Millainen on ennuste suolistosyövässä, jos keuhkoissa on etäpesäkkeitä?
Kommentit (234)
Mutta mitenkäs se maaliskuussa murtunut lonkka. Yhdessä kohtaa puhut kotisairaanhoidosta, toisessa että on julkisen toimijan hoidossa odottamassa ultraa. Eikös sen lonkan takia kuuluisi olla kuntoutuksessa. Mites nämä nyt kierrät kaarrat?
Milläs se 120 sinusta diagnoosoidaan? Aivokuvilla? Omalla äidilläni juurikin sairaalan muistitesteillä diagnosoitiin dementia.
Vierailija kirjoitti:
Keuhkojen etäpesäkkeitä tuskin pystyy leikkaamaan joten ennuste riippuu varmaan siitä, tehoaako muu hoito. Mikäli potilasta ryhdytään hoitamaan, on jotain toivoa iästä huolimatta, koska hoitoja ei muuten anneta.
Näin siis täysin mutuillen. Tuttavapiirissä eräs vanhus juuri sairasti syövän ja tajusin hänellä olevan mahdollisuuksia toipua, koska hän sai niin paljon sytostaattihoitoja. Niitä tuskin annetaan iäkkäälle monisairaalle ellei hoidon odoteta tehoavan.
Sairasta että näille vanhoille kuluerille annetaan mitään muuta kuin palliatiivista hoitoa. Eihän näistä yhteiskunnan eläteistä päästä koskaan muuten eroon!
Kotisairaanhoito käy isäni kotona päivittäin juurikin murtuneen lonkan takia. Ei hän enää yksin pärjää vaan siellä käy lähihoitaja päivittäin katsomassa tilannetta. Nyt kun vaan jalkakin on niin turvoksissa niin pelkään että kohta hänen paikkansa ei enää ole kotona vaan täytyy laittaa paperit vetämään palvelutaloon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Milläs se 120 sinusta diagnoosoidaan? Aivokuvilla? Omalla äidilläni juurikin sairaalan muistitesteillä diagnosoitiin dementia.
Nimenomaan diagnoosia varten pitäisi tehdä mm. Aivojen magneettikuvaus. Mutta ap:n isähän nimenomaan kieltäytyi kaikista kuvauksista.
Eli mitään varmaa diagnoosia syövästä ei ole olemassa. On vaan ap: n epäily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja itse asiassa isäni muisti testattiin myös vasta lonkkaleikkauksen yhteydessä sairaalassa ja minulla oli ollut kyllä aavistus, että ei muista kaikkea mutta siinä tuli ilmi keskivaikea dementia. Oli aika yllätys minulle. Enkä pyytänyt sitäkään tutkimusta mutta sairaalassa sen tekivät.
ApEikä kenellekään diagnosoida pelkän muistitestin perusteella ohimennen dementiaa. Älä jaksa.
Ja syöpädiagnoosin tekoon on useita verestä tehtäviä tutkimuksia, jotka yksiselitteisesti vastaavat kysymykseen, onko syöpä vai ei.
On ihan mahtavaa miten ruusuinen kuva osalla on suomen vanhustenhoidosta. Tilanne on juurikin tuollainen kun ap sanoo. Vanhukset odottavat julkisissa jonoissa tutkimuksiin pääsemistä ja ovat aika sairaanakin omissa kodeissaan niin, että joku käy päivittäin katsomassa että ovat hengissä. Hienoa, jos tilanne on parempi jossain päin suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja itse asiassa isäni muisti testattiin myös vasta lonkkaleikkauksen yhteydessä sairaalassa ja minulla oli ollut kyllä aavistus, että ei muista kaikkea mutta siinä tuli ilmi keskivaikea dementia. Oli aika yllätys minulle. Enkä pyytänyt sitäkään tutkimusta mutta sairaalassa sen tekivät.
ApEikä kenellekään diagnosoida pelkän muistitestin perusteella ohimennen dementiaa. Älä jaksa.
Ne ovat kyllä toimivia mutta niiden lisäksi tehdään aina myös pään kuvantamiset ja toimintakyvyn kartoitus kun diagnoosia haetaan ja suunnitellaan mahdollista lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ja kotisairaanhoito myös sanoi ulosteen olevan mustaa ja kun googletin niin se on syövän oire.
Ap
lopet agooglettelu. Ukillani on myös olut vuosia mustaa ulostetta ja hänet on tutkittu kaikilla mahdollisilla tavoilla, eikä ole muuta syytä löytynyt kuin pineiä divertikkeleitä suolistossa, jotka vuotavat verta. Musta uloste siis voi olla muustakin syystä kuin syövästä.
