Miten laihtua pelkällä ruokavaliolla kun kipeä polvi sulkee liikunnan pois? Olen syönyt raejuustoa, pakastealtaan kasvisekoituksia ja kaurapuuroa rasvattomalla maidolla
Nälkä on ja kiukuttaa. Mutta pitää laihtua etten saa toista kertaa lääkäriltä huutoa, kun menen sinne tuon polven kanssa. Ja tutkia tuo pitäisi kun en voi ajaa pyörällä, en mennä kyykkyyn enkä kunnolla kävellä.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sinun pitäisi laihtua ja missä ajassa? Vai tarkoitatko että sinun pitäisi päästä pysyvästi johonkin terveeseen tavoitepainoon? Kuinka vanha ja minkä painoinen olet? Koostat terveellisen ruokavalion vaikka viikoksi kerrallaan ravitsemussuositusten mukaisesti xxxx kalorille (kalorilaskurit) ja sitten syöt kunnes paino tippuu pikkuhiljaa.
41vuotias. 90 kg ja 162cm.
Tarkoitus olisi saada muutama kilo pois ennen seuraavaa lääkärinaikaa jota ei ole vielä varattu
Ap
Laihdutatko siis lääkärin mieliksi?
No varmaan hän laihduttaa saadakseen kivut pois polvesta. Jos vaiva on sellainen, että ylipaino rasittaa sitä polvea, niin ei sillä välttämättä paljoa voida tehdä, jos potilas ei ole valmis yhteistyöhön. Hyvin monissa nivelvaivoissa leikkauksen riskit ovat niin suuret, että niitä ei mielellään tehdä, jos muita keinoja ei ole ensin kokeiltu ja ylipaino haittaa huomattavasti kuntouttamista, koska jalan päällä on kokoajan liikaa painoa.
Leikkauksiin on painoraja. Ylipaino lisää mm tulehduksen riskiä.
Muista sairaanhoitopiireistä en tiedä, mutta HUS:issa polven tekonivelleikkauksiin ei pääse, jos BMI on yli 35. Ap:lla jää vielä hieman sen alle. Sen sijaan Coxassa (Tampere) , johon saa myös julkiselta lähetteen, ei ole painorajaa vaan leikkauskelpoisuus arvioidaan muiden kriteerien perusteella.
Noin muuten...jos ylipainoisella on polvivaivoja, laihduttaminen on ihan ensimmäinen, mitä lääkäri suosittelee. Voi olla, että lääkäri on ap:lle huomauttanut asiasta jo aiemminkin ja sen vuoksi ap haluaisi nyt saada painoaan pudotettua ennen seuraavaa lääkärissä käyntiä. Jos kyseessä on nivelrikko, ylipaino vain nopeuttaa nivelrikon etenemistä. Etenemistä ei voi estää, mutta sitä voi hidastaa.
Mitä tulee tuohon monen ehdottamaan vhh-ruokavalioon, niin perunassa, riisissä, pastassa ja leivässä on yllättävän paljon kaloreita. Eli jos yrittää pysyä esim 1200 kcal/vrk, niin helpompaa siinä on pysyä, jos jättää ainakin nuo em ruuat pois ja tilalle vaikka kukkakaalia, parsakaalia ja jotain muita juureksia kuin perunaa. Ja tietenkin pois myös kaikki limsat, karkit yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kipeä polvi kaipaa vain lisää liikuntaa ja tulehduskipukääkettä. Liikkumattomuus tuhoaa nivelen.
Oikea etäparantaja, paranna vielä nivelpsorinikin tuolla, kun en edes voi syödä tulehduskipulääkkeitä. Veri lensi molemmista päistä kun viimeksi yritin.
-eri
Niin sullehan en vastannut vaan ap:lle.
On kiinnostava tuo hinkusi tehdä identiteetti sairaudestasi ja sen varjolla kiukutella käypä hoito -suositukselle.
-Mikä on maailman homoin nimi?
- P ut1n 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH-ruokavalio ja pätkäpaasto niin lähtee kilot!
VHH aiheuttaa sairauksia ja ennenaikaisia äkkikuolemia.
Hiilareita kannattaa vähentää sieltä sokerisesta päästä, mutta niitä tarvitaan esim aivotoiminaan.
Samaten rasvaa tarvitaan. Mieluimmin hyvää rasvaa, kuten öljyä.
Älä viitsi valehdella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kipeä polvi kaipaa vain lisää liikuntaa ja tulehduskipukääkettä. Liikkumattomuus tuhoaa nivelen.
Oikea etäparantaja, paranna vielä nivelpsorinikin tuolla, kun en edes voi syödä tulehduskipulääkkeitä. Veri lensi molemmista päistä kun viimeksi yritin.
