Hoi vuorotyöläiset
Ja varsinkin hoitoalalla. Jouduin kiivaaseen sanaharkkaan tuttavani kanssa, tai oikeastaan hänen puoleltaan aggressiivisen, itse tuskin sain suunvuoroa, mutta siis kysyisinkin monta viikonloppua teidän työpaikalle täytyy tehdä 3 viikon jaksossa?
Tuttavani on yleensä tehnyt 2 ja tietääkseni hän ottaa vuorot mitä lätkäistään hänelle, eli todennäköisesti ei ole pakko tehdä kahta kolmessa viikossa? Kun ihmettelin että kaveri sekin tekee kahta viikonloppua kolmessa iimossa hän tulistui täysin tyytyväinen,Iin "etkö tehdä kaikki tekee tuota kahta viikonloppua, etkö ole huomannut että mäkin teen"
Kysäisin häneltä, että ai kaikki? Kuulemma ihan kaikki hänen työpaikallaan. Mainitsin, että muistelisin monilla hoitoalan työpaikoissa olevan pakollinen vain 1 viikonloppu kolmen viikon jaksossa, josta hän tulistui lisää ja piti väitettäni uskomattomana. Kuulemma kaikissa missä hän on ollut on tuon 2 viikonloppua kolmessa viikossa. Itse olen kuullut toisin, toisilta työntekijöiltä, toisista työpaikoista.
Mainitsin vielä, että en voinut tietää, että teidän työpaikalla kaikki tekee sitten noin paljon viikonloppuja, mutta pakollinen on kai vain 1 viikonloppu per 3 vko. Hän vain paasasi, että kaikki tekee noin paljon kun hän.
No, hyvä sairaanhoitaja tai lääkäri. Monta viikonloppua teet per 3 vko ja tässä tärkein kysymys: Mikä on työnantajan vaatima minimimäärä vai teetkö tietyn määrän omasta päätöksestä esim. rahan takia?
Kommentit (23)
Kyllä se 2 vkl / 3 vkoa on ollut se vakio sairaaloissa ja palveluasumisessa.
Leikkurissa sitten harvemmin osuu vkl-päivystykset, kun olen leikkaussalihoitajana. Anestesiahoitajilla taas enemmän luonnollisesti, kun on heräämö siinä myös hoidettavana salityön ohella ainakin meidän keskussairaalassa.
Kotihoidossa taisi olla silloin 15 v. sitten, kun viimeksi olin se 1 vkl / 3 vkoa eikä meidän alueella ei ollut silloin yöhoitoakaan.
Jos osastolla on 24 hoitajaa. Viikonloppuvuoroissa hoitajia on 4 aamu + 4 ilta + 2 yö hoitaja. Ajatellaan, että la ja su töissä ovat samat hoitajat eli yhteensä 10 hoitajaa. Seuraavana viikonloppuna 10 eri hoitajaa. Listan kolmantena viikonloppuna 20/24 hoitajaa tehnyt jo "pakollisen" viikonlopun. Kuka tekee "puuttuvat" vuorot?
Kuusi hoitajaa joutuu tekemään toisen viikonlopun listassa?
Tämä on karkea esimerkki ja listasuunnittelu on todellisuudessa aika akrobatiaa. Usein sanotaan, että lista on huonosti suunniteltu tai pimo ei jousta. Joustot toimivat, kun riittävästi joustetaan takaisin päin. Tässä esimerkissä 1/3 viikonloppua onnistuu osalle, jos osa haluaa tehdä enemmän viikonloppuja. Tämä onnistuu usein, aina ei.
Tämähän riippuu ihan työpaikasta. Itse tein 2 vkl /3 vkl. Eikä tämä pelkästään hyvästä suunnittelusta ole kiinni. Työvuorolista on eräänlainen matemaattinen yhtälö. Jotta se voidaan ratkaista, on jokaisessa vuorossa oltava minimimäärä työntekijöitä ja lakisääteiset ehdot täytyttävä. Lisäksi huomioitavaksi voi tulla esim joku osaamistarve tietyissä vuoroissa. Vaikka esimies ja työntekijät kaikki yhdessä haluaisivat enemmän vapaita viikonloppuja, se ei ole edes teoriassa mahdollista ellei henkilökuntaa saada palkata lisää.