Esivaihdevuodet ja haluttomuus. Asiallista vertaistukea kaivataan. Kiitos!
Olen 46-vuotias nainen ja havahtunut siihen tosiasiaan, että minulle on ilmaantunut esivaihdevuosioireita. Estrogeenitasoja ei ole määritetty. Keskeisiä oireita ovat merkittävästi huonontuneet unet (aiemmin olin aina hyvä nukkuja), eriskummallinen lihasten väsyminen, yleinen vetämättömyys/aloitekyvyn heikkeneminen sekä merkittävästi heikentynyt libido. En ole koskaan ollut mikään seksihurjastelija, mutta harrastanut kuitenkin seksiä 2-3 krt kuukaudessa siitä lähes aina hyvinkin paljon nauttien. Nyt kuitenkin viime kuukausina (n. 4-5 kk) halut ovat olleet käytännössä kokonaan kateissa ja tämä on ollut hyvinkin hämmentävää.
Tiedustelisin nyt muilta samanlaisia kokemuksia omaavilta naisilta omia kokemuksia asiasta sekä tiedustelisin, oletteko saaneet tähän apua jostakin.
En kaipaa kommentteja ihmisiltä, joilla vaihdevuodet eivät ole aiheuttaneet haluttomuutta. Tiedän sellaisiakin paljon olevan, mutta heidän kokemuksistaan ei minun ongelmaani ole apua.
Kiitos asiallisista kommenteista!
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressi aiheuttaa haluttomuutta. Jos ei pysty stressin takia keskittymään. Ihminen voi myös olla täysin terve, ja seksi lakata olemaan kiinnostavaa, kun sitä on tehnyt jo kymmeniä vuosia ja kokeillut sen mitä on halunnutkin. Ihminen joka on seksin perässä jatkuvasti myös 5-kymppisenä on lapsellinan ja rasittqava. Pitää tuossa iässä olla jo muutakin kuin jatkuva pippelin hinkkaaminen ikään kuin se olisi uusi juttu.
Niin. Itsellä en ole vielä vaihdevuosioireita muuten huomannut, mutta vähän samaa kyllä kuin tässä kirjoituksessa, että seksi asiana ei ole enää kyllä erityisen kiinnostava eikä sen eteen kyllä erityisemmin jaksa nähdä vaivaa. Jos sitä nyt joskus intoutuu harrastamaan niin mukavaahan se kyllä on ja tuntuu hyvältä, mutta jotenkin koska se ei enää sillä tavalla jaksa innostaa niin se ryhtyminen jää usein tekemättä. Esim. nyt jos vaikka ollaan miehen kanssa kaupunkilomalla niin jos aiemmin seksi oli yksi pääkiinnostuksenkohteita niin nykyisin enin into kyllä todellakin on esim. museoissa, ravintoloissa ja kahviloissa.
Ja tulipa loppuun vielä yksi konkreettinen esimerkki omasta asennemuutoksesta: vielä 5 vuotta sitten luin naistenlehdistä käytännössä aina kaikki seksiä koskevat jutut, nyt en lue ainoatakaan, koska ne eivät enää kiinnosta.
Täsmälleen sama myös itselläni. Nykyään pitää olla ns. luppoaikaa, ja miehen siinä kivasti hollilla jotta tulee harrastettua. Jos on jotain muuta tekemistä, tai jotain mielenpäällä, niin seksi jää niiden jalkoihin. Ennen sitä harrasti jopa siksi että sai ikävät asiat päästä pois hetkeksi, nyt ei pysty harrastamaan jos jokin asia vivaa mieltä.
Ei onnistu enää se mikä vielä muutama vuosi sitten, että jo aamusta oli sillä tuulella, ja koko päivän tunne vain kasvoi, ja illalla kun miehen kanssa päästiin kotiin niin vietettiin monen tunnin sessiot. Nyt jos aamulla käy mielessä, niin vartin päästä ei koko asiaa enää muistakaan. Aiemmin tuli lähetetty ämiehelle töihin viestiä että odotahan kun pääset töistä, nyt sellaista ei viitsi laittaa kun tietää jo etukäteen ettei sitten enää haluta tippaakaan.
Minullakaan ei ole v-vuosia vielä, mutta ikää kuitenkin yli 40v. Kyseessä ei myöskään ole se että miehessä tai suhteessa olisi mitään vikaa, sillä aiemmissa suheissa kun mies on alkanut tökkimään, niin silti on haluja ollut muita kohtaan.
Himoja olis vaikka muille jakaa mutta tuntuu että on jatkuvat kuukautiset. Kierto vaan 21 päivää, kesto 8-9 päivää ja siihen välivuodot niin jipii. Auttaisko tähän mikään pilleri/geeli?
Mitäs sitte tehdään, kun ei saa estogeenia jos on ollt joskus vuonna nakki ja keppi veritulppa? Onko mitään vaihtoehtoa?
Hormonikorvaushoito on suoraan helvetistä. Vaihdevuosivaivat lähtivät siis hikoilu ym, mutta ensin se korvaushoito kasvatti kohdun pienet myomat vuodessa nyrkin kokoisiksi ja vuodin koko ajan. 365 päivää side housuissa. Sitten poistettiin kohtu ja hormonikorvaushoitoa jatkettiin, seuraavaksi tulikin sitten se rintasyöpä. Että sellaista. Hormonikorvaushoito siis aloitettiin 51-vuotiaana ja loppui rintasyöpäleikkaukseen muutamaa vuotta myöhemmin. Halut seksin suhteen pyöreä 0. Tai melkein miinuksen puolella jo.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitte tehdään, kun ei saa estogeenia jos on ollt joskus vuonna nakki ja keppi veritulppa? Onko mitään vaihtoehtoa?
Nyt löytyy tuohon kyllä vastaus ihan googlella...
Miehelläni on vaihdevuodet kun ei sitä haluta. Mua haluttais. Näinkinpäin välillä. Naisten pitäisi ottaa nuorempi mies.
Vierailija kirjoitti:
Hormonikorvaushoito on suoraan helvetistä. Vaihdevuosivaivat lähtivät siis hikoilu ym, mutta ensin se korvaushoito kasvatti kohdun pienet myomat vuodessa nyrkin kokoisiksi ja vuodin koko ajan. 365 päivää side housuissa. Sitten poistettiin kohtu ja hormonikorvaushoitoa jatkettiin, seuraavaksi tulikin sitten se rintasyöpä. Että sellaista. Hormonikorvaushoito siis aloitettiin 51-vuotiaana ja loppui rintasyöpäleikkaukseen muutamaa vuotta myöhemmin. Halut seksin suhteen pyöreä 0. Tai melkein miinuksen puolella jo.
Tarkoitit varmaan sanoa että se ei sopinut _sinulle_?
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman, mitään apua ei tule koska lääkäreille ei ole olemassa sellaista tilaa kuin esivaihdevuodet. Ne reagoi vasta kun kuukautiset on loppuneet. Ei haittaa haluttomuus mitenkään kun ei ole kumppania jota pitäisi viihdyttää.
,,yksityisellä kävin ja hormoonik. Hoidon sain luettelemalla oireet...toki kurkattiin alapäähän ja lekuri tuumas että toimintaa vielä on....ja kaikki aloittajan mainitsemat oireet katos!
Itsellä 46-vuotiaana iski esivaihdevuodet: nivelkipuja, lihasjaksamattomuutta, haluttomuutta/kuivuutta, yöheräilyjä, yöhikoilua, päiväkuumuutta, iltapalelua, kierron lyhenemistä ja sekoilua/tiputtelua milloin sattuu, ovulaatiokipuja järkyttäviä, ahdistusta/sydäntykytystä, vitrtsatulehduksia, tiheää vessassa käyntiä, yskiessä lirahteluja, korvien kuivumista, ihon punoitusta/oireita, tukan/päänahan kuivumista.
En pystynyt kohta enää töihin niin pääsin työterveyden kautta gynen konsultaatioon ovulaatiokivuista niin gyne määräsi estrot ja jo seuraavana päivänä olin uudestisyntynyt. Enää ei joka paikkaa särkenytkään!
Hae siis lääkitys! Perustele yöunilla. Lääkärit ei usko noita kaikkia muita oireita johtuneeksi vaihdevuosista (yleislääkäri luki terveyskirjastosta, että vaihdevuodet ovat, kun kuukautiset ovat olleet pois 1 vuoden ja totesi, ettei minulla ole vaihdevuosia ja kirjoitti sitten ahdistuslääkkeitä eikä suostunut kirjoittamaan estroa). Lääkettä voi kokeilla ja vaihtaa, jos ei auta. Et menetä mitään.
Libidoon auttaa vaihdevuosissa paikallis-estropuikko tai muussa muodossa. Lisäksi liukkari.
Vierailija kirjoitti:
Hormonihoidosta olen saanut tuohon melko paljon apua, mutta toki olen myös sen jo hyväksynyt ettei seksi enää samanlaista ole kuin nuorempana, kun tarvitaan liukuvoiteita ym. Mutta sellaista se on vanhememinen.
Kokeileppa paikallisestrogeenia. Tuon pitäisi ylläpitää limakalvojen kuntoa ja jos mulla olisi seksisuhde niin ottaisin tuon tuotteen viikkorutiiniin.
Liukkarit torveen ja reeniä vaan. Kyllä ne halutkin sieltä heräilee.
- Ritu 58
Kauheaa hikoilua, ei mahdollista ottaa estrogeenia. Jos aivastaa housu kastuu melkein. Liukkauden pelkoa, kaatumisen jälkeen ja edelleen tosi liukasta. Talvella voimat meinaa karata pois, kylmä sää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas seksuaalisuus vain kiihtyi 40 ikävuoden jälkeen. En ollut tällöin pitkässä parisuhteessa ja pystyin kokeilemaan todella kuumaa seksiä. Tätä ei varmasti haluta kuulla, mutta joskus vika on kumppanissa ja hänen huonoissa seksitaidoissaan.
Mulla on kumppanin kanssa kuumaa seksiä ja yhä paljon, mutta jos häntä ei olisi, ei kiinnostaisi juuri ollenkaan. Valtava muutos ilmaantui nelikymppisenä, aiemmin supervahva libido. Hormoneja on turha vähätellä.
Vierailija kirjoitti:
Stressi aiheuttaa haluttomuutta. Jos ei pysty stressin takia keskittymään. Ihminen voi myös olla täysin terve, ja seksi lakata olemaan kiinnostavaa, kun sitä on tehnyt jo kymmeniä vuosia ja kokeillut sen mitä on halunnutkin. Ihminen joka on seksin perässä jatkuvasti myös 5-kymppisenä on lapsellinan ja rasittqava. Pitää tuossa iässä olla jo muutakin kuin jatkuva pippelin hinkkaaminen ikään kuin se olisi uusi juttu.
Minusta taas on tosi ihanaa, että se hinkkaaminen näin viisikymppisenä ja vuosien jälkeenkin tuntuu aina välillä kuin se olisi uusi juttu.
Erikoista. Itsellä ei vaikuta, kuin lisääntyvänä haluna. Olen tosin ollut aina seksuaalisesti virkeä niin sanotusti. En voisi elää suhteessa, jossa ei olisi seksiä.
Ai tämä olikin joku haluketju, vastasin vahingossa. Ei kaikilla ole siinä ongelmia. Mutta tuskin on kumppania kaikilla silti tai kokee ällöttäväksi muusta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Estrogeenigeeli on mulla auttanut hämmentävän paljon. Kierto on oĺlut 21 päivää viime aikoina eli selkeästi lyhentynyt. Unet paranivat, apaattisuus ja itkuisuus hävisi, kolotukset väheni, elämänlaatu parani. Montaa juttua en ollut yhdistänyt edes esivaihdevuosiin ennen kuin oireet hävisivät.
Eli on mahdollista saada hormonikorvaushoitoa ainakin yksityisen puolelta, itse olen todella tyytyväinen. Riskeistä liikkuu yhä paljon väärää tietoa, ylipaino on isompi riski kuin hormonihoito.
Siis jokin reseptilääke?
Onko muita??