Millainen on ennuste suolistosyövässä, jos keuhkoissa on etäpesäkkeitä?
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virtsaa varten hänelle on laitettu kestokatetri juuri eli kertooko se syövän leviämisestä?
On tosi rasittavaa omaisille, kun vanhus ei halua puhua asioistaan.
ApVoi kertoa, esim. vatsan alueen, eturauhasen tai virtsarakon syövän myötä esim. virtsaputki voi ahtautua, rakko ei tyhjene kunnolla jne.
lonkkamurtuma/ leikkaus on jo riittävä syy kestokatetriin, mutta ei se välttämättä kuitenkaan kerro syöpätilanteesta mitään.
Käsittääkseni lonkka on leikattu jo pari kuukautta sitten, kyllä katetrista olisi pitänyt jo päästä eroon, moneenkin kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri on tosi fiksu naislääkäri ja on käyttänyt sanoja vahva syöpä epäily. Isäni ei ikinä pystyisi nielemään mitään letkua ja on taatusti jo kieltäytynyt sellaisesta pelkästä ajatuksesta. Ultraan odottelee julkisessa sairaanhoidossa ja minua ei sinne halua mukaan.
Letkun nieleminen on gastroskopia ja siinä tutkitaan vatsa ja ruokatorvi eikä keuhkot.
Ja keuhkot tutkitaan bronkoskopialla, jossa tutkitaan keuhkojen tila suun kautta.
Kurkatkaa nyt vielä proktoskopia, laparoskopia ja hysteroskopia samalla.
Ehkä stressaan liikaa ja vatsan uktraaminen ja keuhkoissa näkyvät varjot eivät liity toisiinsa.
Ap
Katetri tuli tämän nesteen keräämisen yhteydessä. Oli jo ilman välissä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä stressaan liikaa ja vatsan uktraaminen ja keuhkoissa näkyvät varjot eivät liity toisiinsa.
Ap
Tottakai ne liittyy.
Suurinosa levinneessä syövässä kuolee vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä osasta on outoa, jos vanhus ei suostu nielemään letkua mutta antaa ultrata vatsan. Näin minäkin toimisin ja olen 52-vuotias.
Ei keuhkojen tutkimista varten niellä mitään letkuja, eikä sen paremmin mitään kameroitakaan, niinkuin ap ensimmäisillä sivuilla väitti.
On olemassa keuhkojen tähystys jossa viedään ohut letku keuhkoihin.
Tutkittava potilas ei kuitenkaan niele letkua.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikös siellä keuhkoissa pitänyt olla suolistosyövän etäpesäkkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Hänellä todettiin varjoja keuhkoissa maaliskuussa.
Ei antanut lupaa kuvata niitä.
Ap
Minä pyytäisin isältäni valtakirjan, että lääkäri saa tehdä selkoa tilanteesta. Menisin sitten itse tämän lääkärin vastaanotolle ja tiedustelisin mahdollisuudet perin juurin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista. En ole millään sairaanhoidon alalla ja alan tuntea itseni ihan tyhmäksi kun edes ajattelen isäni kieltäytyneen jatkotutkimuksista nieltävät letkun takia. On tosi kurjaa jos on kieltäytynyt jostakin kuvista.
Ap
Tässä varmaan kommentoijilla tuli sekaannusta sen kanssa, että ihmisille tuli "nieltävästä letkusta" mieleen mahalaukun tähystys. On olemassa myös sellaisia tähystystutkimuksia, joissa letku menee henkitorveen, mutta sehän ei ole silloin nielemistä. Kun ruoka niellään, se menee mahaan eikä keuhkoihin, eiks ni :) Mutta on ihan ymmärrettävää, että et kirjoita ihan täsmällisesti, kun aihe on vieras mutta herättää tunteita.
Tässä on tosiaan aika niukat tiedot tarjolla. Kun epäillään jotain vatsan alueella olevaa syöpää, niin sehän voi silloin olla suolistossa, mahalaukussa, maksassa, haimassa, jne mitä kaikkia elimiä niitä nyt ihmisellä onkaan. Keuhkoissa olevat varjot saattaa liittyä asiaan tai sitten ei. Ei tällä perusteella oikein voi paljoa kertoa, vaikka palstalle eksyisi millainen syöpäprofessori tahansa. Mutta vähemmälläkin asiantuntemuksella kuulostaa kyllä siltä, että sun isä on varsin huonossa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Rasittavaa, kun mollaatte ap:tä, jolla on nyt kova huoli.
Onko teillä ollut surkea isä ja olette kateellisia vai mitä kummaa.
Päinvastoin. Mä jäin aikoinaan töistä vuorotteluvapaalle saattohoitaakseni oman syöpäsairaan isäni.
