Millainen on ennuste suolistosyövässä, jos keuhkoissa on etäpesäkkeitä?
Kommentit (234)
Kysypä lääkäriltä. Hän kyllä kertoo jos potilas on antanut luvan kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä syöpää on lääkäri vahvasti epäillyt. Mitään ei ole kuvattu koska isäni odottaa johonkin ultraan aikaa, joka tehdään sairaalassa.
Ap
eli täältä kysyt ennustetta isällesi, jolle olet kehitellyt mielessäsi keuhkoihin levinneen suolistosyövän 🤪
En ole ap mutta oman kokemukseni mukaan vanhusten kohdalla yhdenkään lääkärin saaminen langan päähän on todella vaikeaa. Tieto kulkee erittäin hitaasti julkisella puolella vanhustenhoidossa.
Vierailija kirjoitti:
eräs sukulaiseni on taistellut syöpää vastaan nyt 5 vuotta ja siinä vaiheessa kun "kaikki" oli kokeiltu ja syöpä tehnyt etääpesäkkeitäkin, hän pääsi immunologiseen hoitoon. Pesäkkeet alkoivat hävitä ja elämä voittaa. Vielä ei ole saanut parantuneen ihmisen diagnoosia, mutta hoito selvästi auttaa.
Hänellä ei ollut suolistosyöpä, mutta kerron tämän siksi, että koskaan ei voi antaa varmoja ennusteita. Syöpä kulkee niin yksilöllisesti. JA silloin kun tuntuu, että mitään toivoa ei enää ole, sitä saattaakin yhtäkkiä ilmaantua.
Ja jos tuo tuttavasi ei halua kertoa, niin anna hänelle se oikeus.
Ap:n isä on niin iäkäs ja hänellä muitakin sairauksia, ettei hänelle edes annettaisi kalleimpia hoitoja kuten immunologista hoitoa.
En ole sitä itse keksinyt. Tiedän, että isäni odottaa pääsyä vatsan ultraan vahvan syöpäepäilyn takia. Hän ei itse kertonut varjoista keuhkoissa vaan kotisairaanhoito mainitsi niistä ohi mennen. Hänen jalkansa on kuin tukki ja se huolestuttaa minua ja kestokatetri mietityttää.
Ap
Miksi ei annettaisi hoitoa jos sellaista on?
Ja kotisairaanhoito myös sanoi ulosteen olevan mustaa ja kun googletin niin se on syövän oire.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hurahtanut keto-dieettiin ja pätkäpaastoon ja siinä sivussa törmännyt keto-dieetin vaikutukseen syöpään. En tiedä yhtään kuinka paljon näissä jutuissa on totuudenperää, mutta ainakin ne ovat loogisesti hyvin perusteltuja.
Periaate on lyhesti kutakuinkin seuraava; solut voivat käyttää energiaksi kolmea ainetta; glukoosia(hiilareita siis), ketoaineita(rasvanpoltosta) tai glutamiinia(aminohappo jota on aina elimistössä). Syöpäsolut toisaalta eivät pysty käyttämään energiaksi ketoaineita(rasvanpoltosta). Eli jos elimistöstä poistetaan hiilarit niin syöpäsoluille jää vain yksi energianlähde, glutamiini. Se ei taas riitä kunnolla syöpäsoluille ja niiden kasvu hidastuu tai pysähtyy kokonaan. Paasto poistaa myös elimistöstä hiilarit ja paastoa on kait käytetty jo kauan syövänhoidossa.
Youtubesta löytyy paljon videoita aiheesta, on esim ihmisiä jotka kertovat parantuneensa kokonaan syövästä.
Mutta kuten sanottu, olen törmännyt näihin vain sattumalta, en tiedä aiheesta sen enempää.
Mä tiedän jo edesmenneen ihmisen joka juoksi syöpänsä kanssa ympäri maailmaa kaiken maailman luontais- ja huuhaahoitojen perässä, ne vain eivät valitettavasti häntä millään tavalla edes auttaneet, saati parantaneet. Samoin tiedän useamman syöpäpotilaan joilta esim. kaikki luontaistuotteet ja -valmisteet ovat ehdottomasti kiellettyjä koska lääkäreiden täytyy tietää hoitoja suunnitellessa ja niiden aikana tarkalleen mitä potilaan elimistössä on ja minkä verran.
Vierailija kirjoitti:
Jossain kommentissa isäni sanoi että lääkäri oli tunnustelut vatsaa ja katsonut ultralla ja epäillyt vatsasyöpää mutta itse ajatteli että ei se sitä ole. On aika jäärä ja kieltää aina kaiken ikävän.
Ap
Lääkäri ei ensin tunnustelee vatsaa ja sitten katso ultraäänellä, vaan tarvittaessa laatii lähetteen ultraäänitutkimukseen. Onkohan isäsi nyt edes käynyt siellä ultraäänessä?
Sitä paitsi ylävatsan ultraäänellä tutkitaan maksaa, sappirakkoa, haimaa, pernaa ja munuaisia. Ei sieltä mitään suolistosyöpää tule vastaan. Suolivaivoista huolestuttaessa potilas lähetetään tähystykseen.
Onko tää joku pervompi provo?
Vierailija kirjoitti:
Sitä syöpää on lääkäri vahvasti epäillyt. Mitään ei ole kuvattu koska isäni odottaa johonkin ultraan aikaa, joka tehdään sairaalassa.
