Esivaihdevuodet ja haluttomuus. Asiallista vertaistukea kaivataan. Kiitos!
Olen 46-vuotias nainen ja havahtunut siihen tosiasiaan, että minulle on ilmaantunut esivaihdevuosioireita. Estrogeenitasoja ei ole määritetty. Keskeisiä oireita ovat merkittävästi huonontuneet unet (aiemmin olin aina hyvä nukkuja), eriskummallinen lihasten väsyminen, yleinen vetämättömyys/aloitekyvyn heikkeneminen sekä merkittävästi heikentynyt libido. En ole koskaan ollut mikään seksihurjastelija, mutta harrastanut kuitenkin seksiä 2-3 krt kuukaudessa siitä lähes aina hyvinkin paljon nauttien. Nyt kuitenkin viime kuukausina (n. 4-5 kk) halut ovat olleet käytännössä kokonaan kateissa ja tämä on ollut hyvinkin hämmentävää.
Tiedustelisin nyt muilta samanlaisia kokemuksia omaavilta naisilta omia kokemuksia asiasta sekä tiedustelisin, oletteko saaneet tähän apua jostakin.
En kaipaa kommentteja ihmisiltä, joilla vaihdevuodet eivät ole aiheuttaneet haluttomuutta. Tiedän sellaisiakin paljon olevan, mutta heidän kokemuksistaan ei minun ongelmaani ole apua.
Kiitos asiallisista kommenteista!
Muutama asia selvennykseksi:
1) Naisten hormonitasot vaihtelevat päivittäin. Eli verikokeet on varsin turhia siinä mielessä. Korvaushoito pitäisi määrätä oireiden mukaan
2) Paikallisestrogeeni on turvallista ja suositeltavaa käytännössä kaikille
3) Testoa ei virallisesti määrätä naisille mutta jotkut gynet määräävät off-label eli eri käyttöön mitä alunperin suunniteltu. Googlaa tarvittaessa lisätietoja.