Esivaihdevuodet ja haluttomuus. Asiallista vertaistukea kaivataan. Kiitos!
Olen 46-vuotias nainen ja havahtunut siihen tosiasiaan, että minulle on ilmaantunut esivaihdevuosioireita. Estrogeenitasoja ei ole määritetty. Keskeisiä oireita ovat merkittävästi huonontuneet unet (aiemmin olin aina hyvä nukkuja), eriskummallinen lihasten väsyminen, yleinen vetämättömyys/aloitekyvyn heikkeneminen sekä merkittävästi heikentynyt libido. En ole koskaan ollut mikään seksihurjastelija, mutta harrastanut kuitenkin seksiä 2-3 krt kuukaudessa siitä lähes aina hyvinkin paljon nauttien. Nyt kuitenkin viime kuukausina (n. 4-5 kk) halut ovat olleet käytännössä kokonaan kateissa ja tämä on ollut hyvinkin hämmentävää.
Tiedustelisin nyt muilta samanlaisia kokemuksia omaavilta naisilta omia kokemuksia asiasta sekä tiedustelisin, oletteko saaneet tähän apua jostakin.
En kaipaa kommentteja ihmisiltä, joilla vaihdevuodet eivät ole aiheuttaneet haluttomuutta. Tiedän sellaisiakin paljon olevan, mutta heidän kokemuksistaan ei minun ongelmaani ole apua.
Kiitos asiallisista kommenteista!
Kommentit (61)
Olen 58 ja harrastan seksiä päivittäin. Edelliset menkat olivat viime viikolla. Haluttomuus on ongelma jos se haittaa parisuhdetta tai itseä. Siihen auttaa estrogeenilaastari, jonka todellakin saa lääkäriltä kuin lääkäriltä. Itse en ole vielä korvaushoitoa tarvinnut.
Elättekö te jossain kivikaudella, kun annatte itsenne kuivua, kurtistua ja näivettyä tuon ikäisinä? Sallitte vanhuuden iskeä? Sukuelin surkastuu vailla hormoneja ja käyttöä. Sitten onkin jo isommat ongelmat edessä, jos aloitatte uuden suhteen.
Kun alettiin seurustelemaan oli puolisoni 25-vuotias. Ensimmäiset 3 vuotta seksiä oli ihan normaali määrä, mutta sen 3 vuoden jälkeen alkoi ilmeisesti noi seksihaluja vähentävät esivaihdevuodet. Ei ole edes yrittänyt hakea apua mistään
Vierailija kirjoitti:
Olen 58 ja harrastan seksiä päivittäin. Edelliset menkat olivat viime viikolla. Haluttomuus on ongelma jos se haittaa parisuhdetta tai itseä. Siihen auttaa estrogeenilaastari, jonka todellakin saa lääkäriltä kuin lääkäriltä. Itse en ole vielä korvaushoitoa tarvinnut.
Elättekö te jossain kivikaudella, kun annatte itsenne kuivua, kurtistua ja näivettyä tuon ikäisinä? Sallitte vanhuuden iskeä? Sukuelin surkastuu vailla hormoneja ja käyttöä. Sitten onkin jo isommat ongelmat edessä, jos aloitatte uuden suhteen.
Ajatteletko noin vielä sittenkin kun vaikeahoitoinen ja huonoennusteinen rintasyöpä iskee ja yhteys noihin hormonihoitoihin on selkeä? Seksuaalisuus täysin turhana ja sen keinotekoinen ylläpito ei todellakaan mene kehon muun kokonaisvaltaisen terveyden edelle.
Minulla on lähes kaikki vaihdevuosioireet mutta en saa lääkitystä koska verikokeet näyttävät että ei ole vaihdevuosia. En siis osaa auttaa, koskoa en saa tähän mitään hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olen ymmärtänyt oikein niin libidon taustalla on naisellakin testosteroni eikä suinkaan estrogeeni. Ja tästä syystä käsittääkseni ei ole lainkaan selvää, että vaihdevuodet aiheuttavat edes haluttomuutta hormonaalisten syiden kautta. Toki muiden syiden (väsymyksen lisääntyminen ym) voi aiheuttaa.
Tämä on totta. Estrogeeni on ANTI seksihormoni. Testosteroni on seksihormoni, naisillakin.
Minulla vaihdevuosien eteneminen lisäsi hurjasti halukkuutta ja kiinnostusta seksiin. Haluttomuuttatuli taas sitten, kun piti alkaa taas käyttää estrogeeniä valmisteena. Sama kuin pillereissä, sammuttaa haluja tehokkaasti. Eli isoimnat halut ovat mulla olleet vaihdevuosien alkupuolella, ennen kuin piti käyttää hormonikorvaushoitoa. Nyt olen saanut reseptillä naisten testosteronipillereitä, mutta en ole uskaltanut viel äkokeilla ja turhaa se olisi toistaiseksi muutenkin, kun mieheni on ollut pitkään haluton. Vaikeuttaisi vain omaa elämääni, jos tulisi hirveästi haluja itselle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lähes kaikki vaihdevuosioireet mutta en saa lääkitystä koska verikokeet näyttävät että ei ole vaihdevuosia. En siis osaa auttaa, koskoa en saa tähän mitään hoitoa.
