Orpo hukkasi miljardin!
Hallituksen muodostaja Petteri Orpo (kok) varoitteli Säätytalolla sote-järjestelmän kasvavista kuluista.
”Meillä ei ollut tietoa siitä, että täältä puuttuu yli miljardi”, Orpo sanoi järjestelmän rahoituksesta.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009577959.html
Jopa minä medioita seuranneena olen tiennyt ennen vaaleja, että Sote-rahoitus sakkaa. Onko Petteri tehtäviensä tasalla lainkaan? Toinen viikko hallitusneuvotteluja käynnissä ja Petteri osoittaa täydellisen tietämättömyytensä asiassa, jota kritisoimalla ajanut oppositiopolitiikkaa neljä vuotta ja lopuksi vienyt puolueensa vaalivoittoon.
Kommentit (25)
Se valtava hallintohimmeli vie varoja kuin pohjaton kaivo.
Puhdasta teatteria Orpolta. Voidaan "sopeuttaa" vähän lisää ja syyttää edellistä hallitusta.
Ja jos oikeasti olisi Orpolle yllätys, niin eipä taida herra sitten ihan tehtäviensä tasalla olla.
Vierailija kirjoitti:
Orpo itse on osa sitä hallintohimmeliä, mutta ei ilmeisesti käsitä, mitä on tekemässä tai mitä hänen kuuluisi tehdä.
Emme tienneet että tilanne on näin huono.
Niinkö vähällä ymmärryksellä meitä johdetaan. Kuka ei tiennyt. Miksi.
Miksi sitten vaaleissa puhuttiin soopaa. Eikö politiikka ole työtänne.
Onko oikea henkilöt nyt johtamassa.
Tälläisessä tasa-arvoa koskevassa keskustelussa on ensisijaisen tärkeä olla rauhallinen ja näyttää esimerkillisesti hyvää asennetta demokratian kulttuuriin, eikä diktatuuriin jossa politiikka on ollut asenne epädemokraattisesti
Joo, ja persujen kanssa on kiva neuvotella. Kaikki menee kivasti, ei ole mitään kaaosta.
Tehtiin soteuudistus ja kulut kasvoivat 6 mrd kertaheitolla. Tätä taustaa vasten olisin Orpon kanssa samaa mieltä että uudistus ei mennyt ihan putkeen.
Ei alirahoitus Orpolle tullut yllätyksenä vaan sen mittakaava. Ei kukaan voi tietää esim. minkä verran pelkästään julkisen puolen ylimitoitetut palkankorotukset ja harmonisaatio tulevat maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
70 prosenttia uusista työpaikoista on hallituskauden aikana syntynyt julkiselle sektorille, montako uutta hoitajaa saatiin ?
Helppohan Orpon on hukata miljardi, kun ei mene omasta taskusta. nehän on vaan veronmaksajien rahoja.
Samaan aikaan toisaalla, Antti Rinne (sdp): "RAHAA ON" !!!@!!!
Kunnat ovat alibudjetoineet sote-puolelta satoja miljoonia, mikä näkyy nyt, kun taseet ynnätään yhteen. Samoin it-puolen sekavat järjestelmät, jotka pitäisi saada toimimaan keskenään. Lisäksi kunnat ovat myyneet terveydenhoitokiinteistöjään, joiden vuokran nyt maksaa Sote-hallinto- satoja miljoonia valuu siis yksityisille kiinteistösijoittajille.
Vierailija kirjoitti:
Kunnat ovat alibudjetoineet sote-puolelta satoja miljoonia, mikä näkyy nyt, kun taseet ynnätään yhteen. Samoin it-puolen sekavat järjestelmät, jotka pitäisi saada toimimaan keskenään. Lisäksi kunnat ovat myyneet terveydenhoitokiinteistöjään, joiden vuokran nyt maksaa Sote-hallinto- satoja miljoonia valuu siis yksityisille kiinteistösijoittajille.
Kunnat ovat ryssineet sote-laskelmat myydessään nopeassa voitontavoittelussaan sote-kiinteistöjä.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/6dda9fc0-d099-451d-86ca-d3db713d0…
Joku voisi ehkä tutkia, keille niitä kiinteistöjä on loppujen lopuksi myyty ruotsalaisten eläkeyhtiöiden lisäksi. Esimerkiksi Petteri Orpon oma Turku myi viime vuonna 15 terveysasemaa ja kuittasi mukavat myyntitulot.
Vierailija kirjoitti:
Marin hukkasi 40 miljardia joten tuo yksi miljadi on pikku summa (sata miljoonaa euroa).
Miljardi on tuhat miljoonaa. Ei mulla muuta.
Ei se Orpo ollut, kun Sanna ja Krista ne hukkas 40 tuhatta miljoonaa euroa🤣
Minne se Sipilän ideoima valtion, juuri sote-uudistusta varten perustettu firma katosi? Ja missä sen tulokset, jos verorahaa kuitenkin paloi jonnekin.
Orpo kiistää yllättyneensä: käytössä väärä käyrä.
– Ei minulle ole mikään yllätys se, minä kuulemma olin tänään jo kerran yllättynyt, että talous menee huonoon suuntaan, Orpo lateli.
Onko tämä nyt sen viikarin tytin jälkiä sitten vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnat ovat ryssineet sote-laskelmat myydessään nopeassa voitontavoittelussaan sote-kiinteistöjä.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/6dda9fc0-d099-451d-86ca-d3db713d0…
Joku voisi ehkä tutkia, keille niitä kiinteistöjä on loppujen lopuksi myyty ruotsalaisten eläkeyhtiöiden lisäksi. Esimerkiksi Petteri Orpon oma Turku myi viime vuonna 15 terveysasemaa ja kuittasi mukavat myyntitulot.
Turun kaupunki taisi pitää rahat.
Sote-rahoituksesta vastaa sote-alueiden valtuustot.
https://www.varha.fi/fi/henkilo/petteri-orpo
2021 Orpo oli huolissaan miljardin uupumisesta sote-uudistuksen IT-puolelta.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000008454044.html