kannattaako liittyä työttömyyskassaan tai ammattiliittoon?
Jos osa-aikatyössä on vain 16 viikkotuntia. Sehän alittaa sen 18 tunnin työssäoloehdon. Mitä mieltä?
Kommentit (98)
etkö saa sovittua 2h lisää töitä, että saisit ansiosidonnaista, jos ei työt jatku?
Toisaalta jos opiskelijana teet tuolla tuntimäärällä töitä, et opiskelijana saisi muutenkaan mitään korvauksia. Jos taas teet normaalisti tuollaista tuntimäärää, miten ihmeessä tulet toimeen?
Ammattiliittoon kannattaa liittyä aina. Sieltä saat apua työsuhteen ongelmatilanteisiin.
Noilla tunneilla ei kumpaankaan. Liitto nyt muutenkin aika turha, jos on kyvykäs työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Ammattiliittoon kannattaa liittyä aina. Sieltä saat apua työsuhteen ongelmatilanteisiin.
Töissäollessa tuli vaihdettua ytk:n, mutta nyt työttömänä kadun sitä. Heti jos pääsen töihin, vaihdan YTK:stä kunnon ammattiliittoon. Niin paljon on jo työntekijöiden palkkoja ja oloja heikennetty, että ytk:sta on erottava ja liityttävä kunnon ammattiliittoon! YTK ei puolusta työntekijöiden etuja millään lailla.
No ei ainakaan liittoon. Kannattaa kuulua YTK:hon.
Vierailija kirjoitti:
Ei kun päinvastoin. YTK:sta et saa muuta kuin ansiosidonnaisen. Työpaikan riita-asioissa, työsopimusasioissa yms sieltä ei saa mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
ytk:n takapiruna on työnantajat itse, tuskin niitä kiinnostaa paljon työntekijöiden edut, sehän olisi heille itselleen vahingoksi...
Vierailija kirjoitti:
Kuudellatoista viikkotyötunnilla ei kannata liittyä työttömyyskassaan, koska työssäoloehto ei täyty, eli vaikka jäisit työttömäksi, saisit saman työttömyysrahan kuin kassaan kuulumaton, ja olisit maksanut jäsenmaksun turhaan.
t. Kapteeni Itsestäänselvä
Vierailija kirjoitti:
Aika usein ne ongelmat on sellaisia, ettei niille liittokaan mitään voi. Jos esimerkiksi on määräaikaisessa työssä, ei oikein voi mistään mihinkään valittaa koska työsuhdetta ei silloin jatketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissäollessa tuli vaihdettua ytk:n, mutta nyt työttömänä kadun sitä. Heti jos pääsen töihin, vaihdan YTK:stä kunnon ammattiliittoon. Niin paljon on jo työntekijöiden palkkoja ja oloja heikennetty, että ytk:sta on erottava ja liityttävä kunnon ammattiliittoon! YTK ei puolusta työntekijöiden etuja millään lailla.
Itse en liity liittoon, koska en ymmärrä ay-pomojen jäätäviä palkkoja ja työsuhde-etuja, esim. asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein ne ongelmat on sellaisia, ettei niille liittokaan mitään voi. Jos esimerkiksi on määräaikaisessa työssä, ei oikein voi mistään mihinkään valittaa koska työsuhdetta ei silloin jatketa.
Ja vastaavasti oikeat vääryydet pystyt ihan itse hoitamaan lakimiehen avulla.
Ei mihinkään liittoon kannata kuulua. Pomo kertoi meille miksi ei kannata liittyä.
Pomo tietää paremmin kuin me työntekijät. Kiltisti vaan tehdään. Lopulta varmasti pomo meitä kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe että työnantajien kanssa kannattaisi alkaa riitelemään. Ehkä jossain hoitoalalla, jossa uuden työpaikan löytää helposti. Omalla alallani tieto vaikeilevasta työntekijästä leviää helposti, ja uuden työpaikan löytyminen voi olla vaikeaa. Ja vanhaan nyt ei tietenkään siinä vaiheessa enää voi jäädä kun on työnantajan kanssa napit vastakkain. Siinä vaiheessa ilmapiiri on jo pilalla. Olen kokenut järkevimmäksi etsiä uuden työn siinä vaiheessa kun meno ei tunnu reilulta. Palkkasaatavatkin kai pystyy hakemaan palkkaturvan kautta? Ei kyllä ole siitä kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
. Liitto nyt muutenkin aika turha, jos on kyvykäs työntekijä.
Näinhän se on. Juuri tästä syystä liitot ovat Suomessa hyvin suosittuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe että työnantajien kanssa kannattaisi alkaa riitelemään. Ehkä jossain hoitoalalla, jossa uuden työpaikan löytää helposti. Omalla alallani tieto vaikeilevasta työntekijästä leviää helposti, ja uuden työpaikan löytyminen voi olla vaikeaa. Ja vanhaan nyt ei tietenkään siinä vaiheessa enää voi jäädä kun on työnantajan kanssa napit vastakkain. Siinä vaiheessa ilmapiiri on jo pilalla. Olen kokenut järkevimmäksi etsiä uuden työn siinä vaiheessa kun meno ei tunnu reilulta. Palkkasaatavatkin kai pystyy hakemaan palkkaturvan kautta? Ei kyllä ole siitä kokemusta.
Lähinnä juuri jotkut palkkasaatavat pystyy itse hoitamaan ilman liittoa lakimiehen avulla. En minäkään ymmärrä tuota riitelyä, vaan työpaikka vaihtoon vaan silloin.
Jos ei saa helposti töitä tai ole työkuntoinen, ei kannata, koska liitoilta tulee jossain vaiheessa omia vaatimuksia miten pitää toimia. Jos taas saa seuraavan työn helposti, liitto saattaa olla ok ja välipäiville saa tuet. Se ei ratkaise kaikkien ihmisten ongelmia, kun on liitosssa että taivas aukenee.
Suomessa työnantajat inhoavat liittoja - liitto on työntekijän palkan turva ja turva muutenkin. Itse kuulun SLSY:n, Finnairilla on aina ollut niin, että vahvat ja äänekkäät liittoon kuuluvat eivät ole suosiossa. Minusta hieman kummallista tällainen ajattelu. Finnairilla pääsee etenemään jos lipoo oikein kunnolla näitä esimiehiä, eikä mainitse tietenkään missään tapauksessa mitään liittoon liittyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun maksat liiton maksun, iso osa menee vähennyksiin. Sen sijaan vuoden maksulla et maksa edes 2 h lakimiehen palkkiota. Etenkin jos menette oikeuteen, on summa 5 numeroinen, hävitessä summa voi triplautua.
Ei kumpaankaan. Liiton jäsenyydestä saattaisi kyllä joskus olla hyötyä, mutta noilla palkoilla sulla ei ole varaa siihen.