Uranvaihto koodariksi - virhe!!
Vaihdoin uraa koodariksi, koska halusin varman työpaikan. Harmi vaan inhoan tätä todella paljon, mieluummin olisin tekemättä mitään ja vakavasti harkitsen tästä luopumista. Mutta kiinnostaisi kuulla onko täällä kohtalotovereita?? Paljon hehkutetaan että tälle uralle vaihto oli paras päätös ikinä, mutta en halua uskoa että olen ainut kenelle tämä oli virhe.
Kommentit (79)
Kiinnostaisi tietää, että minkä tyyppistä työtä tykkäisit tehdä? Mikä koodaamisessa ei miellytä?
Käytä ChatGPT:tä. Se osaa kirjoittaa sulle koodia kun vaan sanot mitä pitää tehdä.
Älä ole uusavuton. Käytä työkaluja.
Ai niin, et sä mikään koodari edes ole.
Tekoäly korvaa kohta kaikki nuo amatöörikoodarit. Ellet ole syntynyt tietokone käsissä ja sinulta ei löydy kaulapartaa niin työttömyys odottaa seuraavan parin vuoden sisään.
Miksi vihaat sitä niin paljon? Olen itsekin koodari. En rakasta tai vihaa työtäni.
Kiinnostaa, koska itse olen VTM ja totaalisen kyllästynyt alani epävarmuuteen ja naurettavan huonoon palkkakehitykseen. Välillä mulle tulee somessa mainoksia näistä lyhyistä koodarikoulutuksista, mut olen kans miettinyt että jaksaisinko pidemmän päälle innostua siitä.
Hommaa jakkupuku/pikkutakki ja rupea pomoksi. Pääset käskyttämään niitä koodareita.
Ymmärrän hyvin, Olin koodarina joskus muinoin pari vuotta. Oli tylsää ja puuduttavaa . Onneksi sain vaihdettua firman sisällä osittain toisiin hommiin eli suoraan asiakaspalveluun käyttäjätukeen, neuvontaan, testaukseen ja bugien metsästämiseen ja korjaukseen. Pääosin siis vähän kaikkea muuta ja ehkä joku 30 % ajasta koodausta. Heti helpotti.
En vaan olekaan yhtään kiinnostunut tietokoneista, ei kiinnosta selvittää mitään ja turhaudun todella äkkiä. En tiedä missä mielenhäiriössä tälle uralle lähdin, meni ilmeisesti mainonta ja tää älytön hössötys perille että "tälle alalle tarvitaan kaikenlaisia ihmisiä, valtava pula" jne jne.
Ja olen jo muutamia vuosia ollut töissä. Mutta nyt tuntuu, että voisin mieluummin olla vaikka jossain työssä jossa jokainen päivä on toisensa kopio.
Ap
Mikä siinä koodaamisessa on ikävää? Miksi hakeuduit alun perin alalle? Onko ihan se koodaaminen ikävää vai työilmapiiri, suunnittelu, kommunikointi, mikä? Jos koodaaminen on ikävää, oletko saanut vajavaisen perehdytyksen tai eikö työpaikallasi ole tilaa oppia?
IT-alan asiantuntija täälläkin. En ole koodari, vaikka sitäkin hieman työhöni kuuluu. Luulin hakeutuneeni väärälle alalle joskus nuorempana, mutta työpaikan vaihdon jälkeen aloinkin pitää uudelleen alasta. Mutta kommunikointitaitoja tällä alalla tarvitsee kyllä. Jos on hakeutunut siksi, että saa tehdä yksin töitä, on varmasti pettynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, Olin koodarina joskus muinoin pari vuotta. Oli tylsää ja puuduttavaa . Onneksi sain vaihdettua firman sisällä osittain toisiin hommiin eli suoraan asiakaspalveluun käyttäjätukeen, neuvontaan, testaukseen ja bugien metsästämiseen ja korjaukseen. Pääosin siis vähän kaikkea muuta ja ehkä joku 30 % ajasta koodausta. Heti helpotti.
Tää kuulostaa hyvältä. Mä en jaksa tätä nykyistä koska oikeesti istut yksin kotona koneen ääressä koko päivän, eikä kukaan sano mitään. Aika kamalaa yksinäistä pakertamista. Käyttäjätuki vois olla tosi jees.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä koodaamisessa on ikävää? Miksi hakeuduit alun perin alalle? Onko ihan se koodaaminen ikävää vai työilmapiiri, suunnittelu, kommunikointi, mikä? Jos koodaaminen on ikävää, oletko saanut vajavaisen perehdytyksen tai eikö työpaikallasi ole tilaa oppia?
IT-alan asiantuntija täälläkin. En ole koodari, vaikka sitäkin hieman työhöni kuuluu. Luulin hakeutuneeni väärälle alalle joskus nuorempana, mutta työpaikan vaihdon jälkeen aloinkin pitää uudelleen alasta. Mutta kommunikointitaitoja tällä alalla tarvitsee kyllä. Jos on hakeutunut siksi, että saa tehdä yksin töitä, on varmasti pettynyt.
