Leikkauksen jälkeinen kuume?
Hei,
Kysymys asiasta tietäville. Olin gynekologisessa vatsan tähystysleikkauksessa alkuviikosta. Endometrioosia poistettiin laajasti. Leikkaushaavat olleet vähän kireitä ja kipeitä mutta paranee minusta. Alavatsakipuja on ja hartiapistosta. Virtsarakko jotenkin tykyttää välillä. Olen ottanut lääkkeitä säännöllisesti.
Tänä iltana nousi kuume, lähes 39 astetta. Osaston ohjeissa sanotaan, että ota yhteyttä jos sinulla on toistuva kuume. Jäänkö odottelemaan vai soitanko?
Kiitos..
Kommentit (52)
Minulla oli nielurisaleikkauksen jälkeen ensimmäisen viikon kuumetta 37.8c. 4ntenä päivänä tuli jälkivuoto, joten pidempi kuume/lämpö? Ehkä johtui osittain siitä, että sinne tehtiin uusi polttotoimenpide.
Oksentelin myös paljon ensimmäisen viikon aikana alkaen heti leikkauspäivästä.
Leikkauspäivän oksentelu johtui, että olin niellyt verta leikkauksen aikana?
En oikein kestänyt panacod-lääkettä. Koska kun en ottanut sitä vaan maksimi burana+paracetamol kombo, en oksennellut. Piti siis valita kivut tai kuvotus/oksentelu. Mutta silti kun kivut alkoivat kunnolla 3ntena päivänä, jouduin ottamaan panacodia, mutta usein pärjäsin 1-2 panacodilla per päivä.. tai no oli pakko, koska isompi määrä sai minut oksentelemaan.
Olin aika paniikissa, ja kerran siis menin päivystykseen tuon vuodon takia, sen jälkeisenä päivänä soitin kuumeesta, vaikka lapussa luki, että 38c kuumeesta pitäisi ottaa yhteyttä ja minulla oli vain 37.8c Mutta se kuume meni lopulta ohi ja oksentelu meni myös ohi ja olin jopa Tallinnassa 13 päivää leikkauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuume jatkuu.. oliko teillä kuumetta leikkauksen jälkeen?
Ap
Soita päivystysapuun, saat ohjeet. Älä viivyttele yhtään.
Kävin jo pari päivää sitten lähimmässä päivystyksessä ja siellä otettiin verikokeet. Lääkäri sanoi, että tulehdusta ei ole niiden mukaan ja kuume johtuu toipumisesta. Joten miksi menisin sinne enää uudestaan?
Ap
Koska kuume on merkki tulehduksesta ja saatat olla hengenvaarassa. Lääkäri puhui puuta heinää. Leikkauksen jälkeen ei kuulu nousta kovaa kuumetta.
Soita heti äläkä luovuta ennen kuin saat päivystävän lääkärin ohjeet.
Mulla oli vuosi sitten ihan sama juttu ja kun soitin niin joku hoitaja sanoi puhelimeen että seuraile tilannetta, no se vaan paheni ja sitten soittelin toiseen kertaan ja sama ja seuraavana päivänä piti sitten mennä jo ottamaan terveyskeskukseen tulehdusarvot. Siellä lääkäri soitti leikanneellee lääkärille joka antoi lääkeohjeet ja kysyi että miksen soittanut osastolle. No soitin mutta kun niitä ei kiinnostanut.
Eli soita heti äläkä luovuta ennen kuin saat lääkärin puhelimeen.
Mulla sitten kaksi tosi vahvaa antibioottikuuria kymmenen päivää päälle, tulehdus meni ohi, mutta koko kesän oli niin jäätävä väsymys näistä antibiooteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuume jatkuu.. oliko teillä kuumetta leikkauksen jälkeen?
Ap
Soita päivystysapuun, saat ohjeet. Älä viivyttele yhtään.
Kävin jo pari päivää sitten lähimmässä päivystyksessä ja siellä otettiin verikokeet. Lääkäri sanoi, että tulehdusta ei ole niiden mukaan ja kuume johtuu toipumisesta. Joten miksi menisin sinne enää uudestaan?
Ap
Koska kuume on merkki tulehduksesta ja saatat olla hengenvaarassa. Lääkäri puhui puuta heinää. Leikkauksen jälkeen ei kuulu nousta kovaa kuumetta.
Joo, ja sitten vielä se huomio, että tulehdusarvot nousevat ja laskevat viiveellä, eli jos kuume on noussut, niin voi kestää pari päivää että ne tulehdusarvot nousevat.
SOITA HETI tai paremminkin mene sairaalan päivystykseen ja vaadi saada puhua leikkaavan lääkärin tai vastaavan kanssa. Et lähde ennen kuin saat lääkkeet tai pääset sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Kuume laskee, mutta voiko silti olla tulehdus?
Ap
Kuume on tulehdusoire. Kuume ei nouse huvikseen ilman syytä.
Se on muuten aika tavallista, että jonkinasteinen kuume nousee ihan reaktiona kudosvaurioon ja sen paranemiseen liittyviin kehossa tapahtuviin asioihin. Kaikille ei tule tätä reaktiota, mutta kyllä monelle tulee ja jos on jo tutkittu että tulehdusta ei ole, niin ei siitä lievähköstä kuumeesta tarvitse hätäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuume on tulehdusoire. Kuume ei nouse huvikseen ilman syytä.
Höpön pöpön. Suoraan lääkärijärjestö Duodecimin Terveyskirjastosta, että kudosvaurio (jollainen leikkauksessa aiheutetaan) aiheuttaa myös kuumetta jopa viikoiksi ilman tulehdusta:
"Myös kudosvaurioiden korjaaminen synnyttää lämpöä, mikä havaitaan vaikean vamman ja leikkauksen jälkeen, jolloin lämmönnousu voi jatkua viikkoja."
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nuo kivut+ kuume kyllä voisi tarkoittaa tulehdusta.
Aloittaja taisi nukahtaa ikiuneen. Toivottavasti av ei jäänyt auki selaimeen.
Toivoisin, että sairaudesta kyselijät kävisivät päivittämässä, miten heille sitten kävi. Huvittaa nämä tiukat tietäjät, jotka esittävät että mene mesoamaan päivystykseen ja vaadi leikkaava lääkäri paikalle. Kuumeasia selvitetään nyt. Voi elämän kevät .
Vierailija kirjoitti:
Miten nyt voit, ap?
Henki meni.
Taitaa olla sama aloittaja kyseessä, vain leikkauksen ajankohta on hiukan vaihtunut.
https://www.vauva.fi/keskustelu/5119250/kivut-1010-leikkauksen-jalkeen