-eri
Nivelpsorin lisäksi sulla taitaa olla ongelmia ruuansulatuskanavan limakalvossa. Ehkä vaiva on käynyt myös psyyken päälle. Ei olisi ihme.
Et kuitenkaan ole ap, joten turhaan käyttäydyt kuin kolmivuotias. Mene lääkäriin saamaan täsmähoito itsellesi, ei tietenkään nivelrikkoa ja sinun autoimmuunisairauttasi hoideta samoin. Miten voit edes kuvitella niin? Hakemalla haet riitaa, mikä viittaa yläpään ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti ylipainoiset syö liikaa ruokaa. Olen meidän työpaikkaruokailussa katsonut ylipainoisten naisten annoskokoja niin huh sanon minä, ne syö samanlaisia annoksia kuin ne normaalipainoiset tai ylipainoiset miehet. Yksi ylipainoinen nuori nainen sanoi että hänen pitää syödä koska on kasvavassa iässä kun huomautin hänelle annoskoosta, jumankauta se ei ole enää murrosikäinen vaan yli 20 vuotias nainen.
Vinkki siis ylipainoisille on että älkää syökö niin paljon, puolittakaa vaikka annoskoot niin laihdutte.
M31
Saman olen huomannut. Ylipainoinen laihtuisi ihan vain sillä kun söisi hieman alle kulutuksensa.
Yksi tuttava postaili faceen ruoka-annoksiaan, en oikeastaan tiedä miksi, mutta huomasi saman että annokset oli järjettömiä ja henkilöhän tietysti myös ylipainoinen. Omasta mielestään söi terveellisesti, ainakin siihen tyyliin kommentoi itse niitä ruokiaan. "kausivihanneksia - proteiinia - 500g kasviksia päivässä" jne mantroja.
Neljä perunaa ja kymmenen lihapullaa ja puoli lautasellista salaattia. Lautasen reunoihin jää alle kaksi senttiä tyhjää.
Ei mikään sääntö tai mantra tee annoksista terveellisiä, jos määrät on ihan liian suuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se liikunnan osuus laihtumisessa on todella pieni. Sitä ei vaan juuri mainosteta, koska liikunnalla on sitten muita etuja.
Itse en sanoisi ihan noinkaan... Entisenä sohvaperunana aloitin reippaat lenkkeilyt ja pari kertaa viikossa kuntosalin, niin johan on paino tippunut! Ruokavalioon en tehnyt muutoksia. Aina olen syönyt monipuolisesti niin hiilareita kuin protskujakin, paljon kasviksia ym.
Ja taas typerykset levittää roskaa! Liikunta ei auta laihtumisessa yhtään! Ei yhtään! Syömättömyys auttaa!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sua vähän isompi, painoa 115 kg alussa, mutta mulla kirjan "Pariisilainen dieetti" ohjelma on toiminut ainakin toistaiseksi loistavasti. Oli tosi motivoivaa, kun siinä oli alkuun 10 päivää sellaista tehokuuria, jolla lähti jo 5 kg. Nestettä toki osa, mutta kivalta se tuntui. Sen jälkeen oli 3 viikkoa kevyttä ja suht vähähiilihydraattista tehodieettiä vielä, jolla lähti toiset 5 kg. Nyt olen sitten sillä pysyvämmällä ruokavalio-ohjelmalla, jossa saa syödä myös leipää, pastaa jne, mutta määrät punnitaan, eikä välipaloja syödä vain aamiainen, lounas ja päivällinen. Nyt lähtee sellaiset kilo viikossa.
Mikään dieetti, johon liittyy ruoan laskeminen ja punnitseminen ei ole pitkällä tähtäimellä terveellinen tai myöskään pysyvä.
Oppikaa hyvät ihmiset kuuntelemaan nälkäsignaaleja älkääkä vain syökö jättiannoksia tavan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti ylipainoiset syö liikaa ruokaa. Olen meidän työpaikkaruokailussa katsonut ylipainoisten naisten annoskokoja niin huh sanon minä, ne syö samanlaisia annoksia kuin ne normaalipainoiset tai ylipainoiset miehet. Yksi ylipainoinen nuori nainen sanoi että hänen pitää syödä koska on kasvavassa iässä kun huomautin hänelle annoskoosta, jumankauta se ei ole enää murrosikäinen vaan yli 20 vuotias nainen.
Vinkki siis ylipainoisille on että älkää syökö niin paljon, puolittakaa vaikka annoskoot niin laihdutte.
M31
Saman olen huomannut. Ylipainoinen laihtuisi ihan vain sillä kun söisi hieman alle kulutuksensa.
