SEKSUAALINEUVOJA -KOULUTUS
Hei.
Olisiko täällä ketään, joka olisi opiskellut seksuaalineuvojaksi? Missä opiskelit, mitä mieltä olit koulutuksesta? Mitä kannattaa ottaa huomioon kun valitsee koulutusta?
Kiitos!
Kommentit (6)
Opiskelin Sexpolla, en suosittele!
Kun etsit koulutusta, kannattaa valita sellainen koulutustaho, jotka toimii aktiivisina ja virallisena kouluttajina, esimerkiksi yliopistot ja amkit. Näissä kouluttajilla on seksologian alan koulutuksen lisäksi pedagoginen pätevyys, eli koulutukset suunniteltu tavalla jonka tarkoituksena on oikeasti oppia aiheesta ja kehittyä seksuaalineuvojaksi. Sexpon tehtävät olivat todella pelkistettyjä ja ajallisesti koulutuksen sisällön piti olla 800 tuntia (30 op) mutta todellisuudessa tehtävien tekemiseen meni muutamia tunteja. Kukaan ei koskaan antanut muuta kuin positiivista palautetta ja sellainen ärsyttävä toksinen positiivisuus -ilmapiiri. Jos sanoi mitään negatiivista ja kriittistä, niin yritettiin asiassa hiljentää. Sexpon kouluttajilla ei ole pedagogista pätevyyttä ja sen huomaa. Lisäksi koulutus on vahvasti ideologinen.
Kurssikirjallisuus oli just sellainen self-helppiä ja ihmisten omia kokemuksia asioista, eikä oikeasti tieteeseen perustuvaa kirjallisuutta. Ihmisten kokemustarinat ovat myös tärkeitä, mutta ei sen pitäisi olla näin isossa roolissa tämmösessä koulutuksessa. Tosi paljon myös kirjallisuutta Sexpon omalta väeltä, eli pientä aivopesyä ajattelemaan tietyllä tavalla.
Koulutus maksoi kolme ja puol tonnia. Sillä rahalla olisi voinut tehdä paljon asioita. Monet seksuaalineuvojakoulutukset ovat paljon edullisempia kun sexpon järjestämä ja todennäköisesti paljon laadukkaampia.
Eli älä mene sexpoon. Jos nyt valitsisin koulutuksen, menisin johonkin amk/ylioistoon, jossa kouluttajina olisi ihmisiä omalta alalta. Esimerkiksi fysioterapeuttina valitsisin koulutuksen, jossa olisi kouluttajana edes yksi fysioterapeutti. Voisin myös mennä väestöliitolle, siellä on päteviä ihmisiä kouluttamassa.
Minä olen erityistason seksuaaliterapeutti, joten olen käynyt myös neuvojakoulutuksen, luonnollisesti. Välttäisin itsekin tuota sexpoa. Asenteellinen ja laiska opetus kaiken kaikkiaan, vaikka en edes itse ole sitä käynyt, mutta seksologian piireissä se kuitenkin tiedetään.
Olen itse käynyt juuri yliopiston alla olevassa koulutuksessa, jossa opettajalla oli pedagoginen pätevyys.
Nostan aiheen, minua kiinnostaisi myös nämä kysymykset!