Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhannuspäivä ja loman kuluminen

Vierailija
15.05.2023 |

Pidän lomani juhannuksen tienoilla. Juhannusaatto ja päivä eivät kuluta lomaa eli lomaa kuluu 22pv. Aikeeni oli pitää nuo kaksi päivää myöhemmin kesällä. Sain kuulla että toisen voi laittaa vaikka maanantaille mutta toinen pitää laittaa lauantaille. Onko mielestänne ok? Firman sääntöjen mukaan jokaista lomaviikkoa kohden pitää käyttää yksi lauantai. Mun mielestä ei mene näin sillä juhannuslauantaihan on poikkeus kuten tietyt muutkin määritellyt pyhät. Kokemuksia? Selvityksessä on luottiksen kautta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, juhannusviikolla kuluu vain 4 lomapäivää. Mulla on ollut kans kerran sama tilanne kuin ap:lla, ja ainakin mä jouduin laittamaan yhden yli jääneistä päivistä lauantaille. Sitten taasen kun olen pitänyt lomaani pääsiäisen yhteydessä, olen säästänyt siinä sen lauantain, eli en ole joutunut keinotekoisesti merkitsemään yhtä lauantaita. Juhannusaatto ja pääsiäislauantai ovat verrannolliset päivät, joten minäkin vähän mietin, vedätettiinkö mua ton juhannusaaton kanssa.

Silloin se on eri juttu, jos pidät vaikka talviloman (6pv) kahdessa pätkässä ja lauantait lasketaan lomapäiviksi: silloin pitää yksi päivistä olla laskennallisesti lauantai. Meillä nämä lauantaitkin ihan kirjataan lomapäiviksi järjestelmiin.

Vierailija
2/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, juhannusviikolla kuluu vain 4 lomapäivää. Mulla on ollut kans kerran sama tilanne kuin ap:lla, ja ainakin mä jouduin laittamaan yhden yli jääneistä päivistä lauantaille. Sitten taasen kun olen pitänyt lomaani pääsiäisen yhteydessä, olen säästänyt siinä sen lauantain, eli en ole joutunut keinotekoisesti merkitsemään yhtä lauantaita. Juhannusaatto ja pääsiäislauantai ovat verrannolliset päivät, joten minäkin vähän mietin, vedätettiinkö mua ton juhannusaaton kanssa.

Silloin se on eri juttu, jos pidät vaikka talviloman (6pv) kahdessa pätkässä ja lauantait lasketaan lomapäiviksi: silloin pitää yksi päivistä olla laskennallisesti lauantai. Meillä nämä lauantaitkin ihan kirjataan lomapäiviksi järjestelmiin.

En tajunnut. Miksi pääsiäinen eri kuin juhannus? Ja mitä järkeä on tuossa lauantaissa jos sen joutuu kuluttamaan myöhemmin kuitenkin? Olen aina tähän asti saanut muissa työpaikoissa sen puhtaasti vapaana myöhemmin ilman että toista päivää on tarvinnut merkata lauantaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäloma on 24 päivää joista 4 on lauantaipäiviä . 

Vierailija
4/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lomajakso osuu kohtaan jossa on lomaa kuluttamattomia pyhiä tms niin tuo sääntö ei toteudu. Alle 3pv viikossa ei kuulu lauantai.

Vierailija
5/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lauanatai menee, eli jokaista viittä lomapäivää kohden kuluu kuusi päivää (eli se lauantai) eli vaikka pitäisit yhden päivän per viikko vuosilomaa, viiden viikon jälkeen sulta on kulunut kuusi lomapäivää. Ei se juhanuslauantai kun vaan siirrä eteenpäin sitä, milloin se kuluu.

Vierailija
6/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut. Miksi pääsiäinen eri kuin juhannus? Ja mitä järkeä on tuossa lauantaissa jos sen joutuu kuluttamaan myöhemmin kuitenkin? Olen aina tähän asti saanut muissa työpaikoissa sen puhtaasti vapaana myöhemmin ilman että toista päivää on tarvinnut merkata lauantaille.

,

Eihän sen pitäisikään olla eri kuin juhannus. Sehän se pointti. Siksihän minäkin ihmettelin, että vedätettiinkö mua sen juhannuksen suhteen.

Vierailija
7/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se lauanatai menee, eli jokaista viittä lomapäivää kohden kuluu kuusi päivää (eli se lauantai) eli vaikka pitäisit yhden päivän per viikko vuosilomaa, viiden viikon jälkeen sulta on kulunut kuusi lomapäivää. Ei se juhanuslauantai kun vaan siirrä eteenpäin sitä, milloin se kuluu.

Mutta jos lomajakso pitää sisällään juhannusviikon tai päättyy juhannukseen, se viikko ei kuluta kuin korkeintaan 4 lomapäivää. Juhannusaatto on perjantai ja mainittu poikkeuksena, juhannuspäivä on lauantai ja kalenteriin punaisella merkitty pyhäpäivä.

4 §

Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) lomanmääräytymisvuodella 1 päivän huhtikuuta ja 31 päivän maaliskuuta välistä aikaa nämä päivät mukaan luettuina;

2) lomakaudella 2 päivän toukokuuta ja 30 päivän syyskuuta välistä aikaa nämä päivät mukaan luettuina;

3) arkipäivällä muita viikonpäiviä kuin sunnuntaita, kirkollisia juhlapäiviä, itsenäisyyspäivää, jouluaattoa, juhannusaattoa, pääsiäislauantaita ja vapunpäivää.

Vierailija
8/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina juhannuksena lomalla ja saan ihan kaksi kunnon lomapäivää pitää muulloin. Ei mene lauantaihin toista.

Vierailija
9/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos lomajakso pitää sisällään juhannusviikon tai päättyy juhannukseen, se viikko ei kuluta kuin korkeintaan 4 lomapäivää. Juhannusaatto on perjantai ja mainittu poikkeuksena, juhannuspäivä on lauantai ja kalenteriin punaisella merkitty pyhäpäivä.

4 §

Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) lomanmääräytymisvuodella 1 päivän huhtikuuta ja 31 päivän maaliskuuta välistä aikaa nämä päivät mukaan luettuina;

2) lomakaudella 2 päivän toukokuuta ja 30 päivän syyskuuta välistä aikaa nämä päivät mukaan luettuina;

3) arkipäivällä muita viikonpäiviä kuin sunnuntaita, kirkollisia juhlapäiviä, itsenäisyyspäivää, jouluaattoa, juhannusaattoa, pääsiäislauantaita ja vapunpäivää.

Niinpä. Mielestäni firma vedättää nyt mua tässä tai ainakin tämä heidän päätöksensä on huonompi kuin vuosilomalain määritys.

Vierailija
10/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa

Vierailija
11/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalla on oikeus päättää mihin hän sijoittaa lomasi kesälomakauden (toukokuu - syyskuu) välisenä aikana. Työnantajan päättäessä sijoituksen loma on annettava katkemattomana ellei työssäsi ole jotain erityistä joka estäisi katkemattoman loman annon. Kun työnantaja päättää mihin hän sijoittaa lomasi niin silloin hän ei voi asettaa siihen mitään ehtoja että lomalauantaita olisi 4 kappaletta.

Työnantaja voi sopia sijoituksesta sinun kanssasi myös toisin. Tällöin se on aina teidän välisenne sopimus, ja tälläiseen sopimukseen työnantaja voi asettaa myös ehdon että lomapäivistä 4 täytyy olla lauantaita.

Käytännössä sinun kannattaa suostua työnantajan vaatimukseen siitä että lomapäivistäsi 4 on oltava lauantaita, koska muuten työnantaja voi määrätä sinulle haluamansa katkeamattoman lomajakson jossa on neljä lauantaita.

Vierailija
12/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lomajakso osuu kohtaan jossa on lomaa kuluttamattomia pyhiä tms niin tuo sääntö ei toteudu. Alle 3pv viikossa ei kuulu lauantai.

Kyllä se toteutuu. Jokaista 6 lomapäivää kohti on oltava 1 lauantai. Eli vaikka pitäisit lomaa aina alkuviikosta 4 päivää, niin 24 lomapäivästä 4 on lauantaita.

Vierailija
13/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina kuvitellut että lauantai ei kuluta sen viikon lomaaeikä sitä oteta pois muualta. On tavallaan poikkeus. Ja jos olen jollain viikolla

1-2 päivää lomalla niin tuolloin ei täyty vähintään kolmen päivän sääntö joka mainittu myös firmamme sivuilla. Kysyn tätä liitosta tarkemmin. Ap

Vierailija
14/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä funktio on tällä lauantaille osuvalle pyhälle jos se kuitenkin vähennetään lomapäivistä? Miksi se on erikseen listattu ns. lomaa kuluttamattomina päivinä?

Vierailija
15/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä funktio on tällä lauantaille osuvalle pyhälle jos se kuitenkin vähennetään lomapäivistä? Miksi se on erikseen listattu ns. lomaa kuluttamattomina päivinä?

Sitä ei vähennetä lomapäivistä.

Funktio on se, että jos olisit töissä joita tehdään säännöllisesti myös lauantaisin, niin tällöin juhannuslauantai olisi joko vapaa tai silloin siitä maksettaisiin pyhäkorvausta. Tälläisessä työssä oleville lomalaisille on tärkeää että juhannuslauantaita ei vähennetä lomapäivistä, niin että työnantaja ei voi välttää antamasta ylimääräistä vapaapäivää/pyhäkorvausta sijoittamalla lomaa sen juhannuslauantain päälle.

Vierailija
16/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei vähennetä lomapäivistä.

Funktio on se, että jos olisit töissä joita tehdään säännöllisesti myös lauantaisin, niin tällöin juhannuslauantai olisi joko vapaa tai silloin siitä maksettaisiin pyhäkorvausta. Tälläisessä työssä oleville lomalaisille on tärkeää että juhannuslauantaita ei vähennetä lomapäivistä, niin että työnantaja ei voi välttää antamasta ylimääräistä vapaapäivää/pyhäkorvausta sijoittamalla lomaa sen juhannuslauantain päälle.

No meidän työpaikallamme ja tässä tessissä kukaan ei työskentele lauantaisin.

Vierailija
17/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin kerran lyhyen loman aikana kuluvista lomapäivistä palkanlaskennasta. Sain vastaukseksi, että siitä ei säädetä missään vaan asia on työnantajan päätettävissä. Siis on työnantajakohtaista, kuluttaako alle kolmen päivän loma lauantaita vai ei.

Vierailija
18/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se toteutuu. Jokaista 6 lomapäivää kohti on oltava 1 lauantai. Eli vaikka pitäisit lomaa aina alkuviikosta 4 päivää, niin 24 lomapäivästä 4 on lauantaita.

Niin? Juhannusviikolla on neljä työpäivää ja sitä kohden juhannuslauantai joka ei kuluta lomaa. Sitten kaksi päivää siirtyy eteenpäin. Miten niitä kohdem voi tulla yksi lauantai?

Vierailija
19/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jätän nuo kaksi päivää pitämättä niin maksetaAnko ne minulle kahtena lomapäivänä rahana? Työsuhteeni ehkä loppuu niin voisin sitten tehdä ennemmin niin. Ei kannata ottaa vapaana jos kaksi vapaata muuttuu yhdeksi.

Vierailija
20/23 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Juhannusviikolla on neljä työpäivää ja sitä kohden juhannuslauantai joka ei kuluta lomaa. Sitten kaksi päivää siirtyy eteenpäin. Miten niitä kohdem voi tulla yksi lauantai?

Kaksi päivää siirtyy eteenpäin ja niistä toinen on lauantai eli jos olet juhannusviikon lomalla, niin vielä seuraava maanantai on palkallista lomaa, ei enää tiistai. Jos siis haluat jatkaa lomaasi. Ja lomasi merkitään alkaneeksi juhannusviikkoa edeltävän viikon lauantaina, jolloin se 1/6 lauantainen lomapäivä löytyy sieltä eikä juhannusviikolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi