Paras luonnollinen villasukkalanka?
100% langasta tehdyt sukat kuluu puhki pohjasta muutamassa viikossa. Tähän mennessä paras mitä olen löytänyt on 70 % suomalaista lampaan villaa ja 30 % tencelliä (puukuitua).
Mahdollisimman luonnollinen siksi, että en halua käyttää muovia sisältäviä tuotteita mikromuovin takia.
(YLE: Tutkimus: Mikromuovia päätyy ihmisen elimistöön pankkikortin verran viikossa.)
Kommentit (102)
Kovin vähän löytyy netistä tietoa aiheesta
Ootko selvittänyt, että polyesterin tuotannosta syntyy mikromuoveja? Vai vapautuuko niitä kun sukat maatuvat?
Sen takia sukkalankoihin laitetaan yleensä nailonia tai muuta, että se toimii vahvikkeena. 100 % villalangasta kudottuihin sukkiin tulee helposti reikiä ja niitä joutuu sitten parsimaan. Ehkä voisi miettiä, tarvitseeko olla muovin suhteen niin ehdoton? Riittäisikö muovin välttäminen sellaisissa kohteissa, mistä muovista ei ole hyötyä? Väittäisinpä että jos kaikki siirtyisivät muuten vaatetuksessa luonnonkuituihin ja käyttäisivät muovia vain sen verran kuin sukkalangan vahvikkeena on, niin maailmassa ei olisi mitään mikromuoviongelmia.
Olen myös huomannut että seiskaveikan sukat kulahtaa todella nopeasti. Vinkkejä vahvempaan lankaan kaipaan minäkin.
Nuo 30 % tencelliä sisältävät sukat kuluu puhki todella nopeasti. Neuloin syksyllä yhdet ja kantapäät pitää jo nyt parsia vahvemmalla langalla.
Vierailija kirjoitti:
Nuo 30 % tencelliä sisältävät sukat kuluu puhki todella nopeasti. Neuloin syksyllä yhdet ja kantapäät pitää jo nyt parsia vahvemmalla langalla.
Mulla on kestäneet nyt kohtuullisen ajan, mutta olenkin pyrkinyt käyttämään niitä pääosin paikallaan ollessa. Hyvä tietää
ap
Vierailija kirjoitti:
Sen takia sukkalankoihin laitetaan yleensä nailonia tai muuta, että se toimii vahvikkeena. 100 % villalangasta kudottuihin sukkiin tulee helposti reikiä ja niitä joutuu sitten parsimaan. Ehkä voisi miettiä, tarvitseeko olla muovin suhteen niin ehdoton? Riittäisikö muovin välttäminen sellaisissa kohteissa, mistä muovista ei ole hyötyä? Väittäisinpä että jos kaikki siirtyisivät muuten vaatetuksessa luonnonkuituihin ja käyttäisivät muovia vain sen verran kuin sukkalangan vahvikkeena on, niin maailmassa ei olisi mitään mikromuoviongelmia.
En mielellään tosiaan halua muovia ollenkaan iholle, ei tee kovin hyvää terveydelle eivätkä edes tunnu mukavilta. Muuten käytössä lähes täysin pelkästään 100% pellavaa, puuvillaa, villaa ja merinovillaa.
Mä olen käyttänyt nyt huovutettuja kenkiä. Niissäkin tosin ulkopohja jotain muovia
Novita lla 100 % merinovillalanka 50g. En ole kokeillut vielä, mutta on ainakin villaa.
Seiskaveikan lankoihin olen ollu tyytväinen, 80% villa, 20% polyamidi.
Vierailija kirjoitti:
Novita lla 100 % merinovillalanka 50g. En ole kokeillut vielä, mutta on ainakin villaa.
Seiskaveikan lankoihin olen ollu tyytväinen, 80% villa, 20% polyamidi.
Yritin ottaa selvää merinovillalangan kestävyydestä, mutta ei tullut tietoa vastaan
Tietääkö kukaan hyvää, kestävää, luonnollista lankaa?
Luulisi googlaamalla löytyvän tuollainenkin tuote.
Ei sellaista ole. Sukkalanka ei kestä ilman sitä nailon vahvistetta.
Toki voit kokeilla tilata lankaa esim. Pirtinkehräämöltä, ne langat eivät ole superwash-käsiteltyjä, joten ne huopuvat, ehkä se lisää hieman kestävyyttä. langassa olisi hyvä olla tiukka kierre.
Heillä on myös sukkalanka, eli vahvistettu villalanka. Se on kuitenkin kotimainen lanka, suomalaisesta villasta, joten ympäristöystävällisempi vaihtoehto kuin esim Novitan langat.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi googlaamalla löytyvän tuollainenkin tuote.
Siksi täällä kyselen kun ei löytynyt.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista ole. Sukkalanka ei kestä ilman sitä nailon vahvistetta.
Toki voit kokeilla tilata lankaa esim. Pirtinkehräämöltä, ne langat eivät ole superwash-käsiteltyjä, joten ne huopuvat, ehkä se lisää hieman kestävyyttä. langassa olisi hyvä olla tiukka kierre.
Heillä on myös sukkalanka, eli vahvistettu villalanka. Se on kuitenkin kotimainen lanka, suomalaisesta villasta, joten ympäristöystävällisempi vaihtoehto kuin esim Novitan langat.
Näin ajattelinkin. Kiitos vinkeistä
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mielellään tosiaan halua muovia ollenkaan iholle, ei tee kovin hyvää terveydelle eivätkä edes tunnu mukavilta. Muuten käytössä lähes täysin pelkästään 100% pellavaa, puuvillaa, villaa ja merinovillaa.
Käytä puuvillasukkia alla niin ei tule ihoa vasten
Olikohan tämä aloitus joku mainos kikkailu?
Haluttiin mainostaa pirtinkehräämöä.
Tilasin juuri Adlibris- verkkokaupasta lankaa, jossa on 80% villaa ja 20% pellavaa. Socki merkkinen lanka. Paketti ei ole vielä tullut niin en ole päässyt lankaa testaamaan. Muilla kokemuksia kyseisestä langasta?
Siis 100% villalangasta tehdyt sukat.
ap