Miten laihtua pelkällä ruokavaliolla kun kipeä polvi sulkee liikunnan pois? Olen syönyt raejuustoa, pakastealtaan kasvisekoituksia ja kaurapuuroa rasvattomalla maidolla
Nälkä on ja kiukuttaa. Mutta pitää laihtua etten saa toista kertaa lääkäriltä huutoa, kun menen sinne tuon polven kanssa. Ja tutkia tuo pitäisi kun en voi ajaa pyörällä, en mennä kyykkyyn enkä kunnolla kävellä.
Kommentit (98)
Pätkäpaastolla helmikuun alusta on lähtenyt 9 kg. Taustalla vuosi sitten ennen leikkausta kertyneitä kiloja. Syön klo 8-16 välillä kaikki päivän ateriat. Joka päivä mm. kahvin kanssa pienen palan suklaata tai keksin. Jännä että pelkällä aterioiden rytmittämisellä paino on pudonnut noin hyvin, vaikka muuten olen lasten aikataulujen takia päässyt esim. ryhmäliikuntaan vain kolme kertaa viikossa entisen neljän sijaan.
Ruokavalio on se millä laihtuu ja liikunta tehostaa vain laihtumista. Karkit,pullat,suklaat,limsat,sipsit yms herkut pois tai ihan minimiin esim kerta viikkoon tai kuukauteen syöt suklaalevyn ja sitten yksinkertaisesti syö vähemmän kaloreita päivän aikana mitä nyt syöt.
Vhh-ruokavalio. Mä laihduin sillä melko nopeasti, vaikka en liikkunut käytännössä yhtään ja söin 4-5 krt päivässä laskematta kaloreita. Hiilarit n. 40-50 hh päivässä. Vähärasvainen ruokavalio ei usein ole ratkaisu, koska ei pidä hyvin nälkää.
Ikinä laskenut mitään. 183/62. Ihan fiilispohjalta. Jengi yleisesti ottaen syö liikaa - normi toimistotyöntekijä ei tarvitse kuin n. 1100 kaloria/vrk.'
Yksinkertaisesti ylipainoiset syö liikaa ruokaa. Olen meidän työpaikkaruokailussa katsonut ylipainoisten naisten annoskokoja niin huh sanon minä, ne syö samanlaisia annoksia kuin ne normaalipainoiset tai ylipainoiset miehet. Yksi ylipainoinen nuori nainen sanoi että hänen pitää syödä koska on kasvavassa iässä kun huomautin hänelle annoskoosta, jumankauta se ei ole enää murrosikäinen vaan yli 20 vuotias nainen.
Vinkki siis ylipainoisille on että älkää syökö niin paljon, puolittakaa vaikka annoskoot niin laihdutte.
M31
Kaurapuurolla ja rasvattomalla maidolla et ainakaan laihdu. Vhh ja 16/8 pätkäpaasto toimii kyllä jokaisella. Ne ketkä väittää että ei toimi ovat vaan syöneet liikaa hillaria.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuurolla ja rasvattomalla maidolla et ainakaan laihdu. Vhh ja 16/8 pätkäpaasto toimii kyllä jokaisella. Ne ketkä väittää että ei toimi ovat vaan syöneet liikaa hillaria.
Kuinkas niin ei laihdu? Eikös laihtuminen mene niin että laihdut jos syöt vähemmän kaloreita mitä kulutat?
Joka päivä voi syödä vaikka sipsipussin jos kuluttaa ne kalorit joka päivä sitten pois niin et sinä silloin lihoa.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti ylipainoiset syö liikaa ruokaa. Olen meidän työpaikkaruokailussa katsonut ylipainoisten naisten annoskokoja niin huh sanon minä, ne syö samanlaisia annoksia kuin ne normaalipainoiset tai ylipainoiset miehet. Yksi ylipainoinen nuori nainen sanoi että hänen pitää syödä koska on kasvavassa iässä kun huomautin hänelle annoskoosta, jumankauta se ei ole enää murrosikäinen vaan yli 20 vuotias nainen.
Vinkki siis ylipainoisille on että älkää syökö niin paljon, puolittakaa vaikka annoskoot niin laihdutte.
M31
Olet varmaan ihan oikeassa mutta on TODELLA epäkohteliasta ja törkeää huomauttaa yhtään mitään toisen annoksesta työpaikkaruokalassa. Itse loukkaantuisin pahasti ja alkaisin pitämään epämiellyttävänä ihmisenä tuollaista huomauttelijaa.
Etsi netistä videoita, joissa opetetaan istualtaan tehtäviä jumppaohjeita. Voit käyttää niissä myös käsipainoja. Älä jätä liikuntaa, tarvitset lihaksiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31
Olet varmaan ihan oikeassa mutta on TODELLA epäkohteliasta ja törkeää huomauttaa yhtään mitään toisen annoksesta työpaikkaruokalassa. Itse loukkaantuisin pahasti ja alkaisin pitämään epämiellyttävänä ihmisenä tuollaista huomauttelijaa.
Miksi ylipainosta ei saa huomauttaa? Minun mielestä ylipainoisille pitää voida sanoa totuus ja syy sille miksi on ylipainoinen. Ei sitä pahalla tarkoita jos huomauttaa asiasta vaan se kannattaa ottaa ohjeena.
M31
Se ei ole sinun tehtäväsi.
Vierailija kirjoitti:
Se liikunnan osuus laihtumisessa on todella pieni. Sitä ei vaan juuri mainosteta, koska liikunnalla on sitten muita etuja.
Itse en sanoisi ihan noinkaan... Entisenä sohvaperunana aloitin reippaat lenkkeilyt ja pari kertaa viikossa kuntosalin, niin johan on paino tippunut! Ruokavalioon en tehnyt muutoksia. Aina olen syönyt monipuolisesti niin hiilareita kuin protskujakin, paljon kasviksia ym.
Se kipeä polvi kaipaa vain lisää liikuntaa ja tulehduskipukääkettä. Liikkumattomuus tuhoaa nivelen.
Kipeän polvea voi kuntouttaa vahvistamalla sitä tukevia lihaksia. Netistä löytyy ohjeita.
1300 kaloria päivässä toiminut mulla ainakin
Kyllä se siitä kirjoitti:
Jätä hiilarit pois, juo vettä. Venyttele, osta käsipainot.. Mulla auttoi polveen artrohyal pistos, ensin otettiin nestettä ja laitettiin kortisonia useita kertoja, sitten oli 2vkon lepo ja artrohyal pistos ja parin viikon lepo. Siihen loppui kipu. Pistoksen pitäisi vaikuttaa 5vuotta. Polvituen kanssa liikun, tilasin netistä joustavan tuen että voi pyöräillä ym.. kävelysauvat tukena ja kuntopyöräkin kotona.
Noin minullakin oli 15 v sitten. Hyaluronipistokset voi helpottaa lievässä nivelrikossa.
Pitää tehdä jotain raskasta mikä ei rasita polvea ja syödä itsensä kylläiseksi proteiinilla ja rasvoilla, vihanneksia pitää syödä. Lihakset tarvitsevat proteiineja. Hiilihydraatteja syön jos kulutan energiaa eli lepopäivinä en juuri lainkaan, pastaa kumminkin hiukan.
Toistakymmentä vuotta olen ollut tavoitepainossa ja hyvissä lihaksissa, jos paino laskee liikaa niin ostan leipää yms, se on hyvää laihtumisen estämiseksi. 
Lataa Yazio tms. kalorinlaskentaohjelma kännyysi. Siellä on kalorit ihan syömäsi ruuan mukaan ja lisäksi ohjelma laskee sulle sopivan kalorimäärän. Opettele kaloritietoiseksi. Välttele hiilarivuoria. Vaihda valkoinen hiilari tummaan, joka on hitaasti liukenevaa. Kun ruuasta jättää hiilaria sisältäviä osuuksia pois, se kevenee automaattisesti. Siitä huolimatta ruis ja täysjyvä on sulle hyvästä. Mutta vehnä ja ohra jätä pois, kauralla on tutkittuja esim. kolestrolia laskevia vaikutuksia, joten sitä voit syödä jonkun verran. Järki käteen määrissä.
Ruokavaliosi kuulostaa ankealta. Löydä ap kasvikset ja vähärasvainen liha ja kasvisproteiinit. Googleta vaikka kesäkurpitsalasagne. Tee se vähärasvaisesta kananjauhelihasta. Syö aamulla rasvatonta rahkaa/avokado/jogurtti marjoilla. Lounaaksi kunnon kasa kurkkua, tomaattia, salaattia, kypsiä vihanneksia ja jotain kevyttä proteiinia. Kasvispatoja. Katso ettei ruuassa ole enempää kuin noin 100-130 kcal/100 gr.
Illalla syö ennen nukkumaanmenoa kunnon ateria. Ruisleipä on hyvästä, voit syödä pari perunaa (perunassa on kaliumia), runsaan kasan vihanneksia ja juureksia, protskua, esim. härkistä, raejuustoa, kalaa, lihaa, halloumia ym. Esim. kaalikeitto on halpaa ja kevyttä. Kasvispihvejä.
PALJON VIHANNEKSIA, yli puolet lautasella saa olla niitä!
Itse heitin hyvästit 42 kilolle tuolla menetelmällä. Puoliso ohentui vielä enemmän. Meillä oli ja on lauantaisin pullakahvipäivä tai jos tiedossa on kyläreissu, niin siellä sitten se pullapala. Kotiin ei mitään lihottavaa ostettu, edelleen jatketaan samalla ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Se kipeä polvi kaipaa vain lisää liikuntaa ja tulehduskipukääkettä. Liikkumattomuus tuhoaa nivelen.
Oikea etäparantaja, paranna vielä nivelpsorinikin tuolla, kun en edes voi syödä tulehduskipulääkkeitä. Veri lensi molemmista päistä kun viimeksi yritin.
-eri
Itsekseen kipeytyvä nivel oireilee käytön puutetta. Rusto kuivuu ja kuluu pois, nivelpinta paljastuu. Et maininnut mitään tapaturmaa, joten alkava nivelrikko on kyseessä, ap.
Ainut ennaltaehkäisy ja tepsivä omatoimihoito tuohon on liikunta, koska rustossa ei ole omaa verenkiertoa. Se tarvitsee ympärilleen aktiiviset, vahvat ja käytössä olevat lihakset, joissa hapekas veri kiertää ja jotka stabiloivat niveltä niin, ettei se nulju.
Särky ja kipu hoidetaan pois tulehduskipulääkkeellä. Siksi ne on kehitetty.
En tiedä miten joku voi noin tietämätön olla, ap.
Ja vihanneksia saa edullisemmin vihannesosastolta. Osta, kuori, kypsennä, tai syö raakana. Kuluu siinäkin pari kaloria.
Se liikunnan osuus laihtumisessa on todella pieni. Sitä ei vaan juuri mainosteta, koska liikunnalla on sitten muita etuja.