Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

OLENKO AINOA, JOTA NYKYMENO HIRVITTÄÄ?!?

Vierailija
03.12.2006 |

Tuntuu, että jokaisella tuttavallani on isot, uudet omakotitalot, Volvot ja Mersut pihassa. Vaimot on kotona vuosikausia lasten kanssa (miten ihmeessä niillä veloilla?) ja ulkomailla käydään vähintään kerran vuodessa. Ihmiset ihmettelevät kun me asutaan " vaan" kerrostalossa.

Olemme hyvätuloinen nelihenkinen perhe. Velkaa on 100 000 euroa asunnosta ja autosta. Opiskeltu on kauan ja opintolainaakin on vielä, tosin sitä onneksi enää vähän.

Miten ihmiset selviävät jumalattoman isoista talolainoista? Miten sen taakan henkisesti kestää? Joutuuko tekemään töitä ympäripyöreää?

Eikö ketään hirvitä, että nyt eletään vähän samalla lailla turhankin huolettomasti, hieman samoin fiiliksin kuin 80-luvun lopussa - ja sitten rysähti ja lujaa.

Miksi me kolmikymppiset ja allekin olemme niin nopeasti vailla kaikkea itsellemme? Miten uskallatte hypätä niin hirvittäviin velkataakkoihin?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni asuu uudella asuinalueella, missä asuu paljon lapsiperheit. Kaikilla uudet kalliit omakotitalot ja tietysti ne Volvot pihassa, tai jos ei Volvo niin joku muu uusi farkku.

Velkaa on kaikilla paljon ja useimmissa perheissä vanhemmat tekevät paljon töitä (ystäväni kertoman mukaan). Ja aika monella on parisuhde karikolla :(

Vierailija
2/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että olet seesteisen onnellinen, jos siellä kerrostalossa kerran on niin kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitoon heti äitiysloman jälkeen tai noin 1-vuotiaana on ne tavallisimmat ratkaisut.

Vierailija
4/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan pienivelkaisimpia ja asutaan vaatimattomimmin - eikä johdu siitä etteikö tulot riittäisi " kunnon velanottoon" . Pankit suorastaan tyrkyttävät meille aivan poskettoman isoja lainoja, joita emme ole (toistaiseksi) suostuneet ottamaan.

ap

Vierailija
5/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korot ei tästä ainakaan alene, nousu on odotettavissa ennemmin tai myöhemmin. Mä maksan viime laman laskua edelleen ja ei tää herkkua ole. Me ei tulla koskaan hommaamaan omaa asuntoa, (paitsi jos lotossa voitetaan) ollaan hyvin tyytyväisiä vuokralla asujia.

Meiniki rupee tosiaan olemaan kuin 80-luvun lopulla: työkaveri ei pystynyt ostamaan osamaksulla 1000¿:n kannettavaa kun ei ollut vakituisessa työsuhteessa, mutta asuntolainaa sai toistasataa tuhatta tosta vaan. Kohta kupla puhkeaa...

Vierailija
6/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se totta, että mitään ei saa jos ei ota velkaa, paitsi tietty jos perii... Mutta kyllä minuakin hirvittäisi ottaa yli 200 tuhannen laina näillä tuloilla. Meillä on periaatteena se, että elääkin pitää lainan maksun aikana ja jos korot nousee, pitenee laina-aika 25 vuoteen. Max. Eli mitään 40 vuoden laina-ajan korkoja emme todellakaan ala maksaan.

Autoja on 2, molemmat käytettynä ostettuja, mutta ei mitään 10 vuotta vanhoja kuitenkaan. Ja nämä sen takia, että tarvimme molemmat auton, lisäksi ajamme aika paljon pitkiä(kin) matkoja.

Vierailija
7/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei pelaa joka pelkää, rahaa se vaan on.

Vierailija
8/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosiaan uusi 160m2 talo omalla tontilla, lähellä kaupungin keskustaa. Pihassa toki Volvo ja toinenkin auto, mutta mitä sitten!! Lainaa 165.000e, kotona olin lasten kanssa 5v - eli kuopus oli 3,5v kun aloitin työt tuossa viime syksynä.

En vaan käsitä miksi meidän pitäisi asua jossain ahtaassa kolmiossa, kun näin voimme todella nauttia elämästä. Vaikka toki pidämme kotona olosta, täytyy rahaa riittää myös matkusteluun, mieluiten pari kertaa vuodessa. Miehen palkka on n. 4200e kuussa ja omani hikiset 2950e, mutta kyllä me olemme pärjänneet ihan mukavasti ja rahaa jää joka kuukausi säästöönkin. Lainaa lyhennämme n. 1300e kuussa ja seuraavat reilu 14v meneekin vielä lainaa maksellen, mutta onpahan sitten jotain omaa.

Ja toki käy välillä mielessä, etä mitä jos jäämme työttömäksi. No, silloin ykkösvaihtoehto olisi laittaa talo vuokralle ja lähteä ulkomaille töihin. Tai jos asiat oikein huonosti on, niin talo myyntiin. Vaikka hinnat roimasti laskisivat, luotamme että tänäpäivänä n. 300.000e arvoisesta talosta saisimme ainakin lainan verran rahaa. Kyllähän se tietysti harmittaisi, mutta sitten ei kait auttaisi muu kun etsiä vuokra-asuntoa. Mutta en nää sitäkään ihan maailmanlopuksi.

Joten viitsisitköhän hieman vielä valaista, onko jäänyt joku asia jota emme ole osanneet pelätä tai ottaa huomioon. Ja miten sinusta meidän tilanteessamme pitäisi elää?

Vierailija
9/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee niin kärkkäitä vastauksia.

Et ole ainoa. Kummallista, että kaikki pitäisi saada nykyisin heti ja vaikka velaksi ja isolla riskillä.

Vierailija
10/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyllähän minäkin asuisin omakotitalossa mieluiten. En ole tässä asunnossamme onneton. Tämä on meidän koti ja ihana sellainen. Olisin vain vielä onnettomampi jos joutuisin ottamaan ison velan jota saisin sen omakotitalon. Joutuisin tekemään tosi paljon töitä (minulla on ammatti sellainen että saan tuloja lisättyä melko runsaasti kohtuullisella työmäärällä) mutta se kaikki olisi pois minun perheeltä ja minun lapsilta, ennen kaikkea. Eli: " kestän" sen, että asun vähän ei-tyydyttävästi (omasta mielestäni) koska saan näin enemmän väljyyttä työaikoihin ja -tapoihin eikä ole pakko ryystää aamusta iltaan jotta saan kaiken maksettua.

En minä täällä ole ranteitani narskuttamassa vaikka muut ok-talossa asuvatkin. Halusin vain herättää keskustelua aiheesta joka on minua mietityttänyt.

ap

Vierailija
11/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

165.ooo ei minusta ole vielä paljon velkaa.

Vierailija:

Meillä tosiaan uusi 160m2 talo omalla tontilla, lähellä kaupungin keskustaa. Pihassa toki Volvo ja toinenkin auto, mutta mitä sitten!! Lainaa 165.000e, kotona olin lasten kanssa 5v - eli kuopus oli 3,5v kun aloitin työt tuossa viime syksynä.

En vaan käsitä miksi meidän pitäisi asua jossain ahtaassa kolmiossa, kun näin voimme todella nauttia elämästä. Vaikka toki pidämme kotona olosta, täytyy rahaa riittää myös matkusteluun, mieluiten pari kertaa vuodessa. Miehen palkka on n. 4200e kuussa ja omani hikiset 2950e, mutta kyllä me olemme pärjänneet ihan mukavasti ja rahaa jää joka kuukausi säästöönkin. Lainaa lyhennämme n. 1300e kuussa ja seuraavat reilu 14v meneekin vielä lainaa maksellen, mutta onpahan sitten jotain omaa.