Yksi tuttava postaili faceen ruoka-annoksiaan, en oikeastaan tiedä miksi, mutta huomasi saman että annokset oli järjettömiä ja henkilöhän tietysti myös ylipainoinen. Omasta mielestään söi terveellisesti, ainakin siihen tyyliin kommentoi itse niitä ruokiaan. "kausivihanneksia - proteiinia - 500g kasviksia päivässä" jne mantroja.
Neljä perunaa ja kymmenen lihapullaa ja puoli lautasellista salaattia. Lautasen reunoihin jää alle kaksi senttiä tyhjää.
Ei mikään sääntö tai mantra tee annoksista terveellisiä, jos määrät on ihan liian suuria.
Järkevin tapa laihduttaa luultavasti olisi se, että laskisi, mikä on normaali energiankulutus, JOS olisi jo normaalipainoinen. Ja sitten alkaa syömään sen verran. Tämä tapa kuitenkin laihduttaisi varsin hitaasti, mutta hyvänä puolena olisi, että ei myöskään lihoisi enää uudestaan, kun loppuelämänsä söisi vain sen verran.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31
Järkevin tapa laihduttaa luultavasti olisi se, että laskisi, mikä on normaali energiankulutus, JOS olisi jo normaalipainoinen. Ja sitten alkaa syömään sen verran. Tämä tapa kuitenkin laihduttaisi varsin hitaasti, mutta hyvänä puolena olisi, että ei myöskään lihoisi enää uudestaan, kun loppuelämänsä söisi vain sen verran.
Ei! Kuten joku sanoi JUST sua ennen:
"Mikään dieetti, johon liittyy ruoan laskeminen ja punnitseminen ei ole pitkällä tähtäimellä terveellinen tai myöskään pysyvä."
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31
Ei! Kuten joku sanoi JUST sua ennen:
"Mikään dieetti, johon liittyy ruoan laskeminen ja punnitseminen ei ole pitkällä tähtäimellä terveellinen tai myöskään pysyvä."
Mä olen osittain samaa mieltä sun kanssasi, osittain en. On ihan hyvä laskea niitä kaloreita hetken aikaa, jotta huomaa, miten paljon kaloreita missäkin ruuassa on. Näin oppii koostamaan sellaiset ateriat, joiden sisältämä energiamäärä ei ylitä kulutusta. Ei ole tarkoitus, että kaloreita laskisi koko elämänsä vaan ainoastaan sen ajan, että ilman kaloreiden laskemistakin tietää, paljonko lautaselleen voi mitäkin ruokalajia ottaa. Kuten aiemmin kirjoitin, leivässä, perunassa, pastassa ja riisissä on yllättävän paljon kaloreita. Jos siis vedät lautasen täyteen pastaa ja siihen päälle vielä kermapekonikastiketta, niin sen annoksen energiamäärä on jo niin suuri, että sitten vedät päivän toisen aterian suunnilleen vaan pelkkää salaattia. Pitää ymmärtää, paljonko sitä pastaa voi lautaselleen ottaa.
Kun esim katsoo näitä jenkkiläisiä ylipainoisiin liittyviä sarjoja, niin moni kuvittelee syövänsä ihan lääkärin antaman ohjeen mukaan. Mutta heidän annoksistaan jo näkee, että ovat aivan liian suuria. Ei riitä, että karsii limsat, karkit, leivonnaiset yms pois ruokavaliostaan, jos annoskoko on niin jättimäinen, että jo yhdessä ateriassa on lähes koko vuorokauden energiantarve. Pitää opetella pienempiin annoskokoihin. Erilaississa "kitudieeteissä" on tarkoitus laihtua paljon ja nopeasti, mutta jos dieetin jälkeen palaa takaisin entiseen, niin lihoo takaisin. Jos syö enemmän kuin kuluttaa, silloin lihoo. Kun syö ihan normaalia ruokaa, mutta vain pienempiä annoksia, alkaa laihtua. Pitää vaan tietää, mikä on juuri minulle oikea annoskoko. Ja koska ihmisillä on aika vähän tietoa siitä, paljonko mikäkin elintarvike sisältää energiaa, kaloreita - siis aluksi - laskemalla tulee sellainen "ahaa-elämys" ja tajuaa, minkä kokoisen jauhelihapihvin, montako perunaa jne voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se liikunnan osuus laihtumisessa on todella pieni. Sitä ei vaan juuri mainosteta, koska liikunnalla on sitten muita etuja.
Itse en sanoisi ihan noinkaan... Entisenä sohvaperunana aloitin reippaat lenkkeilyt ja pari kertaa viikossa kuntosalin, niin johan on paino tippunut! Ruokavalioon en tehnyt muutoksia. Aina olen syönyt monipuolisesti niin hiilareita kuin protskujakin, paljon kasviksia ym.
Ja taas typerykset levittää roskaa! Liikunta ei auta laihtumisessa yhtään! Ei yhtään! Syömättömyys auttaa!
Ja siinä yksi huutaa muita nimitellen asioita jotka eivät ole yleispäteviä. Missään ei sanota että liikunta ei yhtään vaikuta, ruokavalio pääosin. Toisekseen syömättömyyskään ei ole yleispätevä ja kaikille sopiva. Syödä tulee siten että se auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsekseen kipeytyvä nivel oireilee käytön puutetta. Rusto kuivuu ja kuluu pois, nivelpinta paljastuu. Et maininnut mitään tapaturmaa, joten alkava nivelrikko on kyseessä, ap.
Ainut ennaltaehkäisy ja tepsivä omatoimihoito tuohon on liikunta, koska rustossa ei ole omaa verenkiertoa. Se tarvitsee ympärilleen aktiiviset, vahvat ja käytössä olevat lihakset, joissa hapekas veri kiertää ja jotka stabiloivat niveltä niin, ettei se nulju.
Särky ja kipu hoidetaan pois tulehduskipulääkkeellä. Siksi ne on kehitetty.
En tiedä miten joku voi noin tietämätön olla, ap.
Ja vihanneksia saa edullisemmin vihannesosastolta. Osta, kuori, kypsennä, tai syö raakana. Kuluu siinäkin pari kaloria.
Sulle sanoisin rumasti. Olin lehdenjakaja 10 vuotta, liikuntaa taatusti tuli. Sit työpaikkalääkäri kirjoitti eläkepaperit kun toisen polven nivelet ihan mäsänä, toisen alkavat, toinen lonkka. Täydellinen nivelrikko, oli kyllä kerran tähystetty jo ennen lehdenjakotyön alkamista. Jaloillaan olevaa työtä sekin.
Ettet edes häpeä. Sisareni 50 kiloinen nainen teki seisomatyötä, kuvauksensa mukaan käveli päydän sivua edestakaisin työtehtävässään. Häneltä meni lonkat.
Kiehun raivosta kun kotilääkärit höpöttää liikunnasta , laihduttamisesta, hae piikkejä polveen ( lääkäri päättää röntgenien mukaan). Syö vitamiineja.
Onko kaikki liikunta suljettu pois? Jos ei, niin miksi ei treenaisi yläkroppaa? Entä uinti, olisiko se paha polvelle?
Ei ihme, ettet laihdu, ap. Syöt aloituksesi mukaan pelkkää hiilaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH-ruokavalio ja pätkäpaasto niin lähtee kilot!
Hiilareita kannattaa vähentää sieltä sokerisesta päästä, mutta niitä tarvitaan esim aivotoiminaan.
VHH on eri asia kuin karppaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä joku velttoperseiden mantra. On tietysti paljon helpompi jättää 500kcal verran syömättä, kun käydä 45min lenkillä, mutta se liikuntaa vaikuttaa elimistön toimintaan ja sitä kautta ruoansulatukseen jne. 
Ruokavalio kuntoon ja hiljalleen liikuntaa ylöspäin, niin varmsti näkyy tuloksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sinun pitäisi laihtua ja missä ajassa? Vai tarkoitatko että sinun pitäisi päästä pysyvästi johonkin terveeseen tavoitepainoon? Kuinka vanha ja minkä painoinen olet? Koostat terveellisen ruokavalion vaikka viikoksi kerrallaan ravitsemussuositusten mukaisesti xxxx kalorille (kalorilaskurit) ja sitten syöt kunnes paino tippuu pikkuhiljaa.
41vuotias. 90 kg ja 162cm.
Tarkoitus olisi saada muutama kilo pois ennen seuraavaa lääkärinaikaa jota ei ole vielä varattu
Ap
Suuri vaara että menetät vain entistä enemmän lihasmassaa jos alat kalorivajeelle nyt. Mielestäni ei kannata tavoitella muutaman kilon painonpudotusta vaan muutat ruokavalion ja ostat painot joita nostelet kotona hankkiaksesi lihasmassaa, etenkin ylävartaloa voit treenata nyt ja alavartaloa sen mukaan mitä kipu sallii.
Jos polvi on turvoksissa niin lepuuta sitä. Älä unohda särkylääkkeitä, treeniä pitää tehdä myös kipua vastaan, Omaa kokemusta on ja pitkään. 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siinä yksi huutaa muita nimitellen asioita jotka eivät ole yleispäteviä. Missään ei sanota että liikunta ei yhtään vaikuta, ruokavalio pääosin. Toisekseen syömättömyyskään ei ole yleispätevä ja kaikille sopiva. Syödä tulee siten että se auttaa.
Liikunta ei vaikuta. Liikunta on terveysasia. Onko sulla lihaksia nousta esmes Robert Lustigia vastaan?
1:11:30