Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kivut 10/10 leikkauksen jälkeen

Vierailija
15.05.2023 |

Moi!

Olin viikko sitten gynekologisessa vatsan tähystysleikkauksessa. Poistettiin endometrioosia laajasti, kohdun takaa, kohdusta, munasarjoista, vatsakalvolta. Kaikkea ei saatu pois, mm. jäi syvää endometrioosia ja palleaan.

Itse leikkaushaavat ei enää kiristä tai ole kipeät, mutta alavatsakivut on ihan kamalat. Leikkausta ennen kipuja oli todella paljon. Hormonilääkitys on edelleen. Olen ottanut Panadol 1g + 4 x Burana 400mg päivässä, mutta ei auta.

Osaston ohjeissa oli, että kipua voi jatkua viikkoja. Mutta kuuluuko niiden olla voimakkaita? Niin, ettei pysty seisomaan.

Te, joilla leikkaus vei endometrioosiin liittyvät kivut, milloin kivuton aika alkoi? Onko mahdollista, että mun kivut vaan jatkuu leikkauksesta huolimatta?

Kiitos

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/14 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan jokainen leikkaus kooltaa erilainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä osastolle, tarvitset paremmat lääkkeet. Ei ole tarkoitus kärsiä noin. T. Hoitsu

Vierailija
4/14 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ehkä olla tarpeen tarkistaa, että onhan siellä kaikki ok. Ettei ole tulehdusta tms. Soitto sairaalaan siis.

Vierailija
5/14 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut endometrioosileikkauksessa 10 vuotta sitten ja sain vahvat lääkkeet leikkauksen jälkeen (opiaatteja). Niillä pärjäsin. Ota yhteys osastolle/lääkäriin!

Vierailija
6/14 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista

Kauanko teillä kesti kivut leikkauksen jälkeen? Viikon päästä alkaisi taas työt

Ap

Vierailija
7/14 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kyseessä avoleikkaus vai tähystys? Pärjäsin endoleikkauksen jälkeen (tähystys) särkylääkkeillä, mutta mitään fyysistä leikkauksen jälkeen ei voi tehdä. Eli liike minimiin. Olethan noudattanut leikkauksen jälkihoito-ohjeita.

Itse muistan olleeni endo-leikkauksen jälkeen pidempään puolikuntoinen kuin sektion jälkeen. 4 viikkoa sektion jälkeen olin spinning tunnilla. Endoleikkaujsen jälkeen oli vatsatunemuksia 6 kk leikkauksen jälkeen.

Vierailija
8/14 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä oli tähystysleikkaus eli tehtiin neljä pientä viiltoa. Olen kyllä noudattanut ohjeita, toki pyrkinyt liikkumaan mahdollisimman paljon, veritulpan pelossa. 

Ap

Vierailija
9/14 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä oli tähystysleikkaus eli tehtiin neljä pientä viiltoa. Olen kyllä noudattanut ohjeita, toki pyrkinyt liikkumaan mahdollisimman paljon, veritulpan pelossa. 

Ap

Ok, minulla tehtiin kahdella viikolla eli sinulta on poistettuacendoa laajalta alueelta. Liikunnasta se kipu sitten johtuu. Rauhallista kävelyä kohtuudella. Kokeile auttaako liikkumaton päivä kipuihin. Jos auttaa syy on liikunnan rasittavuudessa.

Vierailija
10/14 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisen ohjeistuksen kipulääkityksestä sait osastolta kotiinlähtiessäsi?

Vierailija
11/14 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisen ohjeistuksen kipulääkityksestä sait osastolta kotiinlähtiessäsi?

Sanottiin, että ota lääkettä säännöllisesti vaikka ei olisi kipujakaan. Panadolia ja Buranaa. Mulla on myös Panacod reseptillä, mutta ei auta yleensä ja aiheuttaa ummetuksen, joten en ole ottanut. Lisäksi en ole uskaltanut, kun käytän parasetamolia.

Käytin muutaman päivän myös Pegorionia ja Cuplatonia, ne auttoi. Nyt on vatsa ruvennut toimimaan liikaakin, esim. eilen 7 kertaa, joten lopetin.

Ap

Vierailija
12/14 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kivut vaan jatkuu, ottavatko osastolle tutkimukseen vai mitä?

Ap

Vierailija
13/14 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat ihan riittämättömän annoksen, parasetamolin maksimiannostus on 3000mg/vuorokausi (=3g/vrk) ja ibuprofeenin maksimiannostus on 3200mg/vuorokausi. Sinuna ottaisin Panadol 1g + Burana 600mg yhdessä kolme kertaa vuorokaudessa (n. 8 tunnin välein) ja näiden ottokertojen välissä sitten tarpeen mukaan Buranaa kunhan sen maksimi 3200mg/vrk ei ylity.

Vierailija
14/14 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasetamoli ei auta minulla kipuihin, otan sitä vain koska käskettiin.. kuulemma vähentää myös turvotusta jos muistan kuulleeni oikein, nukutuksen jälkeen ohjeita kuunnellessani..

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme