Kysyisitkö asiasta opettajalta: Lapsi sai huonon numeron ryhmätyöstä, jota ei ollut tekemässä
Ei tämä ole mikään iso juttu, mutta näin todistustenjaon lähestyessä mietityttää. 4-luokkalaisen lapsen huonoin numero mistään kokeesta koko vuonna on ollut 9,5. Nyt Wilmaan oli ilmestynyt musiikista suoritus, jonka arvosana oli 7.
Kysyin tästä lapselta, ja kyseessä oli musiikin esitelmä, jota oli tehty ryhmissä kolmella tunnilla. Lapsi oli ollut mukana vain ensimmäisellä kerralla, koska oli pahan influenssan takia melkein 2 viikkoa poissa koulusta. Ryhmän 2 muuta jäsentä olivat adhd-poika ja toinen hieman jälkeenjäänyt, jolla oli henkilökohtainen avustaja 2 ekaa kouluvuotta. Nyt lapsi sai työstä numeron näiden sankareiden suorituksen perusteella. Hänelle ei tarjottu mahdollisuutta tehdä esitelmää itse jälkeenpäin, tai mitään korvaavaa tehtävää.
Pelkään, että saa nyt seiskan tämän perusteella. Eihän se ole niin vaarallista, kun ei ole lukuaineesta kyse, mutta ei se silti ole kiva muuten hyvässä todistuksessa. Antaisitteko olla, vai kysyisittekö asiasta opettajalta?
Kommentit (65)
Kyllä mä kysyisin opettajalta, asiallisesti.
Mä saattaisin kysyä opettajalta asiasta. Ihan vaan et muistaako hän tilanteen?
Tosin Mä arvostan just taideaineiden numeroja paljon.
Mitä väliä? Vasta yläasteella todistuksen numeroilla on jotain merkitystä
Ota yhteyttä rehtoriin ja vaadi, että lapsi saa tehdä korvaavan työn yksin. Onko sairaudesta olemassa lääkärintodistusta tai onko lääkärissä käyty? Jos on näyttää jotain todistetta sairastumisesta niin asian selvittäminen varmasti helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Katsoisin ensin sen todistuksen numeron. Eiköhän se opekin tiedä, miten tuo ryhmätyö meni. Älä opeta lapsestasi perfektionistia. Raskaaksi käy muuten koulu myöhemmin.
Tämä! Siis niin tämä. Toitotan kokoajan omalle perfektionisti tytölle, että opettelee tekemään asioita myös vähän sinnepäin. Säästyy monelta stressiltä elämässä .
Vierailija kirjoitti:
Katsoisin ensin sen todistuksen numeron. Eiköhän se opekin tiedä, miten tuo ryhmätyö meni. Älä opeta lapsestasi perfektionistia. Raskaaksi käy muuten koulu myöhemmin.
Lapsilla on pakko olla täyden kympin tokarit. Muilla ei pääse sisään jatko-opintoihin.
Ei auta 99,9 kun sisäänpääsyraja on 100.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Siis niin tämä. Toitotan kokoajan omalle perfektionisti tytölle, että opettelee tekemään asioita myös vähän sinnepäin. Säästyy monelta stressiltä elämässä .
Niistä kasvaa stressaava suorittaja-akka joka on uUpuNuT ja iTkUiNen kahden viikon jälkeen ensimmäisessä työpaikassa😆
Kysyisin, jos musiikinnumero on tärkeä. Laittaisin viestin, että lapsi sai nron 7 ja oli sairaana valtaosan ryhmätyöstä, kysyisin onko mahdollista tehdä korvaava suoritus. Ja kertoisin että olen huolissani tuon vaikutuksesta todistuksen numeroon. Ei ole sanottua, että ope todellakaan muistaa kuka oli milloinkin poissa tunnilta.
No just 4. luokan todistusarvosanoilla on hirmuinen merkitys tulevaisuuden kannalta.
Älä kuormita opettajaa tuollaisella, pliis. Ole iloinen, että lapsellasi menee noinkin hyvin koulussa ja kykenee käymään koulussa ylipäänsä.
Terv. Sellaisen toisenlaisen oppilaan vanhempi, joka tietää että opettajilla on isompiakin murheita ja selvitettäviä asioita
Ei mikään ihme,että jo lukioikäiset on burnoutin partaalla :(
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sitten enää hyödyttää ottaa yhteyttä opeen, kun numero on todistuksessa ja ns. maito on maassa? Ei sitä enää siinä vaiheessa pysty muuttamaan. Jos hakee musiikin painotusopetukseen tuolla numerolla voi neljäsluokkalaisellakin olla merkitystä, muuten varmaan ei.
Vierailija kirjoitti:
Myöhäistä se siinä vaiheessa on korjata kun se numero on jo annettu. Kysyisin nyt, kun asia on vielä tuoreessa muistissa. Vahinkoja sattuu opettajillekin. Eikä tällä minun mielestä ole tekemistä minkään perfektionistin kanssa vaan lapsellekin voi opettaa asioiden oikaisemista, eikä vaan sitä, että pitäisi hyväksyä vääryydet. Ja jos lapsi on itse nyt väärässä, niin sekin on hyvä selvittää.
Työelämässä kukaan ei tule kysymään lapsesi ala-astetodistuksia. Olen huomannut että oikeastaan parhaiten taitaa pärjätä se 7-8 tason ihminen. Tekee hommansa, mutta ei alisuorita tai ylisuorita itseään piippuun.
Sellaisia ryhmätyöt on. Jos käy p-ska nakki niin tulee huono numero, vaikka olisi itse hyvä. Turha tuosta lähteä opettajalle valittamaan. Syksyllä sitten taas saa parempia numeroita.
Vierailija kirjoitti:
Älä kuormita opettajaa tuollaisella, pliis. Ole iloinen, että lapsellasi menee noinkin hyvin koulussa ja kykenee käymään koulussa ylipäänsä.
Terv. Sellaisen toisenlaisen oppilaan vanhempi, joka tietää että opettajilla on isompiakin murheita ja selvitettäviä asioita
No voi hellantuutelis sentään. Eihän opettajaa tarvitse suojella omilta mokiltaan?