Siirtymätilanteet hankalia lapselle
Meidän 5 vuotiaalla kuluu paljon aikaa arjen siirtymätilnteissa ja korostuu etenkin iltatoimissa. Mikä näihin auttaisi?
Ja miten toimit silloin jos lapsi ehtii nukahtamaan ennen iltoimien aloittamista yöunille?
Kommentit (17)
Mun lapset ei ollu urpoja. Osasin kasvattaa.
Oisko syytä aloittaa ne iltatoimet aikaisemmin, jos lapsi useinkin ehtii nukahtaa ennen niitä...
Mulle kaikki siirtymät on aina olleet vaikeita. Siihen auttaa joka päivä täysin samanlaisina toistuvat rutiinit. Siirtymälle pitää myös antaa aikaa, eli rutiini ei voi olla liian nopea. En ymmärrä ihmisiä, jotka hoitavat esim. iltarutiinit 5-10 minuutissa. Mulle tuo olis ahdistavaa. Vähintään 30 min. vaaditaan.
Lasta voi hoputtaa tekemään nopeammin
Vierailija kirjoitti:
Lasta voi hoputtaa tekemään nopeammin
Ei hyvää hoputtaa. Hermostuu vaan enemmän.
Lahjonta tai kiristys voi toimia jos tietää mistä naruista nuorta persoonaa kannattaa vetää.
Taas näitä iltatoimiprovoja. Ap on tehnyt näitä kymmeniä ja jokaisessa on nimimerkkinä joku naisen nimi. Yksi esimerkki aiemmasta: https://www.vauva.fi/keskustelu/4917567/lapsi-luistaisi-iltatoimien-teo…
Lapsi voisi hyötyä tuossa kuvallisesta tuesta jänistä näkee iltatoimien kaikki vaiheet.
Jos lapsi nukahtaisi ennen iltatoimien tekoa niin antaisin ksylitolpastillin.
Vaatteet ottaisin pois ja kantasin omaan sänkyyn.
Mulle on aikuisenakin hankalaa siirtymät. Nyt vanhempana en jaksa siirtyä sohvalta enää mihinkään.
Heittäisin peiton päälle ja hyvänyöntoivotukset
Vierailija kirjoitti:
Lapsi voisi hyötyä tuossa kuvallisesta tuesta jänistä näkee iltatoimien kaikki vaiheet.
Jos lapsi nukahtaisi ennen iltatoimien tekoa niin antaisin ksylitolpastillin.
Vaatteet ottaisin pois ja kantasin omaan sänkyyn.
Ei mitään ksylitolipastilleja nukkuvalle suuhun. Ennemmin harjaus tai ei mitään
Pitää varata aikaa siirtymille ja katsoa että lapsi tekee koko ajan. Mitään siirtymää ei aloiteta niin myöhään että lapsi ehtii nukahtaa ennen. Lapsen siirtymisvaikeudet eivät ole selvästi teidän perheen ainoa ongelma, jos noin käy usein.
Ajastin ja kuvatuksi voisivat auttaa.
Lapsi muutaman kerran ehtinyt nukahtamaan ennen iltatoimia.
Tällöin olen pessyt itse sen hampaat, riisunut housut pois ja kantanut sänkyynsä.
Aloita iltapuuhat hyvissä ajoin, hän ehtii rauhassa mukaan. Kyllä se rytmi löytyy, elä turhaa ressiä ota. Hyvää äitienpäivää <3
Meidänkin lapsella vähän samaa, kotona yleensä toimii se, että ilmoitan etukäteen että kohta mennään pesemään hampaat tai että sitten kun olet tehnyt tuon loppuun niin mennään pesemään hampaat.
Perhepäivähoidossa hoitaja on käyttänyt välillä kuvakortteja apuna. Kotona ei ole kylläkään ollut tarvetta niille.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset ei ollu urpoja. Osasin kasvattaa.
Jännä ettei ollu vaikka itse oot! Eihän se toki aina periydy lapsille.
Ajastimesta saattaisi ehkä olla hyötyä