Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi luistaisi iltatoimien teosta

Miia
07.12.2022 |

Meidän 7 vuotias yrittää luistaa nykyään iltatoimien tekemisestä.

Eilen ei esimerkiksi kun ei olisi laittanut pyjamaa.
Hänen mielestään on vielä liian aikainen kellonaika vaihtaa sitä joten ei alkanut myöskään riisumaan vaatteitaan vaikka pyysin.
Sanoi että ottaa vaatteensa pois vasta sitten kun äitikin menee nukkumaan ja vaihtaa pyjaman.

Joustaisitko äitinä tässä asiassa vai et?
Ja miten toimisit jos lapsi hangoittelee vastaan iltatoimissa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena olen joskus niin uupunut että toimin samoin.Miksi ei lapsikin toimisi?

Vierailija
2/11 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin, miksi ihmeessä koen lapsen kanssa elämisen jonkinlaisena määräilynä ja lapsen normaalin toiminnan hangoitteluna. Ehkä ei ole järkevää pukea sitä pyjamaa päälle heti päivällisen jälkeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta kuviota. Eli kun iltapuhteet on tehty, on yhteisen kivan aika. Iltasatu, iltaleikki (lyhyt, rauhallinen, kiva juttu) tai vaikka laulu. Otat kainaloon, suunnittelette seuraavaa päivää tai juttelette muista asioista. Lapsi haluaa huomiota ja läheisyyttä, keinolla millä hyvänsä. Aikuinen voi valita, mikä keino se on.

Vierailija
4/11 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta kuviota. Eli kun iltapuhteet on tehty, on yhteisen kivan aika. Iltasatu, iltaleikki (lyhyt, rauhallinen, kiva juttu) tai vaikka laulu. Otat kainaloon, suunnittelette seuraavaa päivää tai juttelette muista asioista. Lapsi haluaa huomiota ja läheisyyttä, keinolla millä hyvänsä. Aikuinen voi valita, mikä keino se on.

Kiitos. kokeilen olisiko tästä hyötyä.

Mutta mikä sitten neuvoksi jos heittäytyy vastarannan kiiskiksi, vitkutteli, eikä joinakin iltoina aloita iltatoimien tekoa.

Iltatoimet alkaa vaatteiden riisumisella. Sitten pyjama jne.

Eilen kun sai pyytää aloittamaan varmaa 10 kertaa eikä mitään tapahdu. Huoh!

Miia

Vierailija
5/11 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei hyvällä suostu tekemään iltatoimia edes parin kehotuksen jälkeen, niin pistä lapsi nurkkaan tai jäähylle ja sano, että sieltä ei ole pois tuleminen ennen kuin tekee iltatoimet.

Vierailija
6/11 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. kokeilen olisiko tästä hyötyä.

Mutta mikä sitten neuvoksi jos heittäytyy vastarannan kiiskiksi, vitkutteli, eikä joinakin iltoina aloita iltatoimien tekoa.

Iltatoimet alkaa vaatteiden riisumisella. Sitten pyjama jne.

Eilen kun sai pyytää aloittamaan varmaa 10 kertaa eikä mitään tapahdu. Huoh!

Miia

Aha, lapsi tietää, että et tarkoita yhtään mitään. Lopeta pyytäminen ja tee yhdessä lapsen kanssa.

Vierailija
7/11 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nuorempi lapsi mutta en koskaan pyydä enempää kuin kahdesti. Ekan kerran mukavasti, tokan kerran tiukemmin ja jos ei tapahdu niin laitan tapahtumaan. Jos olet lapsen opettanut siihen että ajelet kymmeniä kertoja ja mitään ei tapahdu vaikkei tottelisi niin ei ihme että lapsi vastaanhangoittelee.

Vierailija
8/11 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen rytmi teillä on? Kouluikäinen voi hyvin käydä nukkumaan esim klo 21...

Vierailija
9/11 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle pitäisi antaa aikaasi, ei nii että pyytää lasta tekemään, vaan jättää itse omat hommansa kesken ja tekee asioita lapsen kanssa, silloin kun hän ei yksin niitä jostain syystä tee. Jos on jotain oikeasti tärkeää meneillään voi sanoa että odottaa siihen asti että itse ehtii lapsen kanssa asian hoitaa.

Vierailija
10/11 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle pitäisi antaa aikaasi, ei nii että pyytää lasta tekemään, vaan jättää itse omat hommansa kesken ja tekee asioita lapsen kanssa, silloin kun hän ei yksin niitä jostain syystä tee. Jos on jotain oikeasti tärkeää meneillään voi sanoa että odottaa siihen asti että itse ehtii lapsen kanssa asian hoitaa.

Se on totta että aikaa siihen pitäisi antaa enemmän.

Mutta eilen esimerkiksi oli tiskien laitto kesken kun sanoin että pyjama on tuolilla, laitan tiskit koneeseen, ala sillä aikaa jo ottamaan vaatteita pois

Mitään ei tapahtunut, lapsi vastusti ja karkaili piiloon ja sitten huuto ettei vaihda vaatteita, onhan äitikin vielä vaatteissa.

Koskaan ei ole vastustellut iltatoimissa.

Pitäisikö tuota kiukkuilta alkaa itse riisumaan vai antaa mennä nukkumaan vaatteissa?

Vierailija
11/11 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta että aikaa siihen pitäisi antaa enemmän.

Mutta eilen esimerkiksi oli tiskien laitto kesken kun sanoin että pyjama on tuolilla, laitan tiskit koneeseen, ala sillä aikaa jo ottamaan vaatteita pois

Mitään ei tapahtunut, lapsi vastusti ja karkaili piiloon ja sitten huuto ettei vaihda vaatteita, onhan äitikin vielä vaatteissa.

Koskaan ei ole vastustellut iltatoimissa.

Pitäisikö tuota kiukkuilta alkaa itse riisumaan vai antaa mennä nukkumaan vaatteissa?

Pakota tai rankaise jotta saat lapselta uhman kitkettyä pois. Jos sallit tottelemattomuuden, niin tottelemattomuudelle ei sen jälkeen tule loppua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän