Uranvaihto koodariksi - virhe!!
Vaihdoin uraa koodariksi, koska halusin varman työpaikan. Harmi vaan inhoan tätä todella paljon, mieluummin olisin tekemättä mitään ja vakavasti harkitsen tästä luopumista. Mutta kiinnostaisi kuulla onko täällä kohtalotovereita?? Paljon hehkutetaan että tälle uralle vaihto oli paras päätös ikinä, mutta en halua uskoa että olen ainut kenelle tämä oli virhe.
Kommentit (79)
Et siinä opiskellessa ajatellut ettei tuo sovi sinulle? Olisit jättänyt opinnot käsken ja valinnut mielenkiintoisemman alan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Palkkahan tässä motivoi. Jos ei kelpaa 10 000e/kk etätyöstä niin ei kannata
Hyvin harva saa kuitenkaan kymppitonnia Suomessa. Tuolla palkalla myös työnantajalla olisi varmasti odotukset melkoisen korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Et siinä opiskellessa ajatellut ettei tuo sovi sinulle? Olisit jättänyt opinnot käsken ja valinnut mielenkiintoisemman alan sitten.
Kävin 3kk kestävän pikakurssin, jonka jälkeen pääsin suoraan töihin. Mietin kyllä jo siinä kurssin aikana että taisi olla väärä päätös, mutta ei ollut mitään menetettävää tai mitään mihin palata, niin jatkoin ja ajattelin että ehkä kiinnostus herää mitä enemmän oppii (Ei herää).
Sillä minua oikeasti kiinnostavalla alalla, jolta minulla on myös koulutus, ei työllistä muuta kuin satunnaisiin pätkätöihin. Että rahan puolesta tämä uravaihdos on ollut oikein onnistunut.
Ap
koodaaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaan olekaan yhtään kiinnostunut tietokoneista, ei kiinnosta selvittää mitään ja turhaudun todella äkkiä. En tiedä missä mielenhäiriössä tälle uralle lähdin, meni ilmeisesti mainonta ja tää älytön hössötys perille että "tälle alalle tarvitaan kaikenlaisia ihmisiä, valtava pula" jne jne.
Ja olen jo muutamia vuosia ollut töissä. Mutta nyt tuntuu, että voisin mieluummin olla vaikka jossain työssä jossa jokainen päivä on toisensa kopio.
Ap
Sit sun ei kannata koodata vaan tehdä jotain muuta. Eikä tuota tarvitse kenellekään selitellä mistä tykkää.
t. koodaaja
Samaa mieltä, ap vaihda nyt joihinkin muihin IT-alan hommiin. Minulla on päivässä 5-7 palaveria ja puhun koko ajan muiden kanssa eli ihan äärimmäistä tiimityötä tämä IT-ala, joten vaihda esim. määrittelijäksi, testaukseen, projektin vetoon tai PO:n tehtäviin jne? Ainakin itselleni oli erittäin helppoa vaihtaa koodaamisesta muihin tehtäviin. Mutta olen tosi tyytyväinen, että alkuun koodasin pari vuotta, koska nyt vähän eri päässä kun teen töitä, niin ymmärrän asioita, joita koodarit tekevät ja pystyn keskustelemaan heidän kanssaan paremmin kuin sellaiset, jotka eivät ikinä ole koodanneet riviäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkahan tässä motivoi. Jos ei kelpaa 10 000e/kk etätyöstä niin ei kannata
Hyvin harva saa kuitenkaan kymppitonnia Suomessa. Tuolla palkalla myös työnantajalla olisi varmasti odotukset melkoisen korkealla.
