Miksei työttömyystukia voisi uudistaa näin:
Poistettaisiin kaikki karenssit. (Ehkä korkeintaan ansiosidonnaiseen voisi tulla pieni rapsaisu)
Tällöin uskaltaisi kokeilla töitä mukavuusalueensa ulkopuoleltakin.
Olen akateeminen työtön. Voisin kokeilla fyysistä hommaa, mutta jos ei kroppa kestäkään, niin haluaisin lopettaa helposti.
Samoin uskaltaisin mennä kokeilemaan pikkufirmoihin. Nyt en uskalla, kun omistajat ovat usein hankalia tyyppejä. Kokemusta o n.
Kommentit (24)
Mielestäni tämå hyödyttäisi aivan kaikkia.
Kyllähän jokainen (lähes) haluaa tienata.
Raim ahdistushäiriöiset ja masentuneet ei nyt uskalla mitään. Mutta jos olisi helppoa irtisanoutua ilman karenssia, niin jo helpottaisi.
TE-toimisto ja ammatillinen ohjaus ja kaikki työhön liittyvät palvelut ovat melkein kaikki läjä paskaa melkeinpä kaikkien mielestä, viroissa työskentelevienkin mielestä. Tulisiko näihin ikinä mitään muutosta?
Esim tutullani on perinnöllinen niveltauti. Häntä pompotetaqn ties missä kokeiluissa, vaikka tulee niistä vaan kipeemmäksi.
Pitäsi päästä itse hakeutumaan hyväksi kokeilemilleen aloille ja irtautua helposti ilman karenssia
Eikös karenssin aikanakin voi etsiä töitä. En toki ole karenssimyönteinen.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto ja ammatillinen ohjaus ja kaikki työhön liittyvät palvelut ovat melkein kaikki läjä paskaa melkeinpä kaikkien mielestä, viroissa työskentelevienkin mielestä. Tulisiko näihin ikinä mitään muutosta?
Jos aloitteeni mukainen muutos tapahtuisi, ihmiset hakeutuisivat niihin te-palveluihin, joista oikeasti kokevat hyötyvänsä.
Lähes jokainen haluaa oikeaan palkkatyöhön ja toki ottaa avun vastaan, jos siihen pääsisi.
Mutta pakot pois.
En uskalla esim pyytää apua työnetsintäpalvelusta, kun voin joutua johonkin satimeen.
Ihmisistä tulee ennakkoluuloisia karenssiympäristössä.
Jos karenssi poistettaisiin, olisi mahdollisuus keskittyä aidosti työnhakijoiden auttamiseen vahtaamisen sijaan.
Työttömyystukia tulisi uudistaa niin, ettei akateeminen selitä miten ei kroppa kestä töitä. Jos olet sinä alkuperäinen kirjoittaja tosissasi, mieti sinä hel ve tin hienohelma kenen kroppa kestää fyysistä työtä.
Tässä se suurin ongelma on.
Lisäksi nuo kaikki työelämävalmennukset sun muut aktivointikurssit pitäisi unohtaa ja panostaa ennemminkin siihen, että työtön on oikeasti työkykyinen eli noiden tilalla pitäisi olla ennemmin terveystarkastuksia ja vaikka ihan pt:n palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystukia tulisi uudistaa niin, ettei akateeminen selitä miten ei kroppa kestä töitä. Jos olet sinä alkuperäinen kirjoittaja tosissasi, mieti sinä hel ve tin hienohelma kenen kroppa kestää fyysistä työtä.
En ole hienohelma. Minulla on yliliikkuvat nivelet, joten en ole varma, sopiiko fyysinen ammatti. En kuitenkaan halua kierteeseen, jossa sitten pyöritetään niissä fyysisissä.
Siksi luin akateemisen ammatin, mutta olen ikääntynyt ja en enää saa alani töitä.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi nuo kaikki työelämävalmennukset sun muut aktivointikurssit pitäisi unohtaa ja panostaa ennemminkin siihen, että työtön on oikeasti työkykyinen eli noiden tilalla pitäisi olla ennemmin terveystarkastuksia ja vaikka ihan pt:n palveluita.