Kylläpä meitä naisia kohdellaan eri tavalla eri paikoissa.
Tuntuu että toiset eivät saa kovillakaan elämisen laatua heikentävillä oireilla mitään apua, ja toiset tuosta noin vain.
Menin gynelle, kerroin oireiluistani, ja (sisätutkimuksen jälkeen) sain reseptin "hormonipillereitä" varten.
Ei otettu mitään kokeita.
Estrogeenigeeli on turvallinen käyttää, pillereillä ne riskit vasta tulevat.
Kokeilkaa ihmeessä, helppo apu, jos toimii. Yksilöllistä tietenkin mikä kullekin auttaa.
Lisäksi on miedompia estrogeenivalmisteita vagitorioita kuin Vagifem, mistä saa avun, jos vain herkät ja kuivat limakalvot on ongelma.
Kannattaa käydä gynellä. Usein nuoret naiset käyvät vuosittain gynellä aivan turhaan, mutta vanhemmiten, kun oikeasti hyötyisi käynneistä, ei enää käydäkään.
Eli tarkennuksena vielä - minulla vaihdevuosiin tulo lisäsi haluja n kymmenkertaiseksi aiempaan verrattuna.
Mutta muut vaihdevuosioireet olivat niin pahoja (unettomuus, nivelkivut, kuumat aallot, rytmihäiriöt), että oli pakko aloittaa hormonihoito estrogeenilla. Se sitten vei halut kokonaan.
Eli estrogeenilisä vaihdevuosissa lisäsi kyllä hyvinvointiani ja terveyttäni, mutta vei kiinnostuksen seksiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos olen ymmärtänyt oikein niin libidon taustalla on naisellakin testosteroni eikä suinkaan estrogeeni. Ja tästä syystä käsittääkseni ei ole lainkaan selvää, että vaihdevuodet aiheuttavat edes haluttomuutta hormonaalisten syiden kautta. Toki muiden syiden (väsymyksen lisääntyminen ym) voi aiheuttaa.
Hormonien tulee olla tasapainossa, jotta testoista hyötyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä meitä naisia kohdellaan eri tavalla eri paikoissa.
Tuntuu että toiset eivät saa kovillakaan elämisen laatua heikentävillä oireilla mitään apua, ja toiset tuosta noin vain.Menin gynelle, kerroin oireiluistani, ja (sisätutkimuksen jälkeen) sain reseptin "hormonipillereitä" varten.
Ei otettu mitään kokeita.
Avainsana varmaan on se tässä että sinusta ei otettu hormoniverikoetta. En saa tosiaan nyt mistään korvaushoitoa koska tuo koe otettiin. Moni nainen saa tosiaan korvaushoidon tuosta noin vain oireiden perusteella, minä en saanut, vaikka herään klo 2-3 jok yö hikoillen lammikosta, nukun muutenkin lyhyitä öitä. En tahdo jaksaa normaalia liikuntaa enää, ihoni on mennyt hauraaksi ja limakalvot kuivuneet. Myös hiuksia lähtenyt päästä. Niikn ja kummeksujille, ei ole myöskään mitään muutakaan löytynyt verikokeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Estrogeeni on ANTI seksihormoni. Testosteroni on seksihormoni, naisillakin.
Minulla vaihdevuosien eteneminen lisäsi hurjasti halukkuutta ja kiinnostusta seksiin. Haluttomuuttatuli taas sitten, kun piti alkaa taas käyttää estrogeeniä valmisteena. Sama kuin pillereissä, sammuttaa haluja tehokkaasti. Eli isoimnat halut ovat mulla olleet vaihdevuosien alkupuolella, ennen kuin piti käyttää hormonikorvaushoitoa. Nyt olen saanut reseptillä naisten testosteronipillereitä, mutta en ole uskaltanut viel äkokeilla ja turhaa se olisi toistaiseksi muutenkin, kun mieheni on ollut pitkään haluton. Vaikeuttaisi vain omaa elämääni, jos tulisi hirveästi haluja itselle.
Te vähän yli yksinkertaistatte asioita, mutta ok. Nainen tarvitsee niin estrogeenia kuin testosteroiniakin ylläpitääkseen seksuaalisuuttaan.
Mutta siis jos verikokeen perusteella ei ole vaihdevuosia, niin ei kai silloin voikaan saada mitään estrogeenivoiteita tai pillereitä?
Miten joillekkin voidaan noita määrätä tosta noin vain, ilman että tarkistetaan verikokeella, onko vaihdevuodet vai ei?!?!?
Esim. raudanpuute vaivaa monia jo tossa iässä, kun on koko iän vuotanut, ollut raskaudet ja synnytykset ja raudanpuutteen oireet sopivat myös vaihdevuosioireisiin.
