Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen on ennuste suolistosyövässä, jos keuhkoissa on etäpesäkkeitä?

Vierailija
13.05.2023 |

Henkilöllä huono yleiskunto ja ikää.

Kommentit (234)

Vierailija
61/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on 83-vuotiaasta isästäni, joka ei oikein halua puhua asiasta. Kieltää tilanteen vaikka kotisairaanhoito on tämän minulle sanonut.

Ap

Yritä kuitenkin vaikka kotisairaanhoidon kautta saada lääkäriin yhteys. Sulla on oikeus tähän. Tänä päivänä ihmiset luovuttavat, kun eivät jaksa yrittää saada edes perustietoja läheisen tilanteesta. Kiirehän niillä on, mutta yhtä tärkeä sun isä on kuin muutkin potilaat. ( Itse olen omalta läheiseltä pyytänyt luvan, että saan pyytää kaikki häntä koskevat tiedot, myös apteekkiin viety lupapaperi, että saan kaikki tiedot sieltä.)

Ei tietenkään ole oikeutta. Lääkäri ei kerro yhtään mitään yhdellekään omaiselle ilman potilaan lupaa.

Minä olen se, joka tästä kirjoitin ja jos luet loppuun, niin kerron, että saan kaikki tiedot lääkäriltä läheiseni tutkimuksista jne, koska näin on läheisen kanssa zovittu ja terveydenhuoltoon ilmoitettu. Lääkäri mm soittaa mulle labratulokset jne. Kun se potilaan lupa on.

Vierailija
62/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän sekava aloitus kun ei ole tarpeeksi infoa. Siis onko isälläni suolistosyöpä diagnosoitu? Vai onko sekin oletus? Uloste on mustaa, koska seassa on verta tai koska isäsi käyttää rautalääkettä? Keuhkoissa näkyvät varjostamat tietysti voisivat olla vaikka koteloitunut tuberkuloosi? Vai onko isälläsi siis suolistosyöpä, jos niin mikä syöpä ja milloin se on todettu ja miten sitä on hoidettu aiemmin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä yritän kovasti valmistautua mutta mietin, että valmistaudunko seuraavat kaksi tai kolme vuotta vai ehkä kesän yli.

Ap

Sanoisin ettei mene vuosia vaan kuukausia. Eli ehkä elää kesän yli. Voimia.

Vierailija
64/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis tilanteessa, jossa on isälläni vahva epäily syövästä mutta hän on kieltänyt jatkotutkimukset. Nyt mietin oman mielenrauhani takia, että mihin varaudun.

Ap

Jos ei ole vielä kipuja, ainakaan kovia, niin lähtö ei ole lähellä. Sinänsä en osaa sanoa ajasta, kuinka kauan kestää. Naapuri kertoi avoimesti todetusta keuhkosyövästään, jossa ei pystytty parantavaa hoitoa tarjoamaan. Se oli vuonna 2015, kun todettiin, ja hän kuoli keväällä 2020. Silloin oli juuri kova Koronanpelko päällä ympäri maailmaa, ja hautajaisetkin oli pienet. Sinänsä sitä keuhkosyövän muotoa sairastavista vain 10-15% on elossa vielä 5 vuotta diagnoosista.

Sanoisin näin, että kyllä syöpää sairastavan kunnosta näkee, milloin lähtö lähenee. Kivut lisääntyvät, käveleminen käy vaikeaksi tai mahdottomaksi, hengitys ja ihonväri muuttuu sairaaksi, monet alkavat haista pahalle. Meillä on suvussa kuollut rintasyöpään paljon naisia, joten olen nähnyt loppuvaiheessa syöpäsairaita.[/quotke]

Keuhkosyövässä tunnetaan pääosin kahta syöpälajia. Pienisoluinen syöpä ja suurisoluinen syöpä. Tiedetään, että suurisoluisen syövän voi jopa voittaa ja se ei etene niin nopeasti kuin pienisoluinen keuhkosyöpä. Mm Jörn Donner sairasti tiettävästi suurisoluista keuhkosyöpää ja eli kauan syövän jälkeen.

Pienisoluinen keuhkosyöpä vie jopa muutamassa kuukaudessa kuolemaan. Sen olen todennut monet kerrat.

Noin se menee kuin kerroit, keuhkosyövän kanssa. Mutta tässä ei kyse keuhkosyövästä vaan suolistosyövän metastaaseista keuhkoissa.  

Vierailija
65/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko se aika laskettavissa päivissä tai viikoissa tässä tapauksessa? Nyt vaan näet isääsi ja teet tarvittavat toimet, kun loppu tulee. Turha sitä on etukäteen alkaa hautaa kaivamaan.

Vierailija
66/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän sekava aloitus kun ei ole tarpeeksi infoa. Siis onko isälläni suolistosyöpä diagnosoitu? Vai onko sekin oletus? Uloste on mustaa, koska seassa on verta tai koska isäsi käyttää rautalääkettä? Keuhkoissa näkyvät varjostamat tietysti voisivat olla vaikka koteloitunut tuberkuloosi? Vai onko isälläsi siis suolistosyöpä, jos niin mikä syöpä ja milloin se on todettu ja miten sitä on hoidettu aiemmin?

Ja mitä muita sairauksia isälläsi on kuin alkava muistisairaus?

Vierailija
67/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen mukaan ketjuun, vaikka en ole ap. Äidilläni myös ilmeisesti joku syöpä vatsassa ja hänellä amputoitiin juuri jalka. Äiti sanoo, että kaikki on hyvin mutta en usko häntä.

-R-

Vierailija
68/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni on lisäksi keuhkoahtaumatauti liki 70

Vuoden tupakoinnin takia.

Ap

Vierailija
69/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain kommentissa isäni sanoi että lääkäri oli tunnustelut vatsaa ja katsonut ultralla ja epäillyt vatsasyöpää mutta itse ajatteli että ei se sitä ole. On aika jäärä ja kieltää aina kaiken ikävän.

Ap

Vierailija
70/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olisi voinut kirjoittaa kaiken tarvittavan ja oleellisen tiedon jo aloitukseensa. Nyt tietoa tihkuu yksitellen lisää joten kokonaisuuden hahmottaminen menee varsin sekavaksi ja tekee selkeän vastaamisen varsin haastavaksi.

Vierailija
71/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne nähtiin röntgenissä ne varjot ja olisi tarvittu lusäkuvauksia (niellä joku kamera tai vastaava) ja hän ei suostunut.

Ap

Isälläsi on kaikki oikeus olla kertomatta mitään taudistaan. Sitä päätöstä tulee kunnioittaa.

Saanko kysyä, että miten valmistautumisesi eroaa, jos jäljellä on viikkoja tai kuukausia? Puhu kaikki asiat selväksi nyt, toteuttakaa haaveenne nyt. Tämä pitäisi kaikkien terveidenkin käsittää, sillä aina voi käydä jotain yllättävää.

Jäljellä olevaa elinaikaa ei voi ennustaa, vaikka kuvattaisiin ja tehtäisiin kaikki testit. Se voi olla tuossa tilanteessa joko viikkoja tai kuukausia, parhaillaan vuoden tai ylikin. Sytostaateilla voidaan pidentää elinaikaa, mutta usein ne myös heikentävät elämänlaatua.

Itselläni on levinnyt rintasyöpä. En ole kertonut tarkemmin asiasta kuin miehelleni, siskolleni ja lapsilleni. Vain muutama muu tietää minun sairastavan paranematonta syöpää, mutta kuvittelevat minun elävän vielä vuosia, kuten jotkut levinnyttä rintasyöpää sairastavat elävät. Mutta minulla on se kaikkein aggressiivisin muoto, tauti levinnyt aivoihin, maksaan, keuhkoihin ja muutamaan muuhun paikkaan. Saan hoitoja yksi toisensa jälkeen, mutta mikään ei tehoa tähän mun tautiin. Kuolen luultavimmin parin kuukauden kuluttua, jos viimeisinkään hoitolinja ei tehoa. Eikä kukaan voisi arvata ulospäin mun tilannetta. Peruukki on tosi luonnollinen, liikun normaalisti, käyn päivittäin 5-10km kävelyillä, käyn töissä, kaupassa, kavereiden kanssa viihteellä ja jopa matkustelen euroopassa. Syön toki särkylääkettä jatkuvasti ja saan sytostaatteja joka 3. viikko, mutta siedän niitä yllättävän hyvin eikä ne aiheuta haittavaikutuksia. Mielikin on yllättävän rauhallinen, kun tämä tilanne on jatkunut jo niin pitkään. Suren joka yö sitä, että pieni 9-vuotias poika jää puoliorvoksi. Mutta sitäkin ssuuremmalla syyllä nautin hänen kanssaan puuhailusta päivisin.

