille ei jätetä kirjoitti:
vaikuttaa todella siltä että "duunarit" ovat todella tyhmiä. uskovat mitä mistään tietämättömät ay politrukit paasaavat poliittisella paatoksella. ay liikkellä miljardien omaisuudet mikseivät perusta yrityksiä es. paperi. mut onhan se helpompaa pimittää tulot as vuokra pisneksestä ei duunari rassukka tajuu keiden taskuun ne miljardit menevät. todellista demari touhua SUN ON MUN
Suorittavan työn tekijälle ei makseta palkkaa lakipykälien pläräämisesti, se joutuu tekemään myös ihan oikeita töitä. Tänmöinen huomautus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi nyyh. Jahka saat ajettua psks alas niin sitten voitkin mennä jollekin toiselle yrittäjälle tekemään ILMAISEKSI hommia. Muista sitten nuolla kengänpohjia ja olla niin stn kiitollinen että saat osallistua.