Miksi X-sukupolvea ärsyttää, kun nuoriso muuttaa työelämää
Etätyöskentely.
Infulensserit.
Tubettajat ja streamaajat.
Toimistotyö.
Nämä herättävät vihaa vanhoissa ihmisissä. Miksi? Näistä asioista kun ette tule ikinä pääsemään eroon, niin miksi rimpuilla vastaan? Nuoret muuttavat maailmaa ja etenkin työelämää.
Kommentit (98)
Ai etätyöt olikin nuorison idea, eikä koronan aiheuttama tilanne.
Siis onko nää X ja Y sukupolvia vai sukupuolia? Itse olen luullut niiden olevan kromosomeja eikä mitään s*tanan sukupolvia.
Mä toivoisin että olisi enemmän nuoria meidän työpaikalla. Piristystä.
Huoh! Luulin pääseväni tästä sukupolvi 1 ja sukupolvi 2 yms.. Miksette anna meidän olla rauhassa? Puhukaa boomereista ja milleniaaleista, mut ei meistä! Tässä asiaa:
No tuota työelämässä olen näitä nuoria nähnyt, osalla sujuu työ hyvinkin mutta sitten on näitä taivaanrannan maalareita joilla ei suju. Jos edes sen verran osaisivat että ilmoittaa sairastumisen niin ei turhaa odotella ja kyllä kaikilla pitää olla myös todistus siitä että sairaslomalla on ollut, mutta sekin on vaikeaa tajuta.
Mistä mun nyt taas pitikään olla kateellinen, oli aika sekava AP?
T: Talonsa omistava ei-neitsyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei näköjään ole mitään käsitystä ikäluokista. Millenniaaleista eli Y-sukupolvesta vanhimmat on jo nelikymppisiä ja X-sukupolveenkin kuuluu porukkaa noin 45-vuotiaista vajaisiin 60-vuotiaisiin. Boomerit on olleet eläkkeellä jo kauan. Viimeiset meni eläkkeelle noin 10 vuotta sitten ja osahan niistä meni kaiken maailman varhaiseläkkeille jo 90-luvulla.
Ei, suurista ikäluokista käytetään sanontaa baby boomer (Suomessa synt. vuosina 1945-50). Boomerit itsessään käytetään lähinnä kuvaamaa vanhentuneita mielikuvia ja ei ole sidonnainen ihmisen sukupolveen.
Ennen tätä boomer nimitystä ei vaan käytetty tässä yhteydessä. Oma ikäluokkani taisi kommentoida, "sä et vaan tajuu".
Terv. Milleniaali
Boomer on juuri lyhennetty muoto juuri baby boomerista, eli Suomessa lähinnä sotien jälkeisistä suurista ikäluokista. Se, että sitä on ruvettu käyttämään konservatiivisen, "vanhan" ja muutosvastaisen synonyymina ei tarkoita muuta kuin sitä, että boomeriksi kutsumisella halutaan ilmentää henkilön osoittavan samaa käytöstä ja asennetta kuin juuri baby boomer-sukupolven edustaja.
T. Yhteiskuntatieteilijä ja millenniaali
"Influenssereiden" on sitten turha itkeä tv:ssä, miten on rankkaa kun ihmiset tuijottaa, haluaa ottaa yhteiskuvia.
Kamalaa katsottavaa esim tämänpäiväinen fitnesspäiväkirjat
Vierailija kirjoitti:
No tuota työelämässä olen näitä nuoria nähnyt, osalla sujuu työ hyvinkin mutta sitten on näitä taivaanrannan maalareita joilla ei suju. Jos edes sen verran osaisivat että ilmoittaa sairastumisen niin ei turhaa odotella ja kyllä kaikilla pitää olla myös todistus siitä että sairaslomalla on ollut, mutta sekin on vaikeaa tajuta.
Taivaanrannan maalareita on joka ikäluokassa. Ne työelämässä mukana pysyneet maalarit ovat niitä, jotka notkuvat kahvilla 45 min, lounaalla 1,5h ja lopun aikaa juoruilevat jonkun työpisteellä.
Maalareista iso osa tippuu työelämästä lopulta ja siksi heitä on vanhemmissa vähemmän. Osa toki lopulta oppii tavoille.
X-sukupolvi tässä hei.
Uudet ammatit ja ansaintamallit eivät ärsytä. Tervetuloa vain!
Lumihiutaleus ärsyttää: haluan tehdä vain kivat työt! Ikäviä hommia en tee.
Työyhteisössä tuo viimeinen johtaa siihen, että sen hoitaa joku muu.
Ja useimmiten se muu on X-sukupolvi, koska meille on opetettu ja me olemme omaksuneet sen, että työhön kuuluu ikävää yleisrasitetta myös, ei vain niitä parhaita paloja.
Tässä. Asia selitetty. Se ei ole yhtään hankalampi juttu ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko nää X ja Y sukupolvia vai sukupuolia? Itse olen luullut niiden olevan kromosomeja eikä mitään s*tanan sukupolvia.
Keskusteluun mukaan ei pakoteta, kandee muistaa.
Jos ei erota biologiaa ja sosiologiaa toisistaan, ei ehkä kannata panostaa kirjoittamiseen... eikä ehkä lukemiseenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä ei vain ole päättäjän ja määrääjän roolissa, ihan perusasia ymmärtää. En minäkään oman pomoni silmille hyppele, vaan tiedän, että tiettyihin asioihin tarvitsen hänen hyväksyntänsä. En voi vain sanella asioita.
