Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen on ennuste suolistosyövässä, jos keuhkoissa on etäpesäkkeitä?

Vierailija
13.05.2023 |

Henkilöllä huono yleiskunto ja ikää.

Kommentit (234)

Vierailija
181/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri on tosi fiksu naislääkäri ja on käyttänyt sanoja vahva syöpä epäily. Isäni ei ikinä pystyisi nielemään mitään letkua ja on taatusti jo kieltäytynyt sellaisesta pelkästä ajatuksesta. Ultraan odottelee julkisessa sairaanhoidossa ja minua ei sinne halua mukaan.

Letkun nieleminen on gastroskopia ja siinä tutkitaan vatsa ja ruokatorvi eikä keuhkot.

Letkulla voidaan tutkia myös keuhkot. Sekin menee suun kautta sisään.

Ei tietenkään sama lääkäri eikä samalla kertaa. Molemmille omat laitteet ja osaajat.

Eikös keuhkoista oteta kerroskuvat tai magneettikuvat? Vatsan osalta tähystys on parempi tutkimus.

Vierailija
182/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ei ole kieltänyt vatsan alueen ultraamista. Hän on kieltänyt ne keuhkojen varjojen jatkotutkimukset mistä syystä ajattelin, että ne olisivat olleet jotain letkujen nielemistä mitä hän ei halua tehdä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöä odotellessa...?

Vierailija
184/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä osasta on outoa, jos vanhus ei suostu nielemään letkua mutta antaa ultrata vatsan. Näin minäkin toimisin ja olen 52-vuotias.

Vierailija
185/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on täysin yksilökohtaisia. Minulla on tätä suvussa riesana, osa on selättänyt syöpänsä pahoistakin lähtökohdista ja osalla lähtö on tullut hyvin pian. Pahimmista tilanteista selvinneet ovat kestäneet normaalia rajumpia hoitoja äärettömän hyvin. Tämä on avainasemassa jos syöpä on levinnyt suoliston ulkopuolelle niin ettei leikkaus oikeastaan auta. Ne hoidot on niin rajuja että niitä ei moni ihan oikeasti vain kestä jos täytyy lähteä agressiivisesti liikkeelle heti kättelyssä.

Vierailija
186/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kun hoitoja ei anneta niin ei voi elää enää useampia vuosia?

Ap

Perintoako olet karkkymassa?

Vierailija
187/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavaa, kun mollaatte ap:tä, jolla on nyt kova huoli.

Onko teillä ollut surkea isä ja olette kateellisia vai mitä kummaa.

Vierailija
188/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:n isällä on muistisairaus niin sellaiset eivät ole enää kovinkaan loogisia. Toisena päivänä toinen mielipide ja toisen toinen. Tapahtumien välillä muutama kuukausi joten vanhukselle aivan eri tilanne.

Vierailija
189/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsaa tutkittaessa niellään letkua. Ja samalla reissulla voidaan ottaa tarvittaessa koepaloja. Nim. letkun niellyt

Vierailija
190/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mikä osasta on outoa, jos vanhus ei suostu nielemään letkua mutta antaa ultrata vatsan. Näin minäkin toimisin ja olen 52-vuotias.

Ei keuhkojen tutkimista varten niellä mitään letkuja, eikä sen paremmin mitään kameroitakaan, niinkuin ap ensimmäisillä sivuilla väitti.

Vierailija
191/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni ei ole kieltänyt vatsan alueen ultraamista. Hän on kieltänyt ne keuhkojen varjojen jatkotutkimukset mistä syystä ajattelin, että ne olisivat olleet jotain letkujen nielemistä mitä hän ei halua tehdä.

Ap

Keuhkoista voisi ottaa viipalekuvauksen, jossa asia kai selviäisi paremmin.

Siis tietokonetomografia. Pyytäkää päästä siihen. Ei tarvi työntää letkua keuhkoihin.

Vierailija
192/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isälläni myös muistisairautta ja en ole ihan varma kuinka paljon tilanteestaan ymmärtää.

Lapseni 14- ja 16-vuotiaita ja kyselevät kauanko ukki vielä elää ja en osaa yhtään vastata.

Ap

Kukaan ei tiedä vastausta siihen kauanko henkilö x tai b elää, koska huomenna voi vaikka jäädä auton alle ja kuolla.

Kerro lapsillesi, että vaikka syöpä voi  toisinaan johtaa kuolemaan, niin nykypäivänä yhä useammin siitä voi myös parantua. Kerro, että kukaan ei kuitenkaan voi tietää miten ukin käy tuon syövän kanssa ja siksi on parasta vain koittaa elää tätä hetkeä. Syöpää sairastavalle on hyväksi myös se, että voi välillä elää normaaiakin elämää ja nauttia elämästä kuin se, että ajattelisi koko ajan vain syöpää.

Ap luultavasti on jo pelotellut lapsetkin syövällä vaikkei mitään virallista diagnoosia ole edes olemassa.

Vierailija
193/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei tiedä miksi isäni on ensimmäisellä kerralla maaliskuussa kieltänyt jatkotutkimukset. Isäni ei tällaista muista tai kerro.

Ap

Vierailija
194/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei keuhkojen tutkimista varten niellä mitään letkuja, eikä sen paremmin mitään kameroitakaan, niinkuin ap ensimmäisillä sivuilla väitti.

Kyllä mulle on tehty tutkimus, jossa työnnettiin letku keuhkoja tutkimaan.

Ei se tavallaan ole nielemistä, mutta suun kautta se letku kameroineen työnnettiin. Otettiin myös joku huuhtelunäyte. Olisiko ollut pal

Vierailija
195/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, oon alalla. Kaiken kertomasi perusteella sanoisin, että voit toivoa parasta mutta kannattaa pelätä pahinta. Uskon ettei isäsi ole kertonut tai osannut kertoa sinulle kaikkea, ja veikkaan että kotisairaanhoito "vuosi" nuo tiedot koska pitävät kohtuuttomana sitä ettet tiedä tilannetta. Pyydä isältäsi, että saisit luvan tulla mukaan sinne uä-tutkimukseen tai jutella hoidosta vastaavan lääkärin kanssa (kotihoito voi osata sanoa lääkärin, ainakin jos isäsi on jo kotisairaalan eli käytännössä palliatiivisen hoidon, eikä pelkän kotihoidon asiakas).

Vierailija
196/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko maaliskuussa jo epäilty siis syöpää? Ei keuhkosyöpää vaan jotain syöpää?

Ap

Vierailija
197/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa keuhkojen tähystys jossa viedään ohut letku keuhkoihin.

Vierailija
198/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli sellainen olo, että tieto vuodettiin minulle.. kun kysyin siitä lisää niin kertoivat papereissa lukevan että keihkokuvissa on ollut varjoja.

Ap

Vierailija
199/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokonetomografialla selviää keuhkojen tilanne.

Siinä ei ole mitään epämiellyttävää.

Vierailija
200/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. En ole millään sairaanhoidon alalla ja alan tuntea itseni ihan tyhmäksi kun edes ajattelen isäni kieltäytyneen jatkotutkimuksista nieltävät letkun takia. On tosi kurjaa jos on kieltäytynyt jostakin kuvista.

Ap