Syöpä on paska tauti!!

Vierailija
72/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi kiitollinen avustanne. Kiitos!

Ap

Vierailija
73/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälläni on lisäksi keuhkoahtaumatauti liki 70

Vuoden tupakoinnin takia.

Ap

Pitkälle edennyt keuhkoahtaumatauti näkyy muutoksina keuhkokuvassa. Onko sitä syöpää nyt kukaan oikeasti epäillyt vaan onko vaan sanottu että muutosten vuoksi pitäisi tehdä jatkokuvauksia?

Vierailija
74/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen numero 71 todella pahoillani tilanteestasi. Kaikki voima sinulle.

Ap

Vierailija
75/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako tämä etteivät vastaa siitä että jatkolennolle ehtii?

HUOM!

Supersaver ei ole vastuussa lentojen myöhästymisestä tai peruuntumisesta matkustajalle aiheutuvista ylimääräisistä kustannuksista. Emme ole vastuussa myöskään kustannuksista jotka aiheutuvat lentoyhtiön tekemistä muutoksista varaamillesi lennoille.

Vierailija
76/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis tilanteessa, jossa on isälläni vahva epäily syövästä mutta hän on kieltänyt jatkotutkimukset. Nyt mietin oman mielenrauhani takia, että mihin varaudun.

Ap

Pahimpaan, nopeasti etenevään sellaiseen.

Vierailija
77/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hurahtanut keto-dieettiin ja pätkäpaastoon ja siinä sivussa törmännyt keto-dieetin vaikutukseen syöpään. En tiedä yhtään kuinka paljon näissä jutuissa on totuudenperää, mutta ainakin ne ovat loogisesti hyvin perusteltuja.

Periaate on lyhesti kutakuinkin seuraava; solut voivat käyttää energiaksi kolmea ainetta; glukoosia(hiilareita siis), ketoaineita(rasvanpoltosta) tai glutamiinia(aminohappo jota on aina elimistössä). Syöpäsolut toisaalta eivät pysty käyttämään energiaksi ketoaineita(rasvanpoltosta). Eli jos elimistöstä poistetaan hiilarit niin syöpäsoluille jää vain yksi energianlähde, glutamiini. Se ei taas riitä kunnolla syöpäsoluille ja niiden kasvu hidastuu tai pysähtyy kokonaan. Paasto poistaa myös elimistöstä hiilarit ja paastoa on kait käytetty jo kauan syövänhoidossa.

Youtubesta löytyy paljon videoita aiheesta, on esim ihmisiä jotka kertovat parantuneensa kokonaan syövästä.

Mutta kuten sanottu, olen törmännyt näihin vain sattumalta, en tiedä aiheesta sen enempää.

Vierailija
78/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain kommentissa isäni sanoi että lääkäri oli tunnustelut vatsaa ja katsonut ultralla ja epäillyt vatsasyöpää mutta itse ajatteli että ei se sitä ole. On aika jäärä ja kieltää aina kaiken ikävän.

Ap

Siis mitään syöpää ei ole koskaan diagnosoitu? Vaan kaikki on vaan jotain itse oletettua?

Vierailija
79/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälläni myös muistisairautta ja en ole ihan varma kuinka paljon tilanteestaan ymmärtää.

Lapseni 14- ja 16-vuotiaita ja kyselevät kauanko ukki vielä elää ja en osaa yhtään vastata.

Ap

Muistisairaan voi saada kyllä suostuteltu hoitoihin. Koska hän ei muista että on aiemmin kieltäytynyt, niin sopivalla hetkellä saattaa hyvinkin suostua. Mutta jos ei edes varmaa mitä itse ymmärrä tilanteesta, niin ihan ymmärrettävää on, että ei ole aloitettu rankkoja syöpähoitoja. Ne eivät parantaisi hänen elämänlaatuaan. Nauttikaa viimeisistä yhteisistä hetkistä. 

Vierailija
80/234 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä syöpää on lääkäri vahvasti epäillyt. Mitään ei ole kuvattu koska isäni odottaa johonkin ultraan aikaa, joka tehdään sairaalassa.

Ap