Jep mutta tuon kaiken pitäisi olla aidosti vapaaehtoista. Siis ilman työmarkkinatuen menetystä.
Minun mielestä aika lapsellista touhua että lähtökohtaisesti pitää olla jotain mitä ottaa pois tuista voidakseen kohdella työtöntä ihmistä kuin koulutettavaa koiraa eikö heitä pystyisi auttaa ihan oikeastikin ilman sellaista mekanismia?
Ja koulutuksen ei tulisi olla kriteeri. Kuka tahansa oppii toimistotyön ihan vain tekemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hienohelma. Minulla on yliliikkuvat nivelet, joten en ole varma, sopiiko fyysinen ammatti. En kuitenkaan halua kierteeseen, jossa sitten pyöritetään niissä fyysisissä.
Siksi luin akateemisen ammatin, mutta olen ikääntynyt ja en enää saa alani töitä.
Niin ne ovat yliliikkuvat minullakin, mutta eivät fyysisen työn tekemistä ole estäneet. Ikääntyneenä varmaan ymmärrät, että tuskin missään enää "pyöritetään", niitä on nuorempiakin tulossa töitä tekemään.
Ap, kaikissa töissä on koeaika. Lisäksi on olemassa työkokeilut juuri tällaista kokeilua varten.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kaikissa töissä on koeaika. Lisäksi on olemassa työkokeilut juuri tällaista kokeilua varten.
Koeaika ja kokeilut on juu. Niissä olet kuitenkin aina luupin alla ja esim tuttuni joutui käymään kokeilun loppuun, vaikka nivelet ei kestäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ne ovat yliliikkuvat minullakin, mutta eivät fyysisen työn tekemistä ole estäneet. Ikääntyneenä varmaan ymmärrät, että tuskin missään enää "pyöritetään", niitä on nuorempiakin tulossa töitä tekemään.
Hyvä, ettei sulla ole haitanneet. Mulla on jo kuluma niiden takia.
En tiedä, kykenenkö fyysiseen työhön.
On rasistista eu:ssa ja valtioissa luokitella ihmisiä työttömäksi ja mitä nimikkeitä onkaan. Koska vain heihin kohdistetaan yleensä kaikenlaisia toimenpiteitä, ainakin ennen (myös haukkumista) jolta muut ovat turvassa, paitsi jos työpaikalla on sama meno vaikka työterveydessä tai työpaikan käytännöt. Ihmisten pitäisi edistää tasa-arvoa ja vapautta valintoihin.
Tässä työttömyystukien uudistus:
Jos saat tukia 1600 e / kk BRUTTO olet velvollinen tekemään työtä 160 h / kk
Jos saat tukia 800 e / kk BRUTTO olet velvollinen tekemään työtä 80 h / kk
Jos saat tukia 400 e / kk BRUTTO olet velvollinen tekemään työtä 40 h / kk.
Velvoitetyö voisi olla missä tahansa -mutta paikan pomo valvoisi tunteja ja suoritusta.
Milloin tahansa voisi vaihtaa työtä tai etsiä oikean työpaikan.
Sen sijaan jos et tee töitä lainkaan, on tukesi 0 e / kk !
Eli olisi oma valinta se.
Mulla on myös noin.
En esim uskalla kokeilla kassatyötä, kun sitten minut jatkossa aina työnnettäisiin kassatyöhön karenssin uhalla. Se ei välttämättä sovi minulle, mutta en uskalla kokeilla. Nivelvaivaa.
Se on kuulkaa ihan mahdottoman kamalaa, jos joutuu vaan jatkamaan työssä, jota ei kroppa enää kestä. Mulla on 2 kaveria sellaisessa tilanteessa. Krooninen kipuoireyhtymä, mutta eläkkeelle ei pääse. Puolipäiväeläkkeellä on sentään, mutta sitäkään ei kestä. Hänellä on jopa henk koht avustaja, mutta wi pääse eläkkeelle.