Kerro isällesi, että sinua pelottaa ajatus siitä, ettet tiedä mikä hänessä on vialla ja eniten pelkäät syöpää ja pyydä jo spääset lääkärille mukaan kuulemaan tuloksia. Jos hän ei anna siihen suostumusta, niin siihen sinun on sitten tyydyttävä. Saat tietää kuolinsyyn sitten kuoleman jälkeen, kun se aika koittaa.
Ei edelleenkään ole varmaa tietoa syövästä. On lääkärin vahva syöpä epäily ja isäni odottaa ultraan. Kysyn noista verikokeista lisää kun saan jonkun ensi viikolla puhelimen päähän. Voisiko ne itse käydä otattamassa terveyskeskuksessa?
Ap
Ehkä minä sanon juurikin noin. Isäni on vanhan kansan mies ja kenties ei ota minua mukaan sairaalaan mutta ainakin yritän.
Ap
On tästä todellakin se hyöty että isäni oireita ei pidetä kovinkaan vakavina ja kenties meillä on tosi monta vuotta vielä yhdessä matkaa.
Ap
Kannustan sinua ottamaan suoraan lääkäreiltä tietoa ja lukemaan potilaspaperit.
Mieheni isä kuoli paksusuolensyöpään, mutta hänellä diagnosoitiin virheellisesti, että hänellä on eturauhassyöpä. Näimme hänellä hormonilääkkeitä nimenomaan eturauhassyöpään. Ruumiinavauksessa ei ollut merkkejä eturauhassyövästä, vaan kuolinsyy oli yllättäen paksusuolensyöpä. Yllätti siis myös avaajan. Häntä oli hoidettu väärin.
Oli vähän yli kahdeksankymppinen ja muuten aika terve. Kertoi eturauhassyövästään. Sanoi olleensa kahteen kertaan kuvauksissa sairaalassa. Pyysimme nähdä sairaskertomuksia, mutta sanoi lähettäneensä kaikki kelaan, jotta saa kalliit eturauhassyöpälääkkeet halvemmalla.
Kysyin, onko etäpesäkkeitä. Hän sanoi kysyneensä ja lääkäri sanoi nimenomaan, että ei ole. (Olikohan ymmärtänyt väärin, vähän epäilen.)
Olisi pitänyt pyytää uudet paperit ja tutustua asiaan. Olemme huolettomia ja luulimme kaiken olevan hyvin.
En muista tarkkaan, mutta ehkä noin vuoden tai puolentoista kuluttua kuoli äkillisesti kotiinsa. Oli juuri jutellut ex-avokkinsa kanssa puhelimessa ja sanonut, että nyt väsyttää. Puhelu oli loppunut. Sitten varmaan aika nopeasti oli kuollut. Siis heti tai parissa tunnissa. Oksensi hiukan verta ennen kuolemaansa ämpäriin, jonka oli ottanut sänkynsä viereen.
Vierailija kirjoitti:
Kuolo korjaa.
Niinhän se tekee. Kaikki aikanaan, kunkin vuorollaan.
Vierailija kirjoitti:
On tästä todellakin se hyöty että isäni oireita ei pidetä kovinkaan vakavina ja kenties meillä on tosi monta vuotta vielä yhdessä matkaa.
Ap
Tuskinpa vuosia kuitenkaan levinneen suolistosyövän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keuhkojen etäpesäkkeitä tuskin pystyy leikkaamaan joten ennuste riippuu varmaan siitä, tehoaako muu hoito. Mikäli potilasta ryhdytään hoitamaan, on jotain toivoa iästä huolimatta, koska hoitoja ei muuten anneta.
Näin siis täysin mutuillen. Tuttavapiirissä eräs vanhus juuri sairasti syövän ja tajusin hänellä olevan mahdollisuuksia toipua, koska hän sai niin paljon sytostaattihoitoja. Niitä tuskin annetaan iäkkäälle monisairaalle ellei hoidon odoteta tehoavan.
Sairasta että näille vanhoille kuluerille annetaan mitään muuta kuin palliatiivista hoitoa. Eihän näistä yhteiskunnan eläteistä päästä koskaan muuten eroon!
Eikö karma pelota?
Vierailija kirjoitti:
Potilas ei kerro. Lääkäriä on kovin vaikea saada kiinni.
Kai potilas saa päättää mitä kertoo. Vai onko jokin tärkeä syy että sinulle pitää kertoa?
Eipä sitä tiedä. Miten paljon, minkä kokoisia, onko mitä laatua ärhäkkyydeltä, voik/aiotaanko leikata ja niin monta tekijää. Onko jo saanut hoitoa, niitä varmaanki yritetään hillitä ja pienentää. Meillä tais mennä vuos-pari.
Silloin lonkkaleikkauksen yhteydessä lääkäri sanoi minulle, että isälleni piti melko monta kertaa selittää että miksi on sairaalassa. Miten sellainen tila voi mennä ohi omaisilta? Lääkäri selitti sen vieraalla ympäristöllä ja että se tulee usein ilmi vahvemmin sillon.
Ap