Ja toki käy välillä mielessä, etä mitä jos jäämme työttömäksi. No, silloin ykkösvaihtoehto olisi laittaa talo vuokralle ja lähteä ulkomaille töihin. Tai jos asiat oikein huonosti on, niin talo myyntiin. Vaikka hinnat roimasti laskisivat, luotamme että tänäpäivänä n. 300.000e arvoisesta talosta saisimme ainakin lainan verran rahaa. Kyllähän se tietysti harmittaisi, mutta sitten ei kait auttaisi muu kun etsiä vuokra-asuntoa. Mutta en nää sitäkään ihan maailmanlopuksi.

Joten viitsisitköhän hieman vielä valaista, onko jäänyt joku asia jota emme ole osanneet pelätä tai ottaa huomioon. Ja miten sinusta meidän tilanteessamme pitäisi elää?

Vierailija
12/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän teillä olekaan jumalattoman isoa asuntolainaa, ainakaan minun mielestäni. Isolla osalla talon rakentaneista on lainaa 200 000¿ tai ylikin, ainakin omassa tuttavapiirissäni täällä pk-seudulla.

Vierailija
13/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo! Ei teillä edes ole iso laina eikä teillä ainakaan pienet tulot ole. Olipa tosi " hikisen pieni" toi sun palkkas... juupa joo.

Vierailija
14/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhallista loppuiltaa kaikille ja hyvää joulunodotusta av-poppoolle!

Vierailija
15/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa 200 000 velka asunto. Vaikka miehen tulot on naurettavat 2000/e kuussa ja minä olen vielä toistaiseksi hoitovapaalla. Työtä ei näköpiirissä! olemme miettineet sen niin, että ei meidän tarvitse ehtiä maksamaan sitä kallista kämppää pois ikinä. Siinä vaiheessa kun lapset lähtee kotoota niin me vaihdetaan pienempään ja halvempaan joka luultavasti onkin sit jo maksettu pois niillä rahoilla mitä siitä kalliimmasta maksettiin. Eli sit ollaan velattomia, mutta saatiin asua lasten kanssa kunnon isossa asunnossa!

Vierailija
16/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t 12.

Vierailija
17/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ensiasunto on ostettu halpaan aikaan ja sitä kautta on pystytty ostamaan isompi ilman hirveää velkaa. Toki näitä ylivelkaantujiakin on, mutta suurin osa ihmisistä on ihan järjissään. Itse olen työpaikassa, jossa on erittäin koulutettua 30+ porukkaa ja ihan hyvätuloisia (yli keskiarvon selvästi), ja kaikki elävät aika vaatimattomasti tai sanotaanko, että kukaan ei tunnu ylivelkaantuneelta. Siis osalla on omakotitalo, mutta suurin osa asuu rivareissa tai kerrostaloissa. Joillakin on ns. projektitalo eli vanha talo, jota kunnostavat. Harvalla on kahta autoa taloudessa ja ei ne autot ihan uusiakaan ole.

Vierailija
18/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä millään kyllä uskallettais ostaa pääkaupunkiseudulta omakotitaloa. Kerrostalossa asutaan kolmiossa kahden lapsen kera.

Eli meitä taitaa hirvittää kans.

Vierailija
19/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset taas tykkää haaskata rahansa esim matkoille.

t: 11

Vierailija
20/33 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

omakotitalo, jossa neliöitä 180. Ei asuta pääkaupunkiseudulla. Maksetaan lainaa 1000 kuussa. Edessä autonvaihto ja lisävelanotto 10 000 euroa. Kummallakin vakiotyöpaikat.

Saman verran maksettaisiin vuokraa 90 neliöisestä kerrostaloasunnosta. Mikä tässä on niin kamalaa?