Vierailija kirjoitti:
Isälläni myös muistisairautta ja en ole ihan varma kuinka paljon tilanteestaan ymmärtää.
Lapseni 14- ja 16-vuotiaita ja kyselevät kauanko ukki vielä elää ja en osaa yhtään vastata.
Ap
Ymmärrettävää, että isä ei halua tutkimuksia ja hoitoja. Ihan hyvä on sinun ap ja lastenkin alkaa varautua luopumiseen. Ajatelkaa niin, että on hyvä ,kun isän ei tarvitse kärsiä. Kun on alkava suostisairaus hän ymmärtäö ,mitä tuleman pitää siltä saralta. Raskasta se on sitten katsella omaisenkin, kun muisti menee.
Olin 18 ,kun isäni kuoli sydäriin ja minusta se oli luonnollista siihen aikaa. Siitä on jo vuosikymmeniä.
Voitte vaan toivoa, ettei isäsi joudu kauan kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri epäilee syöpää vatsassa.
Ap
Miksi sitten puhut aloituksessa suolistosyövästä ja keuhkojen etäpesäkkeistä?
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyy täällä sen takia että
On viikonloppu ja huoli valvottaa öisin. Pystyn vasta ensi viikolla soittamaan asiasta jollekin.
Ap
Pahoittelen kommenttiani, pidä huoli itsestäsi!
Vertaistuki on tärkeää, ja hyvä kuulla myös muiden ajatuksia.
Pidä tiiviisti yhteyttä hoitavaan lääkäriin, isäsi hoitajat myös tärkeässä asemassa tulevassa hoitopolussa.
Muistan kyllä mitä se on kun omainen sairastaa, et voi nukkua, etkä syödä, kun huoli painaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on näkynyt tosiaan vain varjoja. Kukaan ei ole sanonut minulle sanaa etäpesäke.
ApMiksi sitten jo aloituksen otsikossa mainitset keuhkojen etäpesäkkeet? Itsekö ne keksit?
En ole ap, mutta ap kertoi, että lääkärit epäilevät vahvasti kuvien perusteella.
Juurihan hän tuossa sanoo ettei kukaan ole puhunut hänelle etäpesäkkeistä sanaakaan. Kuka ne sitten on keksinyt jos ei ap itse?
Vierailija kirjoitti:
En ole itse nähnyt yhtään röntgen kuvaa mutta kotisairaanhoito sanoi niiden olevan hänen papereissaan että varjoja näkyy röntgenissä. Tosin jokuhan sanoi, että ne voivat olla keuhkoahtaumataudista peräisin.
Ultran pitäisi olla aivan lähiviikkoina sanottiin minulle. Isäni ei ihan muista tätä ultra-asiaa.
Ap
Miksi ette laita nettiin ,isä kyllä suostuu,kun oikein asioita esität,että sinulla on oikeus hoitaa hänen asioita,kun on nyt se lonkajuttukin jne. Me ollaan miehen kanssa tehty jo 10 v sitten valtakirjat siten etä minä saan hoitaa miehen asioita ja hän minun + tytär meidän molempien asioita, katsoa tiedot hoitaa apteekkiasiat, tilata aikoja terv huoltoon jne.
Toistaiseksi olemme käveleviä, juoksevia, kuntosalilla käyviä ja kaikki digijutut hallitaan ,mitä tarvitsee. Ikää meillä kohta kahdeksankymmentä.
Vierailija kirjoitti:
Isäni ei ole kieltänyt vatsan alueen ultraamista. Hän on kieltänyt ne keuhkojen varjojen jatkotutkimukset mistä syystä ajattelin, että ne olisivat olleet jotain letkujen nielemistä mitä hän ei halua tehdä.
Ap
Sä selvästi ajattelet ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin lonkkaleikkauksen yhteydessä lääkäri sanoi minulle, että isälleni piti melko monta kertaa selittää että miksi on sairaalassa. Miten sellainen tila voi mennä ohi omaisilta? Lääkäri selitti sen vieraalla ympäristöllä ja että se tulee usein ilmi vahvemmin sillon.
Ap
Muistisairaat ovat todella taitavia huijaamaan ja peittelemään sanomisiaan ja ja tekemisiään kun ovat tutussa ympäristössä. Meilläkin töissä saattaa päästään pehmeä mennä aivan täysipäisenä läpi sijaiselle tai oudommalle hoitajalle.
Elää ehkä muutamia kuukausia, tai sitten loppu tulee nopeamminkin. Missään nimessä ei elä vuosia.
Ja keuhkot tutkitaan bronkoskopialla, jossa tutkitaan keuhkojen tila suun kautta.