Eli jos verikokeiden perusteella ei ole vaihdevuosia, mutta on oireet, voi ne oireet olla raudanpuutetta.
Minulla taas seksuaalisuus vain kiihtyi 40 ikävuoden jälkeen. En ollut tällöin pitkässä parisuhteessa ja pystyin kokeilemaan todella kuumaa seksiä. Tätä ei varmasti haluta kuulla, mutta joskus vika on kumppanissa ja hänen huonoissa seksitaidoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis jos verikokeen perusteella ei ole vaihdevuosia, niin ei kai silloin voikaan saada mitään estrogeenivoiteita tai pillereitä?
Miten joillekkin voidaan noita määrätä tosta noin vain, ilman että tarkistetaan verikokeella, onko vaihdevuodet vai ei?!?!?
Esim. raudanpuute vaivaa monia jo tossa iässä, kun on koko iän vuotanut, ollut raskaudet ja synnytykset ja raudanpuutteen oireet sopivat myös vaihdevuosioireisiin.
Eli jos verikokeiden perusteella ei ole vaihdevuosia, mutta on oireet, voi ne oireet olla raudanpuutetta.
Paitsi jos on otettu 47 eri verikoetta kuten minulla otettiin, sisältäen kaikki rautakokeet.
Todellakin määrätään vaihdevuosia helpottamaan reseptilääkettä ilman että hormoniarvoja on määritetty.
Myös duodecim terveyskirjastossa lukee että nainen voi oireilla häiritsevästi, ja hyötyä korvaushoidosta vaikka hormoniarvot olisivat kohdillaan.
Olen nyt soittanut yksityiselle gynelle, ja kysyin häneltä voinko saada silti apua vaikka hrormonit olivat viitteissä, ja hän sanoi että tottakai se onnistuu. Julkisella puolella nähtävästi on vain tarkoitus pilata ihmisen loppuelämä.
Aika on ensi viikolle. Nyt joudun maksamaan tästä lystistä sekä julkisenpuolen gynemaksun eihoidosta, sekä päälle vielä yksityisen gynen hinnan. Ihan vain että saisin edes kokeilla auttaako korvaushoito minua.
Sama vika. Ennen jumpattiin pari kertaa viikossa, nyt edellisestä kerrasta on vissiin 3 kuukautta. Ei kiinnosta pätkääkään.
Stressi aiheuttaa haluttomuutta. Jos ei pysty stressin takia keskittymään. Ihminen voi myös olla täysin terve, ja seksi lakata olemaan kiinnostavaa, kun sitä on tehnyt jo kymmeniä vuosia ja kokeillut sen mitä on halunnutkin. Ihminen joka on seksin perässä jatkuvasti myös 5-kymppisenä on lapsellinan ja rasittqava. Pitää tuossa iässä olla jo muutakin kuin jatkuva pippelin hinkkaaminen ikään kuin se olisi uusi juttu.
T. Mies kirjoitti:
Onneksi oon mies!
Ja kun vaihdevuodet alkaa ja seksi kotona loppuu, haetaan se sitten muualta. Vaikka sitten sieltä Tinderistä.
Vierailija kirjoitti:
Stressi aiheuttaa haluttomuutta. Jos ei pysty stressin takia keskittymään. Ihminen voi myös olla täysin terve, ja seksi lakata olemaan kiinnostavaa, kun sitä on tehnyt jo kymmeniä vuosia ja kokeillut sen mitä on halunnutkin. Ihminen joka on seksin perässä jatkuvasti myös 5-kymppisenä on lapsellinan ja rasittqava. Pitää tuossa iässä olla jo muutakin kuin jatkuva pippelin hinkkaaminen ikään kuin se olisi uusi juttu.
Niin. Itsellä en ole vielä vaihdevuosioireita muuten huomannut, mutta vähän samaa kyllä kuin tässä kirjoituksessa, että seksi asiana ei ole enää kyllä erityisen kiinnostava eikä sen eteen kyllä erityisemmin jaksa nähdä vaivaa. Jos sitä nyt joskus intoutuu harrastamaan niin mukavaahan se kyllä on ja tuntuu hyvältä, mutta jotenkin koska se ei enää sillä tavalla jaksa innostaa niin se ryhtyminen jää usein tekemättä. Esim. nyt jos vaikka ollaan miehen kanssa kaupunkilomalla niin jos aiemmin seksi oli yksi pääkiinnostuksenkohteita niin nykyisin enin into kyllä todellakin on esim. museoissa, ravintoloissa ja kahviloissa.
Ja tulipa loppuun vielä yksi konkreettinen esimerkki omasta asennemuutoksesta: vielä 5 vuotta sitten luin naistenlehdistä käytännössä aina kaikki seksiä koskevat jutut, nyt en lue ainoatakaan, koska ne eivät enää kiinnosta.
Vaihdevuodet menossa ja eikä mitään haluttomuutta!