Voiko näin pienellä palkalla elää?
Minulla jää nettona käteen 1600. Taloudessa asuu minä ja kaksi teini ikäistä tyttöä. Vaikka miten yritän ei rahaa jää elämiseen laskujen jälkeen mitään. En edes tiedä miten saan ostettua vaatteita nuorille kun kasvavat kun rahat riittävät juuri ja juuri ruokaan.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Ei elä edes yksin.
Todellakin elää!
Näitä samoja aloituksia tulee jatkuvasti, ja koskaan näissä k.o. ap ei mainitse että hän saa myös lisäksi lapsilisät, elarit jne. Ja vasta sitten laittaisi sen kokonais nettosumman jolla hänen tulee elää.. Esim lapsilisillä hyvin pystyy ostaa lapsille niitä vaatteita. Ja esim joku 2200 on kuitenkin iham eri kuin 1600...
Vierailija kirjoitti:
Ei elä edes yksin.
Vai ei. Mun tulot 900e netto ja on vaan pärjättävä. Mitään toimeentulotukia ei tipu, edes lääkkeisiin. Vuokra 300, sitten sähkölaskut ja netti puhelin jne. Ei paljon ruokaan jää mutta pärjättävä on kun apua ei ole mahdollista saada.
Käyt varmaan osapäivä töissä kun saat niin vähän,hommaa kokopäivä työ niin saat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
No ei. Ellei ole velaton koti ja pienet muut kulut.
Mutta saat sinä asumistuen ja lapsilisät päälle. Elarit myös todennäköisesti. Tuskin sä yksin niitä lapsia teit
T. Netto 1600€, 2 lasta
Ei lapsilisiä kuulu tuhlata.
Ne säästetään lapsille.
Ei tuohon omakotitalossa mitään asumistukea saa. Ansaitsen 1300€/kk netto ja olemme nelihenkinen perhe, koskaan ei asumistukea ole annettu, eikä muutakaan tukea. Onneksi pärjäämme kuitenkin loistavasti ilman niitäkin.
Tein pitkään osa-aikatyötä 1200 euron bruttopalkalla. Jossakin vaiheessa kävi ilmi, että olisin voinut koko ajan saada lisäksi asumistukea. Ei ollut käynyt mielessäkään, mutta olisi siitä tietysti säästöön tullut mukavammin. Toisin sanoen, tuollakin palkalla eli aivan mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Käyt varmaan osapäivä töissä kun saat niin vähän,hommaa kokopäivä työ niin saat enemmän.
Palvelualalla 1600€ netto on aika normi kokopäivätöistä jos ei lasketa lisiä ja jos on vaikka jossain perus henkilöstöravintolassa ma-pe 7-14.30 niin et saa muuta kuin tuon.
Väliaikaisesti mulla riitti 1650 kahden teinin kanssa, kun oli vähän säästöjä. Vain toisesta teinistä sain lapsilisää. Asuminen 1000/kk. Kaksi koiraa perheessä, joista toisen leikkaukseen meni yllättäin 2000 euroa. Kahden vuoden jälkeen olin aika loppu niukkuuteen ja hain parempipalkkaiseen hommaan, nyt netto 2400 euroa ja hyvä työterveys. Tämä on lyhyt määräaikaisuus, mutta olen jo saanut auton huollettua ja visan maksettua pois sekä vanhemman lapsen takuuvuokran. Kohta voin säästää tuleviin tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elä edes yksin.
Yksin elää hyvin ja jää ainakin 600e säästöönkin. jos ei tarvitse autoa.
Et vissiin asu pk-seudulla.
Miksi kaikkien pitäisi asua pk-seudulla köyhänä ja esittää hienoa rikasta kun syrjemmässä samoilla tuloilla jää sitä rahanpaskaakin muuhunkin kun pelkkään asumiseen?
Ei toki kaikkien pidäkään asua pk-seudulla. Se kannattaa kuitenkin huomioida, ettei voi yksiselitteisesti kertoa 1600 euron riittävän kolmihenkisen perheen elättämiseen huomioimatta asuinpaikkaa. Uskoisin, että Pohjois-Karjalan maaseudulla tuo on ihan riittävä summa elämiseen, Helsingissä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elä edes yksin.
No ei todellakaan elä. Matkoihin menee helposti se satanen kuussa. Lisäksi mulla on koira ja niin on monella muullakin. Lääkkeet ja terveydenhuolto maksaa. Terveydenhuoltoon menee ihan järkyttävästi rahaa jos on paljon käyntejä. Lisäksi ruoan hinta on noussut. Vuokrat on sen 600-1000 helposti. Asumistukea saa joo mutta silti ihan naurettava summa. Itse onneksi siirryn kohta parempipalkkaisiin hommiin. Suomi on erittäin kallis maa.
Lääkkeet maksavat korkeintaan 600 euroa VUODESSA, lääkekatto takaa sen. Erikoislääkärikäynti noin 40 euroa kerta, maksimissaan.
Tuo lääkekatto 600 ei ihan pidä paikkansa.
Lääkekattoa kerryttää vain ne lääkkeet, josta saa Kela-korvauksen. On paljon lääkkeitä, joista ei saa Kelan korvausta ja ne ovat kalliita lääkkeitä/rasvoja. Huomioitava myös, että lääkkeissä on 50 euron omavastuu.
Erikoislääkäriin pääsee vain, jos terveyskeskuksesta saa lähetteen, ei sinne noin vain marssita.
Vierailija kirjoitti:
1600e on ihan normipalkka kokopäivätyöstä.
Oletko ap laskenut tuohon summaan kaikki lapsilisät, asumistuen ja elatustuen? Asuuko lapset koko ajan sun kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elä edes yksin.
No ei todellakaan elä. Matkoihin menee helposti se satanen kuussa. Lisäksi mulla on koira ja niin on monella muullakin. Lääkkeet ja terveydenhuolto maksaa. Terveydenhuoltoon menee ihan järkyttävästi rahaa jos on paljon käyntejä. Lisäksi ruoan hinta on noussut. Vuokrat on sen 600-1000 helposti. Asumistukea saa joo mutta silti ihan naurettava summa. Itse onneksi siirryn kohta parempipalkkaisiin hommiin. Suomi on erittäin kallis maa.
Lääkkeet maksavat korkeintaan 600 euroa VUODESSA, lääkekatto takaa sen. Erikoislääkärikäynti noin 40 euroa kerta, maksimissaan.
Tuo lääkekatto 600 ei ihan pidä paikkansa.
Lääkekattoa kerryttää vain ne lääkkeet, josta saa Kela-korvauksen. On paljon lääkkeitä, joista ei saa Kelan korvausta ja ne ovat kalliita lääkkeitä/rasvoja. Huomioitava myös, että lääkkeissä on 50 euron omavastuu.
Erikoislääkäriin pääsee vain, jos terveyskeskuksesta saa lähetteen, ei sinne noin vain marssita.
Erikoislääkärin mainitsin ihan vain siksi, että se on kallein käyntityyppi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla aikalailla tuo ja 2 lasta. Asumistuki ja lapsilisät päälle. Vuokrakämppä.. Ei lainoja, osamaksuja tms. Ihan ok pärjätään nyt kun lapset pieniä. Säästöön laitan 100-200e/kk
filippiiniläinen siivojat saa tuosta palkasta lähetettyä jopa tonnin kuussa kotiinsa. Mikset sinä osaa elää taloudellisesti vaikka saat kaikki tuet?
Jos ei rahat riitä, niin koirat ja naukujat pois. Ihmettelen näitä ulisijoita, joilla ei muka ole rahaa, mutta samalla kotona pyörii koiralauma. Eihän lemmikin pito ole mikään ihmisoikeus sen enempää kuin lasten hankkiminenkaan. Niin monta suuta ruokittavaksi kuin mihin omat rahat riittää.
t. Kahden lapsen yh-äiti ja lemmikin omistaja
Elää, jos osaa olla tarkka menoistaan ja lapset ovat sisäistäneet jutun, eivätkä vaadi mahdottomia. Tietysti kannattaa esim. asumistuet tarkistuttaa ja että lapsille myös tulee kaikki heille kuuluvat tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Ellei ole velaton koti ja pienet muut kulut.
Mutta saat sinä asumistuen ja lapsilisät päälle. Elarit myös todennäköisesti. Tuskin sä yksin niitä lapsia teit
T. Netto 1600€, 2 lasta
Ei lapsilisiä kuulu tuhlata.
Ne säästetään lapsille.
Lapsilisät käytetään lasten menoihin, niihin ne on tarkoitettu.
Sain palkkaa 1040 euroa ja elän yhä. Palkasta meni vuokra 400 euroa, sähköön 50 euroa, bensaan 250 euroa, nettiin 30 euroa, vakuutuksiin 75 euroa. Loput jäi ruokaan ja muuhun elämiseen.
Kyllähän tuolla elää ihan hyvin. Perustoimeentulotuki on jo n. 1500-1600e ja Sossu maksaa vielä asumiskulutkin . Eli ihan hyvin tulee toimeen. Itse maksan 1300e nettotuloista 100e elatusmaksuja ja 800e vuokraa, loput jää elämiseen. Vähän jää myös säästöön.