Millainen on ennuste suolistosyövässä, jos keuhkoissa on etäpesäkkeitä?
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Isällä paljon sairauksia, joten eivät aloita hoitoja. Lääkäri oli sanonut että ei leikata.
Ap
Paljon sairauksiakin oli sitten keuhkoahtaumatauti. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hurahtanut keto-dieettiin ja pätkäpaastoon ja siinä sivussa törmännyt keto-dieetin vaikutukseen syöpään. En tiedä yhtään kuinka paljon näissä jutuissa on totuudenperää, mutta ainakin ne ovat loogisesti hyvin perusteltuja.
Periaate on lyhesti kutakuinkin seuraava; solut voivat käyttää energiaksi kolmea ainetta; glukoosia(hiilareita siis), ketoaineita(rasvanpoltosta) tai glutamiinia(aminohappo jota on aina elimistössä). Syöpäsolut toisaalta eivät pysty käyttämään energiaksi ketoaineita(rasvanpoltosta). Eli jos elimistöstä poistetaan hiilarit niin syöpäsoluille jää vain yksi energianlähde, glutamiini. Se ei taas riitä kunnolla syöpäsoluille ja niiden kasvu hidastuu tai pysähtyy kokonaan. Paasto poistaa myös elimistöstä hiilarit ja paastoa on kait käytetty jo kauan syövänhoidossa.
Youtubesta löytyy paljon videoita aiheesta, on esim ihmisiä jotka kertovat parantuneensa kokonaan syövästä.
Mutta kuten sanottu, olen törmännyt näihin vain sattumalta, en tiedä aiheesta sen enempää.
Mä tiedän jo edesmenneen ihmisen joka juoksi syöpänsä kanssa ympäri maailmaa kaiken maailman luontais- ja huuhaahoitojen perässä, ne vain eivät valitettavasti häntä millään tavalla edes auttaneet, saati parantaneet. Samoin tiedän useamman syöpäpotilaan joilta esim. kaikki luontaistuotteet ja -valmisteet ovat ehdottomasti kiellettyjä koska lääkäreiden täytyy tietää hoitoja suunnitellessa ja niiden aikana tarkalleen mitä potilaan elimistössä on ja minkä verran.
Näitä luontaistuotepuoskareita on todellakin maailma täynnä ja ovat täyttä paskaa. Tämä ketodieetti on taas ihan Bostonin yliopistossa pyörivä oikea tutkimus jota pyörittää oikeasti alalle koulutetut ihmiset. Heidän tuloksensa ovat kaikki julkaistu alan julkaisuissa eikä niissä ole kait mitään epäselvää(kukaan ei niitä kiistä).
He ovat kokeilleet näitä hoitoja hiiriin ja koiriin hyvällä menestyksellä, ihmisiin heillä ei ole lupaa kokeilla. Jenkeissä lääkärit saavat antaa vain hyväksyttyjä standardihoitoja, jos lääkäri antaa jotain muuta niin luvat lähtee kiitämään(sama varmaan myös Suomessa).
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri on tosi fiksu naislääkäri ja on käyttänyt sanoja vahva syöpä epäily. Isäni ei ikinä pystyisi nielemään mitään letkua ja on taatusti jo kieltäytynyt sellaisesta pelkästä ajatuksesta. Ultraan odottelee julkisessa sairaanhoidossa ja minua ei sinne halua mukaan.
Suoliston tähystys kyllä tehdään toisesta päästä. 🤣 Ja isäsi jolla on muistisairaus toki muistaa varmasti lääkärin sanat ihan sanatarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Virtsaa varten hänelle on laitettu kestokatetri juuri eli kertooko se syövän leviämisestä?
On tosi rasittavaa omaisille, kun vanhus ei halua puhua asioistaan.
Ap
Luultavasti nesteenpoistoa on lisätty merkittävästi mahdollisen sydämen vajaatoiminnan ja sen aiheuttaman jalkojen turvotuksen vuoksi ja siten virtsaa tulee normaalia huomattavasti enemmän jolloin tulee helposti kastelua ja kiire wc:n. Nesteen poistumisen määrää on myös helpompi seurata pussista kuin jos muistisairas kävisi itsekseen wc:ssä.
Kotisairaanhoito sanoi että niiden keuhkoissa olevien varjojen takia oli ehdotettu maaliskuussa lisäkuvauksia mutta isäni ei suostunut. Tämä vatsasyöpä/suolistosyöpä epäily on tullut nyt vasta toukokuussa. Juuri kun ajattelin, että lonkkaleikkauksesta selvitty.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Isäni ei ole käynyt vielä ultrassa kun on jonossa sinne. Lääkäri tunnusteli vatsaa koska keräsi painoa kovasti. Teki lähetteen ultraan ja toivottavasti pääsee pian
Mursi lonkkansa maaliskuussa ja silloin oli kuulemma otettu röntgen, jossa oli näkynyt varjoja keuhkoissa. Näitä isäni ei ole minulle sanonut ja jos kysyn asiasta niin sanoo kaiken olevan hyvin.
Ap
Eli sinä olet kehitellyt oletuksen, että keuhkoissa on etäpesäkkeitä.
Onko sekin varmaa, että hänellä on suolistosyöpä vai sekin on epäily?
Kuitenkin sillä ei ole merkitystä mikä ja missä on alkuperäinen syöpäv vaan se, miten se on levinnyt. Aina ei päästä tietämään mistä syöpä on lähtöisin kun etäpesäkkeitä löytyy joka puolelta.
Tietyt elimeto ovat herkkiä elämän kannalta, eli jos syöpää alkaa löytymään haimasta, maksasta ja keuhkoista niin on huono ennuste. Elinaikaa on yleensä vähän. Monet syövät aiheuttavat myös nestekertymiä keuhkoihin ja vatsakalvon alueelle, eli maha alkaa pingottua. Sama nestekertymä voi näkyä koko vartalossa / raajoista.
Ja kyllä mielestäni isälläni on aika paljon sairauksia, jos on keuhkoahtaumatauti, lonkkaleikkaus, nyt jalka aivan turvoksissa niin ettei saa housuja jalkaan ja vatsa kerää nesteitä sekä kestokatetri. En ihan ymmärrä irvailua siitä, että miehellä ei olisi tarpeeksi tauteja ja että syöpäepäily ei sovi kuvaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni ei ole käynyt vielä ultrassa kun on jonossa sinne. Lääkäri tunnusteli vatsaa koska keräsi painoa kovasti. Teki lähetteen ultraan ja toivottavasti pääsee pian
Mursi lonkkansa maaliskuussa ja silloin oli kuulemma otettu röntgen, jossa oli näkynyt varjoja keuhkoissa. Näitä isäni ei ole minulle sanonut ja jos kysyn asiasta niin sanoo kaiken olevan hyvin.
ApEli sinä olet kehitellyt oletuksen, että keuhkoissa on etäpesäkkeitä.
Onko sekin varmaa, että hänellä on suolistosyöpä vai sekin on epäily?
Kuitenkin sillä ei ole merkitystä mikä ja missä on alkuperäinen syöpäv vaan se, miten se on levinnyt. Aina ei päästä tietämään mistä syöpä on lähtöisin kun etäpesäkkeitä löytyy joka puolelta.
Tietyt elimeto ovat herkkiä elämän kannalta, eli jos syöpää alkaa löytymään haimasta, maksasta ja keuhkoista niin on huono ennuste. Elinaikaa on yleensä vähän. Monet syövät aiheuttavat myös nestekertymiä keuhkoihin ja vatsakalvon alueelle, eli maha alkaa pingottua. Sama nestekertymä voi näkyä koko vartalossa / raajoista.
ei sitä syöpää ole muut kuin ap todenneet, paljastui ketjussa
En ole itse nähnyt yhtään röntgen kuvaa mutta kotisairaanhoito sanoi niiden olevan hänen papereissaan että varjoja näkyy röntgenissä. Tosin jokuhan sanoi, että ne voivat olla keuhkoahtaumataudista peräisin.
Ultran pitäisi olla aivan lähiviikkoina sanottiin minulle. Isäni ei ihan muista tätä ultra-asiaa.
Ap
Ja syöpää ei ole kukaan virallisesti todennut. Lääkäri on lähettänyt ultraan vahvan syöpäepäilyn takia ja siksi kysyn ennustetta, kun asia todella huolestuttaa minua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos on lähete lonkan kuvaukseen tuskin kuvataan muuta kuin lonkka.
Tästä ketjustahan minulle tulee sellainen olo, että lääkäri on väärässä laittaessaan isäni ultrajonoon ja se kyllä helpottaa huolitasoani.
Ap
Puhutaan viikoista Maksimissaan kuukausista.
En tiedä miksi kuvasivat muuta ennen leikkausta. Ehkä isäni heikko yleiskunto?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjustahan minulle tulee sellainen olo, että lääkäri on väärässä laittaessaan isäni ultrajonoon ja se kyllä helpottaa huolitasoani.
Ap
Eiköhän se diagnosoimaton tauti taida olla se ap:n draamahakuisuus ja huolivatvominen.
Ja itse asiassa isäni muisti testattiin myös vasta lonkkaleikkauksen yhteydessä sairaalassa ja minulla oli ollut kyllä aavistus, että ei muista kaikkea mutta siinä tuli ilmi keskivaikea dementia. Oli aika yllätys minulle. Enkä pyytänyt sitäkään tutkimusta mutta sairaalassa sen tekivät.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä mielestäni isälläni on aika paljon sairauksia, jos on keuhkoahtaumatauti, lonkkaleikkaus, nyt jalka aivan turvoksissa niin ettei saa housuja jalkaan ja vatsa kerää nesteitä sekä kestokatetri. En ihan ymmärrä irvailua siitä, että miehellä ei olisi tarpeeksi tauteja ja että syöpäepäily ei sovi kuvaan.
Ap
Siis askites?
Vierailija kirjoitti:
Isälläni myös muistisairautta ja en ole ihan varma kuinka paljon tilanteestaan ymmärtää.
Lapseni 14- ja 16-vuotiaita ja kyselevät kauanko ukki vielä elää ja en osaa yhtään vastata.
Ap
Kukaan ei tiedä vastausta siihen kauanko henkilö x tai b elää, koska huomenna voi vaikka jäädä auton alle ja kuolla.
Kerro lapsillesi, että vaikka syöpä voi toisinaan johtaa kuolemaan, niin nykypäivänä yhä useammin siitä voi myös parantua. Kerro, että kukaan ei kuitenkaan voi tietää miten ukin käy tuon syövän kanssa ja siksi on parasta vain koittaa elää tätä hetkeä. Syöpää sairastavalle on hyväksi myös se, että voi välillä elää normaaiakin elämää ja nauttia elämästä kuin se, että ajattelisi koko ajan vain syöpää.
Vierailija kirjoitti:
Ja itse asiassa isäni muisti testattiin myös vasta lonkkaleikkauksen yhteydessä sairaalassa ja minulla oli ollut kyllä aavistus, että ei muista kaikkea mutta siinä tuli ilmi keskivaikea dementia. Oli aika yllätys minulle. Enkä pyytänyt sitäkään tutkimusta mutta sairaalassa sen tekivät.
Ap
Eikä kenellekään diagnosoida pelkän muistitestin perusteella ohimennen dementiaa. Älä jaksa.
Ei nyt pidä ihan paikkaansa vanhusten kohdalla, että olisi ihan jonon kärjessä ainakaan pääkaupunkiseudulla. Jonot ovat aika suuret.