Juu, ehkä 5000/kk palkalle pääsisi jossain vaiheessa jos monta vuotta on kokemusta, mutta kyllä siinäkin pitää sit jo osata. Mä saan 3500 enkä osaa mitään ja koitan vaan olla herättämättä huomiota. Rahan takia tässä olen ollut näinkin pitkään mutta alkaa senkin tuoma motivaatio hiipua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
koodaaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaan olekaan yhtään kiinnostunut tietokoneista, ei kiinnosta selvittää mitään ja turhaudun todella äkkiä. En tiedä missä mielenhäiriössä tälle uralle lähdin, meni ilmeisesti mainonta ja tää älytön hössötys perille että "tälle alalle tarvitaan kaikenlaisia ihmisiä, valtava pula" jne jne.
Ja olen jo muutamia vuosia ollut töissä. Mutta nyt tuntuu, että voisin mieluummin olla vaikka jossain työssä jossa jokainen päivä on toisensa kopio.
Ap
Sit sun ei kannata koodata vaan tehdä jotain muuta. Eikä tuota tarvitse kenellekään selitellä mistä tykkää.
t. koodaaja
Samaa mieltä, ap vaihda nyt joihinkin muihin IT-alan hommiin. Minulla on päivässä 5-7 palaveria ja puhun koko ajan muiden kanssa eli ihan äärimmäistä tiimityötä tämä IT-ala, joten vaihda esim. määrittelijäksi, testaukseen, projektin vetoon tai PO:n tehtäviin jne? Ainakin itselleni oli erittäin helppoa vaihtaa koodaamisesta muihin tehtäviin. Mutta olen tosi tyytyväinen, että alkuun koodasin pari vuotta, koska nyt vähän eri päässä kun teen töitä, niin ymmärrän asioita, joita koodarit tekevät ja pystyn keskustelemaan heidän kanssaan paremmin kuin sellaiset, jotka eivät ikinä ole koodanneet riviäkään.
Kuulostaa hyvältä, kiva että sun onnistui vaihtaa. Kävitkö jotain lisäkouluja, vaihdoitko firman sisällä vai lähditkö vaan suoraan hakemaan noita paikkoja? Miten monta vuotta olit koodannut?
Ap
Missä tuollaisia kolmen kuukauden koodarikursseja järjestetään, jonka jälkeen pääsee heti töihin? Ja kuinka intensiivinen kurssi se oikein on? Pääseekö sellaiseen kuka vaan, vaikkei olisi aiemmin koodannut?
Kannattaa vaihtaa pari kertaa vielä, ennenkuin lyö hanskoja naulaan. Ei tuo kuulosta kovin ideaaliselta tavalta työntekoon, että nyhjätään koko päivä koneen ääressä eikä kommunikoida lainkaan muiden kanssa. Mene johonkin firmaan missä rakennetaan isompia järjestelmiä, siinä on pakko tehdä yhteistyötä ja tarvitaan erilaisia rooleja ja eri asiantuntijoita, asiakastapaamisia jne. Ehkä sitä kautta löytyy myös joku itselle sopivampi rooli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin 3kk kestävän pikakurssin, jonka jälkeen pääsin suoraan töihin. Mietin kyllä jo siinä kurssin aikana että taisi olla väärä päätös, mutta ei ollut mitään menetettävää tai mitään mihin palata, niin jatkoin ja ajattelin että ehkä kiinnostus herää mitä enemmän oppii (Ei herää).
Sillä minua oikeasti kiinnostavalla alalla, jolta minulla on myös koulutus, ei työllistä muuta kuin satunnaisiin pätkätöihin. Että rahan puolesta tämä uravaihdos on ollut oikein onnistunut.
Ap
No eihän tuossa mitään vahinkoa ole tapahtunut, jos kävit vaan pikakurssin etkä kuluttanut aikaa opintoihin tuon enempää.
Minulla taas hieman toisenlainen kokemus. Vähän niinkuin synnyin tosiaan pc sylissä, ja sitäpä tulikin naputeltua lapsuudesta tähän päivään. Kouluissa jo kodailin sekä ylläpidin verkkoja ja webbisivuja, it-saleja. Missään vaiheessa edes valmistuttuani en halunnut varsinaisesti koodariksi työnkuvan puolesta, mutta jo ensimmäisen työpaikan ensimmäisellä viikolla rupelihattu istutettiin päähän ja kaulaani kiinnitettiin parta niskan taakse kuminauhoilla (ei ole omaa kaulapartaa).
Olen kyllä sosiaalisesti ihan taitava mutta ei sitä aivan kauheasti työssä tarvitse, poislukien ehkä katselmoinnit joissa olisi hyvä kyetä selittämään tekeleensä ymmärrettävästi myös niille jotka eivät koodaa. Nyt vaja 20v takana ja joka päivä on uuden oppimista vieläkin, tai kiihtyvään tahtiin enempikin.
On tämä välillä uuvuttavaa, mutta luonteeltani olen pikkutarkka sitä vaativissa asioissa ja aivopähkinät ovat aina addiktoineet minut asioiden ääreen niin etten huomaa ajan kulua, jo legoista lähtien lapsuudessa.
Täytyy sanoa, että kun tiedostan omat ominaisuutena, ihmettelen usein miten heikommalla keskittymiskyvyllä ihmiset jaksavat alaa, on usein hermoja raastavaa jos jonkin asian ratkaisu vie pitkän aikaa eikä kukaan kykene auttamaan. Mutta se tunne kun sen onnistuu sitten ratkaisemaan, se on osa palkkaa.
Mitä AI höpötyksiin tulee niin ei niillä vielä pitkään aikaan tehdä lopullista koodia, jos ikinä. Koodisnippettejä kyllä helpottaa mutta aina ne tulee soveltaa omaan sovellukseen sopiviksi. Ps. mm. Visual studiossa on ollut jo useamman vuoden ChatGPT tyyppinen AI apuri kodailuun, eli ei tarvi sitä erillistä hässäkkää jos sellaista työkalua avukseen kokee tarvitsevansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eh, ei 3 kuukaudessa opi tekemään muuta kuin jotain rutiinijuttuja kylläkään
mä oon koulutettu koodaaja, mut ei kiinnosta, mut aina kuukaus duunii ja sit taas kortistoon, ei niillä koulu esimerkeillä duunata enää mitään.
Aikamoinen sudenkuoppa nuo pikakurssit, koska loppujen lopuksi ala vaatii aika paljon harrastuneisuutta, että niille koville palkoille pääsee ja nauttii työstä. Minun lapseni on juuri tuollainen nörtti, joka ansaitsee moninkertaisesti enemmän kuin minä koskaan, vaikka on alle kolmekymppinen. On lapsesta asti koodannut, on matikkanero yms. mutta ei mikään autisti eikä edes hiljainen. Tavallinen nero vain ;)
Voit kokeillä joko toisenlaista toimenkuvaa it-alalla (ja eri firmoissa on erilaisia toimintakulttuureja, olet vasta kahdessa firmassa ollut) tai kokonaan uutta alaa, missä hyödyntäisit kaikkia niitä koulutuksia ja työkokemusta, joita sinulle on kertynyt. Vaikea auttaa tarkemmin sinua paremmin tuntematta. Mutta alalla on paljon firmoja, jos vielä kokeilet jotain uutta, missä panostetaan sosiaalisempaan toimintakulttuuriin ennen kuin vaihdat alaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen alunperin kouluttautunut it-alalle ja tehnyt tätä yli 20 vuotta. Ja INHOAN koodaamista. Mä en ole mikään hyvä keskittymään pikkutarkkoihin asioihin, tai yleensä istumaan paikallaan ja keskittymään. Joudun jatkuvasti pakottamaan itseäni, voittamaan vastenmielisyyden tunteita, tsemppaamaan että enää 3 tuntia, enää 2, pian pääset pois. Olen myös työssäni luonnostaan huono, koska en ole matemaattis-loogisessa mielessä ollenkaan älykäs. Joudun tekemään paljon ilmaista ylityötä salaa, että saan ratkaistua jutut, jotka muut normaalilahjaiset ratkaisisivat kevyesti työaikana. Mä vaan olen hidas, koska ei lahjoja. Eikä kokemus ole auttanut yhtään, koska tekniikat vaihtuu koko ajan.
Mutta enpä minä nyt enää alaa vaihda, kun ikääkin on jo kohta 50. Yritän vaan lusia jotenkin eläkevuosiin asti, ja etsiytyä hommiin jotka vaikuttaa helpommilta aina, ja välttää esim. frontend-puolta, jolla tekniikat vaihtuu erityisen nopeasti kun kerran olen hidas oppimaan uutta.
Minulla aikoinaan pää ei kestänyt juuri sitä, että siellä koodareissa oli niitä huippulahjakkaita jotka oli täysin eri tasolla kuin minä koulusta rivikoodariksi valmistunut. Eli hävetti olla töissä kun ei ollut kovin hyvä.
Olen itse tällainen joka on saanut koodaustaidon ja matematiikan taidon sisäänrakennettuna.
Käytän suuren osan työpäivää kissavideoihin ja AV-palstaan. Välillä sitten naputtelen koodia jonkun aikaa tai osallistun palavereihin kun pakko on. Silti saan enemmän valmista ulos kuin työkaverit jotka pähkivät ongelmiaan iltaa myöten. En koskaan kuitenkaan hauku heitä vaan olen hyvin vaatimaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen alunperin kouluttautunut it-alalle ja tehnyt tätä yli 20 vuotta. Ja INHOAN koodaamista. Mä en ole mikään hyvä keskittymään pikkutarkkoihin asioihin, tai yleensä istumaan paikallaan ja keskittymään. Joudun jatkuvasti pakottamaan itseäni, voittamaan vastenmielisyyden tunteita, tsemppaamaan että enää 3 tuntia, enää 2, pian pääset pois. Olen myös työssäni luonnostaan huono, koska en ole matemaattis-loogisessa mielessä ollenkaan älykäs. Joudun tekemään paljon ilmaista ylityötä salaa, että saan ratkaistua jutut, jotka muut normaalilahjaiset ratkaisisivat kevyesti työaikana. Mä vaan olen hidas, koska ei lahjoja. Eikä kokemus ole auttanut yhtään, koska tekniikat vaihtuu koko ajan.
Mutta enpä minä nyt enää alaa vaihda, kun ikääkin on jo kohta 50. Yritän vaan lusia jotenkin eläkevuosiin asti, ja etsiytyä hommiin jotka vaikuttaa helpommilta aina, ja välttää esim. frontend-puolta, jolla tekniikat vaihtuu erityisen nopeasti kun kerran olen hidas oppimaan uutta.
Minulla aikoinaan pää ei kestänyt juuri sitä, että siellä koodareissa oli niitä huippulahjakkaita jotka oli täysin eri tasolla kuin minä koulusta rivikoodariksi valmistunut. Eli hävetti olla töissä kun ei ollut kovin hyvä.
Mä vaan päätin kestää häpeäni ja hyväksyä sen, että tulen aina olemaan niukin naukin perustekijä. Ja olemaan kiitollinen jokaisesta päivästä, kun saan olla alan töissä hyvää palkkaa nauttimassa, vaikka en ole kummoinen. Muutamassa vuodessa se häpeä poistui, kun olin täysin hyväksynyt sen että olen perustekijä, ja tajunnut että sellaisiakin aina tarvitaan. Ei ne gurut halua sitä perusvääntöä tehdä, ne mielellään tekee jotain vaativampaa ja jättää jotkut perus webbilomakkeet muiden huoleksi.
Vierailija kirjoitti:
Missä tuollaisia kolmen kuukauden koodarikursseja järjestetään, jonka jälkeen pääsee heti töihin? Ja kuinka intensiivinen kurssi se oikein on? Pääseekö sellaiseen kuka vaan, vaikkei olisi aiemmin koodannut?
Oon töissä eräässä isossa it-firmassa, ja on ollut huvittavaa, kun vielä 5 vuotta sitten minunkin esimies sanoi, ettei ota muita kuin akateemisia, DI tai FM, amk-insinööri vain jos on kovaa näyttöä osaamisesta. Mutta nyt meillekin on tullut monta näitä 3 kk kurssitettuja, taustaltaan esim. lasten- ja perushoitajia ja yksi varastomies.
Miten nuo sitten pärjää? Osa ei pärjää, osa oppii yllättävän nopeasti. Niitä, jotka ei pärjää ja jotka pärjää erottaa minusta eniten tietynlainen rohkeus tai sen puute, pitää osata kysyä ja aktiivisesti etsiä ratkaisuja googlettamalla ja yrittää vaan vaikkei mitään mistään tajua. Ne jotka on vähän arkoja ja helposti lannistuu, toteaa että ei minusta taida olla näihin hommiin, lähtee pois. Jotkut muut taas ymmärtää, että ei heidän vielä kuulukaan mitään osata, mutta nyt pitää alkaa tosissaan opiskelemaan tässä työssä. Kyllä työnantajakin tietää, kun näitä palkkaa, että he oppivat työnsä työssä, eivätkä ole osaajia valmiiksi. Eli kunhan vain osoittaa asennetta, että luottaa itseensä ja yrittää, aika pitkämielisiä ollaan oppimistahdin suhteen.
IT-tuki hommissa (kun siitä joku mainitsi) on hemmetin huonot liksat.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen sudenkuoppa nuo pikakurssit, koska loppujen lopuksi ala vaatii aika paljon harrastuneisuutta, että niille koville palkoille pääsee ja nauttii työstä. Minun lapseni on juuri tuollainen nörtti, joka ansaitsee moninkertaisesti enemmän kuin minä koskaan, vaikka on alle kolmekymppinen. On lapsesta asti koodannut, on matikkanero yms. mutta ei mikään autisti eikä edes hiljainen. Tavallinen nero vain ;)
Voit kokeillä joko toisenlaista toimenkuvaa it-alalla (ja eri firmoissa on erilaisia toimintakulttuureja, olet vasta kahdessa firmassa ollut) tai kokonaan uutta alaa, missä hyödyntäisit kaikkia niitä koulutuksia ja työkokemusta, joita sinulle on kertynyt. Vaikea auttaa tarkemmin sinua paremmin tuntematta. Mutta alalla on paljon firmoja, jos vielä kokeilet jotain uutta, missä panostetaan sosiaalisempaan toimintakulttuuriin ennen kuin vaihdat alaa kokonaan.
Ne uudenlaiset toimenkuvat tuskin onnistuu. Pula kun on nimenomaan koodareista, niihin muihin toimenkuviin riittää kyllä yllin kyllin tulijoita yleensä. Ja nämä 3 kk pikakoulutetut nimenomaan otetaan paikkaamaan koodaripulaa, ei esim. määrittelijä- tai projektipäällikköpulaa.
Ymmärrän TÄYSIN ap:A. Olin samankaltaisessa duunissa mutta ne virheet oli vaan suurewmpia ja niitä teki kaikki jotka duunas asiaa.
Tämä on varmaan monella vastavalmistuneella se vaikein juttu. Itsellänikin oli aluksi tosi vaikeaa olla se tyhmin ja aloin jopa vältellä avun kysymistä. Sitten vaihdoin työpaikkaa ja päätin siellä olla se hölmö, mutta kiva tyyppi. Työympäristö sopikin siihen paljon paremmin ja sain työkavereista ihan oikeita kavereita. Aloin myös oppia paljon paremmin, kun sain selostusta ja apua vaikeisiin paikkoihin.