Meillä on just toisin, kukaan ei puhua pukahda mitään eikä varsinkaan halua tehdä yhdessä mitään. Kynnys kysyä apua nousee, ja ruoskin itseäni siitä kun en osaa ja kierre on valmis. Alasta annettiin vähän erilainen kuva, mukamas vuorovaikutustaidot ja kommunikointi on valtteja, kun omat kokemukset kollegoiden kanssa on täysin stereotyyppisiä nörttejä vastaava. Ja tää on jo toinen firma missä olen töissä, molemmissa sama. Yksinäistä nyhjäämistä ja pään hakkaamista näppikseen.
Ap
Mä olen alunperin kouluttautunut it-alalle ja tehnyt tätä yli 20 vuotta. Ja INHOAN koodaamista. Mä en ole mikään hyvä keskittymään pikkutarkkoihin asioihin, tai yleensä istumaan paikallaan ja keskittymään. Joudun jatkuvasti pakottamaan itseäni, voittamaan vastenmielisyyden tunteita, tsemppaamaan että enää 3 tuntia, enää 2, pian pääset pois. Olen myös työssäni luonnostaan huono, koska en ole matemaattis-loogisessa mielessä ollenkaan älykäs. Joudun tekemään paljon ilmaista ylityötä salaa, että saan ratkaistua jutut, jotka muut normaalilahjaiset ratkaisisivat kevyesti työaikana. Mä vaan olen hidas, koska ei lahjoja. Eikä kokemus ole auttanut yhtään, koska tekniikat vaihtuu koko ajan.
Mutta enpä minä nyt enää alaa vaihda, kun ikääkin on jo kohta 50. Yritän vaan lusia jotenkin eläkevuosiin asti, ja etsiytyä hommiin jotka vaikuttaa helpommilta aina, ja välttää esim. frontend-puolta, jolla tekniikat vaihtuu erityisen nopeasti kun kerran olen hidas oppimaan uutta.
No vaihda takaisin vanhaan työhösi
Vierailija kirjoitti:
Heh, suurin osa koodarintöistä on edelleen sitä yksin nyhjäystä, ja suurin osa koodareista on sulkeutuneita nörttejä. Aika monessa firmassa olen ollut parinkymmenen vuoden koodarinuran aikana, enkä ole missään tällaista suurta sosiaalisuutta nähnyt koodarintehtävissä. Ihan perus autistin oloisia suurin osa tyypeistä siellä ja sellaiset siellä hyvin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
En vaan olekaan yhtään kiinnostunut tietokoneista, ei kiinnosta selvittää mitään ja turhaudun todella äkkiä. En tiedä missä mielenhäiriössä tälle uralle lähdin, meni ilmeisesti mainonta ja tää älytön hössötys perille että "tälle alalle tarvitaan kaikenlaisia ihmisiä, valtava pula" jne jne.
Ja olen jo muutamia vuosia ollut töissä. Mutta nyt tuntuu, että voisin mieluummin olla vaikka jossain työssä jossa jokainen päivä on toisensa kopio.
Ap
Sit sun ei kannata koodata vaan tehdä jotain muuta. Eikä tuota tarvitse kenellekään selitellä mistä tykkää.
t. koodaaja
Vierailija kirjoitti:
Mä olen alunperin kouluttautunut it-alalle ja tehnyt tätä yli 20 vuotta. Ja INHOAN koodaamista. Mä en ole mikään hyvä keskittymään pikkutarkkoihin asioihin, tai yleensä istumaan paikallaan ja keskittymään. Joudun jatkuvasti pakottamaan itseäni, voittamaan vastenmielisyyden tunteita, tsemppaamaan että enää 3 tuntia, enää 2, pian pääset pois. Olen myös työssäni luonnostaan huono, koska en ole matemaattis-loogisessa mielessä ollenkaan älykäs. Joudun tekemään paljon ilmaista ylityötä salaa, että saan ratkaistua jutut, jotka muut normaalilahjaiset ratkaisisivat kevyesti työaikana. Mä vaan olen hidas, koska ei lahjoja. Eikä kokemus ole auttanut yhtään, koska tekniikat vaihtuu koko ajan.
Mutta enpä minä nyt enää alaa vaihda, kun ikääkin on jo kohta 50. Yritän vaan lusia jotenkin eläkevuosiin asti, ja etsiytyä hommiin jotka vaikuttaa helpommilta aina, ja välttää esim. frontend-puolta, jolla tekniikat vaihtuu erityisen nopeasti kun kerran olen hidas oppimaan uutta.
Huh tää ois voinu olla mun kirjoittama :D kiitos että jaoit kokemuksesi, oon miettinyt että pitääkö vaan siinnitellä ja että jossain vaiheessa vaan sit alkaa sujua mutta oon pikemminkin nyt vaan apaattinen.
Ap
Niin siinä käy, kun ihmisiä kannustetaan hakeutumaan työllistäville aloille, eikä niille jotka kiinnostaisi itseä, edes vähän. Olemme erilaisia.
Älä vaan kerro miksi se oli sinusta virhe.