Ap
Lääkärinä, en ikinä sanoisi potilaalle että vahva syöpäepäily, jos en olisi käytännössä varma asiasta. En ylipäätään käytä sanaa syöpä jos en ole melkolailla varma asiasta, koska ihmiset pelästyy vähän turhankin paljon tuota sanaa. En tietysti tiedä millainen tyyppi isääsi hoitava lääkäri on, mutta tuskin hän huvikseen noin on sanonut. Diagnoosia ei tietenkään voida tehdä, jos potilas kieltäytyy tarvittavista tutkimuksista, mikä on hänen oikeutensa. Ja jos muistisairauttakin on niin omalla kohdallani en välttämättä haluaisi elämää pitkitettävän siihen pisteeseen että olen aivan ymmärtämätön. Ehkä isäsikin miettii tällaisia?
Isäsi on voinut tehdä itse päätöksen niistä hoidoista, ettei ota niitä.
Mielestäni ihan miehekästä, vaikka omaisista asia tuntuu pahalta niin uskoisin, että kivunhoitoa kuitenkin tarjotaan.
Hän arvostaa laatua enemmän, kuin määrää. On varmasti miettinyt asian niin, ettei halua viimeisiä aikojaan yrittää sytojen kanssa.
Pitkäaikaissairaudet sinällään jo kuluttavat sitä jaksamista ja elämänhalua.
Vierailija kirjoitti:
Hänellä todettiin varjoja keuhkoissa maaliskuussa.
Ei antanut lupaa kuvata niitä.
Ap
Miten voi todeta varjoja keuhkoissa, jos niitä ei ole kuvattu? Vedätätköhän ja kehitteletkö tarinaa illankuluksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApLääkärinä, en ikinä sanoisi potilaalle että vahva syöpäepäily, jos en olisi käytännössä varma asiasta. En ylipäätään käytä sanaa syöpä jos en ole melkolailla varma asiasta, koska ihmiset pelästyy vähän turhankin paljon tuota sanaa. En tietysti tiedä millainen tyyppi isääsi hoitava lääkäri on, mutta tuskin hän huvikseen noin on sanonut. Diagnoosia ei tietenkään voida tehdä, jos potilas kieltäytyy tarvittavista tutkimuksista, mikä on hänen oikeutensa. Ja jos muistisairauttakin on niin omalla kohdallani en välttämättä haluaisi elämää pitkitettävän siihen pisteeseen että olen aivan ymmärtämätön. Ehkä isäsikin miettii tällaisia?
Tunsin potilaan, jolle lääkäri sanoi diagnoosin varmistuttua ja sen kerrottuaan että ole huoleti, kyllä sinä tähän kuolet, vastauksena kun potilas kysyi elinajan ennustetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä todettiin varjoja keuhkoissa maaliskuussa.
Ei antanut lupaa kuvata niitä.
ApMiten voi todeta varjoja keuhkoissa, jos niitä ei ole kuvattu? Vedätätköhän ja kehitteletkö tarinaa illankuluksi?
Ap sanoi että otettiin röntgenkuva ja siinä näkyi muutoksia, mutta isä ei halunnut jatkotutkimuksia.
Isäni ei ole käynyt vielä ultrassa kun on jonossa sinne. Lääkäri tunnusteli vatsaa koska keräsi painoa kovasti. Teki lähetteen ultraan ja toivottavasti pääsee pian
Mursi lonkkansa maaliskuussa ja silloin oli kuulemma otettu röntgen, jossa oli näkynyt varjoja keuhkoissa. Näitä isäni ei ole minulle sanonut ja jos kysyn asiasta niin sanoo kaiken olevan hyvin.
Ap
Ei isälläsi paljon aikaa ilmeisesti ole jäljellä, muutamia kuukausia ehkä. Ymmärrän kyllä, että hän ei halua puhua syövästä ja tulla kohdelluksi ikäänkuin jo ruumiina nämä viimeiset ajat vaan haluaa elää mahdollisimman normaalisti loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Olen siis tilanteessa, jossa on isälläni vahva epäily syövästä mutta hän on kieltänyt jatkotutkimukset. Nyt mietin oman mielenrauhani takia, että mihin varaudun.
Ap
Suolistosyöpä, etäpesäkkeet keuhkoissa, ja kohta vain vahva epäily. Yritä nyt edes kestää tarinassasi, jos on pakko sepittää jotain.
Vierailija kirjoitti:
En ole sitä itse keksinyt. Tiedän, että isäni odottaa pääsyä vatsan ultraan vahvan syöpäepäilyn takia. Hän ei itse kertonut varjoista keuhkoissa vaan kotisairaanhoito mainitsi niistä ohi mennen. Hänen jalkansa on kuin tukki ja se huolestuttaa minua ja kestokatetri mietityttää.
Ap
Vahvassa syöpäepäilyssä tehdään ultraääni kiireellisenä tai jopa laaditaan kiireellinen lähete sairaalaan. Tästä voi jo päätellä, että isälläsi ei todellakaan ole vahvaa syöpäepäilyä.
Lääkäri on tosi fiksu naislääkäri ja on käyttänyt sanoja vahva syöpä epäily. Isäni ei ikinä pystyisi nielemään mitään letkua ja on taatusti jo kieltäytynyt sellaisesta pelkästä ajatuksesta. Ultraan odottelee julkisessa sairaanhoidossa ja minua ei sinne halua mukaan.
Aina joskus joku postaa vahingossa väärään ketjuun, sattuuhan sitä. Jotenkin vaan huvittaa aiheena tuo jatkolennolle ehtiminen, sopii hyvin kun mietitään täällä yhden elämänlennon päättymistä 🤣