Mikä selittää eri ihmisten energiatasojen eron?
Toiset ei jaksa mitään työpäivän jälkeen, toiset ei jaksa edes työpäiviä.
Itse olen sitä ääripäätä, että käyn töissä, sitten kaupassa, ruokaa, harrastuksia, kotitöitä, pihatöitä, itseopiskelua, remonttia. Aika ei riitä kaikkeen, mitä haluaisin ja jaksaisin tehdä.
Tuskastun helposti toisiin ihmisiin, kun joku yhteinen projekti, esim nyt vaikka risutalkoot. Eka liukenee paikalta vartin päästä, ja siitä sitten yksitellen, kunnes hoidan homman loppuun yksin. Tai kotona isompi siivous. Itsellä ei voimat tai motivaatio ikinä lopu, perheenjäseniltä kylläkin.
Sama vaikka joku elämäntaparemontti tai juoksukoulu, joka aloitetaan porukalla. Vain minä vien sen loppuun, suurin osa on tippunut kelkasta 3 viikon kohdalla.
Tylsää olla aina se yksin puurtaja, olispa kiva löytää kaltaiseni ystävä.
Kommentit (44)
Suurin syy on varmaan unenlaatu. Jos nukkuu katkonaisesti, väsyy.
Itse olin tuollainen energinen nuorempana. Nyt vaihdevuosissa, kun unen laatu on heikentynyt, en jaksa enää mitään.
Myös luonne-erot vaikuttaa. Ekstrovertit saavat virtaa toisista ihmisistä, introvertit tarvitsevat yksinoloa ladatakseen akkuja.
Selvittämättömät traumat ainakin syövät energiaa. Tai siis se, kun yrittää pitää itsensä kasassa niistä huolimatta. Todellista hyvinvointia aloin löytää, kun "antauduin" ja aloin purkaa traumojani. Sen myötä on tullut läsnäoloa, rauhaa, pirteyttä ja ylipäänsä aitoa elämänhalua.
Vierailija kirjoitti:
Jaksan lukea paljon. Muuhun tekemiseen menevä aika on pois lukemiselta.
Hyvä ketju. Itse olen se uupunut, etenkin nyt parin viime vuoden tilanteiden takia. Olin kyllä uupunut jo teininä, silloin ei voinut syyttää edes päihteitä ja pelejä :D Moni arveli täällä stressaavan luonteen vaikuttavan, itsekin olen stressaaja. Lisäksi olen yksinäinen tai hengaan ihmisten kanssa jotka kuluttavat energiaani. Olis kyllä mukavaa jos sais positiivisuuden pyörän pyörimään mutta ei oo jaksamista.