Uranvaihto koodariksi - virhe!!
Vaihdoin uraa koodariksi, koska halusin varman työpaikan. Harmi vaan inhoan tätä todella paljon, mieluummin olisin tekemättä mitään ja vakavasti harkitsen tästä luopumista. Mutta kiinnostaisi kuulla onko täällä kohtalotovereita?? Paljon hehkutetaan että tälle uralle vaihto oli paras päätös ikinä, mutta en halua uskoa että olen ainut kenelle tämä oli virhe.
Kommentit (79)
koodaaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaan olekaan yhtään kiinnostunut tietokoneista, ei kiinnosta selvittää mitään ja turhaudun todella äkkiä. En tiedä missä mielenhäiriössä tälle uralle lähdin, meni ilmeisesti mainonta ja tää älytön hössötys perille että "tälle alalle tarvitaan kaikenlaisia ihmisiä, valtava pula" jne jne.
Ja olen jo muutamia vuosia ollut töissä. Mutta nyt tuntuu, että voisin mieluummin olla vaikka jossain työssä jossa jokainen päivä on toisensa kopio.
Ap
Sit sun ei kannata koodata vaan tehdä jotain muuta. Eikä tuota tarvitse kenellekään selitellä mistä tykkää.
t. koodaaja
Jep, keksis vaan mitä muuta tekis. Tässä työssä mun koko elämänilo ja kiinnostus yhtään mihinkään on kadonnut täysin. Mietin myös että pääseekö nyt mihinkään muualle edes töihin kun työnantajat ajattelee että katoan takas koodaajaksi kuitenkin.
Ap
Ison suomalaisen ohjelmistofirman pomo (korkea-arvoinen Microsoft-sertifoitu johtaja) sanoi, ettei hänen mielestään kannata enää nyt ruveta kouluttautumaan koodariksi. Tekoäly kuulemma kehittyy niin kovaa vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
No vaihda takaisin vanhaan työhösi
Kunpa asia olisikin niin yksinkertainen, mutta valitettavasti sillä alalla ei ole töitä.
Ap
Niin sen takia ne kommunikaatiotaidot on niin haluttuja ja tärkeitä alalla - ei niitä juuri kellään ole niin erotut positiivisesti eduksesi. Sitä pitää vaan osata hyödyntää - ja tietysti sillä tavalla ettet ärsytä niitä perinteisempiä nörttejä. Olet vähän niin kuin tulkki.
Mutta joo, jos on kamalaa, vaihda pois, ei kannata kärsiä turhaan. Ehkä joku käsienheiluttelu (agile), käyttäjätuki tai esimieshommat ois enempi sun juttu?
Ohjelmistokehittäjän duunia on tuottaa ja ymmärtää koodia ja ymmärtää myös laajempi kokonaisuus. Se on välillä toivottoman monimutkaista. Kokoajan on aivokapasiteetti täynnä ja vanhat asiat unohtuu sitä mukaa kun opettelee uutta. Itse tekisin mieluummin jotain ihan yksinkertaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa, koska itse olen VTM ja totaalisen kyllästynyt alani epävarmuuteen ja naurettavan huonoon palkkakehitykseen. Välillä mulle tulee somessa mainoksia näistä lyhyistä koodarikoulutuksista, mut olen kans miettinyt että jaksaisinko pidemmän päälle innostua siitä.
Jos saisit somessa mainoksia lyhyestä lääkärikoulutuksesta, niin kiinnostuisitko?
Kyseessä on jokseenkin yhtä hyvä idea.
Voisin olla myös koodari, mutta jo opiskeluaikana tajusin, että ei ikinä. Onneksi koulutustaan voi käyttää muuhunkin eikä tarvitse olla koodari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä ChatGPT:tä. Se osaa kirjoittaa sulle koodia kun vaan sanot mitä pitää tehdä.
Älä ole uusavuton. Käytä työkaluja.
Ai niin, et sä mikään koodari edes ole.
Jos olisit koodari niin tajuaisit ettei chat-gpt:n koodit säästä aikaa vaan pahimmillaan jopa tuhlaa sitä enemmän.
Jos osaisit käyttää sitä, tajuaisit että väitteesi on paskapuhetta.
Typerä tekoäly toimii palstalla lähinnä sensuurina ja kaikenlaisena haittana.
Vierailija kirjoitti:
Niin sen takia ne kommunikaatiotaidot on niin haluttuja ja tärkeitä alalla - ei niitä juuri kellään ole niin erotut positiivisesti eduksesi. Sitä pitää vaan osata hyödyntää - ja tietysti sillä tavalla ettet ärsytä niitä perinteisempiä nörttejä. Olet vähän niin kuin tulkki.
Mutta joo, jos on kamalaa, vaihda pois, ei kannata kärsiä turhaan. Ehkä joku käsienheiluttelu (agile), käyttäjätuki tai esimieshommat ois enempi sun juttu?
Kiitos kommentista, ja joo oon noitakin miettinyt mutta tää kokemus on varmaan lannistanut mun itsetunnon ihan täysin kun tuntuu vaan että en osaa yhtään mitään mistään työstä enää :,D Pitäis koittaa jotenkin skarpata.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voisin olla myös koodari, mutta jo opiskeluaikana tajusin, että ei ikinä. Onneksi koulutustaan voi käyttää muuhunkin eikä tarvitse olla koodari.
Millaisiin muihinkin juttuihin? Vaihtoehdot kiinnostaa mutta en keksi muuta kuin agilisti ja ehkä service designer roolit.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa, koska itse olen VTM ja totaalisen kyllästynyt alani epävarmuuteen ja naurettavan huonoon palkkakehitykseen. Välillä mulle tulee somessa mainoksia näistä lyhyistä koodarikoulutuksista, mut olen kans miettinyt että jaksaisinko pidemmän päälle innostua siitä.
Jos saisit somessa mainoksia lyhyestä lääkärikoulutuksesta, niin kiinnostuisitko?
Kyseessä on jokseenkin yhtä hyvä idea.
Malmin sairaalan viikonloppuyöpäivystyksessä riehuvaa sekakäyttäjää paimentaessa saattaa ajatus javascriptin vääntämisestä tuntua ihan houkuttelevalta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen alunperin kouluttautunut it-alalle ja tehnyt tätä yli 20 vuotta. Ja INHOAN koodaamista. Mä en ole mikään hyvä keskittymään pikkutarkkoihin asioihin, tai yleensä istumaan paikallaan ja keskittymään. Joudun jatkuvasti pakottamaan itseäni, voittamaan vastenmielisyyden tunteita, tsemppaamaan että enää 3 tuntia, enää 2, pian pääset pois. Olen myös työssäni luonnostaan huono, koska en ole matemaattis-loogisessa mielessä ollenkaan älykäs. Joudun tekemään paljon ilmaista ylityötä salaa, että saan ratkaistua jutut, jotka muut normaalilahjaiset ratkaisisivat kevyesti työaikana. Mä vaan olen hidas, koska ei lahjoja. Eikä kokemus ole auttanut yhtään, koska tekniikat vaihtuu koko ajan.
Mutta enpä minä nyt enää alaa vaihda, kun ikääkin on jo kohta 50. Yritän vaan lusia jotenkin eläkevuosiin asti, ja etsiytyä hommiin jotka vaikuttaa helpommilta aina, ja välttää esim. frontend-puolta, jolla tekniikat vaihtuu erityisen nopeasti kun kerran olen hidas oppimaan uutta.
Minulla aikoinaan pää ei kestänyt juuri sitä, että siellä koodareissa oli niitä huippulahjakkaita jotka oli täysin eri tasolla kuin minä koulusta rivikoodariksi valmistunut. Eli hävetti olla töissä kun ei ollut kovin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen alunperin kouluttautunut it-alalle ja tehnyt tätä yli 20 vuotta. Ja INHOAN koodaamista. Mä en ole mikään hyvä keskittymään pikkutarkkoihin asioihin, tai yleensä istumaan paikallaan ja keskittymään. Joudun jatkuvasti pakottamaan itseäni, voittamaan vastenmielisyyden tunteita, tsemppaamaan että enää 3 tuntia, enää 2, pian pääset pois. Olen myös työssäni luonnostaan huono, koska en ole matemaattis-loogisessa mielessä ollenkaan älykäs. Joudun tekemään paljon ilmaista ylityötä salaa, että saan ratkaistua jutut, jotka muut normaalilahjaiset ratkaisisivat kevyesti työaikana. Mä vaan olen hidas, koska ei lahjoja. Eikä kokemus ole auttanut yhtään, koska tekniikat vaihtuu koko ajan.
Mutta enpä minä nyt enää alaa vaihda, kun ikääkin on jo kohta 50. Yritän vaan lusia jotenkin eläkevuosiin asti, ja etsiytyä hommiin jotka vaikuttaa helpommilta aina, ja välttää esim. frontend-puolta, jolla tekniikat vaihtuu erityisen nopeasti kun kerran olen hidas oppimaan uutta.
Minulla aikoinaan pää ei kestänyt juuri sitä, että siellä koodareissa oli niitä huippulahjakkaita jotka oli täysin eri tasolla kuin minä koulusta rivikoodariksi valmistunut. Eli hävetti olla töissä kun ei ollut kovin hyvä.
Mitä päädyit tekemään?
Ap
Kaulaparta, kuolen nauruun. Kiitos tästä mulle uudesta mielikuvasta!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly...
Noh, tämä on tämän hetken silver bullet kupla. Tekoälykin tarvitsee jonkun joka osaa kummunikoida sen kanssa ymmärrettävällä tavalla. Voi helpottaa ohjelmointiakin perusasioissa mutta siinäpä se sitten onkin. Ihminen joutuu edelleenkin tekemään sen suurimman työn eli hahmottelemaan kokonaisuuden, palastelemaan sen pienempiin osa-alueihin, testaamaan ja korjaamaan puutteet.
Rehellisesti sanottuna uskon tekoälyyn yhtä vahvasti kuin teknolgian ulkoistamiseen vaikkapa Intiaan. Perusasiat onnistuvat mutta vähänkin vaikeammat ovat sitten yes, yes ja mitään ei tapahdu eikä toimi.
Vierailija kirjoitti:
Typerä tekoäly toimii palstalla lähinnä sensuurina ja kaikenlaisena haittana.
Keskustellaanko palstalla tekoälyllä? Jotain tasapaksua ekstroverttia ulosantia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä päädyit tekemään?
Ap
Ihan perusduunariksi päädyin. Palkka putosi noin kolmasosaan joka tietty hieman kirpaisi.
Palkkahan tässä motivoi. Jos ei kelpaa 10 000e/kk etätyöstä niin ei kannata
Jos olisit koodari niin tajuaisit ettei chat-gpt:n koodit säästä aikaa vaan pahimmillaan jopa tuhlaa sitä enemmän.