Uranvaihto koodariksi - virhe!!
Vaihdoin uraa koodariksi, koska halusin varman työpaikan. Harmi vaan inhoan tätä todella paljon, mieluummin olisin tekemättä mitään ja vakavasti harkitsen tästä luopumista. Mutta kiinnostaisi kuulla onko täällä kohtalotovereita?? Paljon hehkutetaan että tälle uralle vaihto oli paras päätös ikinä, mutta en halua uskoa että olen ainut kenelle tämä oli virhe.
Kommentit (79)
"Enää ei kannata opiskella koodariksi"
https://etn.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=14895&via=n…
Vierailija kirjoitti:
IT-tuki hommissa (kun siitä joku mainitsi) on hemmetin huonot liksat.
Ei välttämättä, jos firman sisällä vaihtaa. Mulla ei ainakaan palkka tippunut yhtään , jatkoin samalla ohjelmistosuunnittelijan nimikkeellä ja tein kuitenkin 70% ajasta asiakastukea. Tosin ei ollut peruskäyttäjätuki kyseessä vaan lähinnä pääkäyttäjien ongelmien, bugi-ilmoitusten ja kehitysideoiden pyörittely ja ideoiden käytännön toteutuksen suunnittelu. Korjailinkin jotain, semmoisia muutaman tunnin pikkuisia bugitaskeja osan työaikaani. Työ sopi mulle hyvin, harmi että ulkoistettiin intiaan
-ekasivulla kommentoinut
Pelkkä koodarin työ voi olla kyllä puuduttavaa. Sehän on lähinnä kuin käännöstyötä, käännetään toisen määrittelemä toiminto koodiksi. Suunnittelutyö on paljon mielekkäämpää omasta mielestä, tiedetään vain, millaiseen lopputulokseen käyttäjä haluaa päästä ja tehdään ensin vaikka paperille suunnitelmaa yhdessä ja mietitään, mitä tavoitetta varten pitää huomioida. Yleensä suunnittelijalla on kyllä joku alan koulutus, koodari ei välttämättä sitä tarvitse päästäkseen töihin.
Ihmettelen, mikä työ ei jossain vaiheessa uraa ota päähän ja vaadi istumalihaksia? Luuletko ap, ettei vaikka insinöörit ja arkkitehdit ole olleet jossain vaiheessa työssä, jossa vain toistetaan samaa, ja tekisi mieli hakata päätä näppikseen.
Itsekin sanoit, että se kiva työ, mihin olet kouluttautunut, ei työllistä. Luuletko, että me muut ollaan siinä työssä, mikä valittaisiin vapaasti? Nyt valoja päälle. Minä varmaan olisin taidemaalari tai kirjailija, jos työnsä voisi valita siten, että se on kivaa. Nyt olen insinööri esimiestehtävässä, ja olen joka perjantai onnellinen, että viikko on ohi. Mutta olen myös tyytyväinen, että asuntolainani tulee maksettua, ja lapsellani on kaikki tarpeellinen. Valintojahan nämä ovat.
Itse vaihdoin myös koodaushommiin, kylläkin AMK:n kautta. Opintojen aikana pääsin töihin ja nyt 1,5v takana.
Onhan se aika aivoja kuormittavaa ja koko ajan loputtomasti opittavaa. Tuntuu kans että olen vaan huono ja hidas jne mutta meillä sentään neuvoja saa kun viittii kysellä. Olen sitten loppujen lopuksi kuitenkin saanut kiitosta tehdyistä hommista, että kai ne on sitten ok mennyt, eikä ole käytetyistä tunneistakaan tullut sanomista :)
Huoh mitä puupäitä tässäkin ketjussa kommentoi. Asiasta ei ymmärretä mitään mutta mielipiteet ovat sitäkin vahvemmat.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, mikä työ ei jossain vaiheessa uraa ota päähän ja vaadi istumalihaksia? Luuletko ap, ettei vaikka insinöörit ja arkkitehdit ole olleet jossain vaiheessa työssä, jossa vain toistetaan samaa, ja tekisi mieli hakata päätä näppikseen.
