Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen syönyt lakritsia ja salmiakkia raskausaika na

Vierailija
07.05.2023 |

Minulla ollut tiedossa vain näiden kohottava verenpainetta. Kun verenpaine ollut erinomaista niin olen huoletta syönyt paljon lakua. Nyt vasta luin että aiheuttaa haittaa sikiön aivoille. Nyt olen huolissani.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti yhteys neurologisiin ongelmiin ainakin tutkimuksissa löydetty.en tiedä mikä määrä aiheuttaa ongelmia. Itse söin laktriksia, se ei ollut kiellettyjen listalla tuolloin, ei-suositeltujen listalla tosin ja minulla on nepsylapsi.

Vierailija
2/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin 1/1 tässä lisätietoa https://www.parents.com/pregnancy/my-body/is-it-safe/black-licorice-not…

Myös THL varoitteli sivuillaan asiasta muutama vuosi sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt.

Vierailija
4/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin söin välillä. Kerran sitten tuli itselle tosi huono olo, kun söin pussillisen jotakin lakusekoitusta. Siihen loppui.

Vierailija
5/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parent lehden viittaamassa tutkimuksessa iso määrä on 500 mg viikossa. Se siis saattaisi aihettaa ongelmia sikiölle. Sinänsä mielenkiintoinen tutkimus, sillä Suomessa syödään paljon salmiakkia ja lakritsia. Ja mutu tuntumalla ADHD:n määrä on lisääntynyt.

Vierailija
6/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä juttu, mutta sitä ei voi nyt takautuvasti muuttaa mitenkään. Syöty mikä syöty, älä syö enää jatkossa. Tätä se teettää, kun neuvoloidenkin taso on mitä on.

Ainakin jotain hyötyä vuosien vaikeasta tahattomasta lapsettomuudesta, kun tuli etsittyä kaikki mahdollinen tieto ja elettyä sen mukaan. Pelkkään neuvolaan ei tosiaan ole luottamista. Terve, fiksu lapsi tuli.

Vierailija
7/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin salmiakkia ja lakua paljon lasten raskausaikana, koska niitä teki mieli ja olivat harvoja syötäviä joita en oksentanut.

Jälkeenpäin harmittaa, nykyään ovat ilmeisesti kiellettyjä. Kaikilla lapsillani on nepsyongelmia vaikka meillä on ihan tasapainoinen, normaali, lapsirakas ja kaikinpuolin hyvä perhe, koti ja vanhemmat. Lapsilla ollut äärettömän hyvä lapsuus, mut silti nepsyjä.

Vierailija
8/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea morkkis, huoli ja ahdistus nyt ollut muutaman päivän kun tämän tiedon sain. Mulla ollut himo laskuun ja välillä tullut syötyä paljon. Ei sitä tosiaan tekemättömäksi enää saa. Ap

Vierailija
9/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan kaikkia suosituksia noudattaa niin raskaana oleva saa syödä pelkkää jäätä vedellä höystettynä

Vierailija
10/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihan kaikkia suosituksia noudattaa niin raskaana oleva saa syödä pelkkää jäätä vedellä höystettynä

Ei pidä paikkaansa todellakaan.

Vierailija
11/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhea morkkis, huoli ja ahdistus nyt ollut muutaman päivän kun tämän tiedon sain. Mulla ollut himo laskuun ja välillä tullut syötyä paljon. Ei sitä tosiaan tekemättömäksi enää saa. Ap

Sille ei enää voi mitään. Stressi ei ole hyväksi sikiölle, joten yritä keksiä keino rentoutua.

Vierailija
12/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Vedessäkin voi olla vaikka mitä epäpuhtauksia putkistoista, joten sekin on haitallista sikiölle.

Vierailija
13/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustan lakritsin ja salmiakin syöminen raskausaikana voi aiheuttaa sikiön pigmentin muutoksen. Vauvasi saattaa syntyä siis mustaksi.

Vierailija
14/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Vedessäkin voi olla vaikka mitä epäpuhtauksia putkistoista, joten sekin on haitallista sikiölle.

Minä noudatin kaikkia suosituksia, eikä ollut edes mitään vaikeutta siinä.

Vierailija
15/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt satunnaisesti lakua vaikka verenpaine huitelee normaalin ja kohonneen rajoilla. Alkuraskaudesta laku auttoi mulla pahoinvointiin.

Vierailija
16/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, voi aiheuttaa hermostovaurioita. Jos jotain pitäisi välttää niin laku/salmiakki, raaka liha/kala, pakattu kala ja kofeiini. Toki huumeet, tupakka ja alkoholi, mutta ne taitaa ymmärtää haitallisiksi lähes kaikki.

Vierailija
17/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi glykirritsiiniä käytetään ainesosana mm. joissain jäätelöissä ja kekseissä. Raskausaikana parasta olisi tehdä ruokansa alusta alkaen itse puhtaista raaka-aineista, niin säästyy aika monelta roska-aineelta. Jos tämä ei ole mahdollista, kannattaa katsoa aineisosaluettelot läpi. Siihen tottuu suht nopeasti.

Vierailija
18/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuulemma omakin äitini söi. Monilla raskaana olevilla naisilla on oikein kova himo juuri noihin.

Minulla ei ole diagnooseja, jos se jotain kiinnostaa.

Vierailija
19/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kuulemma omakin äitini söi. Monilla raskaana olevilla naisilla on oikein kova himo juuri noihin.

Minulla ei ole diagnooseja, jos se jotain kiinnostaa.

Joku diagnoosi löytyy kun vietät aikaasi vauvapalstalla

Vierailija
20/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parent lehden viittaamassa tutkimuksessa iso määrä on 500 mg viikossa. Se siis saattaisi aihettaa ongelmia sikiölle. Sinänsä mielenkiintoinen tutkimus, sillä Suomessa syödään paljon salmiakkia ja lakritsia. Ja mutu tuntumalla ADHD:n määrä on lisääntynyt.

500 mg eli 5 grammaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän