Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko todistaa että joku teksti on tehty tekoälyn avulla

Vierailija
13.05.2023 |

Yläkoulun ope täällä korjaa tutkielmia ja yhden oppilaan tuotos on sellainen, ettei varmastikaan ole hänen omansa. Suoraan netistä se ei ole kuitenkaan kopsattu, joten epäilen tekoälyä. Pystynkö mitenkään todistamaan epäilykseni oikeaksi?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy oppilaalta tekstin aiheesta jotain että miten on päätynyt tiettyyn lopputulemaan tms ja katso miten reagoi

Vierailija
2/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin copywriterinä en voi sietää tuota tekoälytekstiä. Täytyy varmaan kouluttautua uudelle alalle.

Kyllä sen tunnistaa. Onko tekstin sävy kauttaaltaan tietynlainen, esim. kannustava, positiivinen, asiallinen, tunteisiin vetoava? Ihmisen, varsinkin nuoren kirjoittama ei ole niin ns. tasalaatuinen.

Otat nyt kiinni tämän ja nostat tapetille asian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo aina vetoaa siihen, että unohtivat jo... Mutta sinänsä ei olisi huono idea pitää vielä "koe omasta tutkielmasta". Ainakin näkisi, ketkä ovat oikeasti miettineet sitä tehdessään...

ap

Vierailija
4/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aihetta teksti käsittelee? Tekoäly ei ole taitava lisäämään mielipiteitä tekstiin.

Vierailija
5/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin copywriterinä en voi sietää tuota tekoälytekstiä. Täytyy varmaan kouluttautua uudelle alalle.

Kyllä sen tunnistaa. Onko tekstin sävy kauttaaltaan tietynlainen, esim. kannustava, positiivinen, asiallinen, tunteisiin vetoava? Ihmisen, varsinkin nuoren kirjoittama ei ole niin ns. tasalaatuinen.

Otat nyt kiinni tämän ja nostat tapetille asian.

Kyllä, nimen omaan sellainen. Kliininen, tasalaatuinen, sivistyssanoja käyttävä. Ei taatusti kyseisen oppilaan tuotos. Silti on iso kynnys lähteä syyttämään, jos ei ole todisteita...

Vierailija
6/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tuollaisia tehtäviä on enää teettää, kun Chat-GBT:n käyttöä ei voi mitenkään estää eikä juurikaan edes havaita. On elettävä ajassa ja keksittävä jotain muuta.

Vierailija
7/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu: Siirrytään käsin kirjoitukseen, loput suullisesti. Niin kuin vanhaan hyvään aikaan.

Vierailija
8/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo aina vetoaa siihen, että unohtivat jo... Mutta sinänsä ei olisi huono idea pitää vielä "koe omasta tutkielmasta". Ainakin näkisi, ketkä ovat oikeasti miettineet sitä tehdessään...

ap

No toi on kyllä oikeesti ihan totta. :D. Oon ite korkeakouluopiskelija ja jos joku kysyisi mun jostain vuoden takaisesta tehtävästä jotain niin en varmaan edes muistaisi tehneeni semmosta :D. Mutta jos viime viikolla oisin tehnyt niin kyllä sen saattaisin vielä muistaa. 

Vierailija
9/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä aihetta teksti käsittelee? Tekoäly ei ole taitava lisäämään mielipiteitä tekstiin.

Yhteiskunnallista vallankäyttöä. Ja joo, työssä pitäisi olla luku omaa kannanottoa ja mielipidettä asiaan. Se puuttuu...

Vierailija
10/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle palautettiin myös kapulakielinen teksti, joka kuulosti tekoälyltä. Siinä oli kuitenkin englanninkielen kirjoitusvirheitä aika paljon, esim c-s-z vaihteluita.

Vierailija
11/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on suuri haaste jatkossakin. Fiksuimmat opiskelijat tietysti tuottavat kirjoitelman rungon tekoälyllä ja muuttavat sitten vielä töksähtävät kohdat itse parempaan asuun. Uskomatonta kaiken kaikkiaan.

Vierailija
12/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu: Siirrytään käsin kirjoitukseen, loput suullisesti. Niin kuin vanhaan hyvään aikaan.

Ja tentit, valvotut olosuhteet. Siihen kai joudutaan palaamaan.

Vierailija
13/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha tuollaisia tehtäviä on enää teettää, kun Chat-GBT:n käyttöä ei voi mitenkään estää eikä juurikaan edes havaita. On elettävä ajassa ja keksittävä jotain muuta.

Ehdotuksia? Joku, joka aktivoisi oppilaan omaan ajatteluprosessia ja tiedonkäsittelykykyä...

Vierailija
14/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo kirjoitti, kyllä sen tunnistaa. Tälläkin palstalla näihin on törmätty jo.

Mitä aihetta tutkielma koski? Kirjaudu itse Chat-GBT:hen ja kokeile! Saat varmasti samantyyppisen tekstin sieltä.

Mä olen kokeillut sitä ja sen tyylin tunnistaa heti.

Vierailija
15/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotuksia? Joku, joka aktivoisi oppilaan omaan ajatteluprosessia ja tiedonkäsittelykykyä...

Voisko sanoa että saa käyttää chatgpt:tä, mutta työstä on löydyttävä kappale jossa pohditaan omalla äänellä sitä että mitä mieltä oppilas oli siitä chatgpt:n tuotoksesta. Pitääkö paikkansa hänen mielestään yms. 

Vierailija
16/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monivalintatentit varmaan yleistyvät. Helppo tarkastaa eikä ole tekoälystä apua. Veikkaa ja voita -systeemi tosin voi onnistua.

Vierailija
17/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monivalintatentit varmaan yleistyvät. Helppo tarkastaa eikä ole tekoälystä apua. Veikkaa ja voita -systeemi tosin voi onnistua.

Jos se tekoäly on monivalintatentin suorittamisen aikana käytössä, niin tietysti siitä on (suurta) apua.

Vierailija
18/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole yhtään kirjoitusvirhettä teksti on tekoälyn tai megajäisen autistin tuottamaa.

Vierailija
19/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tekoälyltä onko teksti sen tuottamaa.

Vierailija
20/37 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle palautettiin myös kapulakielinen teksti, joka kuulosti tekoälyltä. Siinä oli kuitenkin englanninkielen kirjoitusvirheitä aika paljon, esim c-s-z vaihteluita.

Miksi alapeukkuja? Lisään tähän vielä, että arvelin lopulta, että teksti oli itse kirjoitettu. Tosin kyseessä oli englantia erittäin hyvin osaava opiskelija, joten hän oli voinut tehdä virheitä tahallaan valmiiseen tekstiin. Teksti itsessään toisti tiettyjä aihesanoja, mutta sisällöllisesti teksti ei tarkoittanut mitään. Ja se soveltava osuus meni pieleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä