Miten laihtua pelkällä ruokavaliolla kun kipeä polvi sulkee liikunnan pois? Olen syönyt raejuustoa, pakastealtaan kasvisekoituksia ja kaurapuuroa rasvattomalla maidolla
Nälkä on ja kiukuttaa. Mutta pitää laihtua etten saa toista kertaa lääkäriltä huutoa, kun menen sinne tuon polven kanssa. Ja tutkia tuo pitäisi kun en voi ajaa pyörällä, en mennä kyykkyyn enkä kunnolla kävellä.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Pitää sun jotain liikkua ettei lihakset sula. Vaikka selällä maaten nostelet käsiä ja jalkoja.
Eli etsi "tuolijumppa" se on ok jos ei voi liikkua tai seisoa! Etit ohjaajan josta tykkäät!
Vierailija kirjoitti:
Täällä tass antaa neuvoja toimistopöydäm vieressä istuvat jotka harrastavat liikuntaa. Se on ihan hyvä juttu, liikuntaa ihmiset tarvitsevat.
Mutta kun jotkut tekevät työtä joka käy tukinivelten päälle vaikkei olisi ylipainoakaan.
Kyll minäkin vielä 10 vuotta sitten painelin marjametsässä ym. Puutarhatöitä, sauvakävelin pitkiä lenkkejä.
Kas kummmaa, ei auttanut burana eikä panadoli eikä liikunta, nivelet on lopussa.
Tämä on niin totta. Jotkut vaan ovat niin omassa kuplassaan etteivät tajua sitä että kaikilla asiat eivät ole niinkuin juuri heillä. Se taas aiheuttaa tyhmyyttä.
Liikuntakaan kun ei ole kaikille mikään itsestäänselvyys.
Pilatesta, vesijuoksua ja uintia voi mm. treenata huonollakin polvella. Nyt kesällä varsinkin voi vesijuoksuvyön kanssa käydä luonnonvesissä treenaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se liikunnan osuus laihtumisessa on todella pieni. Sitä ei vaan juuri mainosteta, koska liikunnalla on sitten muita etuja.
Itse en sanoisi ihan noinkaan... Entisenä sohvaperunana aloitin reippaat lenkkeilyt ja pari kertaa viikossa kuntosalin, niin johan on paino tippunut! Ruokavalioon en tehnyt muutoksia. Aina olen syönyt monipuolisesti niin hiilareita kuin protskujakin, paljon kasviksia ym.
Ja taas typerykset levittää roskaa! Liikunta ei auta laihtumisessa yhtään! Ei yhtään! Syömättömyys auttaa!
Tämä on kyllä joku velttoperseiden mantra. On tietysti paljon helpompi jättää 500kcal verran syömättä, kun käydä 45min lenkillä, mutta se liikuntaa vaikuttaa elimistön toimintaan ja sitä kautta ruoansulatukseen jne.
Ruokavalio kuntoon ja hiljalleen liikuntaa ylöspäin, niin varmsti näkyy tuloksissa.
Liikunta ei laihduta. Siitä on muita hyötyjä.
Kau nyt tajuat, etyä jos polvi on rikki on hankala liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Pilatesta, vesijuoksua ja uintia voi mm. treenata huonollakin polvella. Nyt kesällä varsinkin voi vesijuoksuvyön kanssa käydä luonnonvesissä treenaamassa.
Pilatesta nivelrikkopolvella??? Ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se liikunnan osuus laihtumisessa on todella pieni. Sitä ei vaan juuri mainosteta, koska liikunnalla on sitten muita etuja.
Itse en sanoisi ihan noinkaan... Entisenä sohvaperunana aloitin reippaat lenkkeilyt ja pari kertaa viikossa kuntosalin, niin johan on paino tippunut! Ruokavalioon en tehnyt muutoksia. Aina olen syönyt monipuolisesti niin hiilareita kuin protskujakin, paljon kasviksia ym.
Ja taas typerykset levittää roskaa! Liikunta ei auta laihtumisessa yhtään! Ei yhtään! Syömättömyys auttaa!
Tämä on kyllä joku velttoperseiden mantra. On tietysti paljon helpompi jättää 500kcal verran syömättä, kun käydä 45min lenkillä, mutta se liikuntaa vaikuttaa elimistön toimintaan ja sitä kautta ruoansulatukseen jne.
Ruokavalio kuntoon ja hiljalleen liikuntaa ylöspäin, niin varmsti näkyy tuloksissa.Liikunta ei laihduta. Siitä on muita hyötyjä.
Kau nyt tajuat, etyä jos polvi on rikki on hankala liikkua.
Varmasti laihduttaa. Hitaasti toki, mutta laihduttaa.
Liikkumismuotoja on monenlaisia. Juoksu ei välttämättä ole hyvä vaihtoehto, jos on reilusti ylipainoa ja polvet hajalla. Kai sinä nyt sen tajuat?
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti ylipainoiset syö liikaa ruokaa. Olen meidän työpaikkaruokailussa katsonut ylipainoisten naisten annoskokoja niin huh sanon minä, ne syö samanlaisia annoksia kuin ne normaalipainoiset tai ylipainoiset miehet. Yksi ylipainoinen nuori nainen sanoi että hänen pitää syödä koska on kasvavassa iässä kun huomautin hänelle annoskoosta, jumankauta se ei ole enää murrosikäinen vaan yli 20 vuotias nainen.
Vinkki siis ylipainoisille on että älkää syökö niin paljon, puolittakaa vaikka annoskoot niin laihdutte.
M31
Saman olen huomannut. Ylipainoinen laihtuisi ihan vain sillä kun söisi hieman alle kulutuksensa.
Yksi tuttava postaili faceen ruoka-annoksiaan, en oikeastaan tiedä miksi, mutta huomasi saman että annokset oli järjettömiä ja henkilöhän tietysti myös ylipainoinen. Omasta mielestään söi terveellisesti, ainakin siihen tyyliin kommentoi itse niitä ruokiaan. "kausivihanneksia - proteiinia - 500g kasviksia päivässä" jne mantroja.
Neljä perunaa ja kymmenen lihapullaa ja puoli lautasellista salaattia. Lautasen reunoihin jää alle kaksi senttiä tyhjää.
Ei mikään sääntö tai mantra tee annoksista terveellisiä, jos määrät on ihan liian suuria.
Järkevin tapa laihduttaa luultavasti olisi se, että laskisi, mikä on normaali energiankulutus, JOS olisi jo normaalipainoinen. Ja sitten alkaa syömään sen verran. Tämä tapa kuitenkin laihduttaisi varsin hitaasti, mutta hyvänä puolena olisi, että ei myöskään lihoisi enää uudestaan, kun loppuelämänsä söisi vain sen verran.
Ei! Kuten joku sanoi JUST sua ennen:
"Mikään dieetti, johon liittyy ruoan laskeminen ja punnitseminen ei ole pitkällä tähtäimellä terveellinen tai myöskään pysyvä."
Mutta pakkohan se kulutus ja sopiva kalorimaaärä on aluksi laskea.
Ihmiset ei muuten tiedä, että syövät liikaa (eivät suostu uskomaan). Eivät ymmärrä että se täysi lautasellinen lämmintä ruokaa kaksi kertaa päivässä kattaa päivän energiatarpeen jo sinällään, eikä periaatteessa voi ottaa enää edes aamupalaa, välipalaa tai iltapalaa.
Siksi täytyy ensin laskea ja oppia näkemään, miten paljon voi oikeasti syödä päivän aikana. Täytyy oppia jakamaan energiamäärää pitkin päivää.
Ei sitä pitkällä tähtäimellä tarvitsekaan laskea, kerran kun opettelee ja siinä sitten pysyy, ei tarvi enää laskea ja punnita ja miettiä.
Itse käytin kiloklubin laskureita aikoinaan ja opin. (Nykyään sekin taitaa kyllä olla jo maksullinen)
Pyörätuolissakin istuvat liikkuvat jopa olympiatasolla. Ihmiset joilla ei jalat toimi ollenkaan, hekin liikkuvat.
Rikkinäinen polvi ei oikeasti estä liikkumista, jos haluaa liikkua.
Ylävartaloaan voi kehittää vaikka kuinka. Siis ihan vaikka kuinka. En ala luettelemaan mitä kaikkea liikuntamuotoa maailmasta löytyy, koska kyllä niitä olisi jo itsekin haettu jos oikeasti kiinnostaisi.
Liikunta sinällään nostaa energiankulutusta aika vähän ensin, mutta jos liikkuu säännöllisesti, niin mm hiusverisuonisto lisääntyy, hapenottokyky lisääntyy, ja lihakset kasvavat. Vähitellen jaksaa liikkua enemmän ja enemmän. Ja isommat lihakset kuluttavat enemmän energiaa. Lopulta siitä liikunnasta tulee hyötyä myös painonhallintaan, kun liikkuvan ihmisen kroppa "toimii tehokkaammin" ja siten kuluttaa enemmän.
Myös ihan sellaiset konkreettiset hyödyt painonhallintaan, että liikkuessa ei voi pupeltaa välipaloja. Tunti liikuntaa on monella tapaa parempi kuin tunti telkkarin edessä herkkujen kanssa.
Liikunta myös nostaa mielialaa, eli jos tulee herkuteltua "suruun" niin liikunta voi siinäkin auttaa.
(En ole mikään himoliikkuja itse.)
Kaksi kertaa polven tekonivelleikkauksessa olleena sanoisin, että liikuntakin on tärkeää. Mitä parempi lihaskunto, sitä nopeammin leikkauksesta toipuu ja kuntoutuu. Kuntoutuminenhan aloitetaan heti leikkauksen jälkeisenä päivänä. Jos nivelrikko on edennyt pahaksi, on oikeasti tosi vaikea harrastaa liikuntaa. Kun ihan vaan normaalisti kävellessä polvi menee lukkoon ja jalka pettää alta, sitä vaan tulee niin varovaiseksi, että ei uskalla tehdä kovin pitkiä kävelylenkkejäkään. Mutta täällä on jo mainittu mm vesijumppa, joka on varsin hyvää liikuntaa silloin, kun nivelrikko on päässyt pahaksi. Kunhan vaan jollain kikkakuutosella pääsee uimahallille asti. Netistäkin löytyy paljon ohjeita, mutta jos mahdollista, voisi vaikka käydä fyssarilla ja pyytää neuvoja jalkojen lihasvoiman kasvattamiseen. Ja tämä lihasvoiman kasvattaminen kannattaa aloittaa jo ennenkuin lääkäri alkaa edes puhua tekonivelleikkauksesta. Mä olin leikkauksiin mennessäni ihan rapakunnossa ja täytyy myöntää, että kuntoutumisen eteen sai tehdä töitä.
Liikunnaksi suosittelen vesiliikuntaa, jos siihen ei ole mitään muuta estettä kuin polvi. Sitäkin on monenlaista, kuten uinti, vesijuoksu ja vesijumppa.
Minun kipuileva polveni tykkää viileässä vedessä olosta.
Tuosta ruokavaliosta et saa läheskään kaikkia tarvitsemiasi ravintoaineita. Enemmän ja tuoreitakasviksia. Maitotuotteet eli lehmän vauvan ruoka pois, varsinkin juusto joka on tiivistä kasvuhormonia.
Itsellä auttoi se, että yksinkertaisesti pienensin lautasen kokoa. Siis vaihdoin lautaset meillä pienempään kokoon. Aikaisemman 24 cm ruokalautasen vaihdoin 17 cm. Siihen kasaan salaattia ja proteiinia. Näitä kai kauheasti suomalaisilla brändeillä ole. Ne ovat aivan käsittämättömän kokoisia saaveja ja kippoja. Kuka haluaa juoda aamukahvia tai teetä 4dl tai syödä aamujogurttia 3 dl tai saada näihin edes mahdollisuutta? Kyllä sellainen pieni 1 dl jogurttia ja maks pari desiä kahvia/teetä aamulla riittää normaalille, liikkuvalle toimistotyöläiselle.
Sehän on ihan normaalia kun aivot havaitsevat, että tässä lautasella on vielä tilaa niin otan siihen, jotta lautanen on täynnä. Kun on fyysisesti pienempi lautanen niin aivot saavat aikaisemmin ilmoituksen, että lautanen on täynnä. Ja kun lautanen on täynnä niin tulee helpommin itselle ainakin sellainen olo, että nyt on riittävästi ruokaa.
Nykyään en suomalaisissa mättöpaikoissa (esimerkiksi S-ryhmän kaikki ravintolat) jaksa syödä lautasta tyhjäksi, vaan joudun pyytämään rasiaa kotiin viemisiksi. Vähän paremmissa paikoissa saatan tehdä saman. Ruokaa vain on ihan mielettömiä määriä lautasella.
Varmaan olisi viisainta mennä heti alkuun yksityislääkärille; kertoa, että nyt tarvitaan kokonaishoitosuunnitelma, johon sisältyy ruokavalio, liikunta ja polven hoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilatesta nivelrikkopolvella??? Ei todellakaan.
Kipeä polvi on eri asia kuin nivelrikko. Ja korsettilihaksia sekä ylävartaloa voi treenata kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH-ruokavalio ja pätkäpaasto niin lähtee kilot!
VHH aiheuttaa sairauksia ja ennenaikaisia äkkikuolemia.
Hiilareita kannattaa vähentää sieltä sokerisesta päästä, mutta niitä tarvitaan esim aivotoiminaan.
Samaten rasvaa tarvitaan. Mieluimmin hyvää rasvaa, kuten öljyä.
Ei todellakaan aiheuta eikä hiilaria tarvita aivotoimintaan. Sen hyvin pienen määrän mitä elimistö hiilareita tarvitsee, se osaa valmistaa itse. Rasvaa tarvitaan kyllä ja se olisi hyvä olla pääasiassa tyydyttynyttä - oliiviöljy, voi, kookosöljy (ei se kovetettu munkinpaistorasva) ja maitotuotteiden maitorasva ovat terveellisiä.
Voitko harrastaa uintia? Ei rasita niveliä voi ja auttaa lievittämään polvikivun oireita. Tosin juttele lääkärin kanssa asiasta ensin.
Pelkkää selittelyä, ettei voi liikkua kipeän polven takia ollenkaan esim. uiminen ei rasita polvia millään tavalla. Lukemattomia lihaskuntoliikkeitäkin voi tehdä ilman, että polviin tulee mitään rasitusta mm. ylävartaloon kohdistuvia liikkeitä, suorin jaloin mavea, lonkan loitonnusta jne. Itse treenasin leikkaushoitoa vaativan jalkaterän kanssa yllättävän monipuolisesti, kun käytin mielikuvitusta.
Ei ole kestävä tuollainen muutos, että syö liian vähän ja pahaa ruokaa.
Kyllä se siitä kirjoitti:
Jätä hiilarit pois, juo vettä.
Veden juominen ei mitenkään maagisesti laihduta. Joo täyttää ja puhdistaa ja tekee hyvää aineenvaihdunnalle, mutta ei laihduta.
Täällä tass antaa neuvoja toimistopöydäm vieressä istuvat jotka harrastavat liikuntaa. Se on ihan hyvä juttu, liikuntaa ihmiset tarvitsevat.
Mutta kun jotkut tekevät työtä joka käy tukinivelten päälle vaikkei olisi ylipainoakaan.
Kyll minäkin vielä 10 vuotta sitten painelin marjametsässä ym. Puutarhatöitä, sauvakävelin pitkiä lenkkejä.
Kas kummmaa, ei auttanut burana eikä panadoli eikä liikunta, nivelet on lopussa.