Kysyisitkö asiasta opettajalta: Lapsi sai huonon numeron ryhmätyöstä, jota ei ollut tekemässä
Ei tämä ole mikään iso juttu, mutta näin todistustenjaon lähestyessä mietityttää. 4-luokkalaisen lapsen huonoin numero mistään kokeesta koko vuonna on ollut 9,5. Nyt Wilmaan oli ilmestynyt musiikista suoritus, jonka arvosana oli 7.
Kysyin tästä lapselta, ja kyseessä oli musiikin esitelmä, jota oli tehty ryhmissä kolmella tunnilla. Lapsi oli ollut mukana vain ensimmäisellä kerralla, koska oli pahan influenssan takia melkein 2 viikkoa poissa koulusta. Ryhmän 2 muuta jäsentä olivat adhd-poika ja toinen hieman jälkeenjäänyt, jolla oli henkilökohtainen avustaja 2 ekaa kouluvuotta. Nyt lapsi sai työstä numeron näiden sankareiden suorituksen perusteella. Hänelle ei tarjottu mahdollisuutta tehdä esitelmää itse jälkeenpäin, tai mitään korvaavaa tehtävää.
Pelkään, että saa nyt seiskan tämän perusteella. Eihän se ole niin vaarallista, kun ei ole lukuaineesta kyse, mutta ei se silti ole kiva muuten hyvässä todistuksessa. Antaisitteko olla, vai kysyisittekö asiasta opettajalta?
Kommentit (65)
En enää ihmettele, miksi koulukiusaajia on paljon. Oppi tullut kotoa.
Kiitos mielipiteistä!
Lapsi ei ole kiusaaja, vaan kiltti ja hiljainen tyttö. Hänet laitetaan aina tekemään ryhmätöitä heikompien oppilaiden kanssa, koska ilmeisesti siten työstä tulee edes jotain. Jos ei olisi ollut kipeänä, olisi varmaankin tehnyt työn pääasiassa itse.
Lapsi ei ole haukkunut noita oppilaita, vaan olen vanhemoainyhdistyksessä, ja adhd-pojan äiti on varmistanut, että poikansa diagnoosi on kaikilla tiedossa. Toisen pojan avustaja ei ollut salaisuus sekään. Kuinka voisikaan, kun oli luokassa 2 vuotta, myös juhlissa ja luokkakuvissa.
Ei minulle musiikin numerolla ole niin väliä. Ei Lapsi harrasta musiikkia vapaa-ajalla. Mietin vain, että onko epäreilua, jos saa numeron työstä jota ei ole tehnyt. Ja jos se olisi epäreilua, haluaisin opettaa lapsen pitämään puolensa, tai ainakin näyttää että minä pidän tarvittaessa hänen puoliaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä kysyisin opettajalta, asiallisesti.
Ei missään nimessä ASIALLISESTI, vaan tyyliin: "Mitä sä sstanna hhoro meinaat. Nyt jummallauta korjaat meidän Liisa-Petterin numeron kympiksi, tai saat vastata seurauksista."
Tällä tyylillä olen hoitanut kaikki omien lasteni kouluasiat ja ei ole tarvinnu paljoa taistella. Aina ovat taipuneet.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos mielipiteistä!
Lapsi ei ole kiusaaja, vaan kiltti ja hiljainen tyttö. Hänet laitetaan aina tekemään ryhmätöitä heikompien oppilaiden kanssa, koska ilmeisesti siten työstä tulee edes jotain. Jos ei olisi ollut kipeänä, olisi varmaankin tehnyt työn pääasiassa itse.
Lapsi ei ole haukkunut noita oppilaita, vaan olen vanhemoainyhdistyksessä, ja adhd-pojan äiti on varmistanut, että poikansa diagnoosi on kaikilla tiedossa. Toisen pojan avustaja ei ollut salaisuus sekään. Kuinka voisikaan, kun oli luokassa 2 vuotta, myös juhlissa ja luokkakuvissa.
Ei minulle musiikin numerolla ole niin väliä. Ei Lapsi harrasta musiikkia vapaa-ajalla. Mietin vain, että onko epäreilua, jos saa numeron työstä jota ei ole tehnyt. Ja jos se olisi epäreilua, haluaisin opettaa lapsen pitämään puolensa, tai ainakin näyttää että minä pidän tarvittaessa hänen puoliaan.
Kerro toki millainen sankari sinä itse olet? Onko mitään vajavaisuutta missään? Kenties tunnepuolen ilmaisussa? Vai ihan vain täydellisyyttä?
Mikä numero täytyisi antaa tehtävästä, jota ei ole tehnyt? Ryhmätöillä ei ole suurta arvoa, numeroita annettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisille vanhemmille jos opettaja yrittää edes hienovaraisesti vihjata, että heidän lapsensa saattaa kiusata, niin opettaja tulee saamaan kasan pazkaa niskaansa. Olen vierestä seurannut, kun mieheni oli opettajana ja sai burnoutin tällaisten vanhempien seurauksena. Nyt opiskelee uutta ammattia itselleen. Pahinta oli, kun yhtä tapausta ruodittiin jopa lehdissä. "Miksei koulu saa kiusaajia kuriin" kyseltiin. No, sanoppa se...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisille vanhemmille jos opettaja yrittää edes hienovaraisesti vihjata, että heidän lapsensa saattaa kiusata, niin opettaja tulee saamaan kasan pazkaa niskaansa. Olen vierestä seurannut, kun mieheni oli opettajana ja sai burnoutin tällaisten vanhempien seurauksena. Nyt opiskelee uutta ammattia itselleen. Pahinta oli, kun yhtä tapausta ruodittiin jopa lehdissä. "Miksei koulu saa kiusaajia kuriin" kyseltiin. No, sanoppa se...
Jossain oli opettajan kommenttina, että kyllä oppilaitten kanssa tulee yleensä toimeen, mutta osan nykypäivän vanhemmista ei... sääliksi käy opettajia.
Unohda koko asia, ei ole kenenkään kannalta tärkeä asia, paitsi ehkä perfektionisti äidin. Turhaa stressiä lapselle, anna jo vähän ottaa löysemmin, kouluvuosi päättyy ihan kohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä kysyisin opettajalta, asiallisesti.
Ei missään nimessä ASIALLISESTI, vaan tyyliin: "Mitä sä sstanna hhoro meinaat. Nyt jummallauta korjaat meidän Liisa-Petterin numeron kympiksi, tai saat vastata seurauksista."
Tällä tyylillä olen hoitanut kaikki omien lasteni kouluasiat ja ei ole tarvinnu paljoa taistella. Aina ovat taipuneet.
Sorry mut nyt ei sarkasmi uppoa.
Oiva tilaisuus koululaiselle -ja äidilleen- oppia, että välillä vähemmälläkin panostuksella pärjää. Itse ei tarvi tehdä kaikkea täydellisesti ja muita päsmäröiden, vaan muillekin voi antaa vastuuta. Lopputulos ei ehkä ole kymppi, mutta kuitenkin valmis työ. Ei sekään ole oikein, että yksi tekee ryhmätyön, koska muiden panostus ei kelpaa.
Ihan älyttömän turhaa ja lasta kuormittavaa on, jos vielä vaadit hänelle korvaavan tehtävän tekemistä!
kuulostat valitettavasti juurikin sellaiselta äidiltä, että lapsi ei uskalla olla oma itsensä, vaan tekee äitiä miellyttääkseen. Ja aikamoista pätemistä kertoa luokkatovereiden diagnooseja ja ylentää omaa täydellistä lasta. Hyi mikä vanhempi.
"Hänelle ei tarjottu mahdollisuutta tehdä tehtävää itse jälkeenpäin"
Sehän oli RYHMÄtyö eikä mikään yksilötyö. Peruskoulun ryhmätyössä olennaista on oppia jakamaan vastuuta, toimimaan erilaisten ihmisten kanssa ja saada tehtävä ajoissa valmiiksi.
Ja jos olet opettanut lapsesi nimittelemään luokkakavereitaan "jälkeenjääneiksi", niin katso peiliin ja häpeä.
Vierailija kirjoitti:
"Hänelle ei tarjottu mahdollisuutta tehdä tehtävää itse jälkeenpäin"
Sehän oli RYHMÄtyö eikä mikään yksilötyö. Peruskoulun ryhmätyössä olennaista on oppia jakamaan vastuuta, toimimaan erilaisten ihmisten kanssa ja saada tehtävä ajoissa valmiiksi.
Ja jos olet opettanut lapsesi nimittelemään luokkakavereitaan "jälkeenjääneiksi", niin katso peiliin ja häpeä.
Missäköhän niin luki?
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä rehtoriin ja vaadi, että lapsi saa tehdä korvaavan työn yksin. Onko sairaudesta olemassa lääkärintodistusta tai onko lääkärissä käyty? Jos on näyttää jotain todistetta sairastumisesta niin asian selvittäminen varmasti helpottuu.
Ota yhteys koulutoimenjohtajaan ja vaadi opettajan erottamista. Oppiipahan olemaan.
Jos menis toisinpäin ja lapses olis tehnyt ryhmätyöstä 9 koko ryhmälle, ei ne toiset silti sitä 9 todistukseen saa. Ei ne opet tyhmiä ole.
No ei sentään saanut hylättyä, kun ei edes koko tehtävää tehnyt.
Ei kai nyt musiikinnumero todistukseen voi yhden ryhmätyön perusteella tulla. Kai siellä täytyy osata laulaa ja soittaakin.
olisiko pitänyt saada kymppi jos ei edes ollut mukana tekemässä työtä muuta kuin yhden kerran??
Meillä oli seiskaluokalla kurssimuotoinen lukujärjestys, olin kuuden viikon jaksosta kolme viikkoa poissa. Yhden viikon kipeänä ja kaksi viikkoa lomamatkalla (harvinaista herkkua niihin aikoihin). Uskonnon opettaja pyöristi koenumeroni alaspäin, en nyt muista, oliko kasipuoli vai ysipuoli, tuntiaktiivisuutta kun on vaikea toteuttaa, jos ei ole tunneilla läsnä. Muissa numeroissa en huomannut poissaolon vaikuttavan, mutta ussanope olikin tiukka täti.
Ei saa ainakaan kaikissa kouluissa. Meillä opettaja jopa sanoi, että antaa erittäin harvoin kenellekään 10:ä mistään ja näin teki.
Meillä lapsi esim. teki vaikeamman tason matikan koetta koko ala-asteen (3 eri tasoa) ja mm. kuudella sai niistä aina 9,5-10. Lisäksi kaikki läksyt oli aina tehty ja teki vielä extrana vaikeamman tason matikkadiplomin. Silti sai todistukseen vain ysin, joku muu ope olisi ehkä antanut 10.