Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylilääkäri: Nuorten aikuisten väärät hedelmällisyyskäsitykset voivat vaikuttaa syntyvyyteen

Vierailija
13.05.2023 |

Hesarissa hyvä artikkeli aiheesta:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009576349.html

Lääkäri toivoo rehellisempää keskustelua ikään ja hedelmällisyyteen liittyen.

Minä olin 26 kun esikoiseni syntyi ja jatkuvasti päiviteltiin miten nuori synnyttäjä olen, vaikka biologisesti ajatellen tuohan alkaa olemaan jo loppuvuosia mitä hedelmällisyyteen tulee. Erikoinen tämä kulttuurin muutos, ajatellaan että 35-vuotiaaksi voi ihan hyvin odotella ja etsiä kivaa puolisoa ja elää vapaata elämää.

Mielipiteitä?

Kommentit (486)

Vierailija
21/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaihtoehtoja on kun ei löydä ja kohtaa sitä kumppania, jonka kanssa edes yrittää lapsen saamista aiemmin? - Toisaalta voitaisiin ymmärtää, että eivät kaikki nuoret ole halunneet koskaan saada lapsia Ja tulevaisuudessa vieläkin vähemmän. Moni erityisesti moni nuori vähän paremmin koulutettu nainen elää ja asuu mieluummin sinkkuna kuin haluaa välttämättä lainkaan parisuhdekumppania saati itselleen jälkikasvua.- Ja paremoi kenties niin kuin pyrkiä ja yrittää hankkia lapsi(a) vain koska niin on yleinen odotus tai vaatimus kun väestö vanhenee ja tarvittaisiin tulevaisuudessa enempi uusia eläkkeiden maksajia tai muita ulkoisia paineita.

Vierailija
22/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaismiesten sperman laatu on romahtanut. Puolet 30-vuotiaista miehistä on käytännössä steriilejä.

Pelkkää pelottelua sekin. Suurin osa ihmisistä saa ihan normisti lapsia 35-45v:na.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tästä varmasti riittää mielipiteitä niillä, joilla ei ole muuta meriittiä kuin äitiys. Aika harvalla uraansa ja omaan elämäänsä keskittyneellä on virheellinen käsitys hedelmällisyydestä; ei vaan hankita lastan kenen tahansa kanssa ja/tai epävarmaan tilanteeseen.

Vierailija
24/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minun gynekologini kuultuaan, ettei ole lapsenlapsia, käski sanoa terveisiä lapsilleni, että jos haluaa useamman kuin yhden lapsen, pitää aloittaa viimeistään 27-vuotiaana. Jos tyytyy yhteen, voi odottaa kolmikymppiseksi.

Noh, muutamaa vuotta myöhemmin meillä on nyt yksi lapsenlapsi, hedelmöityshoidolla 35-vuotiaana aikaan saatu. Enempää ei taida tulla.

Vierailija
25/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tästä varmasti riittää mielipiteitä niillä, joilla ei ole muuta meriittiä kuin äitiys. Aika harvalla uraansa ja omaan elämäänsä keskittyneellä on virheellinen käsitys hedelmällisyydestä; ei vaan hankita lastan kenen tahansa kanssa ja/tai epävarmaan tilanteeseen.

Kuvittelet tosiaan, että vastentahtoinen lapsettomuus ei haittaa, jos ihmisellä on ura?

Omassa tuttavapiirissäni on liian pitkään lastenhankintaa lykänneitä. Osalla on ura, osalla ei. Yhtä raskasta se lapsettomuus on kummassakin tapauksessa. Erikoisinta on, että moni tosiaan sanoo, ettei uskonut iän vaikuttavan hedelmällisyyteen.

Vierailija
26/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaismiesten sperman laatu on romahtanut. Puolet 30-vuotiaista miehistä on käytännössä steriilejä.

Pelkkää pelottelua sekin. Suurin osa ihmisistä saa ihan normisti lapsia 35-45v:na.

Kyllä, mutta pieni ja äänekäs hedelmättömyysongelmaisten pitää suurta mölyä päinvastaisesta. Ja jotkut lääkärit pelottelee, jotta tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi.

Miksi täällä on varsinkin paljon pelottelujuttuja?

Vierailija
27/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että hedelmällisyys alkaa laskea keskimäärin 35-vuotiaana ei tarkoita sitä, että se jokaisen naisen kohdalla on niin. Moni nainen tulee ihan helposti raskaaksi vielä 40 vuoden kieppeillä. Itse aloitin yrityksen 28 vuotiaana, mutta tulin raskaaksi vasta 32 vuotiaana ja täysin luomusti. Minun tai miehen hedelmällisyydessä ei todettu missään vaiheessa mitään vikaa, mutta silti meillä kesti.

Vierailija
28/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä hesarin juttu on taas sellasta tuubaa että oksat pois. Päättäjät ei sitten tajua sitä että ihmisillä ei ole varaa lisääntyä ja thl ei tajua sitä että ihmisillä ei ole kumppania jonka kanssa lisääntyä.

Jostain kumman syystä noi kaksi asiaa on ne mitä kukaan ei nosta esille kun puhutaan syntyvyydestä. 

Vierailija
29/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen harhakuvitelma. Ainakaan naisista suurin osa ei todellakaan saa normisti lapsia 45-vuotiaana.

Oli kyse myös miesten sperman laadusta. Harva nainen edes haluaa lapsia enää 45v.

