Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin eskari vs. koulu: onko pvk:ssa asiat huonosti ja koulussa hyvin? Hlökunnan taholta

Vierailija
13.05.2023 |

Koko ajan saa lukea miten päiväkodeissa on kamala resurssipula, hlökuntaa puuttuu, on vain sijaisia jotka vaihtuu koko ajan. Espoossa äsken unohdettiin lapsi pihalle yksin kun päiväkoti meni kiinni ja kaikki muut lähti kotiin. Helsingissä unohdettiin lapsi yksin retkelle puistoon, kun työntekijät ja muut lapset lähti takaisin päiväkotiin. Työntekijöitä kiinnostaa lähinnä kahvitella ja juoruilla ringissä. Jne. Ja eskarivuosi siis on yleensä päiväkodissa.

Siitä kesän jälkeen alkaa koulu. Eli lapset on suunnilleen saman ikäisiä eskarissa kuin ekalla koulussa, huomioiden sekin että osa on syntynyt loppuvuonna ja osa alku.

Onko koulussa asiat merkittävästi paremmin kuin päiväkodin puolella? Asianmukainen määrä henkilökuntaa? Opeja kiinnostaa työ lasten kanssa enemmän kuin kahvittelu? Lapsia ei unohdeta yksin jonnekin hevonkuuseen?

Jos niin miksi on paremmin?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri aika merkittävä. Koulun opet on eri luokkaa kuin vakan opet. En tiedä miksi. Työmotivaatio on erilainen. Ja ammattitaito.

Vierailija
2/9 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillakin on jo vähän enemmän järkeä päässä kun menevät kouluun, ei ole niin paljon vahtimista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valitsin lapsilleni päiväkodin eskarin. Päiväkoti: yhteensä noin 40 lasta, oma aidattu piha puineen, viihtyisä vanha puutalo, tutut hoitajat, sopivan kokoiset pöydät ja tuolit.

Koulu: yhteensä noin 500 oppilasta, asfalttipiha, betonikoulu, ruokalan linjasto, jolta pienikokoinen lapsi hädin tuskin yltää ottamaan ruokaa.

Vierailija
4/9 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä valitsin lapsilleni päiväkodin eskarin. Päiväkoti: yhteensä noin 40 lasta, oma aidattu piha puineen, viihtyisä vanha puutalo, tutut hoitajat, sopivan kokoiset pöydät ja tuolit.

Koulu: yhteensä noin 500 oppilasta, asfalttipiha, betonikoulu, ruokalan linjasto, jolta pienikokoinen lapsi hädin tuskin yltää ottamaan ruokaa.

Tarkoitus oli vertailla vakaa ja perusopetusta.

Ap

Vierailija
5/9 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta eskarin voi suorittaa joko päiväkodissa tai koulussa, eli siinä on se konkreettinen valinnan mahdollisuus. Ainakin itse näin päiväkodin parempana valintana eskari-ikäisille, vaikka koulukin oli tuttu ja hyvä.

Vierailija
6/9 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero voinee johtua ihan siitäkin, että koulussa henkilökunta koostuu opettajista, kun päiväkodin eskarissa vakaopet kiertävät eri-ikäisten ryhmissä ollen välillä alle kolmivuotiaiden vaipanvaihtajina ja loruttelijana ja sitten taas ehkä kerran viikossa eskariopena. Päiväkodin eskariryhmissä avustaa myös alemman koulutustason lastenhoitajia. Nämä seikat voivat vaikuttaa eskariopetuksen laadukkuuteen.

Vierailija
7/9 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa on säännöt, siellä ei sanoiteta tunteita ja paapoilla, että nyt tuli Lukalle paha mieli, voi voi sentään. Siellä sanotaan Hertalle, että noin ei tehdä, lopeta heti ja pyydä anteeksi. Normaalit lapset oppivat olemaan ihmisiksi, mutta aina meillä on kirjainyhdistelmät vaivoinamme.

Vierailija
8/9 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa on säännöt, siellä ei sanoiteta tunteita ja paapoilla, että nyt tuli Lukalle paha mieli, voi voi sentään. Siellä sanotaan Hertalle, että noin ei tehdä, lopeta heti ja pyydä anteeksi. Normaalit lapset oppivat olemaan ihmisiksi, mutta aina meillä on kirjainyhdistelmät vaivoinamme.

Totta ihmeessä kouluissa sanoitetaan tunteita.

Vierailija
9/9 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta eskarin voi suorittaa joko päiväkodissa tai koulussa, eli siinä on se konkreettinen valinnan mahdollisuus. Ainakin itse näin päiväkodin parempana valintana eskari-ikäisille, vaikka koulukin oli tuttu ja hyvä.

Joo niin voi, tosin usein ei voi itse valita vaan kunta päättää paikan vanhempien puolesta. Mutta vaikka sen suorittaisi koulun tiloissa, niin työntekijät on vakaopeja ja vakahoitajia. Ei koulun opettajia.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi