Olen viisikymppinen enkä jaksa yhtään mitään
Kirjaimellisesti. On hyvin vaikea kuvitella elämää enää kuusikymppisenä.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, juuri havahduin sohvan pohjalta, kun olin nukahtanut sinne kesken ohjelman eikä johtunut ohjelmasta. Sama juttu eilen. Töistä kotiuduin klo16, viimeyönä nukuin n.7h, päiväunet otan aina kun voin, varsinkin vapaapäivinä vaikka nukkuisin 9h/yö.
Kolottaa, sydämen rytmihäiriöitä, paleltaa, jalat aivan voimattomat ja tunnen sen kävellessäni, heräilen 30-45min ennenkuin kello soi, joitakin kuumotuspuuskia ollut lähinnä aamuöisin, nivelkipuja, kuukautiset oli viimeksi 9pv myöhässä, sitä edeltävät alkoi norm 28pv kohdalla, sitä edeltävät oli 5pv myöhässä, kierto ollut n.1v ajan useimmiten liian lyhyt eli 23-25pv.
Varmaan unohdin jotain oireita..T. Vaka-ala ja ikää 47v, hormoneja en käytä enkä aloita käyttämään lähimmäisen syöpätaustan vuoksi
I feel for you. Lepää, älä suorita, antaa kehon tasata itseään. Mäkään en voi ottaa mitään synteettistä hormonia.
Esivaihdevuodet, vaihdevuodet, jotain muuta, mitä?
Soijassa, esim.soijarouheessa on estrogeeniä. Sitä vaikka viilin päälle pari lusikallista aamuin illoin vaihdevuosivaivaisille.
Herranpieksut täällähän on useampi kohtalotoveri. Vuoden sisään olen vähän liian usein miettinyt että milloin tulee taas se päivä kun jaksaa touhuta. Niitä tulee harvakseltaan, mutta yleensä sitä on työpäivän jälkeen melkoisen väsynyt. Herätys aina kuudelta ja joka kolmas yö menee valvotessa muutama tunti kun uni ei tulekaan heti uudelleen.
Koko talvi meni kaikkien kolotusten kanssa ja tuntuu että koko vapaa-aika menee siihen, että yrittää huoltaa itseään että selviää seuraavasta työpäivästä. Todetun migreenin takia piti jättää yhdistelmäehkäisy pois ja nyt mennään sitten keltarauhashormoneilla. Eka laatta vasta takana.
Kohta 48 ikää.
Liityn joukkoonne. Ikinä en ole ollut näin väsynyt ja iloton. T. N48
Vierailija kirjoitti:
Ruuhkavuodet jatkuu kotona ja työpaikalla kiusaajia ja kateellisia. Työtehtävätkin vaihtuvat viiden vuoden välein. Ei ihme, että väsyttää.
Kiusaajia ja kateellisia mistä?
Mystinen komnentti.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nyt, 55-vuotiaana urani huipulla ja nautin tästä kaikesta niin. Energiaa riittää, liikun, harrastan monenlaista kiinnostavaa, miehen kanssa on sopivasti yhteisiä harrastuksia, aikuiset lapset menestyvät ja kaikki, oikeasti kaikki on hienompaa kuin koskaan aiemmin. Ei minua väsytä.
Empatiaa sulle ei ainakaan ole suotu erinomaisuudestasi huolimatta. Olisit perustanut oman elvistelyketjun.
Täällä kuvatut oireet ja elämänvoiman hiipuminen kuulostavat todella paljon kilpirauhasen vajaatoiminnan oireilta. Ja tästä on hyvä tietää, että sairaus on todella yleinen naisilla ja yksi tavallisimmista ajankohdista taudin puhkeamiseen on juuri viidenkympin paikkeilla. Oireet sekoitetaan usein vaihdevuosioireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kuvatut oireet ja elämänvoiman hiipuminen kuulostavat todella paljon kilpirauhasen vajaatoiminnan oireilta. Ja tästä on hyvä tietää, että sairaus on todella yleinen naisilla ja yksi tavallisimmista ajankohdista taudin puhkeamiseen on juuri viidenkympin paikkeilla. Oireet sekoitetaan usein vaihdevuosioireisiin.
Alhainen ferritiini aiheuttaa samanlaisia oireita. Unrihäiriöt, hiusten lähtö, palelee, väsymys, aivosumu, kuivat silmät, mieliala matala, haluttomuus. Itselläni oireet helpotti kun kävin verikokeessa. Luulin että mulla oli vaihtarit!!! Oikeasti, menkää verikokeeseen.
N47
Tarkistuta d- ja b12-vitamiinitaso, samoin foolihappo- ja homokysteiiniarvot verestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alhainen ferritiini aiheuttaa samanlaisia oireita. Unrihäiriöt, hiusten lähtö, palelee, väsymys, aivosumu, kuivat silmät, mieliala matala, haluttomuus. Itselläni oireet helpotti kun kävin verikokeessa. Luulin että mulla oli vaihtarit!!! Oikeasti, menkää verikokeeseen.
N47
Itselläni on autoimmuunisairaus, joka vääristää ferritiiniarvoja. Kävin mittauksissa pari vuotta sitten, arvo oli 90, mutta kaikki oireet viittaa alhaiseen ferritiiniin.
Kaipanruon ferritiinin voisi itsellensä kustantaa, meillä se ei kuulu työterveyden piikkiin. HB minulla on kyllä aina ollut loistava, jopa raskausaikoina siinä 140 kieppeillä, mutta tokihan se ei ferritiinistä paljoa kerro.
Tuo joka simahtelee sohvalle ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyll vaihdevuodet verottaa, väsymystä unettomuutta rytmäreitä, joka paikkaan koskee ja vit*ttaa, kai se ohi menee
No älä muuta sano. Jotenkin en osannut kuvitella ollenkaan että (esi)vaihtarit olisi näin "kokonaisvaltainen" tuntemus vaan lähinnä oletin, että vähän voi kuumotella jonkun aikaa ja mikä parasta, menkat loppuu.
Enemmänhän nämä vaihtarit tuntuu oireilee mitä murrosikä aikanaan.
Siis minä olen vakuuttuneempi kuin koskaan, että kehoni on alkanut kuolemaan - sen aika on koittanut! Esiäiditkin kuolivat 45 vuoden jälkeen, ja nyt minä tuhoudun hetki hetkeltä. Ihan järkyttävää 😳
Ei jumantsukka. Olen 46 v ja monisairas, silti en koe olevani kuolemaisillani vaan elämän virtaa löytyy vaikka kuinka, sairauksista huolimatta.
itse kanssa kohta 50v ja kyllä p**ka työpaikka vie kaiken elämänilon elämästä. nyt jos irtisanoutuu niin löytääkö ikinä enään uutta työpaikkaa...kai se ois kärsittävä vaan hautaan asti.
Onko paratuberkuloosi tsekattu terveydenhoidossa? Se on yleinen infektio kaikissa nisäkkäissä, ja sen alku on aina suolistossa.
Monissa eläimissä se aiheuttaa kakeksian eli näivettymisen, mutta esim. lampaat ja vuohet eivät yleensä edes ripuloi, vaan ovat lopulta niin voimattomia, että eivät jaksa seisoa jaloillaan, ja ne joudutaan lopettamaan. Itämisaika on karjassa hyvin pitkä, 2-12 vuotta. Paratuberkuloosi ei aiheuta keuhkosairauksia, kuten tuberkuloosi, mutta voi aiheuttaa neurologisia sairauksia, kuten MS-tautia ja Parkinsonin tautia. Näille taudeille on ominaista myös masennus ja suolisto-oireet.
Pelkkä ajoittainen ripuli tai ummetus, tai ärtyvän suolen oireyhtymä, on selvä oire paratuberkuloosista.
Antibiootit, jotka ovat tehokkaita paratuberkuloosia vastaan: rifabutiini, klaritromysiini, klofatsimiini
Antibioottikuurien on oltava vuosia pitkiä.
https://www.maitojame.fi/artikkelit/paratuberkuloositilanne-tutkitaan/
Mulla oli ferritiini viime mittauksessa 16, mutta lääkäriltä ei tullut mitään toimintaohjeita. Aloitin rautakuurin itse. Samoin muut arvot huonot, kuten maksa-arvot ja kolesteroli.
SynLab, kokemuksia?
Rupesin tosissaan tuota ferritiiniasiaa miettimään ja Google näytti Synlab-firman josta voi buukatanutselleen mm verikokeisiin ajan, mietin nyt yhdistelmää d-vit+ferritiini, näin alkuun, hinta olisi toimistokuluineen n.60€.
On siellä naisen terveyspakettiakin ja ties mitä, mutta josko tuosta lähtisi liikkeelle..
Kilppariarvot katsottu työterveydessä n.1-2v sitten ja olivat ok.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ferritiini viime mittauksessa 16, mutta lääkäriltä ei tullut mitään toimintaohjeita. Aloitin rautakuurin itse. Samoin muut arvot huonot, kuten maksa-arvot ja kolesteroli.
Mitkä on normaalit arvot ferritiinille?
Vierailija kirjoitti:
Sitä se on kun lihottaa itteesä eikä pidä huolta itsestään ollenkaan.
Nönnönnöö...
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä! Ja tätä on kestänyt jo useampi vuosi; jonkinlaista unessa elämää. Ainoa mitä päivittäin odotan, on nukkumaan pääsy.
No ruoka on toinen muuten sama.
Minä olen nyt, 55-vuotiaana urani huipulla ja nautin tästä kaikesta niin. Energiaa riittää, liikun, harrastan monenlaista kiinnostavaa, miehen kanssa on sopivasti yhteisiä harrastuksia, aikuiset lapset menestyvät ja kaikki, oikeasti kaikki on hienompaa kuin koskaan aiemmin. Ei minua väsytä.