Itsekin sanoit, että se kiva työ, mihin olet kouluttautunut, ei työllistä. Luuletko, että me muut ollaan siinä työssä, mikä valittaisiin vapaasti? Nyt valoja päälle. Minä varmaan olisin taidemaalari tai kirjailija, jos työnsä voisi valita siten, että se on kivaa. Nyt olen insinööri esimiestehtävässä, ja olen joka perjantai onnellinen, että viikko on ohi. Mutta olen myös tyytyväinen, että asuntolainani tulee maksettua, ja lapsellani on kaikki tarpeellinen. Valintojahan nämä ovat.
Jos ihan ajatuksella luet kommenttini, niin huomaisit että sanoin nimenomaan että vaihdoin uraa koska oma ala ei työllistä, mutta inhoan tätä uutta alaa. Ja kyselin kohtalotovereita. Nyt tainnut sun valot sammua jo maanantaina :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen sudenkuoppa nuo pikakurssit, koska loppujen lopuksi ala vaatii aika paljon harrastuneisuutta, että niille koville palkoille pääsee ja nauttii työstä. Minun lapseni on juuri tuollainen nörtti, joka ansaitsee moninkertaisesti enemmän kuin minä koskaan, vaikka on alle kolmekymppinen. On lapsesta asti koodannut, on matikkanero yms. mutta ei mikään autisti eikä edes hiljainen. Tavallinen nero vain ;)
Voit kokeillä joko toisenlaista toimenkuvaa it-alalla (ja eri firmoissa on erilaisia toimintakulttuureja, olet vasta kahdessa firmassa ollut) tai kokonaan uutta alaa, missä hyödyntäisit kaikkia niitä koulutuksia ja työkokemusta, joita sinulle on kertynyt. Vaikea auttaa tarkemmin sinua paremmin tuntematta. Mutta alalla on paljon firmoja, jos vielä kokeilet jotain uutta, missä panostetaan sosiaalisempaan toimintakulttuuriin ennen kuin vaihdat alaa kokonaan.
Ne uudenlaiset toimenkuvat tuskin onnistuu. Pula kun on nimenomaan koodareista, niihin muihin toimenkuviin riittää kyllä yllin kyllin tulijoita yleensä. Ja nämä 3 kk pikakoulutetut nimenomaan otetaan paikkaamaan koodaripulaa, ei esim. määrittelijä- tai projektipäällikköpulaa.
Totta, noin se varmasti on. Kuitenkin käsittääkseni myös tuosta työstä voi edetä kiinnostavampiin hommiin eikä tarkoitus ole ikuisesti tehdä sitä harjoittelijan perusduunia. Ja kehittymiseen tarvitsee hyvän tiimin ja mentorin, jollainen voisi olla tarjolla jossain toisessa työyhteisössä.
Tällä alalla pärjäävät ne firmat, jotka osaavat johtaa työntekijöitä niin, että he viihtyvät. Ei yksin jättämistä, ei yksin nysväämistä, mikä oli ap:n ongelmaksi koettu asia. Kyllä it-alallakin on kivoja työpaikkoja, joissa viihdytään.
Jos on sosiaalinen tyyppi niin silloin voi olla hankalaa. Olen itsekin koodari ja aloitin työskentelyn asuessani Ruotsissa. Siirryin parin vuoden jälkeen Suomeen ja kulttuuriero on huomattava. Vaikka Ruotsistakin löytyy hiljaisia nörttejä, olivat ihmiset keskimäärin paljon mukavampia ja avuliaampia. Toki Suomessakin alalle mahtuu kaikenlaista porukkaa, mutta iso osa tuntuu olevan stereotyyppisiä nörttejä, jotka eivät näy eivätkä kuulu töissä. Olen itse hyvin introvertti, enkä usein jaksa mitään small talkia, mutta autan mielelläni muita ja pidän kyllä koodaamisesta muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IT-tuki hommissa (kun siitä joku mainitsi) on hemmetin huonot liksat.
Ei välttämättä, jos firman sisällä vaihtaa. Mulla ei ainakaan palkka tippunut yhtään ---- harmi että ulkoistettiin intiaan
-ekasivulla kommentoinut
Tämä oli hauska. Palkka ei tippunut, mutta ulkoistettiin Intiaan :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihan ajatuksella luet kommenttini, niin huomaisit että sanoin nimenomaan että vaihdoin uraa koska oma ala ei työllistä, mutta inhoan tätä uutta alaa. Ja kyselin kohtalotovereita. Nyt tainnut sun valot sammua jo maanantaina :D
Ap
Ja mä en varmaan korostanut tarpeeksi, että sä olet nyt siinä puuduttavassa harjoittelijavaiheessa, ja sun pitäisi jaksaa siihen asti, että saat kiinnostavampia tehtäviä. Ja joo, se voi vaatia työpaikan vaihdostakin, mutta ei välttämättä alan vaihtoa. Yritin sanoa, että joka alalla on puuduttavaa harjoittelua, ja päällinen kiinnostavampiin hommiin vaatii aikaa istumalihaksia.
Mä olen maisteri ja ns vaativissa asiantuntijatöissä. Istun päivittäin koneella, etänä tai joskus toimistolla. Silloin tällöin livepalaveri. Mulla on myös Sairaanhoitajan tutkinto. En tiedä onko aika kullannut muistot, mutta kaipaan siihen elämän makuiseen sairaalamaailmaan, jossa sattui ja tapahtui ja jokainen päivä oli erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen maisteri ja ns vaativissa asiantuntijatöissä. Istun päivittäin koneella, etänä tai joskus toimistolla. Silloin tällöin livepalaveri. Mulla on myös Sairaanhoitajan tutkinto. En tiedä onko aika kullannut muistot, mutta kaipaan siihen elämän makuiseen sairaalamaailmaan, jossa sattui ja tapahtui ja jokainen päivä oli erilainen.
Joo, musta ois kiva jos vaan vois heittää aivot naulaan päiväksi. No ehkä aika kullannut nekin muistot sellaisista töistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itsekin sanoit, että se kiva työ, mihin olet kouluttautunut, ei työllistä. Luuletko, että me muut ollaan siinä työssä, mikä valittaisiin vapaasti? Nyt valoja päälle. Minä varmaan olisin taidemaalari tai kirjailija, jos työnsä voisi valita siten, että se on kivaa.
Sinä olisit taidemaalari tai kirjailija, jos sinulla olisi lahjoja niihin hommiin. Nyt ei ole, joten teet työksesi muuta.
Ja työttömäksi et voi heittäytyä koska teikäläisistä on pulaa eikä työkkäri koskaan uskoisi että sulle löydy töitä.
Opiskelin itse tietojenkäsittelytiedettä viikon yliopistossa. Se oli aivan hiton tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Ja työttömäksi et voi heittäytyä koska teikäläisistä on pulaa eikä työkkäri koskaan uskoisi että sulle löydy töitä.
Opiskelin itse tietojenkäsittelytiedettä viikon yliopistossa. Se oli aivan hiton tylsää.
En usko että kukaan firma palkkaisi mua, koska en osaa mitään. Kaikissa paikoissa on työhönottokokeet, en pääsisi niistä edes läpi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi vihaat sitä niin paljon? Olen itsekin koodari. En rakasta tai vihaa työtäni.
Aloittajasta vaan ei ollut koodariksi, ei siinä kaikki pärjää
Koodausta harrastan pienimuotoisesti ja olisi koulutuksen kautta varmasti ollut mahdollisuudet päästä alalle duuniin, tykkään olla paljon koneella tehden monpuolisesti juttuja, mutta vain vapaa-ajalla.
Mietin millaista työ koodarina olisi ja silmänräpäyksessä totesin, että ei ikinä työtä jossa istuisin koneen ääressä klo 8-16 välisen ajan.
Jos kahdesta pitäisi valita koodari tai kaupan työntekijä, niin mielummin tekisin työkseni hyllyntäyttäjän työtä kaupassa.
Joo ei ne palkat tällä alalla niin valtavia ole, ainakaan isoissa firmoissa, peruskoodareille. Mä olen koulutukseltani tietojenkäsittelytieteen maisteri, koodannut yli 15 vuotta, palkka 4500 e/kk. Eikä ole edes huonommasta päästä meidän tiimissä.