Leikkauksen jälkeinen kuume?
Hei,
Kysymys asiasta tietäville. Olin gynekologisessa vatsan tähystysleikkauksessa alkuviikosta. Endometrioosia poistettiin laajasti. Leikkaushaavat olleet vähän kireitä ja kipeitä mutta paranee minusta. Alavatsakipuja on ja hartiapistosta. Virtsarakko jotenkin tykyttää välillä. Olen ottanut lääkkeitä säännöllisesti.
Tänä iltana nousi kuume, lähes 39 astetta. Osaston ohjeissa sanotaan, että ota yhteyttä jos sinulla on toistuva kuume. Jäänkö odottelemaan vai soitanko?
Kiitos..
Kommentit (52)
Tulehdusarvot nousee jälkijunassa, joten ota uudestaan yhteyttä.
Jos soittaisin minut leikanneeseen sairaalaan, niin se sijaitsee eri kaupungissa. Eli sinne tutkimuksiin pitäisi taas matkustaa..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma kuumekin johtuu siitä, että elimistö toipuu leikkauksesta. Oli hyvin nuori lääkäri, jäi vähän mietityttämään..
Ap
Lähtisin kyllä hyvin äkkiä uudestaan päivystykseen kun kuume ei laske alle 37.5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuume jatkuu.. oliko teillä kuumetta leikkauksen jälkeen?
Ap
Soita päivystysapuun, saat ohjeet. Älä viivyttele yhtään.
Kävin jo pari päivää sitten lähimmässä päivystyksessä ja siellä otettiin verikokeet. Lääkäri sanoi, että tulehdusta ei ole niiden mukaan ja kuume johtuu toipumisesta. Joten miksi menisin sinne enää uudestaan?
Ap
Lääkärit eivät valitettavasti ole aina oikeassa. Etenkään nuoret vähän kokemusta omaavat. Tilanteesi ei ole parantunut vaan lähinnä pitkittynyt. En ole kuullut tällaista kuume johtuu toipumisesta versiota.
Voi olla verenmyrkytys. En jäisi odottelemaan.
Mulla oli kuume mutta sain jonkun viruksen sieltä sairaalasta, siellähän onniitä pöpöjä. kannattaa silti tuo asia selvittää. Minulla sanottiin ettei liittynyt leikkaukseen. Ainahan leikkaus voi aiheuttaa vatsassa jonkin tulehduksen johon tarviaa antibiootti kuurin.
Minulla ei ollut leikkauksen jälkeen kuumetta, siksi tuo kuulostaa epänormaalilta. Sain paperilapun mukaan, jossa sanottiin että jos nousee kuumetta, ota yhteyttä.
Mulla oli crp tosiaan normaali, mutta leukosyytit koholla. Kuulemma elimistö toipuu ja siksi arvot sekaisin.. Kauheeta, kun en tiedä voinko nyt vaan jatkaa elämää ja ajatella, että se on näin.
Ap
Jos olisi jotain vakavampaa, varmaan näkyisi crp:ssä ja muuallakin perusverenkuvassa?
Ap
Minulla oli kohdunpoiston jälkeen parin viikon ajan kuumetta, mutta ei kertaakaan yli 38 asteen. Ohjeissa luki, että on tavallista ja jos kuume nousee yli 38 asteen, pitää soittaa osastolle tai naistentautien polille. Aamut oli ihan ok, lämpö alkoi nousta iltapäivän puolella. Se oli hassua, että kuumeen nousun huomasin siitä, että pottuvarpaita alkoi särkeä. Muissa sairauksissa kuumeen nouseminen saa aikaan päässä humahtelua ja sitten vilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuume jatkuu.. oliko teillä kuumetta leikkauksen jälkeen?
Ap
Soita päivystysapuun, saat ohjeet. Älä viivyttele yhtään.
Kävin jo pari päivää sitten lähimmässä päivystyksessä ja siellä otettiin verikokeet. Lääkäri sanoi, että tulehdusta ei ole niiden mukaan ja kuume johtuu toipumisesta. Joten miksi menisin sinne enää uudestaan?
Ap
Siksi ettet kuole kun istut koneen ääressä vauvaniksipalstalta koko ajan kysellessäsi tyhmiä kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli crp tosiaan normaali, mutta leukosyytit koholla. Kuulemma elimistö toipuu ja siksi arvot sekaisin.. Kauheeta, kun en tiedä voinko nyt vaan jatkaa elämää ja ajatella, että se on näin.
Ap
Hyppää järveen.
t. palstan päivystävä kirurgi
Minulla oli myös endometrioomaleikkauksen jälkeen kuumetta pienen hetken mutta se meni ohi muutamassa päivässä. Ajattelin sen johtuvan siitä että kudoksia on revitty ja elimistö on puolustuskannalla. Leipäilin, söin tulehduskipulääkettä ja annoin kropalle aikaa toipua. Noin viikko leikkauksen jälkeen iski kyllä kunnon flunssa mutta sekin meni ohi.
Ok, en kysele enää. Kiitos kaikille jotka vastaisitte minulle asiallisesti!
Ap
Joo, tää vauva-palsta on toki parempi kuin sairaalan erikoislääkäri, jonne joudut menemään, jos vielä mietit.
Lämpöily ja koholla olevat tulehdusarvot ovat tavallista leikkauksen jälkeen. Keho korjaa itseään kirurgin veitsen jäljiltä samoin keinoin kuin bakteeri kun jälkeen. Jos kuume kuitenkin on kovin korkea, sahaa, vointi huononee tai kivut pahenevat, hakeudu päivystykseen.
Minulla on trombosyytit ja leukosyytit kokoajan koholla, mutta lääkärit sanovat että olen terve. Pitää uskoa, vaikka epäilyttää. Tämän ap. n tapaus on vähän samanlainen. Ihan oikein on kysellä kun on epävarma tilanne. Mutta tämän maan terveydenhoito on mennyt välinpitämättömäksi, 35-50 vuotiaiden naisten kuolleisuus on noussut. Mistä tämä kertoo?
Ap