Näin. Tässä kiteytyy ap-kysymyksen ydin.
Tämä ymmärrys on Z-sukupolvelta hukassa aika pahasti.
Y-sukupolvella saattaa olla tai saattaa olla olematta ihan riippuen siitä ovatko he olleet tiiviisti vai löyhästi työelämässä kiinni.
X-sukupolvi osaa tehdä loma-anomuksen, koska firmoissa sellainen kaavake on, mutta X-sukupolvi osaa myös pelata pelin siten, että loma muuten kanssa toteutuu. Ja että kaikki ovat tyytyväisiä.
Z suhahtaa paikalle, ilmoittaa miten asiat ovat, ja katoaa. Muut jäävät siivoamaan jäljet, ja siksi ovat syystä näreissään.
Itse olen tätä x-sukupolvea ja mielestäni "wanhoja hywiä aikoja" -halajavat eivät ole koskaan niitä vanhoja HUONOJA aikoja kokeneet henkilökohtaisesti.
Maailma muuttuu ja jos et itse muutu mukana ja osaa muutoksesta nauttia, jäät jälkeen ja katkeroidut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää se, että toivovat työpaikalle kaikkea turhaa pöhinää kuin sitä mistä raha tulee, ja mihin pitäisi keskittyä, jotta palkat saadaan maksettua. Hyvin yksinkertaista, mutta prokrastinointi tuntuu kiinnostavan kaikista eniten.
Bisneksen peruslainalaisuudet kateissa. Että palvellaan asiakkaita, palkkakehityskin on suhteessa tuloksiin ja vastuuseen. Paljon puhetta ja valitusta, fokus ei ole tuloksenteossa, mutta silti vingutaan palkkakehityksestä. Eivät tajua yhteyttä, että jos itse haluaa rahaa, sitä pitää myös tuoda firmaan tai ainakin olla lähellä ydintä, mikä tulokseen vaikuttaa.
Ja toinen on se, että jos joutuu oikeasti töihin ja tekemään tulosta, niin sitten ollaan saman tien burnoutissa ja saikulla. Selvästi enemmän sairastelevaa porukkaa, johtunee elintavoista (uni, ravinto). Vapaa-aika kuormittaa liikaa (some/digiähky, valvominen, minuuttiaikataulutettu ylitäysi elämä).
Ei meidän työpaikalla ainakaan ongelma ole turha pöhinä tai se ettei ymmärrettäisi mitä siellä ollaan tekemässä.
Nuoriso sen sijaan kyseenalaistaa esim: työaikaa tehtävissä missä se ei ole välttämätön
huonoja liukumia
saldoa jota ei saa pitää pois mutta jota kertyy koko ajan
Sääntöjä, joita ei osata perustella kunnollaIhan tervettä. Nuorisolla on muutakin elämää kuin työ ja tuovat sen ilmi. Ja niin olisi kyllä itsellänikin. Mutta toki muutamat Ritvat ja Kalevit ovat tilanteessa, ettei muuta elämää saisi olla. Tai jos on niin työn pitää olla se elämän keskiö.
Kyllä tänäänkin aiheutti paljon pöhinää vanhojen keskuudessa, kun yksi nuorista kävi sanomassa pomolle, ettei tule ensi viikolla jonain päivänä liukumien puitteissa, koska lapsella on joku mihin pitää mennä mukaan. Tämä oli siis ilmoitus. Ei pyytänyt lupaa.
Noita "ilmoituksia" tosiaan tulee varsinkin nuorilta vanhemmilta. Ei osata kohteliaasti sopia vaan kaikkien on pakko hyppiä heidän pillinsä mukaan.
Meillä myös yksi ilmoitti että on elokuussa 2pv lomalla, koska hänen lapsensa aloittaa koulun. Tekisi mieli hakea juuri siihen omat lomapäivät ihan näpäytyksenä.
Sen kun haet, eri asia on saada ne.
Ihan asiallista ottaa lapsi huomioon. Pari päivää ei ole työn kannalta iso asia, mutta lapsi muistaa sen lopun ikäänsä.
Omassa työympäristössä liukumat, etäpäivät jne eivät tunnu olevan mikään ongelma.
Ettei totuus unohtuisi:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009655730.html
TALOUSSANOMAT
Hälyttävä viesti teollisuudelta: lukutaito, työajat ja looginen päättelykyky ovat monilta nuorilta hukassa
Kyllä, 70-luvulla syntyneet Pirkko, Ritva ja Mauri ovat koko nuoruutensa lapioineet hiiliä höyrylaivan uumenissa, pyykänneet lipeällä pellavanuttujaan pyykkilautaa raastaen ja teini-ikäisinä vetäneet kyntöauraa pellolla, kun nauriita ja lanttuja piti saada iltaruoaksi. Kyllähän se tekee katkeraksi tämän 70-luvun xenerationin, että nykynuoriso osaa käyttää puhelinta, wolttia ja televisiota :´(
t.v. Maire, synt. 1977
Ei minua ainakaan haittaa, nautin etätöistä.
T. Synt. 1965
Nelikymppisetkin puhuvat "kunnollisista"ihmisistä eli mm. että lääkärieden pitäisi jaksaa mukisematta näitä hulluja päivystysvuoroja ja niistä kieltäytyvät ovat laiskureita. Ja ihmisten tehdä kahdeksan tunnin työpäiviä jopa tällä 9€/vrk- korvauksella. Its etuskin olisivat valmiita kumpaankaan, mutta muiden pitäisi toki olla.