Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä muilla yli 40-vuotiailla vielä kuukautiskipuja? Itselläni on. En vaan enää jaksa ottaa särkylääkettä

Vierailija
12.05.2023 |

vaan pinnistelen kivun kanssa.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpotti huomattavasti heti kun täytin 40. Myös vuoto väheni erityisen runsaasta pelkästään runsaaksi.

Epäilen esivaihdevuosien oireeksi.

Vierailija
2/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enempää kuin nuorempana. Liikunta auttaa kuukautiskipuihin.

Ainut ongelma on, että juuri ennen kuukautisia tekee mieli syödä epäterveellisemmin. Suklaa maistuu. Liikun silti ennen kuukautisiakin ja syön suklaata, karkkia, sipsejä, mutta kuukautisten alkamispäivänä jätän liikunnan väliin ja jatkan liikuntaa jo toisena vuotopäivänä, jolloin halu syödä epäterveellisesti on myös vähentynyt.

Nuorena harrastin vähemmän liikuntaa, mutta nykyisin se on aivan elinehto minulle. Paisuisin kuin pallokala, jos liikkuisin vähemmän. Melkein joka päivä vähintään siis 1-2 tuntia reipasta liikuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule. Vaihdevuodet lähestymässä (vihdoin), kamalat kuukautiskivut, ja jättitulvavuoto. Ikää jo 56 v. Nyt laitetaan Mirena, jos auttaisi.

Vierailija
4/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tapaa kuin nuorena silloin, kun on kierto jossa ovulaatio. Välillä tulee ovuloimaton kierto, joka yleensä myös sitten epänormaalin pitkä ja sen jälkeen jättivuoto, ja tällöin ei ole kipuja.

Vierailija
5/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sattuu, mutta en jaksa syödä särkylääkettä enää minäkään. Olen kyllä huomannut, että kivun kestää paremmin, kun jättää kokonaan särkylääkkeet väliin. Jos ottaa yhden, pitää popsia kuuden tunnin välein kolme ensimmäistä päivää tai muuten kipu käy sietämättömäksi, kun lääkkeen vaikutus lakkaa.

Vierailija
6/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta lievempänä kuin nuorempana. Miranax 550mg auttaa.

Vierailija
7/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaihdevuosien esioirelut vaan lisäsivät kuukautiskipuja.

Nyt on onneksi ollut minipilleriellä menkat jo kohta vuoden kokonaan pois (hankin ne ensisijaisesti saadakseni runsaat ja koko ajan tulevat menkat kuriin).

Vierailija
8/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että sinulla ei ole riittävästi kipuja, jos et jaksa ottaa särkylääkettä. 

Ymmärtäisin vielä, jos kertoisit olevasi niin huonossa kunnossa, että et pysty ottamaan lääkettä. Silloin jonkun muun pitäisi se antaa. 

Vierailija
9/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi kuukautiskivut pois synnytysten jälkeen, mutta palasivat just joskus 40 v jälkeen. Joskus töissä olin niin kipeä, että näin tähtiä silmissä ja menin kontalleni lattialle. Nyt yli 50 v ne kivut taas ovat jääneet pois, mutta vuoto on runsastunut megalomaanisiin määriin ja pituuksiin. 

Vierailija
10/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ei muuttunut mihinkään vielä. Siksi palasin e-pillereihin, vaikka on menopaussin alkuoireita.

Vierailija
11/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt niitä on vasta tullut. Nuorena ei ollut ollenkaan

Vierailija
12/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Enkä kyllä todellakaan viitsi kuukautiskivuilla pilata päivääni vaan otan lääkkeen heti ensikouristuksista. Apteekista saa nykyään reseptivapaasti naprokseenia (pronaxen), joka 10 tunnin kivunlievityksen lisäksi vähentää vuotoa 20-30%, mikä on hyvä koska esivaihdevuodet on lisänneet vuodon määrää. 

Vierailija
13/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset olivat kuitenkin hyvin säännölliset koko aikana, raskauksien jälkeenkin noin kellon tarkka 28 päivää. Tiesin siis aina milloin ne alkaa ja siihen se ilo loppui. Kivut, kirvely alavatsassa, runsas vuoto jne mielialan vaihteluita unohtamatta, vaikka todennäköisesti kipu vaikutti mielialaan ei niinkään kuukautiset. Kuukautiset loppuivat yhtäkkiä 46- vuotiaana. Muut vaihdevuode jutut kuten pään kuumentuminen ja älytön hikoilu alkoi noin 50-vuotiaana

Vierailija
14/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne alkoivat vasta vähän aikaa sitten kun tajusin olevani nainen. T. Jorma 58v

Vierailija
15/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo sattuu, mutta en jaksa syödä särkylääkettä enää minäkään. Olen kyllä huomannut, että kivun kestää paremmin, kun jättää kokonaan särkylääkkeet väliin. Jos ottaa yhden, pitää popsia kuuden tunnin välein kolme ensimmäistä päivää tai muuten kipu käy sietämättömäksi, kun lääkkeen vaikutus lakkaa.

Itsekin olen huomannut tämän, kun pakosta piti pitää taukoa särkylääkkeiden napsimisesta. Kivut olivat isot ja otin lääkettä usein. Tauon aikana kivut laimentuivat. Ajattelin että jokin aine lääkkeessä vahvistaa kipua. Pystyin olemaan ilman, mutta tiedän että särkylääkkeitä tarvitsee todella moni ja itsekin välillä. En syö enää kolmea pillerit päivässä

Vierailija
16/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44v ja olen päässyt tänä vuonna ensimmäistä kertaa elämässäni eroon kuukautiskivuista. Kivut loppuivat kun aloin käydä hermoratahieronnassa. Menin hierontaan niskakipujen vuoksi jotka ovat nyt myös poissa.

Suosittelen kokeilemaan hermoratahierontaa, sen on sanottu auttavan myös migreeniin.

Vierailija
17/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette tiedä kyllä kuukautiskivuista yhtikäs mitään, jos vaihtoehtona on "en mä jaksa ottaa särkylääkettä". Mun on pakko, jos meinaan pysyä toimintakykyisenä ja tajuissani.

Vierailija
18/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut ja menkst loppu kun otin kierukan. 49v

Vierailija
19/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten joku ei "jaksa" ottaa särkylääkettä?? Ymmärrän, että joku ei jaksa pestä ikkunoita tai lähteä lenkille, mutta särkylääkkeen ottaminen kestää ehkä 10 s eikä ole raskasta.

Vierailija
20/24 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole onneksi ollut teinivuosien jälkeen. Oli melkoinen se eka päivä teininä. Järkyttävä kipu, hiki pinnassa ja oksetti ja vatsa ripulilla. Äiti ei tarjonnut kipulääkettä enkä ymmärtänyt, että voisi pyytää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän