Millainen on ennuste suolistosyövässä, jos keuhkoissa on etäpesäkkeitä?
Kommentit (234)
Kotisairaanhoito sanoi että oli epäily niistä varjoista keuhkoissa ja isäni kielsi jatkotutkimukset. Tulkitsin epäilyn etäpesäkkeiksi koska harvemmin nyt muuta jatkotutkitaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri on tosi fiksu naislääkäri ja on käyttänyt sanoja vahva syöpä epäily. Isäni ei ikinä pystyisi nielemään mitään letkua ja on taatusti jo kieltäytynyt sellaisesta pelkästä ajatuksesta. Ultraan odottelee julkisessa sairaanhoidossa ja minua ei sinne halua mukaan.
Letkun nieleminen on gastroskopia ja siinä tutkitaan vatsa ja ruokatorvi eikä keuhkot.
Vierailija kirjoitti:
Ja saattaahan ne varjot olla Googlen mukaan myös vaikka joku tulehdus tai bakteeri.
Ap
Kyllä ne luultavasti on metastaaseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on näkynyt tosiaan vain varjoja. Kukaan ei ole sanonut minulle sanaa etäpesäke.
ApMiksi sitten jo aloituksen otsikossa mainitset keuhkojen etäpesäkkeet? Itsekö ne keksit?
En ole ap, mutta ap kertoi, että lääkärit epäilevät vahvasti kuvien perusteella.
Itse olen päätellyt sen letkun nielemisen. Se on mielestäni ainoa järkevä syy miksi isäni olisi kieltänyt jatkotutkimukset. Tuntuu aivan älyttömältä, että hän kieltäytyisi jostain kuvan ottamisesta.
Ap
Ei pahalla, mut miksi kukaan kysyy näitä omaisten vakavia terveyshuolia täältä?
Lääkäreillä on kaikki tieto hoidosta, ja niiltä voi kysyä.
Hoitajat on kartalla, missä mennään.
Ja silti ammattilaisetkin voi erehtyä, ja se saattohoitopotilas vaan elää potkottaa vuosia normitaviselämää ja toisaalta "terveen" syöpä voi viedä parissa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virtsaa varten hänelle on laitettu kestokatetri juuri eli kertooko se syövän leviämisestä?
On tosi rasittavaa omaisille, kun vanhus ei halua puhua asioistaan.
ApVoi kertoa, esim. vatsan alueen, eturauhasen tai virtsarakon syövän myötä esim. virtsaputki voi ahtautua, rakko ei tyhjene kunnolla jne.
lonkkamurtuma/ leikkaus on jo riittävä syy kestokatetriin, mutta ei se välttämättä kuitenkaan kerro syöpätilanteesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri on tosi fiksu naislääkäri ja on käyttänyt sanoja vahva syöpä epäily. Isäni ei ikinä pystyisi nielemään mitään letkua ja on taatusti jo kieltäytynyt sellaisesta pelkästä ajatuksesta. Ultraan odottelee julkisessa sairaanhoidossa ja minua ei sinne halua mukaan.
Letkun nieleminen on gastroskopia ja siinä tutkitaan vatsa ja ruokatorvi eikä keuhkot.
Letkulla voidaan tutkia myös keuhkot. Sekin menee suun kautta sisään.
Ei tietenkään sama lääkäri eikä samalla kertaa. Molemmille omat laitteet ja osaajat.
Lääkäri epäilee jotain syöpää vatsan alueella tunnisteltuaan isääni koska keräsi nesteitä kovasti. Siksi lähete ultraan. Käsillä ei pystynyt sanomaan varmaksi. Käytti kuitenkin sanoja vahva syöpä epäily.
Ap
Joku kysyy täällä sen takia että
On viikonloppu ja huoli valvottaa öisin. Pystyn vasta ensi viikolla soittamaan asiasta jollekin.
Ap
Mä en nyt tajua. Epäileekö se lääkäri syöpää keuhkoissa vai vatsassa?
Lääkäri epäilee syöpää vatsassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sitä itse keksinyt. Tiedän, että isäni odottaa pääsyä vatsan ultraan vahvan syöpäepäilyn takia. Hän ei itse kertonut varjoista keuhkoissa vaan kotisairaanhoito mainitsi niistä ohi mennen. Hänen jalkansa on kuin tukki ja se huolestuttaa minua ja kestokatetri mietityttää.
ApVahvassa syöpäepäilyssä tehdään ultraääni kiireellisenä tai jopa laaditaan kiireellinen lähete sairaalaan. Tästä voi jo päätellä, että isälläsi ei todellakaan ole vahvaa syöpäepäilyä.
Oletko seurannut kirjoitteluja terveydenhoidon tilasta? Se on ihan se ja sama millainen lähete sairaalaan tulee, sieltä saa ajan kun eka vapaa aika löytyy.
Rintasyöpien osalta HUSissa tämä viive oli noin 3 viikkoa puoli vuotta sitten. Ja hoitojen aloittamista odotellaan vähintään toinen kolmeviikkoinen. Ihan realistiselta kuulostaa ap:n tarina tässä suhteessa.
Paksusuoli voidaan tutkia myös tietokonetomografialla. Mun läheisellä on tutkittu sillä tavalla. 85 -v.
Siinä oli tyhjennys samalla tavalla kuin Letkulla peräsuolen kautta mentäessä.
Mun sukulaisella oli kahteen kertaan runsas veriuloste. Sanottiin hänen olevan liian vanha leikkaukseen, joten ei uskalla vaarantaa terveyttä turhalla tutkimisella, kun se tyhjennys on rankkaa. Hänellä kai oli vaan divertikkelivuoto.
Isäni ei ole menossa tutkituttamasn keuhkojen varjoja. Hän on menossa ultraan vatsan alueelle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kotisairaanhoito sanoi että oli epäily niistä varjoista keuhkoissa ja isäni kielsi jatkotutkimukset. Tulkitsin epäilyn etäpesäkkeiksi koska harvemmin nyt muuta jatkotutkitaan.
Ap
No mutta. Taas sun tarina nyrjähti. Odottaa ultraa, joka ON jatkotutkimus, ja isäsi kielsi. Väkisinkö meinaatte viedä vai lyödä ensin tajun pois, vaaaaai miten? Varsin mielenkiintoista, ennätänkö saunaan tässä välissä? ... uuktaJ
Täytyy sanoa että itsekin ihmettelen tätä jonossa odottamista. Tekisi mieli soittaa sairaalaan ja kiukutella siitä, että syöpä etenee jos kukaanei tutki
Ap
Rukouskokoukseen. Ei mitään hävittävää, jos menette.
Ihmisiä on parantunut toivottomissakin tilanteissa joskus.
Jos uloste on mustaa, sanoisin päiviä, max pari viikkoa.