Vierailija
30/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai naiset ei ikinä mistään kuule, että lapsentekeminen vaikeutuu iän myötä? Ei mistään? Se että koulussa oli vuositolkulla terveystietoa, kerran kuussa on joka lehdissä asiasta otsikot, sukulaismummot muistuttaa joka sukujuhlissa, ja jopa työkokouksessa on ihan random tuntematon mies muistuttanut minua miten lapset pitäisi jo hankkia jos on yli 30v.

Mutta ei, naiset ei kuule mistään asiasta. Onneksi tämä aloitus tehtiin niin naiset kuulee tästä lopulta.

Joka kerta kun ikäkysymys nousee esille, alkaa täälläkin jankutus, jossa väitetään että hyvin se lastenhankinta onnistuu vanhempana ja luetellaan esimerkkejä. Moni ei usko, että ikä vaikuttaa.

Vierailija
31/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai naiset ei ikinä mistään kuule, että lapsentekeminen vaikeutuu iän myötä? Ei mistään? Se että koulussa oli vuositolkulla terveystietoa, kerran kuussa on joka lehdissä asiasta otsikot, sukulaismummot muistuttaa joka sukujuhlissa, ja jopa työkokouksessa on ihan random tuntematon mies muistuttanut minua miten lapset pitäisi jo hankkia jos on yli 30v.

Mutta ei, naiset ei kuule mistään asiasta. Onneksi tämä aloitus tehtiin niin naiset kuulee tästä lopulta.

Lisäsin tähän, että lisäksi raskaudella pelotellaan tyttöjä koko kasvuvaiheen. Raskaus on pahinta mitä voi tapahtua.

Että aika ristiriitaisen viestinnän keskellä naiset saavat suunnitella tulevaisuuttaan ja elämäänsä.

Vierailija
32/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli päivänselvää etten halua lapsia nuorena. Minua olisi harmittanut kun ei lasten takia pääse minnekään ja joutuu valvomaan vauvan kanssa. Tiesin tasan tarkkaa hedelmällisyyden laskusta, mutta ajattelin että jos 30+ iässä ei tärppää niin sitten olen lapseton. Mies löytyi jo parikymppisenä mutta en ollut halukas perhe-elämään siinä iässä.

Vierailija
33/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vain hyvä asia, koska maapallolla on aivan liikaa ihmisiä.

Mielestäni tämä syntyvyyden lasku ja siitä seuraavan huoltosuhdeongelman ratkaisuun liittyvät innovaatiot pitäisi nostaa yhteiskunnallisesti tärkeämmäksi teemaksi. Ei ole mikään innovaatio rahdata tänne ulkomaalaisia lisääntymään. Pitäisi järjestellä ja järkeistää työelämä ja ikääntyneiden hoiva uudestaan niin, että peli pyörii, vaikka uudet sukupolvet kutistuvat.

Liikakansoittuminen on niin valtava ongelma, että Suomi voisi hyvin olla tässä edelläkävijä ja kehittää ratkaisuja koko maailman tulevaisuutta ajatellen.

Vierailija
34/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa naisista ei kyllä enää saa lapsia "normisti" 35-ikävuoden jälkeen. 35 tuntuu olevan jonkinlainen raja, jolloin naisten hedelmällisyys alkaa aivan tosissaan laskemaan. On toki naisia, jotka ovat ilman hedelmällisyyshoitoja tulleet raskaaksi vielä 45-vuotiainakin, mutta he ovatkin oikeastaan jo poikkeuksia.

Vierailija
35/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutista naisille huomenna jotka haluaisivat olla äitejä mutta ei vaan voi 🤣🤣🤣

Miksi huudat itsellesi, jonne?

Vierailija
36/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta pieni ja äänekäs hedelmättömyysongelmaisten pitää suurta mölyä päinvastaisesta. Ja jotkut lääkärit pelottelee, jotta tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi.

Miksi täällä on varsinkin paljon pelottelujuttuja?

Kyse ei ole pienestä ongelmasta vaan yleisestä ongelmasta. Hoitojen määrä kasvaa koko ajan ja syntyvyys laskee. Lastenhankinnan lykkääminen näkyy suoraan.hedelmällisyysluvuissa.

Vierailija
37/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollon mukaan 70 luvun loppupuolella oli 27 vuotias vanha ensisynnyttäjäksi.

Vierailija
38/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla alkaa jo 25 vuoden jälkeen oleen kohdut niin paskassa kunnossa että huh huh...

Mistä tälläinen mielikuva? Löytyykö tutkimustietoa? Oikein 25-ikävuoden jälkeen.

Vierailija
39/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli päivänselvää etten halua lapsia nuorena. Minua olisi harmittanut kun ei lasten takia pääse minnekään ja joutuu valvomaan vauvan kanssa. Tiesin tasan tarkkaa hedelmällisyyden laskusta, mutta ajattelin että jos 30+ iässä ei tärppää niin sitten olen lapseton. Mies löytyi jo parikymppisenä mutta en ollut halukas perhe-elämään siinä iässä.

40-vuotiaana jo hiukan kadutkin, ettet hankkinut lapsia aikaisemmin. Näin se valitettavasti yleensä menee.

Vierailija
40/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla alkaa jo 25 vuoden jälkeen oleen kohdut niin paskassa kunnossa että huh huh...

Itse asiassa kohtu ei vanhene kovinkaan nopeasti, mutta munasolujen laatu alkaa huonontua vähitellen yli 30-vuotiailla.