Miksi hankit pentukoiran, vaikka kotia tarvitsevia aikuisia koiria on maailma pullollaan?
Kommentit (25)
Mulla on hyviä kokemuksia löytökoirista ja kodinvaihtajista, Suomesta ja ulkomailta.
En ole törmännyt käytöshäiriöihin tai muuhun vakavaan vaikka tunnen ainakin 20 koiraperhettä, joissa on ulkomailta tuotu löytökoira.
Suomalaisten kodinvaihtajien kohdallakin on usein niin, että kun koira saa ulkoilutukset, leikkiä ja hyvää ruokaa, niin ne käytöshäiriöt kummasti vähenevät.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on maailman ihanin kodinvaihtaja. Sain hänet, kun oli. Nyt on 14.
Juuri sellainen miksi häntä kuvailtiin. Ilmoituksissa yleisesti kuvataan millainen eläin on kyseessä. Jos on haasteita, niistä kerrotaan. Ei ole tarkoituksrnukaista mätsätä sopimattomia mätsejä.
Nämä "kauhutarinat" on yksittäisiä huonosti asiaan perehtyneiden juttuja. Kodinvaihtajaan pitää perehtyä ja ottaa kokeiluun kotiin ja sitoutua sen jälkeen, jos vaikuttaa sopivalta!
"Jos on haasteita, niistä kerrotaan": Aika naiivia ja näin sen tietysti Pitäisi mennä, muttei aina mene. Ja toinen juttu on se, että kaikki ongelmat eivät vain ole tulleet esiin tarhassa tai entisen omistajan luona. Uudessa ympäristössä, uusien ihmisten (ja eläinten) kanssa voi ilmetä jotain ihan uutta ja yllättävää, mitä ei voinut tietää tai ennakoida. Jos koiralla on traumoja, joku ihan kummallinen yllättävä tilanne voi laukaista sen.
Mielestäni suht kokematonkin ihminen voi aivan hyvin ottaa kodinvaihtajan tai rescuen, kunhan vaan panostaa kunnolla valintaan, etenkin koiran luovuttavan yhdistyksen valintaan. Valitse pitkään toiminut yhdistys, jolla on hyvät ja kattavat nettisivut, jonka viestintä on avointa ja vastuullista ja joiden toimijoiden kanssa saat kunnollisen keskusteluyhteyden. Nämä ihmiset tuntevat järjestönsä kautta kotia etsivät koirat ja pystyvät yhteistyössä kodin kanssa etsimään sopivan koiran ja vastaavasti myös rehellisesti sanomaan, jos koti ei ole vielä valmis koiralle.
Minulla on kaksi kotimaista kodinvaihtajaa, jotka ovat tulleet minulle eläinsuojelun kautta, sekä kaksi ulkomailta tuotua rescueta. Jokaisen koirani kohdalla kävin läpi erittäin tiukan seulan, koska kyvystäni pärjätä kyseisten koirien kanssa haluttiin varmistua tarkoin. Tämä siis siitäkin huolimatta, että minulla oli jo valmiiksi pitkä kokemus ongelmakoirien kanssa toimimisesta.
Enkä nyt tarkoita, että kodinvaihtaja tai rescue olisi kaikille sopiva ratkaisu. Silti, kasvattajalta otetun pennunkin kanssa voi tulla vaikka millaisia haasteita ja mielestäni koti, joka ei ole valmistautunut mahdollisiin haasteisiin koiran kuin koiran kohdalla, on aina epäsopiva koti yhdellekään koiralle.
Olisin enemmän huolissani siitä miksi jokaisen toopen pitää hankkia omia lapsia kun maailma on täynnä adoptiota tarvitsevia lapsia ja uusien lasten tuottaminen kärsimyksen täyteiseen maailmaan on muutenkin moraalisesti kyseenalaista.
Mulla on maailman ihanin kodinvaihtaja. Sain hänet, kun oli. Nyt on 14.
Juuri sellainen miksi häntä kuvailtiin. Ilmoituksissa yleisesti kuvataan millainen eläin on kyseessä. Jos on haasteita, niistä kerrotaan. Ei ole tarkoituksrnukaista mätsätä sopimattomia mätsejä.
Nämä "kauhutarinat" on yksittäisiä huonosti asiaan perehtyneiden juttuja. Kodinvaihtajaan pitää perehtyä ja ottaa kokeiluun kotiin ja sitoutua sen jälkeen, jos vaikuttaa sopivalta!